Betala 55K för en förlossning

Vill de? Jag fick välja hur jag ville göra och låg inte alls mycket på rygg. Min vän födde stående/sittande på en pall.

Så att ”de vill att man” ska ligga på rygg på sjukhus känns som en sanning med modifikation?
Känns som du pekar ut en minimal del av mitt inlägg nu bara för att du vill säga att jag har fel.
Ctg har jag absolut upplevt att de helst vill att man ligger på rygg. För dosorna får bäst kontakt så. Jag låg på sidan men det var lite besvärligt. Vaginala undersökningar har iaf inte jag varit med om att de frågar vilken position man önskar utan man ligger på rygg.
 
Vill de? Jag fick välja hur jag ville göra och låg inte alls mycket på rygg. Min vän födde stående/sittande på en pall.

Så att ”de vill att man” ska ligga på rygg på sjukhus känns som en sanning med modifikation?

Sen tror jag vi har lite olika syn på barnafödande bara. Mitt mål vara levande, hälsosam bebis. Inte fin mysig upplevelse. Att de såg till så att min bebis klarade sig var det finaste och bästa de kunde göra för mig. Om de så hade bett mig stå på huvudet innan.
Såg den sista biten nu. Så verkar det helt klart vara ja. Vilket ju är helt ok! Självklart är en levande och frisk bebis grunden även för mig. Men det är liksom mkt större än bara ”en fin mysig upplevelse” vilket låter som en trevlig middag typ. Utan det var en av de absolut coolaste grejerna jag gjort i mitt liv när jag födde min dotter.
 
Ja, jag undrar också vad alla dessa som vill ha en ”mysig förlossning” har för förlossningserfarenheter tidigare. Jag låg och spydde i ett dygn, sen skulle ungen krystas ut, sys lite i underlivet efteråt och det var blod lite här och där på både mig och ungen… Det hade liksom inte varit mysigare i ett rum som såg ut som ett spa? Rummets utseende var nog det sista jag tänkte på i den situationen. 😅

Haha, samma upplevelse här. Jag hade nog blivit mer stressad om det var ett spaliknande rum jag kräktes i, man vill ju inte förstöra inredningen.
 
Inte jättepåläst men låter som typ hemförlossning på ett hotellrum, lite som en mellanväg för många som bor en bit från BB och vill ha närmare fast ändå inte på ett sjukhus.

Hemförlossning har ju funnits länge utan att något radikalt har förändrats på BB så varför skulle detta känner jag.

Precis som annan vård tycker jag det är upp till den gravida att ha möjlighet att välja.
 
Jag ska inte ha fler barn, men som kommunikationsvetare funderar jag på vem som tjänar på åsikterna och försöker styra agendan. Dvs nån vill tjäna 55k på din förlossning och skapar en retorik omkring det.

Edit och tillägg:
Det används ord som free birth — alltså fri, motsats ofri. Och fysiologisk, med synonymerna frisk och normal — alltså onormalt och sjukt att föda med bedövning på sjukhus.
 
Senast ändrad:
Jag hade aldrig gett mig på det även om det varit gratis. Tycker som andra redan skrivit att det är otroligt problematiskt med klassaspekten, men jag fattar heller inte hur man vågar. Kanske är jag påverkad av att min egen förlossning slutade med att jag förlorade 4,2 liter blod och var otroligt tacksam över att jag befann mig på Östra där jag kunde vara på operationen på några minuter, men även innan jag själv fött barn var jag skeptisk till att utsätta mig för nåt sånt. Man vet ju faktiskt aldrig hur förlossningar går.
Jag har liknande erfarenhet, ville inte ha annat än lustgas egentligen men ungen kom ju inte ut! Födde i 3 dygn, sen fick de dra ut honom med sugklocka. Var fullt öppen i 4 (?) timmar och efter halva den tiden klappade jag ihop och behövde epidural. Jag hade så ont och var så trött. De fick klippa rätt mycket också för han var stor (över 4,5 kg) och huvudet kom ut på sniskan. Sen drog inte livmodern ihop sig så det forsade blod och jag blev körd på operation.

Jag fick verkligen bra vård på sjukhuset, och är oändligt tacksam för att de kunde fylla hela rummet med personal på nolltid när det gick som det gick. Det gick hur bra som helst med både mig och barnet, men det var ju tack vara supersnabb vård.
 
När det dessutom finns evidens på att det att det är lika säkert eller säkrare under vissa förutsättningar. Jag fattar verkligen inte det. Jag fattar att man personligen inte vill det men det är ju inte det det handlar om.
Jag tycker vi brukar vara väldigt positivt inställda till forskning och evidens i det här landet, men när det gäller hemförlossningar så är det något annat. Då spelar det ingen roll vad bästa tillgängliga forskning visar eller vad barnmorkseföreningen (som ju är experter i frågan) tycker utan NEJ. Här ska ingen få ha det fint för förlossningar är jobbiga och farliga och så är det med det.
Om kvinna A föder barn på sjukhus och råkar ut för komplikationer som riskerar att leda till en död bebis eller om samma kvinna föder i bästa fall en 8 minuters bilresa ifrån sjukhuset och råkar ut för samma komplikationer, vilken forskning säger att det är säkrare för barnet att födas utanför sjukhuset?

Jag har fött barn hemma och trots att det var en oplanerad hemmaförlossning hade jag aldrig förlåtit mig själv om barnet hade skadats. Om jag hade olanerat att föda hemma och barnet hade skadats då hade jag definitivt aldrig förlåtit mig själv.

Det är tillåtet att ta risker med sitt ofödda barn men man ska inte lura sig själv och tro att man inte tar en risk. Sen är det tackochlov upp till varje mamma att bestämma vilka risker hon vill ta.
 
Känns som du pekar ut en minimal del av mitt inlägg nu bara för att du vill säga att jag har fel.
Ctg har jag absolut upplevt att de helst vill att man ligger på rygg. För dosorna får bäst kontakt så. Jag låg på sidan men det var lite besvärligt. Vaginala undersökningar har iaf inte jag varit med om att de frågar vilken position man önskar utan man ligger på rygg.
Jag låg på sidan (samma hela tiden) från att jag kom dit tills hon var ute, de sa ingenting om det. 😅
 
Känns som du pekar ut en minimal del av mitt inlägg nu bara för att du vill säga att jag har fel.
Ctg har jag absolut upplevt att de helst vill att man ligger på rygg. För dosorna får bäst kontakt så. Jag låg på sidan men det var lite besvärligt. Vaginala undersökningar har iaf inte jag varit med om att de frågar vilken position man önskar utan man ligger på rygg.
Jag är gravid och kräks och har en dotter på snart 2 år hemma. Jag svarar på det jag orkar svara på och som jag tycker känns viktigt.

Jag hade ctg på mig hela tiden och behövde absolut inte ligga på rygg hela tiden. Anledningen till att jag påpekar det är att du uttrycker dig väldigt generaliserande och på ett sätt som kan vara missvisande. Eftersom gravida kvinnor läser här tänker jag att det är viktigt att påpeka då att ”de” inte alls nödvändigtvis vill att ”man” bara ska ligga på rygg.
 
Känns som du pekar ut en minimal del av mitt inlägg nu bara för att du vill säga att jag har fel.
Ctg har jag absolut upplevt att de helst vill att man ligger på rygg. För dosorna får bäst kontakt så. Jag låg på sidan men det var lite besvärligt. Vaginala undersökningar har iaf inte jag varit med om att de frågar vilken position man önskar utan man ligger på rygg.
Jag födde visserligen mina tre barn på 80 och 90 talet, på tre helt vanliga, olika sjukhus, och man fick välja hur man skulle ligga, stå eller sitta, dessutom fanns bassäng som val.
Så har det varit även när mina barnbarn har fötts under "nutid".

Hyggliga om än inte fantastiska upplevelser.
Det som fallerat gör flera av oss, har varit eftervård, månader eller år efter födseln, med bl.a. bristningar som gett problem.
 
Jag är gravid och kräks och har en dotter på snart 2 år hemma. Jag svarar på det jag orkar svara på och som jag tycker känns viktigt.

Jag hade ctg på mig hela tiden och behövde absolut inte ligga på rygg hela tiden. Anledningen till att jag påpekar det är att du uttrycker dig väldigt generaliserande och på ett sätt som kan vara missvisande. Eftersom gravida kvinnor läser här tänker jag att det är viktigt att påpeka då att ”de” inte alls nödvändigtvis vill att ”man” bara ska ligga på rygg.
Jag tyckte jag var tydlig med att jag beskrev min upplevelse? Och skrev inte att jag behövde ligga på rygg hela tiden heller utan bara att jag behövde det för ex vaginala us och ctg, men jag har aldrig haft kontinuerligt ctg utan bara vid ankomst och med första barnet även vid krystfasen. Nu med andra var det uttalat att barnmorskan helst ville jag skulle ligga på rygg under intagnings-ctg pga dosorna skulle få bättre kontakt. Ett år sen jag födde så minns tydligt :)
 
Jag tyckte jag var tydlig med att jag beskrev min upplevelse? Och skrev inte att jag behövde ligga på rygg hela tiden heller utan bara att jag behövde det för ex vaginala us och ctg, men jag har aldrig haft kontinuerligt ctg utan bara vid ankomst och med första barnet även vid krystfasen. Nu med andra var det uttalat att barnmorskan helst ville jag skulle ligga på rygg under intagnings-ctg pga dosorna skulle få bättre kontakt. Ett år sen jag födde så minns tydligt :)

Under alla mina 4 graviditeter så har jag också fått ligga enbart på rygg för ctg med motiveringen att det ger bäst kontakt med bebisen. Nu har jag inte haft ctg vid värkarbetet eftersom alla mina barn är födda med kejsarsnitt. Jag har däremot gjort många ctg utifrån medicinska skäl och högrisk graviditeter.
 
Under alla mina 4 graviditeter så har jag också fått ligga enbart på rygg för ctg med motiveringen att det ger bäst kontakt med bebisen. Nu har jag inte haft ctg vid värkarbetet eftersom alla mina barn är födda med kejsarsnitt. Jag har däremot gjort många ctg utifrån medicinska skäl och högrisk graviditeter.

Och jag gjorde ett flertal ctg liggande på vänster sida, eftersom fostret inte gillade ryggläge eller höger sida. Jag tror att vården föredrar att man ligger på rygg, eftersom det ger bäst kontakt, men enligt min erfarenhet så har personalen varit högst anpassningsbara till aktuell situation. Jag tänker att det primära måste vara att få ut ett tydligt resultat av undersökningen, inte vilken position den görs i.
 
Inte för att det är speciellt relevant utifrån vad tråden handlar om, men jag har legat både på rygg och sida vid ctg beroende på hur bebisen låg i magen. Jag gjorde ca 120 ctg under min graviditet, ungefär hälften av gångerna gjorde jag det hemma själv med utrustning jag fått låna från sjukhuset. Under förlossningen togs ctg när jag låg på sidan, eftersom det var dålig kontakt när jag låg på rygg.
 
Och jag gjorde ett flertal ctg liggande på vänster sida, eftersom fostret inte gillade ryggläge eller höger sida. Jag tror att vården föredrar att man ligger på rygg, eftersom det ger bäst kontakt, men enligt min erfarenhet så har personalen varit högst anpassningsbara till aktuell situation. Jag tänker att det primära måste vara att få ut ett tydligt resultat av undersökningen, inte vilken position den görs i.

Jag kan inte uttala mig om andras erfarenheter av sjukvården utan jag skrev ett svar utifrån vad sjukvården sa till mig. Med extremt graviditetsillamående så hade jag uppskattat om jag fått ligga på sidan men i mitt fall sa de nej alla gånger. Så min erfarenhet är inte att all sjukvårdspersonal är anpassningsbara.

Håller helt med dig om ctg. Jag gjorde det 3 gånger dagligen när jag låg inlagd i väntan på bebis för att bedöma att hon mådde bra. Dessa siffror låg också med i bedömningen när de väl bestämde att hon behövde komma ut.
 
Jag kan inte uttala mig om andras erfarenheter av sjukvården utan jag skrev ett svar utifrån vad sjukvården sa till mig. Med extremt graviditetsillamående så hade jag uppskattat om jag fått ligga på sidan men i mitt fall sa de nej alla gånger. Så min erfarenhet är inte att all sjukvårdspersonal är anpassningsbara.

Håller helt med dig om ctg. Jag gjorde det 3 gånger dagligen när jag låg inlagd i väntan på bebis för att bedöma att hon mådde bra. Dessa siffror låg också med i bedömningen när de väl bestämde att hon behövde komma ut.
Fast då kanske det inte var personalen som inte var anpassningsbar utan din situation som krävde bästa möjliga avläsning? Tänker om du låg inne för att bedöma bebisens mående så var det ju antagligen nåt annat än en ”normalriskförlossning”?
 
Jag kan inte uttala mig om andras erfarenheter av sjukvården utan jag skrev ett svar utifrån vad sjukvården sa till mig. Med extremt graviditetsillamående så hade jag uppskattat om jag fått ligga på sidan men i mitt fall sa de nej alla gånger. Så min erfarenhet är inte att all sjukvårdspersonal är anpassningsbara.

Håller helt med dig om ctg. Jag gjorde det 3 gånger dagligen när jag låg inlagd i väntan på bebis för att bedöma att hon mådde bra. Dessa siffror låg också med i bedömningen när de väl bestämde att hon behövde komma ut.
Ett ctg går inte in och kan hitta bebisen i magen utan man måste komma i en bra position för att kunna få ett godtagbart/läsbart resultat dvs du som gravid kan tyvärr inte välja ställning utefter vad du tycker är bekvämt utan sjukhuspersonalen måste bestämma utefter var bebisen befinner sig i magen.
 
Ett ctg går inte in och kan hitta bebisen i magen utan man måste komma i en bra position för att kunna få ett godtagbart/läsbart resultat dvs du som gravid kan tyvärr inte välja ställning utefter vad du tycker är bekvämt utan sjukhuspersonalen måste bestämma utefter var bebisen befinner sig i magen.

Har jag skrivit något annat menar? För jag förstår inte ditt inlägg alls gällande att du citerat mig
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp