Bekräftelse

Nej, jag har nog aldrig haft ett sånt intresse. Tycker det är nog att själv orka vara social.

Jag gillar inte heller presenter.
Skulle du själv vilja vara vän med någon som är ointresserad av dig?

Det är såklart helt ok att vara ointresserad av andra människor, hur de fungerar och vilka behov de har, men det finns ju risken att det blir ömsesidigt. Eller att folk helt enkelt drar sig undan för att de blir lite ledsna av att umgås med någon som får dem att känna sig ointressanta.
 
Jag är tystlåten och reserverad. Folk tar inte kontakt med mig. I skolan satt jag ofta i min egen bubbla när vi satt och åt tillsammans. Jag deltog inte direkt i samtalen. Om jag trots allt pratar med någon så kommer jag aldrig förbi hejhej-stadiet. Vet inte hur man gör. Kan inte knyta an till folk. Är misstänksam och rädd för att råka illa ut.

Jag har svårt för att lyfta luren och ringa till folk. Det tar emot sjukt mycket. Så det blir inte av. Och ingen ringer mig heller. Så relationer utvecklas inte.

Vad gäller grannen så är hon så tystlåten. Jag måste kompensera jättemycket för det och klämma fram frågor för att hålla samtalet igång. Annars sitter vi bara där och är tysta. Jättejobbigt. Jag vet inget annat sätt att hantera det på. Att dra igång en monolog om skogsträdgård är inte min grej.



Nej, jag blir inte glad om jag får hjälp. Jag känner tacksamhetsskuld och det är jättejobbigt. Känner att jag måste betala tillbaka på något sätt och jag vet aldrig hur. Det är jättebesvärligt. Jag kan faktiskt aldrig betala tillbaka.

Jag kan fejka intresse. That's it. Om det inte råkar vara så att jag är intresserad av samma saker som den andra. Då finns det ett äkta intresse. Annars inte. Jag kan inte klämma fram ett intresse som inte finns.
Nu har vi för all del skrivit en hel del om hur ”man gör”. Nämligen att visa intresse för andra människor och bekräfta tillbaka när de bekräftar dig.

Om tacksamhetsskuld - du tycks förvänta dig att allt måste återgäldas. Så resonerar långt ifrån alla människor. Många hjälper andra för att de vill och kan hjälpa, inget annat.
 
Jag blir också oftast hemskt obekväm runt presenter och gåvor, men underbara människor runtomkring mig har visat att det är okej att ta emot. Jag blir ju själv glad när jag kan hjälpa någon få sådant de önskar men kanske inte kan eller kanske inte tänker på, så jag antar att den som ger mig något känner likadant.
Firande runt födelsedagar kommer aldrig att bli en grej dock. :p
 
Skulle du själv vilja vara vän med någon som är ointresserad av dig?

Det är såklart helt ok att vara ointresserad av andra människor, hur de fungerar och vilka behov de har, men det finns ju risken att det blir ömsesidigt. Eller att folk helt enkelt drar sig undan för att de blir lite ledsna av att umgås med någon som får dem att känna sig ointressanta.
Ja, det viktigaste är att vi är intresserade av samma saker.

Nu har vi för all del skrivit en hel del om hur ”man gör”. Nämligen att visa intresse för andra människor och bekräfta tillbaka när de bekräftar dig.

Om tacksamhetsskuld - du tycks förvänta dig att allt måste återgäldas. Så resonerar långt ifrån alla människor. Många hjälper andra för att de vill och kan hjälpa, inget annat.
Jo, och då måste jag fejka. Spela ett spel helt enkelt. Och det tar sjukt mycket energi att låtsas. Det kan jag inte komma undan hur mycket jag än vill. Jag är helt enkelt inte född pk.
 
Ja, det viktigaste är att vi är intresserade av samma saker.


Jo, och då måste jag fejka. Spela ett spel helt enkelt. Och det tar sjukt mycket energi att låtsas. Det kan jag inte komma undan hur mycket jag än vill. Jag är helt enkelt inte född pk.
O_oDet är inte fråga om pk!

Det är fråga att faktiskt bry sig om andra. Vilket förmodligen är bästa sättet att få vänner på.

Och där lämnar jag den här diskussionen.
 
O_oDet är inte fråga om pk!

Det är fråga att faktiskt bry sig om andra. Vilket förmodligen är bästa sättet att få vänner på.

Och där lämnar jag den här diskussionen.
Men om man nu inte är född med den genen? Hur gör man då? Fejkar att man är någon man inte är? Går och hänger sig för att man är fel?
 
Ja, det viktigaste är att vi är intresserade av samma saker.


Jo, och då måste jag fejka. Spela ett spel helt enkelt. Och det tar sjukt mycket energi att låtsas. Det kan jag inte komma undan hur mycket jag än vill. Jag är helt enkelt inte född pk.
Alltså bryr man sig inte om andra och inte är intresserad av andra är man ju inte intresserad av att ha en relation. Case closed.

Att dra fram PK-kortet är vansinnigt för det handlar det inte ett dugg om.
 
Alltså bryr man sig inte om andra och inte är intresserad av andra är man ju inte intresserad av att ha en relation. Case closed.

Att dra fram PK-kortet är vansinnigt för det handlar det inte ett dugg om.
Jag vill ha relationer men inte på nt-villkor. Jag vill kunna dela intressen med folk bl.a.
 
Hur tänker du att en relation ska skapas och fram för allt upprätthållas utan att de i relationen bekräftar varandra?
Ingen aning. Har aldrig haft varaktiga relationer. Har inte ens en familj. Men lika intressen tycker jag har funkat rätt bra att hänga upp relationer på.

Det är träning. Social träning. För en del är det lättare än andra och för en del är det galet mycket svårare.
Jag kan fejka och spela teater. Inga problem liksom. Men det är inte jag. Och jag kommer att känna mig falsk.
 
Jag kan fejka och spela teater. Inga problem liksom. Men det är inte jag. Och jag kommer att känna mig falsk.
Alltså, om man inte bryr sig om andra så gör man inte. Vill man kunna uttrycka sig så att andra förstår att man bryr sig om dom så får man träna på det.

Det handlar om vad man vill tycker jag, ibland vill man kanske göra andra glada trots att man inte orkar egentligen och då får man ju "fejka" för att visa att man bryr sig.

Det är dock värt att "fejka" ibland för att det ju faktiskt ger en energi att göra andra glada också.
 
Ingen aning. Har aldrig haft varaktiga relationer. Har inte ens en familj. Men lika intressen tycker jag har funkat rätt bra att hänga upp relationer på.


Jag kan fejka och spela teater. Inga problem liksom. Men det är inte jag. Och jag kommer att känna mig falsk.
Men har det verkligen varit ett vinnande koncept, att ha liknande intressen men inte vara intresserade av varann?
Det känns ju som det är därför dina relationer varit rätt bökiga.

Nu råkar ju jag leva med en man som jag delar många intressen med, även häst/djur. Men det är ju inte intressena som är det viktigaste. Utan hur vi funkar som personer i form av delar humor, fungerar ihop baserat på hur vi kommunicerar, våra olika behov matchar, på hur vi behandlar människor/varann/djur, värderingar/moral, energinivåer etc.
Ett av mina största intressen är ju häst tex. Och mina hundar. Min bästa vän har aldrig ridit, aldrig haft djur öht. Vår vänskap är en av de starkaste i mitt liv.
Jag träffar ju hur många som helst med häst- eller djurintresse iom att jag både jobbar med det och har det som hobby. Men även om de delar det intresset så är det ju inte jättemånga man blir riktigt bra vän med. De man blir det med är ju för att man klickar i övrigt med.

Är man inte intresserad av folk eller av att lära sig hur de funkar, hur relationer funkar etc så kan det nog bli ensamt.
 
Men har det verkligen varit ett vinnande koncept, att ha liknande intressen men inte vara intresserade av varann?
Det känns ju som det är därför dina relationer varit rätt bökiga.

Nu råkar ju jag leva med en man som jag delar många intressen med, även häst/djur. Men det är ju inte intressena som är det viktigaste. Utan hur vi funkar som personer i form av delar humor, fungerar ihop baserat på hur vi kommunicerar, våra olika behov matchar, på hur vi behandlar människor/varann/djur, värderingar/moral, energinivåer etc.
Ett av mina största intressen är ju häst tex. Och mina hundar. Min bästa vän har aldrig ridit, aldrig haft djur öht. Vår vänskap är en av de starkaste i mitt liv.
Jag träffar ju hur många som helst med häst- eller djurintresse iom att jag både jobbar med det och har det som hobby. Men även om de delar det intresset så är det ju inte jättemånga man blir riktigt bra vän med. De man blir det med är ju för att man klickar i övrigt med.

Är man inte intresserad av folk eller av att lära sig hur de funkar, hur relationer funkar etc så kan det nog bli ensamt.
Nej, det är inte därför relationerna varit bökiga.
 
Får se vad hab säger om den taktiken. Bränner ju sjukt mycket energi att inte vara sig själv.
Det skulle kunna bli så att det inte tar energi i längden. För tankar, känslor och beteenden hänger ihop. Om man ändrar en av dem, så påverkas de två andra.

Ofta tror man att man ska ändra hur man tänker eller känner, men det är svårt.

Om man istället ändrar sitt beteende, det man gör, så kan det i sin tur påverka hur man känner (falsk) och tänker (fejk).
 
Det skulle kunna bli så att det inte tar energi i längden. För tankar, känslor och beteenden hänger ihop. Om man ändrar en av dem, så påverkas de två andra.

Ofta tror man att man ska ändra hur man tänker eller känner, men det är svårt.

Om man istället ändrar sitt beteende, det man gör, så kan det i sin tur påverka hur man känner (falsk) och tänker (fejk).
Jo, kbt funkar ju på autism. Not.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 898
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 848
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 997
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp