Bettringsrem

P

Pippi

När jag köpte mitt Kallblod, så hade jag en del problem.
Han var nämligen väldigt "het" och svår att få stopp på.
Han hade bara en växel, "järnet". Det var inget ont i han, han bara gav allt han hade, alltid. Första gången jag skulle galoppera, ja herregud, jag har aldrig blivit så rädd i hela mitt liv! Han var som skjuten ur en kanon!
Då läste jag om denna Smart Bettringsrem, som skulle funka bra på heta hästar. Så jag köpte en sån och satte på den och så for vi ut. Men det blev rena självmordsuppdraget!
När han kände trycket mot nosryggen, då tänkte min älskling, "Vad är det här nu då? Hur skall jag nu kunna springa? Jo, nu vet jag!" Han satte ner huvudet mellan frambenen, la all sin tyngd på det, jag hade 700 kg i händerna, och jag såg vare sig hals eller huvud, och sen sprang han, allt vad han hade! Det var väl något långsammare tempo än hans vanliga, men fortfarande en kraftigt ökad galopp.Jag provade några ridturer till med bettringsremmen, tänkte att han kanske skulle vänja sig.
Då körde jag bara skritt och trav. Men han gjorde samma sak i trav. Ner med huvudet mellan frambenen, och jag hade noll kontroll! Så jag gav upp med den remmen tillslut. Det här några år sedan och jag har aldrig mer använt den. Nu behöver jag den inte. Men jag undrar bara om det är någon som använder en sån, om den fungerar? Gjorde jag något fel, eller? :confused:
 
De jag sett sätta på bettringsrem (en hemmagjord, inte Smart), har gett verkan direkt. En het, ivrig fälttävlanshäst attackerade banhoppningshindren som om de varit stepelchase ;), med bettringsremmen hejdade han sig oerhört och blev väldigt fin på hinder (detta var alltså på träning, inte tävling).

Du tycks ha en häst som inte gillar tryck på näsan, då är det bara att exprimentera vidare så du hittar vad som fungerar för er.

Beter sig hästen likadant om du sätter på tex ett pelham? Om din häst har inställningen att bett är att slåss mot, verkar ditt alternativ vara att skola honom hemmavid alt i skritt och trav ute, och låta bli att galoppera tills du har lite mer att säga till om. Var rädd om dig!
 
Tack ska du ha! :) Men det går mycket bättre nu. Det där var ju ett tag sedan. Sen har jag haft ett vanligt tränsbett på honom och för ungefär ett år sedan så började jag använda ett pelhambett. Det funkar mycket bättre.
Fast inte uträttar det ju några underverk.
Nää, han gillade inte tryck på näsan! Jag har konstaterat att med denna häst, så finns det inga genvägar!
 
Är det verkligen ingen mer som har erfarenheter av Bettringsremmen?
 
Det är en liten rem som man fäster i bettringarna och i nosgrimman. Den håller bettet uppe mot hästens gom så att hästen inte kan lägga tungan över bettet. Den ger också ett tryck över nosryggen. Det här skall kunna fungera som en extra broms på heta hästar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 224
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 432
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Om jag vill slippa betala för parkering när jag åker till jobbet så kan jag ställa mig på en gratis infartsparkering som ligger ca 15...
Svar
3
· Visningar
1 937
Senast: Eloise
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 201
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp