Bibehållen avelsrätt?

Monifa

Trådstartare
Har hittat mig en uppfödare nu och om allt går enligt planerna blir vi med valp till hösten/vintern.
Uppfödaren började prata om bibehållen avelsrätt när vi insåg att vi dels klickade väldigt bra som personer och inte bodde så långt ifrån varann. Och jag undrar om någon här på buke köpt hund med det? Hur har det funkat för er? Något att tänka på?

Ska dit och nästa månad när nuvarande kullen är lite större men är bra om jag är lite förberedd. Upf kommer såklart berätta mer om det praktiska mellan oss.
Är dansk svensk gårdshund det gäller.
 
Köpeavtal med bibehållen avelsrätt innebär att du köper valpen för halva priset och uppfödaren har då rätt att ta en kull om det är en tik eller tre kullar om det är en hane. Du äger hunden, men har ingen rätt att hindra eller försvåra för uppfödaren att nyttja sin del i avtalet. Du har heller ingen rätt att köpa ut hunden i förtid om inte uppfödaren går med på det.
Som ägare så står du för alla kostnader för hunden förutom de som har med avelsbiten att göra.
Om du känner att detta är en uppfödare som du klickar med, litar på och som du gärna har detta samarbete med så kan ett köpeavtal med bibehållen avelsrätt innebära att du får lära dig mycket om avel på nära håll. Avtalet gäller antingen tills avelsbiten är nyttjad enligt ovan, dock som längst tills hunden är 5 år, då hunden blir din även om uppfödaren inte hunnit använda hunden i avel enligt avtalet.

Här kan du läsa mer om avtalet http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Broschyrer/avtal-J17.pdf
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 002
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 506
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 482
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp