Betala 55K för en förlossning

Fast då kanske det inte var personalen som inte var anpassningsbar utan din situation som krävde bästa möjliga avläsning? Tänker om du låg inne för att bedöma bebisens mående så var det ju antagligen nåt annat än en ”normalriskförlossning”?

Som jag skrev i mitt första inlägg så jag har fått flertal ctg i alla mina 4 graviditeter. Att du skriver "normalriskförlossning" indikerar på att du missat mitt första och mest relevanta inlägg gällande anpassning av sjukvården.

Det du citerar rör ett inlägg om den primära anledningen av att göra Ctg och jag gav 1 exempel när jag var inlagd. Jag har många fler exempel, tex när jag fick åka in akut i sjätte månaden med första barnet för en person hade ramlat över mig. Var också ryggläge för ctg trots att jag hade enorma ryggsmärtor - och sjukvården misstänkte att det var värkarbete.
 
Jag missade #114 och hade inte behövt citera dig, ville mest förtydliga för andra som läser tråden, ber om ursäkt.

Helt okej för jag misstänkte att du menade rent allmänt. Poängen gällande ctg är att det är sjukvården som bestämmer position för att få bäst kontakt. Jag vet inte hur många gånger de kommit in i mitt rum (både på spec mvc och BB) för att kontakten med bebis har minskat och de har behövt sätta om dosorna, flytta på bebis osv :laugh:
 
Jag tycker att det finns stor utvecklingspotential på många sjukhus men att det är där utvecklingen borde ske.
Det här tycker jag är viktigt. Tycker det borde bli mer resurser till sjukhusen och forskning på hur miljön påverkar vid födseln så kvinnor kan få sina lugna fina upplevelser, för dom förstår jag man vill ha.

Jag förstår att man vill få alternativ till smärtlindring, en lugn och fin upplevelse med en barnmorska som följer en hela vägen. Tycker alla borde få det men tvivlar på om det någonsin skulle finnas nog resurser för det. Det känns ändå självklart att en lugn ostressad miljö lägger upp till att kvinnor kan komma i bättre fas med kroppen innan födseln drar igång ordentligt, tycker bara det borde kunna ges allt tillsammans på samma gång, sjukhus med allt vad det innebär (utrustning etc) och en trygg, god, trevlig, fin etc upplevelse. Sen är det såklart en del av födseln som inte är sådär super nice oavsett, det kommer man liksom inte ifrån, ofta. Någon skrev i tråden, kan inte citera bak i tråden, men att få ta emot sitt eget barn i vatten låter ju som en otroligt fin och häftig upplevelse, varför skulle man inte kunna göra det på ett sjukhus tänker jag. Barnmorskorna själva måste väl också önska att det kan gå till så.
 
Det här tycker jag är viktigt. Tycker det borde bli mer resurser till sjukhusen och forskning på hur miljön påverkar vid födseln så kvinnor kan få sina lugna fina upplevelser, för dom förstår jag man vill ha.

Jag förstår att man vill få alternativ till smärtlindring, en lugn och fin upplevelse med en barnmorska som följer en hela vägen. Tycker alla borde få det men tvivlar på om det någonsin skulle finnas nog resurser för det. Det känns ändå självklart att en lugn ostressad miljö lägger upp till att kvinnor kan komma i bättre fas med kroppen innan födseln drar igång ordentligt, tycker bara det borde kunna ges allt tillsammans på samma gång, sjukhus med allt vad det innebär (utrustning etc) och en trygg, god, trevlig, fin etc upplevelse. Sen är det såklart en del av födseln som inte är sådär super nice oavsett, det kommer man liksom inte ifrån, ofta. Någon skrev i tråden, kan inte citera bak i tråden, men att få ta emot sitt eget barn i vatten låter ju som en otroligt fin och häftig upplevelse, varför skulle man inte kunna göra det på ett sjukhus tänker jag. Barnmorskorna själva måste väl också önska att det kan gå till så.
Ja, det var väl delvis pga bättre arbetsmiljö som barnmorskorna gillade försöker med en barnmorska hela graviditeten+ förlossning?
 
Jag tycker faktiskt inte att alla ska få välja som de vill just när det gäller förlossningar.

Det finns en individ till utan talan som i högsta grad kan påverkas av föräldrarnas beslut gällande förlossning.

Om en sådan här klinik startas så förväntar jag mig någon form av systematiserat sätt att utreda eventuella vårdskador eller dödsfall, ffa gällande barnet, som uppstår och kunde förhindrats genom att kunna få barnet till sjukvård lika snabbt som på ett sjukhus.
 
Jag tycker faktiskt inte att alla ska få välja som de vill just när det gäller förlossningar.

Det finns en individ till utan talan som i högsta grad kan påverkas av föräldrarnas beslut gällande förlossning.

Om en sådan här klinik startas så förväntar jag mig någon form av systematiserat sätt att utreda eventuella vårdskador eller dödsfall, ffa gällande barnet, som uppstår och kunde förhindrats genom att kunna få barnet till sjukvård lika snabbt som på ett sjukhus.
Enligt dagens lagstiftning har väl barnet ingen talan innan det är fött?
Vill du att den i så fall ska ändras?
 
Enligt dagens lagstiftning har väl barnet ingen talan innan det är fött?
Vill du att den i så fall ska ändras?
Det är just det som är problemet - barnet har ingen talan här. Men, man kan utreda utan att ha det juridiska skyddet på plats - precis som vilka vårdskador som helst.

Om man ska dra det längre och börja fördela juridiskt ansvar så behöver det ofödda barnet ett större rättsligt skydd.
 
Vill de? Jag fick välja hur jag ville göra och låg inte alls mycket på rygg. Min vän födde stående/sittande på en pall.

Så att ”de vill att man” ska ligga på rygg på sjukhus känns som en sanning med modifikation?

Sen tror jag vi har lite olika syn på barnafödande bara. Mitt mål vara levande, hälsosam bebis. Inte fin mysig upplevelse. Att de såg till så att min bebis klarade sig var det finaste och bästa de kunde göra för mig. Om de så hade bett mig stå på huvudet innan.
Men är det verkligen så att kvinnor vill föda hemma för att få en "fin mysig upplevelse"? Jag vill påstå att sådana antydningar är direkt nedvärderande och felaktiga.

Jag tror de flesta kvinnor som vill föda hemma gör det för att man inte har förtroende för förlossningsvården och det är ju till stor del med rätta. Hur många kvinnor har blivit traumatiserade av vårdpersonal under sin förlossning? Det finns en sådan internaliserad normalisering av att utsätta födande kvinnor för övergrepp under förlossning att det inte överhuvudtaget anses konstigt varken hos vårdpersonal eller de aktuella patienterna. Fasthållningar, vaginala undersökningar utan samtycke, onödiga interventioner osv osv.
Att vilja skydda sig från det och därigenom få en bättre start med sitt barn är noll konstigt i min värld.
När forskningen dessutom visar att hemförlossningar generellt sett inte är mer riskfyllda än sjukhusförlossningar så är det verkligen förståeligt att fler kvinnor väljer det.

Men att förminska det hela till att det handlar om att vilja ha en "mysig" upplevelse, det luktar unket..
 
Men är det verkligen så att kvinnor vill föda hemma för att få en "fin mysig upplevelse"? Jag vill påstå att sådana antydningar är direkt nedvärderande och felaktiga.

Jag tror de flesta kvinnor som vill föda hemma gör det för att man inte har förtroende för förlossningsvården och det är ju till stor del med rätta. Hur många kvinnor har blivit traumatiserade av vårdpersonal under sin förlossning? Det finns en sådan internaliserad normalisering av att utsätta födande kvinnor för övergrepp under förlossning att det inte överhuvudtaget anses konstigt varken hos vårdpersonal eller de aktuella patienterna. Fasthållningar, vaginala undersökningar utan samtycke, onödiga interventioner osv osv.
Att vilja skydda sig från det och därigenom få en bättre start med sitt barn är noll konstigt i min värld.
När forskningen dessutom visar att hemförlossningar generellt sett inte är mer riskfyllda än sjukhusförlossningar så är det verkligen förståeligt att fler kvinnor väljer det.

Men att förminska det hela till att det handlar om att vilja ha en "mysig" upplevelse, det luktar unket..

Vad är en onödig intervention?
 
Men är det verkligen så att kvinnor vill föda hemma för att få en "fin mysig upplevelse"? Jag vill påstå att sådana antydningar är direkt nedvärderande och felaktiga.

Jag tror de flesta kvinnor som vill föda hemma gör det för att man inte har förtroende för förlossningsvården och det är ju till stor del med rätta. Hur många kvinnor har blivit traumatiserade av vårdpersonal under sin förlossning? Det finns en sådan internaliserad normalisering av att utsätta födande kvinnor för övergrepp under förlossning att det inte överhuvudtaget anses konstigt varken hos vårdpersonal eller de aktuella patienterna. Fasthållningar, vaginala undersökningar utan samtycke, onödiga interventioner osv osv.
Att vilja skydda sig från det och därigenom få en bättre start med sitt barn är noll konstigt i min värld.
När forskningen dessutom visar att hemförlossningar generellt sett inte är mer riskfyllda än sjukhusförlossningar så är det verkligen förståeligt att fler kvinnor väljer det.

Men att förminska det hela till att det handlar om att vilja ha en "mysig" upplevelse, det luktar unket..
Vad baserar du inlägget på för fakta?

Hur definierar du fasthållning, samtycke, eller intervention?

Hur definierar du övergrepp i det här sammanhanget?
 
Helt okej för jag misstänkte att du menade rent allmänt. Poängen gällande ctg är att det är sjukvården som bestämmer position för att få bäst kontakt. Jag vet inte hur många gånger de kommit in i mitt rum (både på spec mvc och BB) för att kontakten med bebis har minskat och de har behövt sätta om dosorna, flytta på bebis osv :laugh:
Efter några dagar på sjukhus blev jag trött på det eviga springandet när dosorna tappade kontakten, så jag bad barnmorskorna att ha lagom mycket ljud på maskinen så att jag själv kunde reagera när det var dags att flytta på dem. Tiden det krävdes för att få ett bra ctg halverades och barnmorskorna fick ägna sig åt viktigare arbete. 😀
 
Vad baserar du inlägget på för fakta?

Hur definierar du fasthållning, samtycke, eller intervention?

Hur definierar du övergrepp i det här sammanhanget?
Erfarenheter, egna och många andras. Rekommenderar exempelvis Instagramkontot "Tyst jag föder", och en rapport från organisationen Birth rights Sweden som släpptes för något år sedan, för vidare läsning.

Jag definierar de orden precis som man definierar de generellt i svenska språket.
 
Vaginala undersökningar i tid och otid, värkstimulerande dropp i onödan, klipp på tveksamma grunder etc.

I tid och otid? Jag har lite svårt att tro att barnmorskorna springer mellan förlossningssalarna och okynnesundersöker fiffis. Och värkstimulerande i onödan måste vara väldigt svårt att avgöra i efterhand. Vad hade hänt om du inte fått det?

Nä, retoriken är där igen. Stora ord för att underbygga osäkerheten hos födande kvinnor, och vem tjänar på det?
 
Jag fick genomgå många vu för att se hur öppen jag var. Detta gjordes ofta. Trots att bebis mådde bra. Så jag kan bara tolka det som att dom var stressade över att det var många födande på väg in och förlossningen behövde skyndas på.

Så där är väl ett problem. Det behövs resurser som motverkar att barnmorskorna behöver stressa på förloppet.

Men jag tycker absolut det ska finnas alternativ.
BB gårda tycker jag ändå verkar vara ett väldigt bra och genomtänkt.
Visst, alla har inte råd, men dom som har det lär ju i de allra flesta fall få möjlighet att få en förlossning som dom önskar.
 
Tillägg. Jag tror verkligen inte barnmorskorna gör undersökningarna för att det är kul.
Men att förlossningsvården är underbemannad och stressig är många gånger ett faktum. Och det tror jag bidrar till mer koller och insatser med exempelvis värkstimulerande.

Jag tycker det är bra att det finns alternativ.
Alla önskar inte föda på samma sätt. Även om slutresultatet med frisk levande mamma och bebis såklart delas av alla.
Vissa vill ha all bedövning som finns. Vissa vill ha kejsarsnitt. Andra vill föda i lugn och ro utan smärtlindring. Vissa vill kanske testa tens eller lustgas bara. Inget av dessa sätt är fel.

I en drömvärld skulle kvinnovård och förlossning prioriteras högre. Jag hade exempelvis önskat doulor på förlossningarna. Utöver vanlig personal. Större möjlighet till mer birthcenter liknande avdelningar på sjukhusen. Med badkar i alla rum.
Men det är som sagt en drömvärld.

Sen läste jag något intressant. Kanske en länk delad här. Tyvärr minns jag inte. Men personen i artikeln menade på att när kroppen fick jobba under goda förhållanden så i de fall då bebisen blev trött "kommunicerar" bebisen via navelsträngen till moderkakan och livmodern så värkarna lugnar ner sig och bebisen får vila lite.
Om det stämmer och man i det läget drar på med värkstimulerande är det inte konstigt om bebisen blir mer stressad och mår sämre.
Det skulle vara intressant att lära sig mer om det. Jag är övertygad om att det finns mycket att göra inom förlossningsvården för att göra den mer optimal. Men då krävs pengar och det är väl sällan det prioriteras...

Men man kan ju drömma.
 
Erfarenheter, egna och många andras. Rekommenderar exempelvis Instagramkontot "Tyst jag föder", och en rapport från organisationen Birth rights Sweden som släpptes för något år sedan, för vidare läsning.

Jag definierar de orden precis som man definierar de generellt i svenska språket.
Så dina påståenden saknar alltså helt bakgrund genom någon form av enkäter eller undersökningar gjorda med någon form av objektivitet och vetenskapligt förhållningssätt.

Birthrigth Sweden är en lobbyorganisation. De har säkert en hel del poänger, men du hårdrar en del saker. Någon vetenskaplig rapport har de såvitt jag hittar inte tagit fram, utan subjektiva rapporter.

Samtidigt, så är det så att så snart man blir gravid, så förlorar man kontrollen.

Att vara "tvungen" att gå på MVC kontroller, att inte fullt ut kunna styra skeendet under graviditet och förlossning, är en del i att bli förälder.

Förlossningsvården i Sverige har kunnat bli bättre så länge jag har varit medveten om dess existens.

Mycket, faktiskt väldigt mycket, är bättre idag än när jag fick mitt första barn 1980, en del har varit bättre än just nu, och har blivit sämre, främst p.g.a. av att all vård i Sverige är underfinansierad.

Men visst, vad är väl bättre förlossningsvård värt, jämfört med sänkta skatter till de välbeställda?

För den centrala delen i brister i förlossningsvården och annan vård, är att vi genom våra val till riksdagen, har föredragit mera pengar i plånboken nu, istället för en mer utvecklad välfärd.
 
Så dina påståenden saknar alltså helt bakgrund genom någon form av enkäter eller undersökningar gjorda med någon form av objektivitet och vetenskapligt förhållningssätt.

Birthrigth Sweden är en lobbyorganisation. De har säkert en hel del poänger, men du hårdrar en del saker. Någon vetenskaplig rapport har de såvitt jag hittar inte tagit fram, utan subjektiva rapporter.

Samtidigt, så är det så att så snart man blir gravid, så förlorar man kontrollen.

Att vara "tvungen" att gå på MVC kontroller, att inte fullt ut kunna styra skeendet under graviditet och förlossning, är en del i att bli förälder.

Förlossningsvården i Sverige har kunnat bli bättre så länge jag har varit medveten om dess existens.

Mycket, faktiskt väldigt mycket, är bättre idag än när jag fick mitt första barn 1980, en del har varit bättre än just nu, och har blivit sämre, främst p.g.a. av att all vård i Sverige är underfinansierad.

Men visst, vad är väl bättre förlossningsvård värt, jämfört med sänkta skatter till de välbeställda?

För den centrala delen i brister i förlossningsvården och annan vård, är att vi genom våra val till riksdagen, har föredragit mera pengar i plånboken nu, istället för en mer utvecklad välfärd.
Så berättelser från väldigt väldigt många kvinnor är inte värt något för att de inte delats i en vetenskaplig kontext? Eller vad menar du?


Angående ditt sista stycke vet jag inte om förlossningsvården varit bättre under någon tidigare regering?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp