Bukefalos 28 år!

Betala på restaurang innan man fått mat och dryck

Glassrestaurangen låter ju inget vidare. Men på ställen som Max tycker jag att det är toppen med skärmarna! Där kan man i lugn och ro kolla igenom menyn och vill man kan man välja att beställa från en person istället. Där kan man ju välja. Iaf på de jag varit på.
Jag har inte studerat det närmare får jag erkänna, men tycker det är ett meck med skärmarna. Å andra sidan beställer jag ju inte heller -meal X eller Y utan var sak för sig. Tex en gång upptäckte jag att man inte kunde beställa en äppelpåse och en morotspåse utan fick två av det första man beställde.
 
Ni som väljer ställen med ingen/låg service och hög automatisering - händer det aldrig att ni är besvikna med er mat och vill be om förändringar? Eller kanske göra en mer oortodox beställning

(jag föredrar ofta förrätt och efterrätt - eller kanske bara förrätter eller bara efterrätter - men då vill jag ju ha min mat när de andra äter huvudrätten. Jag vill fortfarande kunna äta a la russe med en rätt i taget)

I min värld är det roligt att kunna välja. Om jag äter dyrt ute så vill jag ha hela paketet med servicen och amuseer som kommer i rättan tid. Äter jag själv eller för att fylla magen är appar och förskottsbetalning praktiskt (men då kör jag ofta gå till disken, beställ, betala, få din mat)
 
Jag har inte studerat det närmare får jag erkänna, men tycker det är ett meck med skärmarna. Å andra sidan beställer jag ju inte heller -meal X eller Y utan var sak för sig. Tex en gång upptäckte jag att man inte kunde beställa en äppelpåse och en morotspåse utan fick två av det första man beställde.

Jag tycker att det är jättebra speciellt för mig som behöver byta ut en del p.g.a. att jag inte kan äta allt. Där har Max en riktigt bra funktion på sina skärmar där man lätt kan ta bort, byta ut och lägga till. Då blir det rätt. När man beställer från en person så händer det då och då att de missar nåt eller missuppfattar.
 
Jag tycker att det är jättebra speciellt för mig som behöver byta ut en del p.g.a. att jag inte kan äta allt. Där har Max en riktigt bra funktion på sina skärmar där man lätt kan ta bort, byta ut och lägga till. Då blir det rätt. När man beställer från en person så händer det då och då att de missar nåt eller missuppfattar.
Fast att det blir fel händer lika lätt via en skärmbeställning. Det är ju den i köket som gör fel och inte läser av bongen korrekt.
Det har hänt mig många gånger på just Max och Burgerking att det blivit fel burgare, stora pommesen kommer som liten, fel dip osv.
 
Är på restaurang och här har de infört digitala menyer och man betalar via Swish direkt vid beställning. Känns väldigt opersonligt och tråkigt tycker jag och en del av det som är restaurangupplevelsen går lite. På lunch är det ok tycker jag men går jag ut och äter på kvällen så förväntar jag mig lite service. Också märkligt att betala innan man fått något serverat tycker jag. Vad tycker ni?
Restaurangens genomförande av konceptet - oavsett det gäller beställ och betala digitalt eller den traditionella varianten med en person som tar upp beställningen - kan ju vara antingen bra eller dåligt, anser jag. I det digitala fallet beror det mycket på hur bra beskrivna rätterna är, om det går att byta ut saker etc samt koordineringen inom samma sällskap så att alla får mat samtidigt. Och det är väl egentligen samma saker som är viktiga när det är en människa som tar upp beställningen, tänker jag. De restauranger jag varit på med beställ-och-betala-i-app-koncept har fungerat väldigt bra och smidigt!

Jag tycker att det oavsett beställningsformat vore supersmidigt att alltid betala i samband med beställning! Har hänt mig massor av gånger att personalen liksom "tappat intresset" för mig och mitt sällskap när vi väl ätit klart och det varit svårt att få kontakt för att få betala. Hade varit jätteskönt att slippa det "orosmomentet"!

För min del är inte den personliga interaktionen med servicepersonal - varken på restaurang eller någon annanstans - särskilt viktig eller något som förhöjer upplevelsen, så jag väljer gärna digitala alternativ om de fungerar bra. Det behöver inte innebära sämre service på något vis, tycker jag, utan fungerar det snabbt och smärtfritt är det lika bra eller bättre än personlig service.
 
Fast att det blir fel händer lika lätt via en skärmbeställning. Det är ju den i köket som gör fel och inte läser av bongen korrekt.
Det har hänt mig många gånger på just Max och Burgerking att det blivit fel burgare, stora pommesen kommer som liten, fel dip osv.
Det blir ju ändå en felkälla mindre. Visst kan köket göra fel oavsett på vilket sätt beställningen kommer in, men beställer man via skärm och kontrollerar att man gjort rätt så blir ju beställningen korrekt i alla fall.
 
Det blir ju ändå en felkälla mindre. Visst kan köket göra fel oavsett på vilket sätt beställningen kommer in, men beställer man via skärm och kontrollerar att man gjort rätt så blir ju beställningen korrekt i alla fall.

Eller så gör man det lätt att beställa fel på skärmen som Max har gjort på sistone, där maten inte är tydligt märkt utan har snarlika namn och så fort man klickar någonstans så är man tillbaka på vegoalternativen man aldrig var intresserad av och får en massa ovidkommande menyer med "erbjudanden" man måste trycka bort mellan varje aktivt val. Sist var det ett mörker att få beställa, så det får nog låtas bli framåt. Men jag kan förstå att ett väl fungerande sådant system för den typen av enklare matställe kan vara alldeles rätt och perfekt.

Kanske dags att märka restauranger redan på hemsida och på dörren om de är skärmfria eller inte? För mig är inte en lokal där människor sitter och stirrar in i skärmar tillhörande en bra restaurangupplevelse, oavsett om det är beställningssystemet man försöker förstå med hjälp av sin odelade uppmärksamhet och fingrar eller scrollar senaste nyheterna i sina sociala media.
 
Eller så gör man det lätt att beställa fel på skärmen som Max har gjort på sistone, där maten inte är tydligt märkt utan har snarlika namn och så fort man klickar någonstans så är man tillbaka på vegoalternativen man aldrig var intresserad av och får en massa ovidkommande menyer med "erbjudanden" man måste trycka bort mellan varje aktivt val. Sist var det ett mörker att få beställa, så det får nog låtas bli framåt. Men jag kan förstå att ett väl fungerande sådant system för den typen av enklare matställe kan vara alldeles rätt och perfekt.
Håller med om Max-appen! Trodde det berodde på att jag själv var trött och det var sent, men jag blev "lätt irriterad" sist jag använde den! Därav också min tidigare kommentar att oavsett vald lösning (digital eller personlig beställning) så kan restaurangen genomföra det mer eller mindre bra. En beställningsapp ska liksom som grundkrav vara enkel och lättnavigerad - man ska snabbt få en översikt över menyn och kunna göra sina val snabbt och "neutralt" (dvs inte pushas att t.ex välja vego-alternativ eller något annat restaurangen tycker att man ska ha).

McD har en mycket bättre och Pinchos gillar jag också! Har även varit på en asiatisk restaurang i Stockholm som hade digitala menyer och beställning, vilket var väldigt enkelt och smidigt. Där fanns det läsplattor på borden som användes för beställningen, betalningen gjordes i kassa på väg ut.

Kanske dags att märka restauranger redan på hemsida och på dörren om de är skärmfria eller inte? För mig är inte en lokal där människor sitter och stirrar in i skärmar tillhörande en bra restaurangupplevelse, oavsett om det är beställningssystemet man försöker förstå med hjälp av sin odelade uppmärksamhet och fingrar eller scrollar senaste nyheterna i sina sociala media.

Ja kanske? Om det är viktigt? För mig skulle det inte vara avgörande för val av restaurang och jag tycker inte det spelar någon större roll om sällskapet sitter och läser pappersmenyer eller digitala menyer i början av restaurangbesöket - så fort beställningen är avklarad lägger man ju förhoppningsvis ifrån sig menyn ändå?
 
Det blir ju ändå en felkälla mindre. Visst kan köket göra fel oavsett på vilket sätt beställningen kommer in, men beställer man via skärm och kontrollerar att man gjort rätt så blir ju beställningen korrekt i alla fall.
Nu har jag jobbat några år i min ungdom som servitris (och är kock) och normalt är att man checkar av beställningen med gästen innan man lämnar bordet för att undvika missar. Oftast är det i köket felen blir. Så att det blir fel i servisen går nog på ett ut med feltryck och app/skörmkrångel :)
 
Ni som väljer ställen med ingen/låg service och hög automatisering - händer det aldrig att ni är besvikna med er mat och vill be om förändringar? Eller kanske göra en mer oortodox beställning

(jag föredrar ofta förrätt och efterrätt - eller kanske bara förrätter eller bara efterrätter - men då vill jag ju ha min mat när de andra äter huvudrätten. Jag vill fortfarande kunna äta a la russe med en rätt i taget)

I min värld är det roligt att kunna välja. Om jag äter dyrt ute så vill jag ha hela paketet med servicen och amuseer som kommer i rättan tid. Äter jag själv eller för att fylla magen är appar och förskottsbetalning praktiskt (men då kör jag ofta gå till disken, beställ, betala, få din mat)

Du blandar ihop för mig två helt olika koncept. Snabbsmatrestaurangen och fine dining. På snabbmatsrestaurangen kan det vara lite hur som. På fine dining så vill jag ha personlig service av kunnig personal och flexibiliteten du beskriver i ditt inlägg. Helt olika saker för mig.
 
Du blandar ihop för mig två helt olika koncept. Snabbsmatrestaurangen och fine dining. På snabbmatsrestaurangen kan det vara lite hur som. På fine dining så vill jag ha personlig service av kunnig personal och flexibiliteten du beskriver i ditt inlägg. Helt olika saker för mig.
För mig är det också olika saker men jag vill kunna få problem lösta även vad gäller fast food (som när McD inte kunde leverera min beställda och betalda sallad trots en lång väntan). Jag vill kunna berätta för någon vad jag tyckte om maten - både om den var bättre eller sämre än jag förväntade mig (Max's frappinoliknande dryck var vedervärdig - men personalen hanterade ett klagomål mycket bra). Detta betyder att de inte bara kan kommunicera med mig via appar.

De jag ofta gör affärer med är jag rädd om och jag inbillar mig att lite konstruktiv kundfeedback kan hjälpa dem :laugh:
 
För mig är det också olika saker men jag vill kunna få problem lösta även vad gäller fast food (som när McD inte kunde leverera min beställda och betalda sallad trots en lång väntan). Jag vill kunna berätta för någon vad jag tyckte om maten - både om den var bättre eller sämre än jag förväntade mig (Max's frappinoliknande dryck var vedervärdig - men personalen hanterade ett klagomål mycket bra). Detta betyder att de inte bara kan kommunicera med mig via appar.

De jag ofta gör affärer med är jag rädd om och jag inbillar mig att lite konstruktiv kundfeedback kan hjälpa dem :laugh:
Men det är ju inte så att det inte finns personal i restaurangen bara för att beställning och betalning sker via app? Någon lämnar ut maten, till exempel, och någon lagar till den. Jag har t.ex. klagat på McD trots att maten var beställd via app, och det hanterades både snabbt och bra!
 
Ja kanske? Om det är viktigt? För mig skulle det inte vara avgörande för val av restaurang och jag tycker inte det spelar någon större roll om sällskapet sitter och läser pappersmenyer eller digitala menyer i början av restaurangbesöket - så fort beställningen är avklarad lägger man ju förhoppningsvis ifrån sig menyn ändå?

Nu är det inte bara läsa man måste göra, utan även förstå hur man ska lyckas beställa och ibland hur man ska betala och sedan om man vill ha en extra dryck, upp med skärmen igen och gå igenom hela flödet och däremellan kanske få beställningen resettad för att man vandrade fel väg i flödet. Om man då är i ett sällskap på ett nytt ställe och måste installera en ny app som många i sällskapet aldrig kommer använda igen, registrera konto och registrera betalkort - så faller det liksom ut som trist över hela upplevelsen tillsammans. Och så är det alltid nån i sällskapet som inte har en telefon som är kompatibel med appen och måste beställa på annat vis ändå. Om man återkommer till ett ställe där alla deltagare på middagen redan är stammisar, kanske det funkar bättre.

Det blir väl lite så, för de som är vana och har förutsättningarna så finns det positiva bitar - men jag tänker mig att restauranger ska vara en mer brett tillgänglig tjänst för sällskap som har varierande sammansättning.
 
För mig är det också olika saker men jag vill kunna få problem lösta även vad gäller fast food (som när McD inte kunde leverera min beställda och betalda sallad trots en lång väntan). Jag vill kunna berätta för någon vad jag tyckte om maten - både om den var bättre eller sämre än jag förväntade mig (Max's frappinoliknande dryck var vedervärdig - men personalen hanterade ett klagomål mycket bra). Detta betyder att de inte bara kan kommunicera med mig via appar.

De jag ofta gör affärer med är jag rädd om och jag inbillar mig att lite konstruktiv kundfeedback kan hjälpa dem :laugh:

Fast att det finns ett alternativ att beställa på en skärm hindrar ju inte att du går och pratar med personalen. Jag har iaf aldrig stött på en restaurang (snabbmat eller ej) där personalen är okontaktbar. Menar du att det finns såna i Sverige? Jag kan tänka mig att helautomatiska restauranger möjligtvis finns i Japan men här i Sverige har jag faktiskt aldrig hört talas om det!

T.o.m. på Pinchos är personalen lättillgänglig om man behöver hjälp och har några frågor eller vill framför synpunkter.
 
Nu är det inte bara läsa man måste göra, utan även förstå hur man ska lyckas beställa och ibland hur man ska betala och sedan om man vill ha en extra dryck, upp med skärmen igen och gå igenom hela flödet och däremellan kanske få beställningen resettad för att man vandrade fel väg i flödet. Om man då är i ett sällskap på ett nytt ställe och måste installera en ny app som många i sällskapet aldrig kommer använda igen, registrera konto och registrera betalkort - så faller det liksom ut som trist över hela upplevelsen tillsammans. Och så är det alltid nån i sällskapet som inte har en telefon som är kompatibel med appen och måste beställa på annat vis ändå. Om man återkommer till ett ställe där alla deltagare på middagen redan är stammisar, kanske det funkar bättre.

Det blir väl lite så, för de som är vana och har förutsättningarna så finns det positiva bitar - men jag tänker mig att restauranger ska vara en mer brett tillgänglig tjänst för sällskap som har varierande sammansättning.

För just de delar du nämner så funkade det väldigt bra med den restaurangen som hade egna läsplattor liggande på borden för beställning! Då behövde man inte hålla på och fixa med installation av app mm på egen telefon utan bara ta upp läsplattan och beställa!

Tror dock att de som varit tidiga med det här konceptet - typ Pinchos - har tänkt sig det hela som "en grej" just att ha appen och även ett sätt att skaffa sig en trogen kundkrets.

Förhoppningsvis kommer alla varianter att finnas även i framtiden, så att man kan välja efter tycke och smak! Kanske kompletterat med AI-robotar som serveringspersonal? ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 811
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 332
Senast: Cattis_E
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 157
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 459
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp