Bukefalos 28 år!

Betala på restaurang innan man fått mat och dryck

Trevligare mot personalen som inte gör sitt jobb? Visst kan det vara det. Inte min prio i sånna fall, dock.
De kan ju vara underbemannade och överarbetade, svårt att veta.
Hur som helst gör en naturligtvis som en vill men jag skulle i alla fall inte som serveringspersonal uppskatta att bli viftad på. Förmodligen går det fortare och smidigare att gå upp till eventuell kassa eller bar och betala ändå, och lämna sitt omdöme. Personalen en vinkar åt kan ju vara på väg till ett annat bord och då får en vänta lite till oavsett.
 
Senast ändrad:
Trevligare mot personalen som inte gör sitt jobb? Visst kan det vara det. Inte min prio i sånna fall, dock.
Fast hallo, du vet ju inte vad som ligger bakom. Det kan ha hänt något.
Jag har varit med om personal som svimmat, kock som skurit av sig ett halvt finger, en servitris som fick ett dödsbesked under sitt pass osv. Sånna gånger går det ut över servicen utan att man för den skull ska dömma ner personalen.
 
De kan ju vara underbemannade och överarbetade, svårt att veta.
Hur som helst gör en naturligtvis som en vill men jag skulle i alla fall inte som serveringspersonal uppskatta att bli viftad på. Förmodligen går det fortare och smidigare att gå upp till eventuell kassa eller bar och betala ändå, och lämna sitt omdöme. Personalen en vinkar åt kan ju vara på väg till ett annat bord och då får en vänta lite till oavsett.

Jo, men då vet de iaf att jag önskar deras uppmärksamhet. Hur ska de annars veta att jag behöver nåt? Visst är det bra om en blick löser det men all serveringspersonal är inte så lyhörd tyvärr och har de mycket att göra så förstår jag att de inte prioriterar att scanna av alla borden stup i kvarten utifall att någon sitter där och vill något. Då brukar jag vinka lite lätt när de tittat åt mitt håll och då ser de mig även om de inte tittat rakt på mig. Jag förväntar mig inte att de ska komma direkt. Mer liksom sätta mig på sin to do lista.
 
Glassrestaurangen låter ju inget vidare. Men på ställen som Max tycker jag att det är toppen med skärmarna! Där kan man i lugn och ro kolla igenom menyn och vill man kan man välja att beställa från en person istället. Där kan man ju välja. Iaf på de jag varit på.
Man kan inte välja på alla ställena utan är hänvisad till pekskärm även på tex Max. Bara skärm alltså.
Inte särskilt tillgänglighetsanpassat må jag säga.
 
Trevligare mot personalen som inte gör sitt jobb? Visst kan det vara det. Inte min prio i sånna fall, dock.
Igår var första gången jag har fått vänta på att betala men å andra sidan satt vi kvar länge innan vi ens fundera på att betala och när vi sen efter att ha tittat efter personalen en stund gick till baren för att betala kom vår servitör i full fart och bad om ursäkt för att vi hade fått vänta och delade smidigt upp vår mat. Jag har ingen aning om varför hen hade missat oss en stund, men vi antog att något hade inträffat och var på det stora hela mycket nöjda med servicen och den hjälp vi fick runt matbeställningen då en i sällskapet har en allergi.
 
Nej, men är det då bättre service att gå till baren och betala än att försöka vinka till sig en personal?
Vill man därifrån tar man sej därifrån, vinka , haffa nån eller gå till baren, det kvittar ju egentligen.
Uppenbarligen är servicen inte vad den ska vara om man måste vänta en timme på att någon ska se en ens..

Man kommer antagligen ändå inte komma tillbaka. Eller rekommendera stället.
 
Nu brukar jag inte äta på något dyrare ställe utan Ikea( en smula oroad över vad som framkommit i tråden :jawdrop: ) och snabbmatsställen är vad som ibland blir av. Jag hade blivit förvånad om jag hade behövt beställa med app/tablet på andra ställen förutom typ Pinchos.

Har haft hemska upplevelser med att stressigt försöka Maxs variant att läsa av mitt kort när jag äntligen fått ihop beställningen... Nope. Eller den gången det tog 5 försök att beställa två saker på ett annat Max för att varje gång vi skulle betala frös hela skärmen, gav varning att den skulle ta bort beställningen om vi inte tryckte, vi tryckte frenetiskt överallt men den vägrade samarbeta :confused: Här på Burger King är det på nåder man får uppmärksamhet om man inte vill beställa på deras skärmar. McD kan man iaf få uppmärksamhet men även där är det meningen att man ska välja skärm (som har val att betala i kassan???). Min slutsats är att skärmar är mest negativt, i matsammanhang kan jag dock förstå poängen. Inte att jag som kund på IKEA/Lagerhaus/HM ska ta betalt av mig själv... Men det är lite off topic:D
 
För just de delar du nämner så funkade det väldigt bra med den restaurangen som hade egna läsplattor liggande på borden för beställning! Då behövde man inte hålla på och fixa med installation av app mm på egen telefon utan bara ta upp läsplattan och beställa!

Tror dock att de som varit tidiga med det här konceptet - typ Pinchos - har tänkt sig det hela som "en grej" just att ha appen och även ett sätt att skaffa sig en trogen kundkrets.

Förhoppningsvis kommer alla varianter att finnas även i framtiden, så att man kan välja efter tycke och smak! Kanske kompletterat med AI-robotar som serveringspersonal? ;)

Alltså, ett ställe som kräver att jag faktiskt installerar en app eller registrerar ett konto kan glömma att få mig som gäst. Då går jag hellre till pressbyrån och köper en macka. Jag installerar inte appar på min privata telefon hur som helst, utan att veta vad som ligger bakom säkerhetsmässigt. På jobbtelefonen får jag inte installera något alls! Är inte heller det minsta sugen på att få mail bara för att jag varit tvungen att uppge någon form av adress för ett konto...

Betala innan och/eller beställa via nätet kan vara jättesmidigt om det är lunch eller ett snabbmatsställe, men då får de tillhandahålla rätt pryl för att göra det också.

Jag går inte heller tillbaka till ställen där personalen är ouppmärksam eller verkar väldigt stressad. Är inte alls intresserad av att ge mina pengar till den typen av personalkultur. Vi äter ute (på kvällen) 2-3 ggr/månad, och det är ytterst sällan jag är med om att det är krånglig eller väldigt långsam service. Oftast är personalen trevlig, påläst och rimligt snabb i relation till trycket på stället.
 
Alltså, ett ställe som kräver att jag faktiskt installerar en app eller registrerar ett konto kan glömma att få mig som gäst. <snip>

Precis det har.
Det spelar ingen roll hur bra mat det ar ... men jag installerar ingenting pa min telefon som eventuellt kan ge mig mails eller meddelanden senare. Eller som vill ha mitt kreditkortnummer och som kan tankas behalla det.

Maken och jag ater ute 3-4 ganger i manaden, aldrig pa ett snabbmatstalle (Jag har inte atit en burgare pa McD, burger king, eller liknande pa de senaste 20 aren ... och tanker inte gora det igen) Ibland koper jag mat med hem fran en av vara manga olika "food carts", men vanligen gar vi pa en av bryggerierna med pub, eller pa nagon av de manga battre restauranger vi har i stan.
Har i USA ar servicen fantastisk pa de flesta stallen och de far dricks darefter.
 
Det spelar ingen roll hur bra mat det ar ... men jag installerar ingenting pa min telefon som eventuellt kan ge mig mails eller meddelanden senare. Eller som vill ha mitt kreditkortnummer och som kan tankas behalla det.
Och @Sassy
Men det är ju en del av grejen på Pinchos.
Om man inte gillar det så är det ju totalt fel ställe.
Jag för min del tycker att det är kul och inovativt.

Olika smak bara men inte rätt eller fel.
Det går ju dessutom att ta bort appen efter besöket.
 
Här i byn finns det inga skärmar eller liknande, men jag tror att vissa snabbmatskedjor har dem nu, typ KFC och McDonalds. Jag har dock inte varit in på en sådan på många herrans år, de är ju inte hundvänliga. 😅 Är jag i stan går jag på pub och där finns ibland valet att beställa via app på telefonen sedan Covid.
Bror min gillar att använda sådana när han är här, jag tycker mest att det tar jättelång tid att installera, logga in, hitta alla menyer etc etc när jag istället kan knalla upp till baren och säga vad jag vill ha på en minut max. Jag tycker dock att det är toppen att alternativet finns för den som uppskattar det! Kan ju vara skönt att bara sitta i lugn och ro och blippa också.
 
Jo, men då vet de iaf att jag önskar deras uppmärksamhet. Hur ska de annars veta att jag behöver nåt? Visst är det bra om en blick löser det men all serveringspersonal är inte så lyhörd tyvärr och har de mycket att göra så förstår jag att de inte prioriterar att scanna av alla borden stup i kvarten utifall att någon sitter där och vill något. Då brukar jag vinka lite lätt när de tittat åt mitt håll och då ser de mig även om de inte tittat rakt på mig. Jag förväntar mig inte att de ska komma direkt. Mer liksom sätta mig på sin to do lista.
Sure! Man får ju läsa av situationen och en liten gest när man väl fångat blicken behöver inte vara fel... men att veva, vinka, knäppa fingrarna eller liknande till personalen är oskönt.
 
Går man på nått snabbhak som Burger king, Chop chop eller liknande så är pekskärm ok. Maten är billig och snabblagad, miljön omysig och lokelerna ligger inte på någon dyr adress. Man går mest dit för att bli mätt för att man precis kom på att man var hungrig och inte så mycket för en kullinarisk upplevelse.

Men som i TS fall betala 200-500 kronor rätten-då pratar vi bättre restaurang med bokat bord, ett planerat besök som man avsatt tid för och förväntar sig service. Här vill jag inte sitta och fippla med telefonen. Här vill jag sitta och njuta av mat, sällskap och atmosfär. Här vill jag inte kännas osynlig som gäst med att man snudd på ska sköta sin service själv.

Tycker det är två vitt skilda restaurangtillfällen.
Jag håller med fullt i det mesta, men nog finns det gott om snabbmatställen på dyra adresser, mycket dyra mitt i centrum åtminstone i storstäderna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 811
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 332
Senast: Cattis_E
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 157
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 459
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp