Bukefalos 28 år!

Bildpublicering, rätt eller fel.

Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Vad vi alla kommer att gilla eller ogilla vet vi inte idag. I så fall skulle jag få sluta att prata totalt om min son, en annan aldrig ta ett enda kort för det skulle vara pinsamt när det dök upp och en tredje inte få filma en endaste snutt ifall en blivande sambo skulle få se det.
Skillnaden här är: om du pratar om din son och han misstycker kan du sluta, om bilderna i fotoalbumet är pinsamma är det bara att stänga och om filmen upplevs som pinsam är det bara att låta bli att visa den. De som har sett bilden eller filmen kommer inte kunna sprida den vidare förutsatt att du har visat materialet för dem men inte gett dem en kopia, och det du berättar kommer de förmodligen att glömma bort efter ett tag. Vidare så är det förmodligen så att du känner dem som du visar och berättar för och ni har en viss tillit till varandra.

Bilder, filmer och text på internet ligger där det ligger och kan ses och kopieras och spridas i all oändlighet av människor som du inte har den blekaste aning om vilka de är.

Hur ska vi kunna veta idag vad vi får och inte får göra, och vad våra barn kommer att tycka i framtiden? Någonstans måste man väl få chansa på att få vara en stolt förälder?
Måste "stolt förälder" per automatik innebära "fläka ut på internet"? Har självpubliceringshetsen gått så långt att det är otänkbart att ta en bild/filma något och inte lägga ut det på internet?

Egentligen är det inte osäkrare att lägga ut valda, påklädda bilder på FB på sitt barn än låta det bada halvnaken på en badstrand där det finns mängder av mobilkameror. Tror att de Fb-bilderna är mycket mindre inressanta för "fel folk" att dela än de bilder vem som helst kan ta av ditt barn när du tror någon står och sms:ar på mobilen.
Naturligtvis är smygtagna bilder integritetskränkande och naturligtvis gör en person som tar sådana bilder och sprider fel, men det är inte p.g.a. pedofilskräck jag så hårt förespråkar barnets intressen, rättigheter och integritet. Jag tror nämligen att pedofilskräcken är starkt överdriven och anser att integriteten har ett egenvärde.

Väljer man helt normala och oskyldiga bilder i lagom mängd på tex FB så tror jag få barn skulle ta illa vid sig senare i livet.
Men om ett barn tar illa upp senare i livet, hur reparerar man det då? Är det inte bättre på alla sätt och vis att ta det säkra före det osäkra och låta bilderna stanna i fotoalbumet i bokhyllan?

Är det konstigare än att ha sitt foto i skolkatalogen, det nördiga kortet i farmors hall som alla komenterar eller gruppfotot på dagis?
Ja, eftersom du definitivt förlorar all kontroll över det material du publicerar på internet i samma sekund som det publiceras. Det nördiga kortet i farmors hall ser farmors besökare. Kortet på internet kan vem som helst se i all evighet, om det vill sig illa.

Den nya tidens barn tar ju kort på sig själva med mobilen i gud vet vad för knepiga vinklar och delar hej vilt över nätet.
Gör två fel ett rätt? Jag tror att dagens ungdomar inte inser vidden av sin självpublicering och jag tror att deras föräldrar är än mer ovetande. De förra för att de har växt upp med internet och inte känner till ett liv utan internet och de har därför blivit fartblinda och de senare för att internet är nytt för dem och de har inte hängt med i utvecklingen.

Om 15 år tror jag de kommer att tycka att lite av den här diskusionen är överdriven.
Då kan vi ju tycka det om 15 år då. Nu är nu och nu ser det ut så här.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Men jusst ditt exempel här funkar inte riktigt i sammanhanget. Du tyckte att banden var pinsamma. Det är en händelse som var individuell. Min son älskar ex bilder på sig men avskyr när man berättar sånt han har gjort. Jag kan aldrig tex säga " Här om dagen gjorde X det och det och det var såå sött" för då blir han ursinnig. Han är fem.

Jag hatade när jag var liten att mina föräldrar ville att jag skulle sjunga ofentligt inför vänner mm trots att jag älskade att sjunga. De var som du säger stolta och trodde att även jag skulle vara det för jag gillade ju att sjunga. Vad vi alla kommer att gilla eller ogilla vet vi inte idag. I så fall skulle jag få sluta att prata totalt om min son, en annan aldrig ta ett enda kort för det skulle vara pinsamt när det dök upp och en tredje inte få filma en endaste snutt ifall en blivande sambo skulle få se det. Hur ska vi kunna veta idag vad vi får och inte får göra, och vad våra barn kommer att tycka i framtiden? Någonstans måste man väl få chansa på att få vara en stolt förälder?
[...]

Det funkar precis hur bra som helst, för det är precis det jag säger. Vi kan inte veta vad individen kommer att gilla eller ogilla. Därför är det kanske klokt att vara försiktig med att "visa upp" personer som inte kan säga sin mening i offentlighet innan individen kan ha en egen åsikt. TS verkar tycka att det är omöjligt att hans barn i framtiden ska kunna ta skada av bilder på Internet. Jag menar, utifrån mitt exempel, att det är är en möjlighet som bör beaktas. Skillnaden är att när mina föräldrar till slut fattade att jag hatade att få de där banden uppspelade slutade de. Jag antar att det gällde samma sak med ditt sjungande. Bilder på Internet kan ligga kvar för all framtid och det är inget som den som lade ut bilden kan kontrollera. Därför bör man kanske tänka ytterligare en gång innan man lägger ut någon annan människa där.

Visst måste väl föräldrar få vara stolta. Men måste det innebära att man paraderar barnet inför andra? Är det vad föräldrastoltheten går ut på, att tala om eller visa för andra hur fantastiskt barnet är?
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

[...]Om 15 år tror jag de kommer att tycka att lite av den här diskusionen är överdriven.[...]

Eller inte. Det kan också vara så att den här diskussionen ses som en relik från en tid i privata digitala mediers barndom, från tiden innan man bestämt var gränserna gick. Att man över huvud taget för den utan anonymt nick tycker jag redan nu är lite udda, speciellt med tanke på innehållet. Det är upplagt som en principdiskussion (dock är jag tveksam till om det verkligen är en sådan, TS tycktes från början bestämt vad som var "rätt"), men exemplen är från verkligheten, det finns en infekterad situation i botten och jag är inte helt säker på att det inte är möjligt att identifiera inblandade personer.

Det är något jag kan tänka mig att man kan reagera på om 15 år.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

KL

För att vara lite realistiska så har nätet funnits i ganska många år nu och många av de barn som haft bilder på nätet är rätt stora redan- i alla fall äldre tonåringar. Jag tror det är mycket få som har problem med dessa bilder idag.

Som förälder får man väl välja vilka bilder man lägger ut med omsorg. De behöver inte vara pinsamma och framförallt inte lättklädda bilder. Bara helt vanliga som i cykelexemplet.

Det barn som tar illa vid sig av det har nog stora självförtroendeproblem som man som förälder få ta åt sig på ett tidigare stadium. Bilder är faktiskt ganska oskyldigt.

Om det skulle vara så integretetskränkande och hemskt som ni vill påstå så är merparten av alla färäldrar egoistiska, bryr sig inte om sitt barns bästa och allt det där ni sagt här för merparten av FB användande föräldrar lägger ut bilder. Då är vi idioter allihop! Denna typ av bilder är nog en del av den sociala utvecklingen på nätet helt enkelt.

Sen handlade väl tråden från början inte ens om detta, utan om när två föräldrar inte är eniga vad bör gälla då?
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Visst måste väl föräldrar få vara stolta. Men måste det innebära att man paraderar barnet inför andra? Är det vad föräldrastoltheten går ut på, att tala om eller visa för andra hur fantastiskt barnet är?

Ja och väldigt ofta blir även barnet stolt och får självförtroende. Men ibland slår det fel men ingen förälder är felfri och alla gör misstag. Förhoppningsvis så kan vi läsa av vårat barn så vi vet när vi ska sluta upp med något.

Visst dina föräldrar borde vara så pass uppmärksamma på dig att de märkte att du inte gillade banden. Men föräldrar får faktiskt vara människor och göra några fel. Och jag antar att du inte tagit någon skada av banden mer än att du ogillade dem stark och du förstår ju nu att de gjorde detta av stolthet. Har du agg emot dem idag för detta?


Ni som starkt motsatt er att visa sitt barn på privata nätforum berätta om hur ni hanterar bilder på era barn. Jag undrar också om ni ser lika integretetsvärnande om era vänners barn? I s.f har ni klargjort för dem att ni inte vill ta emot deras barns bilder på era Fb mm för att inte delta i processen?


Mvh Voff
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Vadå "hantera" bilder? Är det verkligen stört omöjligt att ta en bild och låta bli att ladda upp den på nätet?

(Med tanke på mitt exempel i tråden är det ganska uppenbart att jag ser lika integritetsvärnande på mina bekantas barn, vidare har jag delgett dem min åsikt, men det är att tala för döva öron - även där handlar svaret om föräldrarnas rätt, vilja och intresse.)
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Nej nej stopp nu och släck lågan...det var inte så jag menade.

Jag menar inte ladda privata foton på facebook och så nu. Klumbigt uttryck. Förlåt.

Men säg att ditt barn skulle vinna en tävling och komma med i tidningen. Då kommer ju bilden att synas i både papperstidningen och tidningens Web. Hur ställer ni motståndare till sånna bilder? Är de ok? Eller man råkar bli fotad i nått samanhang på stan i ett repotage eller om de är brudnäbbar på ett bröllop där bilden och publiceras offentligt eller BB-kortet? Var ni med i tidningen med det? Allt sånt hamnar ju också på nätet.

Inget att bli arg på please...

En lösning när det gäller vänners bilder på FB är ju att ta bort vännen så kan inte deras barnbilder spridas vidare genom dig.

Själv strök jag en vänn som envisades med att lägga ut jaktbilder jag tyckte var äckliga samt en som envist skulle lägga ut jobbiga djurplågsbilder i ett försök att stoppa djurplågeri. Dem får jag meddela mig med på annat vis.

Mvh Voff
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Men säg att ditt barn skulle vinna en tävling och komma med i tidningen. Då kommer ju bilden att synas i både papperstidningen och tidningens Web. Hur ställer ni motståndare till sånna bilder? Är de ok? Eller man råkar bli fotad i nått samanhang på stan i ett repotage eller om de är brudnäbbar på ett bröllop där bilden och publiceras offentligt
I samtliga fall är barnen lite äldre och det går att prata med dem, d.v.s. finna ut vad de vill. Mycket är ju även något som varierar från fall till fall.

De enda bröllopsbilder som vi offentliggjort är de som bara vi är med på (iofs. var inga barn med på det bröllopet, men jag visar samma hänsyn oavsett ålder.)

eller BB-kortet? Var ni med i tidningen med det? Allt sånt hamnar ju också på nätet.
Grejen med webbisar har jag aldrig förstått.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Nej, bebisbilder från tidningen hamnar inte automatiskt på nätet. Åtminstone inte i de 4 största morgontidningarna och 2 små som jag just kollade.

Normalfallet är att bebisbilden är en annons som man får betala för. OM möjligheten finns att den även publiceras på webben så bör det framgå vid beställningen. Det är inte osannolikt att det dessutom kostar extra att få den publicerad i en kanal till.

Så man kan inte säga att "allt sånt hamnar på nätet". Troligen varierar det.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Jag brukade kolla in kompisars BB-bilder i lokalblaskans webb från orten jag bodde på förut. Mora och altså Mora tidning. Nu var det väl nått år sen sist med då gick det alledes utmärkt. Inget unikt för ortstidningar.

Mening med webbtidning vet inte jag heller. Föredrar den riktiga tidningen utom när jag är utomlands. j Hemma jag kollar bara när någon jag vet fått barn och tipsat mig.

Min son var som tvååring med på bild från folkracebanan i tidningen här och fanns på webben. Man såg tydligt att det var han (en närbild på när han käkade glass med stora hörselskydd på) och den hade vi inte vetat om att någon tog.

Min brors flicka kom med i samma tidning i somras som sjuåring i badkläder tillsammans med två 6 åriga kompisar sen de tagit ett kort från "Badorten" under ett reporage som handlade om sommarlivet där. De hade heller inte okejat detta.

Du skriver att barnen är äldre och kan själva säga vad de tycker men innan så fick jag mothugg när det gällde tonåringar om att tonåringar inte fattar vad det innebär att vara med på nätbilder..? Då kan väl inte barn göra det heller?

KL

Själv tycker jag att det är upp till var och en att välja hur man vill göra med sina bilder, man känner ju bäst sitt eget barn och kan ana om det kan hantera gamla bilder på nätet längre fram i livet. Man är inte en sämre förälder bara för man delar bilder på FB som några framhävt lite tråkigt.

Mvh Voff
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Du skriver att barnen är äldre och kan själva säga vad de tycker men innan så fick jag mothugg när det gällde tonåringar om att tonåringar inte fattar vad det innebär att vara med på nätbilder..? Då kan väl inte barn göra det heller?
Jag menar som följer:

De tonåringar som jag sett posera på nätet tar bilder som skulle platsa i valfri herrtidning, något som jag tror att de inte förstår vidden av. Tonåringar i allmänhet är inte särskilt bra på att överblicka konsekvenserna av det de gör.

Vad gäller barnet som fotograferas för dagstidningen så ska man naturligtvis ta hänsyn till barnets bästa, men ett barn i den åldern kan läsa av bättre än ett spädbarn och även resonera med. (Sådana bilder brukar heller inte vara herrtidningsmaterial.)

Jag har själv varit med i tidningen som barn, men då stannade det ju i tidningen. Idag hamnar ju det mesta på nätet så då får man naturligtvis ha det i åtanke. Överhuvudtaget borde barn/ungdomar och föräldrar kommunicera mer kring självpublicering och konsekvenserna därav.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Det jag skrev gällde alltså det du kallar BB-bilder, inte bilder på barn i artiklar eller reportage.

Och som jag skrev, troligen varierar det. Alla gör alltså inte som Mora tidning.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Jag har följt diskussionen och den är intressant.

Särskilt detta senaste inlägg - jag håller verkligen med om att det finns tonåringar som inte alls förstår konsekvenser av de bilder som de lägger upp på nätet. Speciellt festarbilder eller de herrtidningsbetonade bilder som nämns.

Jag håller också med om att det är föräldrarnas ansvar att kommunicera runt detta.

Men behöver världen vara helt svartvit ? Borde man inte ffa diskutera vilken typ av bilder som är okej ? Jag har så jättesvårt att se att "normala" barnbilder skulle vara kränkande, kan man vara ett vettigt föredöme som vuxen och publicera normala barnbilder borde de kunna ligga till grund när man sedan tar diskussionen ?

Naturligtvis är inte publicering av bilder på nätet ett absplut måste öht och man ska värna om intgritet sin egen och andras. Jag håller med om att det absolut finns de som fläker ut alltför mycket privat på nätet, men det finns också de som är oerhört nyanserade och i mina ögon goda förebilder - är det inte sånt vi vuxna skall försöka att ta som bra exempel.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Jag medger två saker:
1. Jag är i mitt ställningstagande färgad av min "bekanta" som fläker ut sitt barn på internet (exempel på bild: spritt språngande naket barn på alla fyra, bild tagen bakifrån - cirkulerar sannolikt i pedofilnätverk vid det här laget).
2. Jag är allergisk mot föräldrar som envist hävdar sina rättigheter och framhäver sig själva till varje pris, d.v.s. diskussioner som borde handla om barnet men som i stället handlar om den vuxne.
3. När jag stöter på 1 eller 2, eller i värsta fall båda i kombination, sympatiserar jag mycket starkt med barnet och har svårt att vara nyanserad.

Jag har en annan bekant med barn som under barnets hela livstid har lagt ut typ tre bilder: påklädda, neutrala sådana. Föräldern har i största allmänhet en sund inställning till sitt barn och sitt föräldraskap (har liksom växt ifrån "jag-stadiet") - och då rycker jag mest på axlarna.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Vad gäller det mer generella, som du är inne på nu, så tror jag inte att det finns något facit, inte än. Det enda man kan konstatera är nog att föräldrar resonerar olika i frågan.

Jag har inga barn men spontant känns det som om jag inte skulle lägga ut barnbilder på nätet. I synnerhet inte bebisar. En bebis vet inte att jag fotograferar den och publicerar bilden på nätet. Ska jag överföra det till vuxna så blir det alltså samma sak som smygfotografering - och själv vill jag definitivt inte hamna på bild på nätet utan min vetskap. Därför tror jag inte att jag skulle göra så mot min bebis.

Dock, jag respekterar om andra resonerar annorlunda och fattar andra beslut. Däremot är jag inte alls säker på att vi kommer att skratta åt den här diskussionen om 15 år, eller hur det nu skrevs tidigare i tråden. Det kan faktiskt lika gärna bli tvärtom - att diskussionen om bildpubliceringar på nätet handlar om "Hur kunde vi vara så aningslösa?"
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Naivt nog skulle jag nog lätt kunna lägga ut bilder på barnen utan att ens tänka att det kunde vara integritetskränkande, för mig är normala påklädda bilder inte integritetskränkande, och alltså är det mina normer som plötsligt gäller för mina barn, inte helt okej. Med större eftertanke så vet jag inte hur jag skulle gjort, men några bilder som Kimz0rs bekant #1 finns inte på kartan, skulle inte ens ta såna

Ja och diskussionen vi har om 15 år kan vi verkligen bara gissa oss till - man borde spara denna tråd och läsa vad vi skrev...
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Jag tror att medvetenheten om att nätet faktiskt inte bara är ett enda stort jättegulligt familjealbum knappt ens har vaknat. Tonårstjejerna man läste om bara häromdan, till exempel, när de la ut sina bilder på Facebook hade de nog inte kunnat drömma om att de skulle sparas ner och läggas upp igen på en sida där folk skulle sätta betyg på deras utseenden.

Naturligtvis tog de väldigt illa vid sig. Och jag tror att ju fler sådana saker som sker, desto mer vaksamma kommer vi faktiskt att bli.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Det kan faktiskt lika gärna bli tvärtom - att diskussionen om bildpubliceringar på nätet handlar om "Hur kunde vi vara så aningslösa?"
Redan nu är det ju så att föräldrar ställer in internetuppkopplade datorer i ungarnas rum, intet ont anande. Kidsen är oförsiktiga för att internet är lika naturligt för dem som att äta eller sova, föräldrarna är oförsiktiga av okunskap: detta syntes inte minst när fallet med "Alexandramannen" rullades upp. Jag tror absolut att diskussionen kommer att väckas om sådär 10-15 år när "herrtidningsbloggarna" är i min ålder och deras bilder kommer tillbaka - igen, och igen, och igen, t.ex. när de söker jobb - eller när min bekantas fyraåring surfar runt på nätet och hittar hundratals nakenbilder på sig själv där.

Jag har haft mer eller mindre fri tillgång till Internet i ganska exakt halva mitt liv och min uppfattning är att de allra flesta internetanvändare fortfarande är att betrakta som nybörjare på området. De har helt enkelt inte den blekaste aning om hur lätt det är att spåra någon på nätet, att det som en gång lagts upp inte går att ta ned igen o.s.v. o.s.v.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

(Sådana bilder brukar heller inte vara herrtidningsmaterial.)

Jag kanske har haft tur med min vännkrets men ingen som jag har sett som har bilder på sina barn där är det minst herrtidningsmatrial och de där nakenbilderna du berättade om låter ju vidriga :eek:

Sånna bilder är väl inte ok att ta alls!?!

Jag menar och har hela tiden gjort den typ av bilder som du nämner att du tycker är okej om din vännina. Helt normala och påklädda bilder. Som jag skrev förut. Pelle på en cykel i jean och tröja typ och en tex "Idag har pelle lärt sig cykla". Kan det bli mera oskyldigt? Vem tusan mer än mormor finner en sån bild intressant att ladda ner och spara?

Samtliga av mina vänner tycker jag också är sunda i inställningen till sina barn och utmärkta föräldrar som fått ungar som mår toppen psykiskt.

Men jag håller verkligen med om många föräldrar är på tok för slappa och naiva när det kommer till Dator+ Barn. Skulle aldrig låta min 5½-åring sitta själv vid datorn. Han kan få sitta i mitt knä och spela bolibopaspel eller se roliga ( ofta sånna där med djur i..) klipp på Youtube men där går gränsen. Han får leka med lego ett tag till!
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Däremot är jag inte alls säker på att vi kommer att skratta åt den här diskussionen om 15 år, eller hur det nu skrevs tidigare i tråden. Det kan faktiskt lika gärna bli tvärtom - att diskussionen om bildpubliceringar på nätet handlar om "Hur kunde vi vara så aningslösa?"
Jag tycker att det är väldigt intressant. En del av detta hänger ju på hur tekniken utvecklas, tyvärr tycks den utvecklas ganska naivt. Just nu är det ju så att man måste tagga upp bilder med namn för hand tex på facebook vilket gör att det trots allt är relativt svårt att söka på personer och få upp samtliga bilder. (Om man bildsöker på mig som hängt på nätet sen -94 så får man faktiskt bara upp 7 bilder där det direkt går att koppla mitt namn till bilden. Så det är inte säkert att det sprids så där vansinnigt mycket.) Men om teknik som utnyttjar ansiktsigenkänning blir alltmer vanlig, vilket är troligt, så blir läget helt annat. Frågan är var vi står då. Kanske har alla så många bilder i omlopp då att det inte blir så dramatiskt. Dessutom är ju redigeringsfunktionerna så pass bra att man alltid kan hävda att man är utsatt för ett fotomontage av nåt surt ex...
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Rosett
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 321
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp