Hyresproblem

Agapi

Trådstartare
Jag bor i en WG (osäker på vad det heter på svenska, men kanske kollektiv?), jag står på huvudkontraktet och två killar hyr varsitt rum i lägenheten. När jag bestämde mig för att flytta tillbaka till Sverige frågade jag en av killarna om han ville ta över kontraktet, det är liksom inget stort ansvar. Det enda man måste göra är att fixa kontrakt på internet och gas, samt se till att varje månad föra över hyran till ägaren av lägenheten. Han ville dock inte det, ingen aning varför.
Den andra killen som bor här FÅR inte ta över huvudkontraktet eftersom han är student och bara stannar här tills sommaren, och enligt lag måste kontraktet skrivas på minst 3 år (det betyder dock inte att man måste bo kvar i 3 år, men åtminstone ett).

Så jag började letandet efter en ny person som kunde tänka sig ta över mitt rum och kontrakt. Alla mina få lediga dagar gick åt till att läsa igenom hundratals mail från folk som var intresserade samt ha lägenhetsvisningar. Till slut hittade jag tre stycken som verkade kloka och snälla, men när ägaren av lägenheten kontaktade dessa var de inte intresserade längre. Därför kontaktade ägaren en mäklarfirma som nu ska hyra ut lägenheten, och det betyder alltså att mina två rumskompisar också måste flytta ut, vilket jag förklarat för dom fleeeeera gånger och de förstod.

Men så kom mina ena rumskompis en dag och var fly förbannad över att jag inte hittat någon som ville ta över kontraktet, han ville inte flytta. Han hade ju dock chansen att själv ta över kontraktet...
Jag har sagt till dom att dom själva måste ta hand om möblerna i deras rum (jag har redan möbler i mitt rum, kök, hall och en hel jävla källare som jag måste städa ut, trots att möblerna inte tillhör mig). Men den här killen vägrade. "Hur skulle han kunna släpa ut bokhyllor själv??" och "möblerna är bara skit. Jag fick ett rum - med skit" (möblerna kom gratis med rummet).

Nu har han tydligen flyttat ut. Har märkt att nästan alla hans saker (dock är möblerna kvar) är borta från hans rum - men han har inte sagt ett ljud till mig. Hur ska jag få honom att inse att man MÅSTE betala hyran för november?
Oktober är nästan slut och han har fortfarande inte sagt att han flyttat, annars hade jag kunnat hyra ut hans rum en månad (lägenheten måste vara helt tom 1a december).

I vanliga fall har man 2 månaders uppsägningstid på sitt rum, men det är ju om han själv hade sagt upp rummet. Nu MÅSTE dom ju flytta ut. Jag har inte råd att betala hans hyra heller, jag har det nog kämpigt med ekonomin.
 
Jadu, vilken idiot. Ta kontakt med honom och meddela att han skall städa ur sitt rum samt betala hyran, annars kommer du polisanmäla. Hoppas bara polisen tar upp sådana anmälningar i Österrike. Här gör de det inte, tror jag...men det behöver ju inte den killen veta. ;)
Kan du inte be studenten om hjälp att prata med honom om han inte lyssnar på dig?
 
Ja, jag tycker extremt skumt att inte säga att "Hej, du jag har hittat en lägenhet så jag flyttar ut."
Jag har frågat ägaren av lägenheten vad jag ska göra, så jag hoppas jag får svar så fort som möjligt. Jag menar, helt plötsligt kanske min andra rumskompis också flyttar ut och då står jag där med hela hyran själv.

Han var tydligen hemma och hämtade mer saker nyss. Inte ett ljud har han sagt, bara undrat om jag har några verktyg. Jag vill inte fråga honom heller, för jag anser att det är inte JAG som måste föra det på tal. Det är HAN som hyr av mig.
Än är inte sista idioten född...
 
Han var tydligen hemma och hämtade mer saker nyss. Inte ett ljud har han sagt, bara undrat om jag har några verktyg. Jag vill inte fråga honom heller, för jag anser att det är inte JAG som måste föra det på tal. Det är HAN som hyr av mig.
Än är inte sista idioten född...
Ja, du får ursäkta men skulle jag vara i din sits hade jag pratat med honom. Typ nu på en gång. Att ha idéer om vad han borde göra i det här läget hjälper ju föga, särskilt som du verkar vara den som faktiskt angeläget behöver få svar ifrån honom;

Hur ska jag få honom att inse att man MÅSTE betala hyran för november?

Oktober är nästan slut och han har fortfarande inte sagt att han flyttat, annars hade jag kunnat hyra ut hans rum en månad (lägenheten måste vara helt tom 1a december).

Jag har inte råd att betala hans hyra heller, jag har det nog kämpigt med ekonomin.

För min del framstår det som rent ut sagt dumt att inte ta tag i situationen och höra med honom vad som gäller; meddela att antingen betalar han för novembermånad eller så hyr du ut rummet. Du har ju själv inte råd, så hur hjälper stolthet och principer att betala hyran?
 
Jag vill först få svar från ägaren innan jag pratar med honom. Jag t.ex. har tre månaders uppsägning på kontraktet mellan mig och ägaren, så jag hoppas att detsamma gäller för de som hyr av mig (fast då 2 månader).
 
Jag vill först få svar från ägaren innan jag pratar med honom. Jag t.ex. har tre månaders uppsägning på kontraktet mellan mig och ägaren, så jag hoppas att detsamma gäller för de som hyr av mig (fast då 2 månader).
Det är en sak att låta bli att tala med honom för att du vill kolla upp praktiska omständigheter med ägaren, en helt annan att inte göra det för att du "anser att det är inte JAG som måste föra det på tal. Det är HAN som hyr av mig.".
 
Ja, jag tycker extremt skumt att inte säga att "Hej, du jag har hittat en lägenhet så jag flyttar ut."
Jag har frågat ägaren av lägenheten vad jag ska göra, så jag hoppas jag får svar så fort som möjligt. Jag menar, helt plötsligt kanske min andra rumskompis också flyttar ut och då står jag där med hela hyran själv.

Han var tydligen hemma och hämtade mer saker nyss. Inte ett ljud har han sagt, bara undrat om jag har några verktyg. Jag vill inte fråga honom heller, för jag anser att det är inte JAG som måste föra det på tal. Det är HAN som hyr av mig.
Än är inte sista idioten född...

Fast det är ju det som är risken när man är hyresvärd, som du ju är till de andra två. Din hyresvärd lär ju skita fullständigt i om de betalar till dig eller ej, han kommer vilja sin hyra till fullo. Och klart risken finns du får stå där själv med hela lägenheten 1 månad, dina hyresgäster måste ju se om sitt hus och hitta nya rum.
 
Fast det är ju det som är risken när man är hyresvärd, som du ju är till de andra två. Din hyresvärd lär ju skita fullständigt i om de betalar till dig eller ej, han kommer vilja sin hyra till fullo. Och klart risken finns du får stå där själv med hela lägenheten 1 månad, dina hyresgäster måste ju se om sitt hus och hitta nya rum.

Ja, klart hon ska få hela hyran.
Dock står i kontraktet att deras (alltså mina rumskompisars) kontrakt går ut samtidigt som mitt avslutas. Mitt går ut 1 december, då borde de vara skyldiga att betala sista månaden också? Min hjärna har lagt av för idag, känner jag...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 224
Senast: Cattis_E
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 143
Senast: Whoever
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
863
Senast: Bison
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp