Beslutsångest!

S

Sweet

Ska köpa en bomlös sadel då min häst är väldigt svår att hitta passande sadel till och hon är dessutom känslig i ryggen.

Mitt krux är nu VILKEN typ av bomlös sadel jag ska välja! Det finns ju så många så jag blir alldeles förvirrad! :crazy:

Har varit inne på att köpa en Torsion men funderar på om kanske inte de bomlösa sadlarna med bossor under (Star-trekk och Diddi dynan m.fl) är ett bättre val? Vilken av dessa sadlar ger den bästa sitsen? Vilken ligger stadigast på hästen? De med bossor under behöver man väl inte ha speciell pad under?

Någon som har erfarenhet av olika bomlösa alternativ som kan berätta lite om fördelar/nackdelar?

Jag är "hobbyryttare" som mest rider i naturen för nöjes skull men är även intresserad av akademisk ridkonst.
 
Lånar tråden lite.
Kan man hoppa i bomlöst? Eller blir det inget stöd alls?

Har också lite tankar på att köpa en bomlös o rida i varvat med min dressyrsadel, och slippa allt kraffs med sadlar som inte passar, det är så jäkla jobbigt. :p
 
Jag vet! Jag har läst alla trådar om bomlösa sadlar men inte fått svar på min fråga. :crazy:

Vilken typ är bäst? De man ska ha tryckutjämnande pad under eller de med bossor???

Jag funderar främst på Diddi dynan eftersom jag tror att Star-Trekken blir för smal fram för min häst.
 
Även bladsadlar är svårt att hitta som passar ordentligt.

Dessutom så tror jag att bomlöst är det bästa alternativet för min häst som är väldigt känslig i ryggen. Har en passande allroundsadel nu men hon tycks ändå ha något emot den. (Visar obehag vid sadling och uppsittning)

Men tack för tipset!! Hector är väldigt fina sadlar och begagnade så kostar de inte allt för mycket.
 
Jeg funderer også på å kjøpe bomløst. Jeg syns Torsion gir en for bred sits, så da blir vel Barefoot også for bred. Det blir Star-Trek, Diddidynan eller FreeForm (jeg har islandshest), antagelig en av de to første jeg nevner.
 
Svea! Du som har prövat de mesta när det gäller bomlöst, vad tycker du??
 
Just nu är jag mest förvirrad. Det trillar hur som helst ner en Freeform i min brevlåda när som helst. Avstår från rapporter tills den är testad ordentligt.
 
Lika förvirrad som jag då! :crazy:

Det finns ju så många bomlösa sadlar som verkar vara bra så det är jättesvårt att välja. Man (jag i alla fall) kan ju inte ta hem alla på prov och testa heller...
 
Jag har i och för sig bara provat Torsion, alltså utan bossor. Nackdelen är att det blir väldigt brett om man har en bred häst. Fördelen är att man kan anpassa väldigt mycket själv, och bygga upp så mycket/lite man har lust. Men det kräver förstås att man köper till paddar av olika slag, alternativt tillverkar själv.

En fördel med egen paddning som jag upptäckte i vintras är att om man har en fårskinnspad under blir det som att sitta på en kamin, det värmer genom sadeln. Och på sommaren kan man byta mot en svalare.
 
Har du köpt särskild pad till din sadel (typ skito) eller har du mixtrat ihop något på egen hand?

Tycker att dessa paddar är väldigt dyra och har funderat på om man inte skulle kunna knåpa ihop en själv som fungerar lika bra. Eller är det något annat som är speciellt med dessa paddar?
 
Se bara till att inget ligger mot ryggraden, ens inte en liten tygbit! det måste bli en kanal!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 902
Senast: HannaZ
·
H
Utrustning Hej! jag har läst och letat efter information på nätet och frågat i diverse hästaffärer, men ingen kan ge mig ett vettigt svar...
2
Svar
39
· Visningar
4 118
Senast: Mursten
·
Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 761
T
Utrustning Har hamnat i en situation där jag måste bestämma mig ganska omgående hur jag vill göra med en sadel.. Hade jag haft mycket pengar hade...
2
Svar
32
· Visningar
3 267
Senast: Wiszca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp