Betalat med EGNA penagr sin häst?

Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag fick min första häst när jag var 11 år gammal, den betalade min far, welsh ponny 3 år gammal, för 3 000 kr, full stam.
Sommaren jag fyllde 13 år, arbetade jag hela sommaren och köpte min egen häst ett tre års sto efter Any Questions, undan Iliad, heristal, Gorki.
Sedan har jag fått betala mina hästar så långt det räckte, resten har mina föräldrar lagt till.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Första hästen skaffades när jag var 14 och den betalade mamma och pappa, men då var den inte enbart min utan till mamma och mig.

Andra hästen köptes när jag var 16 år och den var mest min, jag betalade 1/3 av köpesumman själv och stod för en del kostnader också, som skoning och lite annat.

När jag var 18 år så lät jag betäcka vårt halvblodssto och alla de kostnaderna med uppfödning och allt har jag betalat själv. Då jobbade jag ju så jag hade egna pengar.
Har nu två egenuppfödda hästar som jag betalat själv, men så är jag 25 år nu.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag KÖPTE min ponny när jag skulle fylla 13 för egna sparade pengar. Plus en transport så hon hade nåt att åka i när jag skulle träna och tävla.
Mamma betalade sedan vet o hö. resten betalade jag själv mha barnbidraget.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Vet inte om jag räknas eftersom jag var myndig när jag köpte häst, men iaf.
Jag betalade själv och har betalat allting själv därefter. Om jag någon gång skulle behöva så skulle jag ju självklart få låna av min föräldrar, men jag tror och hoppas verkligen att det aldrig kommer behövas, eftersom då har det hänt något allvarligt (sjukhusvistelse typ).

Däremot så har jag ju den förmånen att jag bor gratis hemma, hade jag haft hyra så hade jag kanske fått det lite tufft till hösten när jag ska börja plugga. Iaf så hade jag behövt ta studielån och det hoppas jag kunna undvika.:crazy:
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Mina föräldrar har sparat ihop en liten slant till mig och mina syskon, jag köpte en häst för dem pengarna. Nu var han som tur ganska billig (under 40 00 SEK).
Men det runtom kring betalar jag, oftast är det ju inte hästen som inköp som kostar, utan det runtomkring. Har lätt betalat det mer dubbla.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Fick min första häst, som vi sålde ungefär ett år senare. De andra har jag köpt för egna pengar eller fött upp själv. Från det jag var 13
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

jag köpte min häs när jag var 18 för ett arv från farmor på 10 000 sen betalade jag allt till hästen själv med studiebidrag+underhåll (ca 2000 i månaden tillsammans) och ett par 100-lappar i extraknäck. Det täckte också kläder och likn. till mig själv. Är faktiskt rätt stolt att jag klarade det :)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Mina föräldrar betalar allt utom bensin till stallet. Det har de gjort sen jag var 11 och fick min första ponny (är 23 nu). Dock delar min mamma mitt hästintresse och utan mig skulle hon inte ha tid att ha häst. Win Win situation ;).
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Min första ponny hyrde vi, var fodervärdar alltså. Jag hade honom i tre år, och då betalade mamma och pappa allting. Jag fick 200 kronor i barnbidrag i månaden, som då var tänkt att jag skulle köpa kläder för. ICKE, jag köpte utrustning och morötter till hästen. :angel:
Iofs var jag 10-13 år.

Mina föräldrar har köpt alla hästar, men också stått som ägare, och fått pengar när vi sålt. Alla förutom en häst, min nuvarande ponny. Jag köpte honom för 25000 kronor, och det betalade mina föräldrar. Jag betalar av varje månad, och har nu cirka 15000 kvar. Nu när han är till salu får jag pengarna, även det som är kvar av "avbetalningen". Inte för att jag har bett om det, utan för att det är en "gåva" från mina föräldrar. Dom sa redan från början att om jag lyckas med den här hästen så är det värt alla pengar i värden. (:love: gud vad jag älskar min familj!!)

Pengarna jag får för ponnyn tänkte jag skulle gå till en stor häst.
Jag har dock alltid köpt utrustning själv.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag fick min först häst när jag var runt 13 år tror jag, men min andra häst köpte jag helt själv när jag var 15 år. P.g.a att jag inte ville sälja min andra häst, isf om jag hade såltt min andra häst hade jag fått köpa häst för dom pengarna av den andra, men det klarade inte jag, så därför betalade jag den helt själv.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag skaffade min första häst när jag var 15-16 år.
Mina föräldrar hjälpte till med stallhyran, vilket jag alltid varit väldigt tacksam över :bow:
Allt utöver kallhyran betalade jag själv.

Har haft extrajobb utanför skolan sen jag var 16 för att finansiera hästen,
och har alltid lyckats täcka hästkostnaderna samt ha en buffert för ev. skador och sånt.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag är 14 år och har precis köpt min häst. Mamma betalde den och betalar stallplats osv, kravet är att jag sköter skolan och har bra betyg och hade jag inte haft de där mvgna hade nog inte min häst varit min. :grin: Plus att mamma säger att "då vet jag att du inte är ute och springer på stan!"
Haha, båda parter nöjda.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag betala 17 000 i min häst, mamma och pappa resten, så jag äger en liten del :D
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

jag fick min första foderponny (tänkt att köpa eg) när jag var 15 och när jag var 16 köpte vi en. Måste erkänna att jag är ngt bortskämd då min pappa fick stå för hela kalaset; en ganska dyr ponny, transport, uppstallning, tävling, träning mm. När jag däremot började jobba efter att ha slutat skolan är det bestämt att jag själv betalar det mesta, ca 8000 i månaden (betalar inget för att bo hemma), Pappa betalar en del och kör mig fortfarande på träningar och tävlingar. Behöver dock inte betala ngt av inköpet på ponnyn även om den i framtiden skrivs över på mig...
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

*kl*

Jag köpte min första egna häst när jag var 18 mha en försäkringsutbetalning från en skada. Jag har alltid betalat allt för mina hästar, förutom en deal jag har med världens goaste pappa, han betalar alla veterinärkonstnader för både häst och hundar så att jag aldrig ska känna att jag inte har råd att ge hästen den vård han behöver.

Jag flyttade hemifrån för fem år sen och har pluggat hela tiden, jag är konstant fattig som en kyrkråtta ;)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag var 15år när jag köpte min ponny. Eftersom jag visste att jag skulle ångra mig för all framtid om jag inte köpte henne så valde jag att ta pengarna från mitt sparkonto mina föräldrar hade åt mig, det räckte till 3/5 av ponnyn. Resten lånade jag av min bror. Nu, drygt ett år senare, har jag lyckats betala tillbaka min bror alla hans pengar :bump:


Mamma betalade efter det allt för ponnyn, men jag hjälpte henne så gott jag kunde med mitt studiebidrag. Idag äger jag två ponnier och har de på en lösdrift hemma sedan några månader tillbaka. Först nu (har tagit hand om min ponny i över 5år) engagerar sig hela familjen, även släkten och alla grannar :D Så nu är den totala månadskosnaden för båda ponnierna runt 500kr skulle jag tro. (som mamma betalar ;))
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag började på ridskola när jag var 6år och red där ce 4-5 år sen fick jag en egen ponny utav mina föräldrar, en sadel och ett träns följde med hästen.
Hästen stod inhyrd hos bekanta som hjälpe och lärde mig massor.
hos dem hade jag häst i över 10år sen.

Mina föräldrar har betalat mina hästar så länge jag gick i skolan, men all utrustning fick jag köpa själv eller önska mig i present.

Jag har alltid haft sommarjobb och fick fast jobb dagen efter studenten, då fick jag börja batala mina hästar själv.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Min syster och jag fick sommarjobba ihop pengarna till inköp av hästarna.
Bodde på bondgård så försörjningen var "gratis" dvs vi hade platser, eget hö och egen havre, korn och spannmålskross samt egen halm.
Vi fick för det mesta sköta allt runt hästarna.

Ridkläderna var begagnade skolkläder som var för slitna för att använda till skolan längre.

Fick månadspeng, ungefär 100 kr/mån (detta var i början av 1990-talet). Fick inte barnbidraget men fick å andra sidan de kläder jag behövde.

Jag har inget att klaga på utan tycker att jag var privilegierad. Hade dock aldrig träningar el liknande utan var ute i skogen och skrotade.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag fick min första häst när jag var 6 år, men jag har fått hästar efter 14 års ålder också. De hästarna var två egna uppfödningar som jag övertog då jag flyttade hemifrån. Jag har inte betalat något för dem. Å andra sidan har jag inte fått några pengar, körkort betalt e dyl. (Vilket såklart inte alla får, ville bara förtydliga att jag inte fått vad som helst.)
Jag har försörjt mina hästar själv sedan jag var 18 år. Första två åren försörjde jag då mig själv och en häst (Den andra utlånad på foder.) på studielån.
Jag har alltid betalat all utrustning själv, utom en halv sadel som jag fick hjälp med. Foder däremot har jag fått, eftersom mina föräldrar hade jordbruk. Stall hade vi eget.
Ridkläder var ett par ridbyxor var för mig och min syster. Vi hade varsitt par konstläderstövlar, och såklart varsin hjälm. I övrigt var det sådant som var gammalt och slitet som hamnade i stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag och mamma köpte år första häst ihop på hans 3-årsdag. Jag var 22 och mamma 54 :D Hennes nuvarande häst fick hon genom att betala stoets betäckning för 20 år sedan ;)

Jag är student o skulle aldrig ha råd med egen häst, vi köpte honom alltså ihop och står som ägare båda två och delar på samtliga av hans kostnader 50/50, lika så inköpspriset såklart. Men de pengarna var såklart mina egna.

I framtiden planerar vi att köpa även nästa häst (som ersättare för mammas sto som nu är 19 men väl så frisk) ihop då jag förhoppningsvis har ett fett jobb :D Även den en connemara från grannens stuteri som tänkt växa över.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 498
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 495
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 498
Senast: Hedinn
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 284
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp