Bilder på era horseware täcken

Sv: Bilder på era horseware täcken

Någon som vet hur amigo cooler täckena är i storlek?

Min har ju 145 på amigo hero/bravo och i Rambo. Provade ett ofodrat amigo bravo 140 men det blev alldeles för litet skulle åka fram när hon äter. Men jag har 140 i amigo fleec onepiece. Tycker oftast att fleec täcken kan bli väldigt stora några cooler är ju i polyester är det samma med dom? Hur skulle ni göra?
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

Någon som vet hur amigo cooler täckena är i storlek?

Min har ju 145 på amigo hero/bravo och i Rambo. Provade ett ofodrat amigo bravo 140 men det blev alldeles för litet skulle åka fram när hon äter. Men jag har 140 i amigo fleec onepiece. Tycker oftast att fleec täcken kan bli väldigt stora några cooler är ju i polyester är det samma med dom? Hur skulle ni göra?
Fått hem täckena men funderar på om de kanske bör lite små ändå?? Tog 140, men de kanske töjer sig något? Har de gjort det för er som har täckena?

Det bruna Jersey cooler som skall vara stort i storleken men sitter rätt tajt på min.
Och Rambo airmax, skall man byta till storleken större eller vad tror ni blir de förstora ist?
 
20140426-175812.jpg
Fått hem täckena men funderar på om de kanske bör lite små ändå?? Tog 140, men de kanske töjer sig något? Har de gjort det för er som har täckena?

Det bruna Jersey cooler som skall vara stort i storleken men sitter rätt tajt på min.
Och Rambo airmax, skall man byta till storleken större eller vad tror ni blir de förstora ist?
Kan vara bra å lägga upp bilderna också..
20140426-175833.jpg

20140426-175821.jpg

20140426-175759.jpg

20140426-175806.jpg
 
Sv: Bilder på era horseware täcken

*kl*

Har idag gjort värsta panikartade upptäckt, jag har missat att registrera mitt Rambo täcke och nu kan jag inte hitta fakturan :O

Jag har garantilappen som satt på täcket och det har inte gått 90 dagar sedan jag köpte det men hur i hela friden ska jag göra nu. Händer alltid mig. Alltid :banghead:

Du har inte orderbekräftelsen kvar?
Eller det hjälper inte?
 
*kl*

Jag behöver ett nytt ofodrat regntäcke och nu står jag i valet och kvalet mellan att köpa ett Rambo Wug lite eller ett Rhino Wug Lite - vad har ni för erfarenhet av hållbarhet och framförallt hur de står emot regn?
Är de lika i passformen?
Hon har ett Duo idag som ligger jättebra även om det är något stort (och jag har därmed tänkt köpa en storlek mindre i Rambo om det är vad jag bestämmer mig för).

I dagsläget har hon inte någon hagkompis som biter på hennes täcken, det är snarare hon själv som kan ge ett tjuvnyp till kompisen men det är inget som inte ett Rambo tål....
 
*kl*

Jag behöver ett nytt ofodrat regntäcke och nu står jag i valet och kvalet mellan att köpa ett Rambo Wug lite eller ett Rhino Wug Lite - vad har ni för erfarenhet av hållbarhet och framförallt hur de står emot regn?
Är de lika i passformen?
Hon har ett Duo idag som ligger jättebra även om det är något stort (och jag har därmed tänkt köpa en storlek mindre i Rambo om det är vad jag bestämmer mig för).

I dagsläget har hon inte någon hagkompis som biter på hennes täcken, det är snarare hon själv som kan ge ett tjuvnyp till kompisen men det är inget som inte ett Rambo tål....

Jag har ett av varje nämnda täcken och jag är mer än nöjd med båda. Rhinot är mindre och rambotäcket är väääääldigt rymligt. Hästen som annars har 130 kan tyvärr inte ha det i rambo så det ska säljas. Står emot regn utmärkt!
 
Väcker liv i tråden med ett lyxproblem...

Jag har min häst på lösdrift för första vintern i övre Norrland. Jag inser att jag måste införskaffa ett till skaltäcke som ska fungera som extra skydd för underliggande täcken då jag vill undvika tunga blöta vintertäcken, samt vill kunna byta till torra regntäcken vid ihållande regn och snö i flera dagar.

Mina vintertäcken är ett Amigo Bravo Wug 250g och ett urgammalt reserv från Hööks 400g, också med halvhals. Det nya skalet ska alltså kunna ligga ovanpå dessa utan att halvhalsarna sticker ut och regnar/snöar in under, det ska vara en stor och bra svanslapp som skyddar även om det blåser mkt.
Jag tänker utöver dessa vintertäcken variera med befintligt Amigo MIO 150g och funderar på ett Amigo 550g för riktigt kalla vinterdagar.

Jag har provat ett Rambo Original stl 145 av en stallkompis och det låg bra ovanpå stalltäcke 150g + regntäcke 50g. Antar att jag bör köpa stl 145 om syftet är att ha det ovanpå andra tjockare täcken? Hästen har annars stl 140 i övriga täcken.

Så, mina frågor till er proffs i tråden:

Bör jag satsa på ett Rambo Original med avtagbar helhals eller Rambo Wug? Jämförde med Rambo Supreme men tyckte svanslappen var mkt mindre än Rambo Original...
Hur stor hals ska man ha till Original isåfall, om det ska rymmas ovanpå vintertäcke med Wug? Hästen är ett halvblod med rätt normal hals, sto så ingen direkt tjock nacke.

Har någon Amigo 550g och hur är det i passform, kvalitet och smidighet? Ska man satsa på detta eller nöja sig med ett vanligt Amigo? Hästen är inte frusen i sig, men kommer ju att gå ute dygnet runt samt klippas. Är ju inte ovanligt med kalla perioder från december till februari då det kryper ner under -30 fler än ett par dagar i rad.
 
Senast ändrad:
Uppdatering i tråden :D

Nya färgen på Rhino är supersnygg! Särskilt brevid mitt gamla bruna :grin:

Hmm, är det verkligen det?
Funderar på att köpa ett nytt vintertäcke till min (det är ju bra att ha något extra ;) ). Och funderade lite på ett Rhino Plus. men blev lite förskräckt när jag såg den nya färgen :eek:.

Men om man bortser från färgen, vilken storlek har du i dina Rhino? Och jämfört med andra HW täcken? Själv hart jag bara Amigo och Rambo, och de sitter bra i stl 140. Men har ju hört att Rhino ska vara "smalare" sas. Och min häst är hyfsat rejäl ändå... så frågan är om 140 räcker eller om man ska satsa på 145 isf. :confused:
 
Jag tycker absolut färgen är snygg och står ut. Nu är det ju grått i botten. Tänkte först det där med lila till valack:p men tycker inte det ser alls tokigt ut!
Sen är jag knappast den som bry mej om vilken färg det är på ett utetäcke, men färgen är helt kart fräck tycker jag.


Dessa rhinos är 140, kanske ngt rymliga till den bruna men passar super åt den svartbruna hästen som är mycket rejälare trots att de har 135 normalt.
Även om det är lite rymligt till bruna så ligger det alltid blickstill, kasar aldrig bakåt eller skaver. Han hade def kunnat haft 130, men eftersom 140 ändå ligger så pass väl så är jag nöjd med storleken. (och jag vill kunna använda täckena till båda hästarna vid behov)

Har väl inte märkt någon jätteskillnad på storlekarna faktiskt, har ett gäng Amigo och rhino i 130 som passa båda hästarna. Den bruna passar bättre (eftersom han är 'klenare') i 130 medan den mörka passar bättre i 140 om man ska hårddra det.
Har ett 145Rambo som däremot är alldeles för stort (åt båda).
 
Väcker liv i tråden med ett lyxproblem...

Jag har min häst på lösdrift för första vintern i övre Norrland. Jag inser att jag måste införskaffa ett till skaltäcke som ska fungera som extra skydd för underliggande täcken då jag vill undvika tunga blöta vintertäcken, samt vill kunna byta till torra regntäcken vid ihållande regn och snö i flera dagar.

Mina vintertäcken är ett Amigo Bravo Wug 250g och ett urgammalt reserv från Hööks 400g, också med halvhals. Det nya skalet ska alltså kunna ligga ovanpå dessa utan att halvhalsarna sticker ut och regnar/snöar in under, det ska vara en stor och bra svanslapp som skyddar även om det blåser mkt.
Jag tänker utöver dessa vintertäcken variera med befintligt Amigo MIO 150g och funderar på ett Amigo 550g för riktigt kalla vinterdagar.

Jag har provat ett Rambo Original stl 145 av en stallkompis och det låg bra ovanpå stalltäcke 150g + regntäcke 50g. Antar att jag bör köpa stl 145 om syftet är att ha det ovanpå andra tjockare täcken? Hästen har annars stl 140 i övriga täcken.

Så, mina frågor till er proffs i tråden:

Bör jag satsa på ett Rambo Original med avtagbar helhals eller Rambo Wug? Jämförde med Rambo Supreme men tyckte svanslappen var mkt mindre än Rambo Original...
Hur stor hals ska man ha till Original isåfall, om det ska rymmas ovanpå vintertäcke med Wug? Hästen är ett halvblod med rätt normal hals, sto så ingen direkt tjock nacke.

Har någon Amigo 550g och hur är det i passform, kvalitet och smidighet? Ska man satsa på detta eller nöja sig med ett vanligt Amigo? Hästen är inte frusen i sig, men kommer ju att gå ute dygnet runt samt klippas. Är ju inte ovanligt med kalla perioder från december till februari då det kryper ner under -30 fler än ett par dagar i rad.
Rambo orginal 0 gr med hals og liners ! Kan brukes alene, med liners og over andre täcken.

Mitt vbl på 160 (bred) har 140 cm i rambo og medium i hals, utetäcken. Må til sammenligning ha 145 og L i Amigo utetäcken. Rambo er ratt store. I Amigo insulator (550 gr og andre) holder 140.
Han må ha 145 i alle andre täcken.
 
Fortsätter i gammal tråd. Vi borde egentligen ha en tråd som bara heter "Stora tråden om Horseware" lr nåt sånt. En viktig tråd ;)

I vilket fall...
Hade velat köpa ett 300 gr att ha när det ligger runt nollan men HW har ju inte det :-( och av erfarenhet så håller jag mig till dem... Då jag aldrig känner mig nöjd med andra täcken som jag köpt.

Men har kommit fram till att jag ska köpa ett 250 gr iaf då det är mina 200 gramstäcken som används mest. Idag har jag Rambo som skaltäcke och liners till dem. Men vill ha ett "helt" täcke sas. Ska det bli ett Rambo Original till? Eller kanske ett Wug? Lr skaver inte de mkt på manen? Vilket hade ni köpt? Vet inte om jag vill ha en hals oxå...
 
Jag vill ha halvhals eller helhals vid nederbörd, har dock inte gillat varken amigo eller rambos med fast hals. Halvhals sitter super på min men har är inte så högrest.

Är det tänkt att användas vid blåst o regn? Kyla o fina dagar?

Mest använda här är 300 g med helhals. Klarar allt skit väder under +10 ner till någon minus, eller många minus om det är fint väder som nu.
 
Idag kom mitt Rambo wug 450g varilayer efter över en månads väntan... Synd då att efter att ha varit superkallt ett par dagar ska det bli varmt igen. Med andra ord får det vänta med att invigas, men imorgon ska det provas!
 
Jag vill ha halvhals eller helhals vid nederbörd, har dock inte gillat varken amigo eller rambos med fast hals. Halvhals sitter super på min men har är inte så högrest.

Är det tänkt att användas vid blåst o regn? Kyla o fina dagar?

Mest använda här är 300 g med helhals. Klarar allt skit väder under +10 ner till någon minus, eller många minus om det är fint väder som nu.

Åh, helt sjukt att man kan ha sån beslutsångest ang ett täcke :P
Jag har bara löstagbar hals, och det gillar jag. Men är lite halvt inne på Wug. Har ju alltid haft ett sånt där lila vintertäcke tidigare, men hästen har blivit för stor så de är sålda nu. Och som vintertäcke skulle jag nog köpt ett Wug, men nu ska det ju användas vid plusgrader/ner till nollan och kanske en minus. Och då är det lerigt, blåsigt och regnigt, så då vill jag nog ha möjlighet att sätta dit en hel hals iaf :/ )

Men då såg jag att det bara är Amigo som har 250 och Rambo har fortfarande bara 200 gr. Förutom vari-layer som är 250 gr. Men då handlar det bara om Supreme tror jag. Och helt plötsligt så kändes det så dyrt :p
Man kanske ska prova på Rhino? Har varit inne på det ganska länge, men är osäker på storleken. Har hittat ett ställe där de har kvar den gamla färgen iaf ;) Isf Rhino Plus.
Eller ska jag ta ett Amigo Bravo plus? De amigo jag har/har haft har suttit super på hästen.

Åh, det är tur det inte går nöd på min häst och att han har täcken, annars hade han väl frusit ihjäl innan jag bestämt mig vilket täcke det ska bli...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter de bilder som publicerades igår där flera hästar på en dressyrtävling hade blåa tungor som visar på syrebrist vill nu Svenska...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·
Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
412
Senast: starcraft
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
828
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 676
Senast: Apollo 13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp