Bukefalos 28 år!

Bildpublicering, rätt eller fel.

Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Förstår konceptet. Men då kan man fråga sig hur långt man då ska ta vetorätten? Då kan en förälder välja att lägga veto mot allt om den vill. Eller gäller det enbart bilder eller kan det röra även andra saker? Till exempel om barnet vill utöva en särskild sort idrott eller gå på en specialskola i lågstadiet som en sångskola till exempel.

Ja om de har gemensam vårdnad så kan ena föräldern använda sitt veto för mycket allvarliga saker i barnets liv. Det gäller i synnerhet om barnet ska gå i specialskola där ena föräldern som har vårdnaden kan motsätta sig även om det uppenbart är för barnets bästa. Har föräldern inte vårdnaden så kan förälder inte motsätta sig även om det skulle vara till barnets bästa. Så varför skulle föräldern inte få neka till att man lägger ut bilder på nätet? Tyvär händer det att föräldrar använder sådana saker för att späpå sina egna konflikter och projecera ut sin egen besvikelse över separationen på den andra föräldern och det handlar inte på något vis om barnets bästa. Har ena föräldern ensam vårdnad så är det den föräldern som bestämmer över sådant som rör barnet ex om bilder får läggas ut. Jag godkänner inte att skolan lägger ut bilder på mitt barn på nätet och visst ställer det till det för skolan som måste ta bort i övrigt bra bilder för att mitt barn syns på bilden eller så får de arrangera fotot så att mitt barn inte syns. Jag har mina skäl och de behöver jag inte berätta. En bild kan verka väldigt oskyldig men den kan få konsekvenser som den som la ut bilden inte vet om därför ska det respekteras utan att ifrågasättas. Jag vill inte att någon annan ska lägga ut bilder på mig på nätet. Jag blir inte arg och jag förstår att det är vänligt menat men jag blir illa tillmods. Jag anser att den andra förälderns vilja ska respekteras men framför allt så är det barnet som ska respekteras att starta konflikter om småsaker för att få sin vilja igenom är inte att respektera barnet. Det bästa är att inte nappa på det betet. Det kan verka oskyldigt men det kan skada barnet mer att lägga ut en bild förmycket men det kan inte skada barnet att lägga ut en bild förlite.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Att du och jag är oense har inte med saken att göra. Däremot säger du ju själv att det här inte har med barnets bästa att göra. På vad annat sätt ska det tolkas? Javisst, du bryr dig säkert jättemycket om ditt barn - men i den här tråden framstår det som om du bryr dig betydligt mer om dig själv, din vilja och dina rättigheter och att du på grund av vad du vill och du har rätt till tycker att det är helt i sin ordning att bortse ifrån barnets vilja, intresse och bästa. Det står svart på vitt i tråden. Om det låter dumt att jag argumenterar från barnets perspektiv och bästa intresse, så får det göra det.

Vad gäller den haltande jämförelsen med elittränade barn så haltar den just därför att ett barn i den åldern har en betydligt större möjlighet att uttrycka sin vilja än ett spädbarn. Och ja, det finns ju föräldrar som verkar elitträna sina barn för att föräldrarna vill det och inte så mycket för att det är barnets egen vilja, och ja, jag anser att sådana föräldrar inte bryr sig om sitt barn på ett sätt som ligger i barnets bästa intresse.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Hur kan du veta det? Det finns ju vuxna som absolut inte vill vara med på foton. Det finns ännu fler vuxna som gärna är med på foton, men som absolut inte vill att de ska publiceras offentligt på nätet. Vad gör dig så säker på att ditt barn absolut inte kommer att tillhöra någon av dessa kategorier?
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Då kan vi inte ta vanliga foto heller och visa för vänner och familj för att det kan skada barnet. Jag hade ju aldrig fått för mig att lägga upp en bild som skulle vara pinsamt eller på annat sätt olämpligt.
En bild som hamnar på internet stannar på internet och riskerar att cirkulera där i all evighet. Ett bra exempel är en Bukefalist som för många år sedan lade ut en bild här, på Buke, som än idag cirkulerar på ganska knepiga sidor med en otrevlig text till.

En bild i ett fotoalbum finns i regel i ett enda exemplar och stannar i fotoalbumet.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Gå tillbaka några sidor. Där har jag skrivit att jag inte ska lägga ut bilder på nätet och att jag har accepterat att inte lägga ut några bilder. Jag har alltså inte lagt ut en enda bild på nätet. Men det betyder inte att jag måste hålla med. Så frågan i tråden handlar om vad folk anser om just bildpublicering av barn, inte att anklaga mig för att inte bry mig om mitt barn. Eftersom jag inte lagt ut några bilder och inte heller har tänkt göra det så förstår jag inte allt pekande på mig.

Jag läser gärna folks åsikter och svarar gärna på frågor om saken i fråga så länge det inte är osakliga påhopp om min situation.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Skillnaden med att visa ett vanligt foto är att det är en ögonblicksgärning. När albumet är stängt är allt dolt igen. Om barnet en dag säger att h*n inte vill att fotona skall visas är det bara att låta bli.

Likaså har man full kontroll över vilka som tittar i familjealbumet. Det har man inte på Internet. Vi har inte heller någon kontroll över hur bilderna sprids. Även om man är försiktig har man ingen aning om vem som har lilla Lisa på sin hårddisk.

Du läste nog inte riktigt vad jag skrev heller. De där banden som jag tog så illa vid mig för när jag var barn var inte pinsamma. Men det tyckte jag när jag var liten! Det är poängen, att beroende på vem man är uppfattar man saker och ting olika.

Argumentet att man skall få lägga ut bilder för att man vill visa upp sitt barn känns för mig (observera att detta är en personlig reaktion) tämligen osmakligt. Man kan möjligen visa upp en häst på en premiering eller en hund på utställning - för att få en bedömning. Jag tycker inte att uttrycket känns bra i samband med människor. Det är väl helt ok om jag vill visa upp mig, men visst känns det väl fel att säga att någon annan vill visa upp mig?
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

I den här frågan handlar det inte om barnets bästa. Det handlar om bilder som inte barnen kommer ta skada av. Nämn ett exempel på ett barn som blivit skadat för ett normalt foto på barnet? Då ska det vara en helt vanlig bild, typ ett barn som sover i sin vagn eller liknande.

Jo det handlar om barnets bästa. Jag drar gränsen där det med lätthet går att identifiera barnet. Jag vet att jag inte helt kan skydda mina barn men jag vill ha så få bilder som möjligt på dem ute på nätet. Gränsen är svår att dra. Vår skolas hemsida är till för att mor och farföräldrar ska kunna se sina barnbarn med lätthet och följa veksamheten. Det finns personer som jag inte vill ska kunna följa verksamheten och i synnerhet inte mina barn, de ska inte lätt kunna få reda på vilka dagar de har utedag. Visst kan de ta reda på det om de vill men de ska inte med lätthet kunna göra det genom att gå in på en hemsida. Om det finns konflikter mellan föräldrarna så tycker jag det är särskillt viktigt att vara försiktig och be om den andre förälderns godkännande innan man lägger ut en bild. Om man frågar innan om det är ok att lägga ut den här bilden för att man vill att en släkting eller vän ska få se den, så är det lättare att få ett godkännande och det är lättare att ta ett nej tyvär. Då blir man mer respekterad än om man tar sig friheter och hävdar att jag har minsan rätt att dela med mig av den här bilden. För visst kan du i det här specifika fallet ha rätt men hur är det med nästa bild och nästa bild.
jag vet inte vilken bild som kan skada därför är jag restriktiv med alla bilder och frågar helre en gång förmycket än en gång förlite.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Eftersom jag inte lagt ut några bilder och inte heller har tänkt göra det så förstår jag inte allt pekande på mig.
Du pekar på dig själv och hävdar envist din rätt att få lägga ut bilder på ditt barn (även om du nu inte gör det) eftersom frågan "inte handlar om barnets bästa". Tråden har liksom dig och ditt "problem" som utgångspunkt och i de svar du skriver till andra refererar du hela tiden till dig själv, din vilja, din situation, din rätt, dig, dig, dig, dig. Hela tiden. Som man frågar får man svar.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Som sagt var FB bara ett exempel. Jag kan tycka att det är ok att ha alternativet "endast vänner" som har tillgång till bilderna. Sen kan man starta BDB med lösenord osv det är upp till var och en. Jag förstår vad du menar men håller inte riktigt med. Om mitt barn som äldre tycker det är pinsamt eller kränkande att det finns en bild till exempel, där barnet ligger och leker med en skallra, då skulle jag känna det som ett misslyckande när det gäller att ge mitt barn en god självkänsla. Kommer inte svara på mer ikväll, borde ha lagt mig för länge sedan. Ska upp tidigt och jobba.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

För att folk skriver till mig, jag hade mitt "problem" som ett exempel och försökte sen ta ämnet till det den var från början. Jag har rerdan förklarat syftet med tråden till dig otal gånger. Jag hittade en diskussion om detta på ett forum och tyckte det var en intressant fråga och tog den hit. Startade alltså inte den för att det skulle handla om mig eller mitt problem. Du verkar ha väldigt svårt för att förstå det även om jag förklarat det flera gånger. Alltså, jag tog upp mitt exempel senare i tråden och när det sen börjades riktas mot mig så skrev jag att man skulle släppa delen om mig och återgå till ämnet. Men eftersom du bl.a. fortsätter rikta dina svar mot mig och mitt "problem" så svarar jag.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Sen vill jag inte minnas att jag ska ha skrivit att "jag har rätt att lägga ut bilder". Jag var intresserad av vad den lagliga aspekten skulle säga om jag lagt ut foto. Även om det skulle vara lagligt så hade jag naturligtvis ändå inte gjort det av respekt till mammans val.

Men nu måste jag verkligen lägga mig, ska upp om 6h.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Fast du vet att det betyder att andra än dina vänner kan se albumet?

Hur har att inte vilja exponera sig på nätet med självkänsla att göra?
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Jag har rerdan förklarat syftet med tråden till dig otal gånger. Jag hittade en diskussion om detta på ett forum och tyckte det var en intressant fråga och tog den hit. Startade alltså inte den för att det skulle handla om mig eller mitt problem.

Ur trådstarten:

De har gemensam vårdnad och det den nya tjejen gör är alltså inte på något sätt fel, enligt mig, då pappan godkänner det. Hur långt ska det sträcka sig? Ska den ena föräldern ha vetorätt och få bestämma att inga bilder får publiceras? Eller ska den förälder som ändå väljer att lägga ut bilderna ha rätt? Jag vill alltså få igång en seriös diskussion om detta och veta vad ni anser? Mitt ex vill inte att några bilder ska publiceras överhuvudtaget.

Nu har hon enskild vårdnad om barnet. Men vad säger reglerna egentligen om jag i detta fall skulle välja att publicera bilder på barnet?

Ska den förälder som inte har vårdnaden verkligen nekas att publicera bilder på sitt eget barn för att den med vårdnaden motsäger sig det?

Hur långt ska egentligen vårdnadshavarens ”makt” sträcka sig?

Det är verkligen helt obegripligt att somliga får för sig att den här tråden handlar om dig. :confused:
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

[...]Om mitt barn som äldre tycker det är pinsamt eller kränkande att det finns en bild till exempel, där barnet ligger och leker med en skallra, då skulle jag känna det som ett misslyckande när det gäller att ge mitt barn en god självkänsla. [...]

Så om barnet då tycker att bilderna är pinsamma säger du att du misslyckats att ge henne/honom god självkänsla, end of story, case closed? Då är allt bra?

På något sätt har den här tråden fått mig att reflektera över begreppet "empatisk förmåga". Jag upplever inte längre som att detta är en fråga om att ha olika åsikter. Det är också en fråga om att kunna leva sig in i hur andra människor uppfattar och kan komma att uppfatta situationer.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Skulle du kränga ut en massa bilder på en vuxen vän som inte ville ha bilder utlagda på internet?

Skulle du kränga ut en massa bilder på en vuxen vän som du inte visste hur den ställde sig till publicering på inernet?
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Sista svaret, det du nämner är "även vänners, vänner" alternativet. Oavsett bildpublicering på nätet eller inte ska inte ett ett barn ha dålig självkänsla för något så enkelt som ett foto, anser jag.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Jag anser att många har hållit detta på en bra nivå och diskutterat själva ämnet. Men eftersom det tydligen inte är möjligt för mig att diskuttera familjeproblem eller saker som handlar om barn utan att jag ska få massa "skit" för det. Jag bryr mig inte om mitt barn etc. Så lägger jag ned denna diskussionen. Detta var inte alls tanken med denna trådstarten och jag kommer härmed inte svara på något längre i denna tråd och kommer inte skriva i några F ämnen längre, eftersom jag tydligen inte bryr mig om mitt barn.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Men jusst ditt exempel här funkar inte riktigt i sammanhanget. Du tyckte att banden var pinsamma. Det är en händelse som var individuell. Min son älskar ex bilder på sig men avskyr när man berättar sånt han har gjort. Jag kan aldrig tex säga " Här om dagen gjorde X det och det och det var såå sött" för då blir han ursinnig. Han är fem.

Jag hatade när jag var liten att mina föräldrar ville att jag skulle sjunga ofentligt inför vänner mm trots att jag älskade att sjunga. De var som du säger stolta och trodde att även jag skulle vara det för jag gillade ju att sjunga. Vad vi alla kommer att gilla eller ogilla vet vi inte idag. I så fall skulle jag få sluta att prata totalt om min son, en annan aldrig ta ett enda kort för det skulle vara pinsamt när det dök upp och en tredje inte få filma en endaste snutt ifall en blivande sambo skulle få se det. Hur ska vi kunna veta idag vad vi får och inte får göra, och vad våra barn kommer att tycka i framtiden? Någonstans måste man väl få chansa på att få vara en stolt förälder?

KL

Egentligen är det inte osäkrare att lägga ut valda, påklädda bilder på FB på sitt barn än låta det bada halvnaken på en badstrand där det finns mängder av mobilkameror. Tror att de Fb-bilderna är mycket mindre inressanta för "fel folk" att dela än de bilder vem som helst kan ta av ditt barn när du tror någon står och sms:ar på mobilen.

Väljer man helt normala och oskyldiga bilder i lagom mängd på tex FB så tror jag få barn skulle ta illa vid sig senare i livet. Är det konstigare än att ha sitt foto i skolkatalogen, det nördiga kortet i farmors hall som alla komenterar eller gruppfotot på dagis? Den nya tidens barn tar ju kort på sig själva med mobilen i gud vet vad för knepiga vinklar och delar hej vilt över nätet. Om 15 år tror jag de kommer att tycka att lite av den här diskusionen är överdriven. Vi är ju från "albumtiden" och ser förmodligen lite annorlunda på det här med nätintegritet. Sjäv gillar jag inte att vara med på bild ö.h.t för jag tycker jag ser helknasig ut. Men barnen av idag verkar inte få nog av sig själva på bild. Tror de flesta inte kommer att ha något att invända mot att mammsen eller pappsen la ut en bild för 10-15 år sen när man cyklade i jeans och t-shirt med en tex under " I dag har Pelle lärt sig cykla".

Mvh Voff
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Fast det har inte att göra med dålig eller bra självkänsla, för mig det har att göra med integritet. Jag vill inte ha andra människor så nära att alla att hela västvärlden ska ha tillgång till bilder av mig. Jag är för övrigt väldigt nyfiken på svaret på mina frågor angående publicering av bilder på vuxna.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 492
Senast: Rosett
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 320
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp