Bekräftelse

De normer som jag tycker är problematiska när det gäller relationer, handlar om fler saker än kön. Men de sakerna går ju fram ännu sämre, vem som än formulerar dem och hur de än formuleras.

Men du skriver väl också att jag/vi öht inte har fattat vad du menar, så varför du utifrån det antar att jag tycker att ditt förhållande är sorgligt - när jag dessutom har skrivit flera gånger att jag varken tycker något eller är intresserad av enskilda relationer - är lite svårbegripligt för mig. Jag har hursomhelst ingen åsikt i den frågan.

Fast alltså det började med att vi diskuterade språkbruk, någon fick på huvudet för att hon använde "fel" ord. Och där lyftes det egna fantastiska förhållandet fram som någon sorts ideal. "Vi" skulle aldrig säga så, vi kompromissar inte utan vi bara "är". Och sen förklarar jag att jo, man kan visst använda vissa ord utan att det betyder en himla massa andra saker. Språkbruket kan bero på personlighet, att man måste kompromissa är inte per automatik negativt osv. För jag är som du kanske förstår inte jätteförtjust i att min personlighetstyp tillskrivs en massa egenskaper för att jag använder "fel" ord.

Ingenstans har jag skrivit att jag tycker att orättvisor i förhållandet är bra. Så du slåss lite mot halmgubbar här. Vi är eniga, även om jag tycker att du är ganska otrevlig nu.
 
Var har jag skrivit att trist ideal = trist förhållande?
Men alltså, läser du varje ord ett och ett utan att se något sammanhang alls.

JAG har skrivit om trista relationsideal som kommer till uttryck. DU drog av det slutsatsen att jag menade att förhållandena var trista.

Du tycker inte att det här går runt runt i lite väl små cirklar nu?
 
Och där lyftes det egna fantastiska förhållandet fram som någon sorts ideal. "Vi" skulle aldrig säga så, vi kompromissar inte utan vi bara "är".
Nej du. Jag är en av dem som sagt just så, att vi bara är och att vi inte kompromissar. Och inte fan har jag lyft fram min relation som ett ideal. Jag har bara sagt hur vi har det, inget mer än det. Tvärtom var det jag som fick höra att min kärlek var "skör" och allt vad det var. Så det där köper inte jag.

Folk får ha det hur dem vill. Det jag vände mig mot var svepande förklaringar om hur vad relationer är och innebär som jag helt enkelt inte ställer upp på eftersom det är fullt möjligt att ha en relation som ser ut på ett annat sätt.
 
Om du menar att jag är heterosexuell och i ett relativt monogamt förhållande så har du rätt. Gällande hetreonormen så är det mer tveksamt. Givetvis är vi präglade av vår kultur men jag känner ibland att jag krockar med normen. Framförallt med att vi inte kommer skaffa barn. Att jag varit särbo i runt åtta år har många reagerat på. I den ålderskohort jag befinner mig är det ett mycket stort fokus på att man ska bo ihop (helst göra boendekarriär för att skaffa hus alt. Lägenhet i "fint" område) och föröka sig och ha gemensam ekonomi. Det är tecken på att man (som del av par) "är seriös" och "vill satsa på förhållandet".

Folk verkar ha svårt ar förstå att man kan vara minst lika kär utan att ha en önskan om att bo ihop.

Jag är visserligen sambo nu, av rent praktiska skäl. Det är verkligen inte för att jag skulle älska sambon mer nu än under tiden vi var särbos eller för "att ta förhållandet till en högre nivå"som en bekant uttryckte sig.
Ja det där uttrycket att ta förhållandet till en högre nivå kan man ju verkligen fundera över, jag tycker det är så väldigt konstigt att uttala sig så. Vad menas med det egentligen? Villa? Barn? Hund? Likadana träningsoveraller?
 
Ja det där uttrycket att ta förhållandet till en högre nivå kan man ju verkligen fundera över, jag tycker det är så väldigt konstigt att uttala sig så. Vad menas med det egentligen? Villa? Barn? Hund? Likadana träningsoveraller?
Allt utom overaller tror jag.

Men overallerNa kan bli vår fälla. För några år sen kom vi hem från separata shoppingrundor med varsin Didrikson (Välkommen till medelklassen...) vinterjacka!
 
Allt utom overaller tror jag.

Men overallerNa kan bli vår fälla. För några år sen kom vi hem från separata shoppingrundor med varsin Didrikson (Välkommen till medelklassen...) vinterjacka!
Ufffffff.....med didrikson har ni nu tagit Den Enda Relationen både till den högre nivån och till de högre samhällsklasserna. Nu är det dags för parmiddagen tror jag, gärna i det nyrenoverade köket där ni mysigt kan laga maten Tillsammans med konstiga och snordyra ingredienser.
 
Alltså, den här tråden. Jag antar att den kanske är bra i slutändan, men just nu är den lite besvärlig. Alla intressanta inlägg har fått mig att fundera. Vad drömmer jag om ha ha med en partner? Har jag Relationen som mål? Varför då? Känner jag verkligen att jag vill "hitta nån", eller är det bara för att tvåsamhet är/anses bra? Varför tycker jag det i så fall? Dags för lite navelskådande uppenbarligen...
 
Alltså, den här tråden. Jag antar att den kanske är bra i slutändan, men just nu är den lite besvärlig. Alla intressanta inlägg har fått mig att fundera. Vad drömmer jag om ha ha med en partner? Har jag Relationen som mål? Varför då? Känner jag verkligen att jag vill "hitta nån", eller är det bara för att tvåsamhet är/anses bra? Varför tycker jag det i så fall? Dags för lite navelskådande uppenbarligen...
Men så fantastiskt! Bra frågor att ställa sig själv tycker jag :). (om än besvärliga :D)
 
Alltså, den här tråden. Jag antar att den kanske är bra i slutändan, men just nu är den lite besvärlig. Alla intressanta inlägg har fått mig att fundera. Vad drömmer jag om ha ha med en partner? Har jag Relationen som mål? Varför då? Känner jag verkligen att jag vill "hitta nån", eller är det bara för att tvåsamhet är/anses bra? Varför tycker jag det i så fall? Dags för lite navelskådande uppenbarligen...
Heja, heja! Ditt inlägg var min onda plan med att delta i den här tråden.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 137
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 610
Senast: BernT
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 388
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag funderar på det här med att ge och få bekräftelse. Jag blir lite förvånad över när jag läser att man ska kunna kommunicera till en...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
11 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp