Bukefalos 28 år!

Betala på restaurang innan man fått mat och dryck

Jag undrar lite varför du har högre förväntningar när du går till IKEA?
IKEA-restaurangen för mig är enkom ett ställe dit man går om man tvingas till att spendera längre tid på IKEA, blodsockret dalar, och man behöver påfyllnad av energi. Jag går inte dit och förväntar mig en restaurang-upplevelse, direkt :D Men visst, varm mat kanske är det minsta man kan begära.
Kanske för att det var bättre innan de införde systemet.

Jag personligen avskyr det. Sådant där är ytterligare hinder i samhället för sådana som har svårigheter, för min del synen... Jag vill ha människa att beställa hos, var jag än är.
 
Jag äter inte på restaurang ofta men jag har varit med om digital beställning och jag gillar det inte alls. För det första, beställer du av en människa kan du fråga om småsaker. Kanske vet du inte riktigt vad den där maträtten med det fina namnet är för något eller har du kanske någon allergi eller så. Sen när du ska betala så har du någon att tacka och ge dricks eller i värsta fall klaga ... Dessutom är servitris-jobb bland de vanligaste för studenter så de behövs.
 
Instämmer, det gör en bara inte. Plus att på en bra restaurang håller personalen koll på sina bord, dvs det räcker med en blick för att göra en ytterligare beställning eller få notan.

Alla har inte tid att vänta. Som mest suttit nästan en timme och väntat utan respons, toppen att ni har den tiden men andra har varken tid eller lust till det. Så jo, en som har annat att göra än att sitta på en sån restaurang gör det.
 
Senast ändrad:
Jag har ingenting emot att valet med klickbeställning finns, det finns ofta hos pubarna här till exempel (där man ändå beställer och betalar i baren om man inte vill använda appen) men om det är något jag vill fråga om eller specialisera i beställningen vill jag att det finns personal tillgänglig jag kan prata med och som kan skriva ned mina specifikationer.
På restaurang med högre prisklass eller där man kanske vill lägga till dricka eller någonting extra i efterhand låter det hemskt, ska man beställa på nytt och betala i förväg Igen varje gång man vill ha mer dricka eller kanske en kaffe på maten då?

Jag har aldrig och skulle aldrig vifta efter serveringspersonal. :)

Nej, har man hur mycket tid som helst på sig, så kan man ju sitta där och vänta. Jag har oftast inte riktigt tålamodet att sitta uppåt 1 h och bara rulla tummarna. Inte riktigt min grej, så jag fortsätter vifta när det behövs!
 
Om jag skulle betala med en app innan jag bestaller ... hur skulle jag da kunna forklara exact hur jag vill ha mina fries eller min biff? den forsta maste vara "burnt to a crisp" och den andra medium rare ... med betoning pa rare ... och kanske jag inte vill ha nagon gronsak som kommer med och skulle vilja ha den utbytt till en annan ...

Jag har aldrig vantat en timma pa varken betjaning eller pa notan pa restaurang, men ar vantetiden altfor lang gar jag helt enkelt inte dit igen.
 
Nej, har man hur mycket tid som helst på sig, så kan man ju sitta där och vänta. Jag har oftast inte riktigt tålamodet att sitta uppåt 1 h och bara rulla tummarna. Inte riktigt min grej, så jag fortsätter vifta när det behövs!
´Går det till överdrift får man ju lösa det, men så länge som en timme har jag aldrig varit med om. Hur lång tid tar det att få beställa och få maten på ett sådant ställe? 😳 Har jag bråttom brukar jag gå upp till disken/baren/kassan och be om att betala, och är det generellt dålig service går jag inte tillbaka dit sedan.
 
´Går det till överdrift får man ju lösa det, men så länge som en timme har jag aldrig varit med om. Hur lång tid tar det att få beställa och få maten på ett sådant ställe? 😳 Har jag bråttom brukar jag gå upp till disken/baren/kassan och be om att betala, och är det generellt dålig service går jag inte tillbaka dit sedan.

Beställa går ofta rätt fort, resten blir värre och värre. Kanske beroende på att vi ofta är där rätt tidigt och det blir mer och mer folk med tiden.
Är det ett återkommande problem, går man såklart inte tillbaka. Min erfarenhet är dock att mycket beror på personalen den dagen och/eller situationen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker att det är jätteskönt att i lugn och ro beställa på en skärm och betala i förväg.
Det ger mig en bättre överblick på något sätt.

Rent allmänt så är det olika i olika länder hur det fungerar på krogen.
Och det går att välja en krog efter hur man vill ha det eller det känns för dagen.
Även hamburgare finns med personligt bemötande (Gullans Grill, Vipsen, Knifetown Burgers) om man inte vill hantera en pekskärm.
 
Jag hade ätit på restaurang betydligt oftare om man allid kunnat beställa på skärm och betala innan. För mig är motsatsen bara stressande, speciellt betalningen. Jag är tydligen en sådan som inte syns och blir oftast, kanske 80% av gångerna, sittande i en evighet efter (en timme har jag väntat många gånger). Det går inte att bara vänta/vara väldigt diskret när personalen ALDRIG ens tittar åt mitt håll… Beställa går fort - komma därifrån kan vara nära nog omöjligt. Detta händer på restauranger av varierande kvalitet. Ingen skillnad.
 
Åh, den här tråden påminner mig om alla gånger jag var yngre och morsan ville dra med mig för att äta ute, samt en senare dejt som tyckte om att äta på restauranger och ville bjuda med mig oftare än vad som var nödvändigt.

Först skulle man vänta för att få veta var det gick att sitta. Så skulle man vänta på att de hämtade en meny åt en. Så skulle man vänta på maten, gärna i evigheters evigheter. Hade man tur så var maten något som liknade god när den väl kom. Och sedan skulle man vänta på att få betala för att gå ifrån lokalen som vid den tiden var proppfull av människor och ljud och elände.

Nu för tiden går jag bara till små sushiställen. På mitt favoritställe så går man fram till kassan, berättar vad man ska ha (med alla möjligheter att justera, specialbeställa osv. Menyn är verkligen bara där som ett förslag på möjliga varianter). Så fort de antecknat vad man vill ha så går det att betala och sedan sätta sig vid valfritt, ledigt bord. Maten kommer snabbt (jag fattar också att det är för att de inte behöver koka och tillaga maten i evigheter) och så snart jag ätit upp så kan jag gå om det är vad som känns mest lockande då. Är det lugnt och jag är inne i ett samtal med partnern kan vi mycket väl sitta kvar en stund, men de gånger någon kommit in med ett litet barn som underhålls med pipande mobilspel eller en liten unge börjat gråta/skrika precis när vi ätit klart så är det oerhört skönt att kunna gå iväg på en gång.

Och ja. Jag kan välja butik efter var de har självscanning och började handla i närmsta butiken först efter att de införde sådant. Jag anpassar mycket i mitt liv för att inte behöva spendera tid åt att köa och vänta på saker och ting.
 
Jag har inga problem med nån av de två varianterna. På snabbmatsställen beställer jag gärna via en skärm bara det finns så att jag kan kolla om jag tål maten. Jag kan tyvärr inte äta allt. På riktiga restauranger med kypare osv så kan jag lätt fråga och behöver jag hjälp så ber jag om det. Ja, jag vinkar om jag vill ha hjälp av kypare/serveringspersonal. Inget av det är nåt problem för mig.
 
För mig är kontakten med kunnig serveringspersonal en signifikant del av både upplevelse och vad jag betalar för.

Ibland blir man besviken och ibland får man vänta länge och ingen märker att man vill komma vidare, gäller det betalning så brukar jag gå fram till bardisk och söka kontakt för att betala. Men det är lite av ett misslyckande i servicen.

Jag tycker det är ganska klurigt att bjuda på middag på restaurang när alla ska sitta med en skärm, svårt att beställa många, maten och drycken kommer ofta inte synkat, personalen måste peka på en skärm som ändrar innehåll, osv. Än så länge slår inget av de där avancerade systemen en duktig och lyhörd serveringspersonal och det handlar om hästlängder på upplevelseskalan.

Så länge det finns ett stort och varierat utbud av restauranger och sätt att beställa mat så kan jag ändå välja, bara det är tydligt annonserat.
 
För mig är kontakten med kunnig serveringspersonal en signifikant del av både upplevelse och vad jag betalar för.

Ibland blir man besviken och ibland får man vänta länge och ingen märker att man vill komma vidare, gäller det betalning så brukar jag gå fram till bardisk och söka kontakt för att betala. Men det är lite av ett misslyckande i servicen.

Jag tycker det är ganska klurigt att bjuda på middag på restaurang när alla ska sitta med en skärm, svårt att beställa många, maten och drycken kommer ofta inte synkat, personalen måste peka på en skärm som ändrar innehåll, osv. Än så länge slår inget av de där avancerade systemen en duktig och lyhörd serveringspersonal och det handlar om hästlängder på upplevelseskalan.

Så länge det finns ett stort och varierat utbud av restauranger och sätt att beställa mat så kan jag ändå välja, bara det är tydligt annonserat.

Det beror ju på vilken typ av restaurang det rör sig om. Går jag på en fine dining restaurang förväntar jag mig kunnig och trevlig kypare men går jag på nåt som mer är att betrakta som snabbmat eller relaterat så är digital beställning helt ok.

Vi går på Pinchos ibland. De brukar vara väldigt duktiga med att se till att all mat är klar samtidigt till hela bordet. Men det gäller ju att man beställer ungefär samtidigt. Beställer någon 5 min innan de andra så blir det ju svårare för restaurangen att synka. Vi ser alltid till att beställa samtidigt där och får alltid maten samtidigt. Men så ser jag inte Pinchos med fine dining direkt utan helt ok mat som dottern är mycket förtjust i.
 
Iofs, men det är ju ändå snabbmat inte en riktig restaurang. På snabbmatsställen gillar jag att det är automatiserat. Men jag har aldrig stött på det på en riktig finare restaurang.
Inte jag, håller på att bli vansinnig på de där pekskärmarna på hamburgerställen :) och då har jag ändå bara använt dem typ tre gånger. Men senaste gången vi var på Max hade de frångått systemet :D man fick beställa hos personalen i kassan -snabbt och enkelt! Hoppas det nått vägs ände med pekskärmar.

Har varit med om det också på en glassrestaurang, man fick ladda ned en app och beställa via appen och betala så kom någon filur och dumpade glass på ens bord typ 40 minuter senare. Kändes inte värt lyxglassen om man säger så. Men de är ju smart! om alla betalat så väntar de ju 40 minuter snällt sedan.
 
Inte jag, håller på att bli vansinnig på de där pekskärmarna på hamburgerställen :) och då har jag ändå bara använt dem typ tre gånger. Men senaste gången vi var på Max hade de frångått systemet :D man fick beställa hos personalen i kassan -snabbt och enkelt! Hoppas det nått vägs ände med pekskärmar.

Har varit med om det också på en glassrestaurang, man fick ladda ned en app och beställa via appen och betala så kom någon filur och dumpade glass på ens bord typ 40 minuter senare. Kändes inte värt lyxglassen om man säger så.

Glassrestaurangen låter ju inget vidare. Men på ställen som Max tycker jag att det är toppen med skärmarna! Där kan man i lugn och ro kolla igenom menyn och vill man kan man välja att beställa från en person istället. Där kan man ju välja. Iaf på de jag varit på.
 
Går man på nått snabbhak som Burger king, Chop chop eller liknande så är pekskärm ok. Maten är billig och snabblagad, miljön omysig och lokelerna ligger inte på någon dyr adress. Man går mest dit för att bli mätt för att man precis kom på att man var hungrig och inte så mycket för en kullinarisk upplevelse.

Men som i TS fall betala 200-500 kronor rätten-då pratar vi bättre restaurang med bokat bord, ett planerat besök som man avsatt tid för och förväntar sig service. Här vill jag inte sitta och fippla med telefonen. Här vill jag sitta och njuta av mat, sällskap och atmosfär. Här vill jag inte kännas osynlig som gäst med att man snudd på ska sköta sin service själv.

Tycker det är två vitt skilda restaurangtillfällen.
 
Går man på nått snabbhak som Burger king, Chop chop eller liknande så är pekskärm ok. Maten är billig och snabblagad, miljön omysig och lokelerna ligger inte på någon dyr adress. Man går mest dit för att bli mätt för att man precis kom på att man var hungrig och inte så mycket för en kullinarisk upplevelse.

Men som i TS fall betala 200-500 kronor rätten-då pratar vi bättre restaurang med bokat bord, ett planerat besök som man avsatt tid för och förväntar sig service. Här vill jag inte sitta och fippla med telefonen. Här vill jag sitta och njuta av mat, sällskap och atmosfär. Här vill jag inte kännas osynlig som gäst med att man snudd på ska sköta sin service själv.

Tycker det är två vitt skilda restaurangtillfällen.

Preics, man väljer ju restaurang efter vad som passar en just då. Och då har jag inget problem med nån av varianterna. Ibland funkar det ena och ibland det andra.
 
Jag tycker att det är rätt käckt på typ Pinchos. Man kan prata med servispersonalen om det är något man skulle undra eller önska och de är alltid urtrevliga och service minded.

(Jag har lyckats ta springnota på Pinchos dock då det blivit något tokigt med appen, jag glömde väl trycka genom sista skärmen tror jag. En gång ringde de när jag redan satt på min plats på operan :D Har för mig att jag fick swisha och så var allt frid och fröjd. Man kunde ju tro att jag hade lärt mig av första gången det hände men tydligen inte... men då hade jag inte hunnit gå särskilt långt så kunde betala i appen ändå.)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 811
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 332
Senast: Cattis_E
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 157
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 459
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp