Bildtråd 2014

Sv: Bildtråd 2014

Ja, den är både fin och praktisk :) Egentligen är den är "skol-damsadel" då den användes av skolflickor i staterna i slutet av 1800-talet. Flickorna red till skolan i damsadel, väl i skolan släptes hästen i en hagen, när hästen skulle sadlas för hemvägen fick damsadeln inte vara för tung för då orkad inte flickan sadla - därav den avskalad modellen. Den är bara utrustad med det absolut nödvändigaste :)

Slänger in några bilder på min ögonsten, en cutting (!) damsadel från Maine. Den är utrustad med handtag för ryttaren att hålla i sig i när hästen blev "cowy" (väldigt praktiskt vid andra tillfällen också :p). Dock har jag inte ridit på kor med den men det beror nog mer på hästen än sadeln, kusen är skiträdd för den dära svartvita tygpåsen som kallas kalv :cautious: :banghead: Riktiga kossor är däremot nemasproblemas :D
1459879_10152344791514278_455311960_n.jpg

Handtaget kan ses ovanför den främre conchon.
1426618_10152344791544278_374244790_n.jpg

In action!! :p
412711_10151574230857545_516372288_o.jpg


Det är inte så svårt som det ser ut - bara annorlunda och skitkul!! :D
 
Sv: Bildtråd 2014

Är ändå sjukt imponerad av det du gör!

Tycker att det börja verka som att du har en hel samling damsadlar?
Väldigt fiffigt att skala av sadeln till skolflickorna, samtidigt känns det som att småtjejer nog även på den tiden var betydligt starkare än vad de vuxna sadelmakarna trodde..? ;)

är galet sugen på att prova rida damsadel, men har inte kommit längre än en bok jag hittade i ett uthus, Ryttarinnan- från 1800- talet.. Sjukt roligt hur bekymrad den -manliga- författaren var över att damens kjol inte fick veckas när hon red... ;)
 
Sv: Bildtråd 2014

BIdrar även med en bild från förra veckan:

DSC02290_zps4f7e5a0c.jpg


Vi kämpar med att räta ut min sits och att sträcka ut hennes näsa som gärna sitter i bogen när hon är överpigg..

Bonusbild, det ser ut som hon står och sover, tills man ser att bara en hov är i marken...:D

DSC02165_zpscb9a051b.jpg
 
Sv: Bildtråd 2014

Damsadlar är lite som frimärken, lätta att samla på... :cautious: You can't just have one! :banghead:

Precis som jag är damsadelsnörd så är jag boknörd så nu måste du lägga upp en bild på denna spännande bok :p :D Vem har skrivit den?

Det är väldans underhållande att läsa gamla böcker, både för att läsa hur författarna förfasas för saker som vi tycker är oväsentligt idag men också för att man faktiskt inser att det är inte så mycket nytt under solen :p

Vilken läcker dam du har!! Hon hade passat ypperligt i damsadel :d
 
Sv: Bildtråd 2014

Tack!! Det var på en uppvisning, det jobbiga är bara nu att komma på något som slår detta i häftigthetsgrad till årets uppvisning... :cautious:

Måste bara slänga in nästa bild i bildserien! Vänstercowboyen blir så förvånad att han (med flit) ramlar av stolen baklänges samtidigt som han sparkar till bordet :D
1073109_10151574237502545_284289718_o.jpg
 
Sv: Bildtråd 2014

Haha, det förstår jag! Den uppvisningen hade jag gärna sett :D

Vad kul att få sen bilden också, riktigt härliga bilder båda två :D
 
Sv: Bildtråd 2014

Då lägger jag in före och före-före bilden också :D Film har jag faktiskt någonstans, ska se om jag hittar den... :o
1077020_10151574229552545_998936301_o.jpg

Högrecowboyen är min pojkvän :love: Dock är vänstrecowboyens min helt obetalbar! :p :sneaky:
1078619_10151574228062545_256312100_o.jpg
 
Sv: Bildtråd 2014

Haha, underbar min! :D

Har du film vore det jätteskoj att se, verkar ha vart en riktigt rolig uppvisning ju :D
 
Sv: Bildtråd 2014

Haha han ser måttligt road ut :p Underbara bilder, ser verkligen skitskoj ut! Jag kan inte hoppa ens i en vanlig sadel :angel:
 
Sv: Bildtråd 2014

Samma här, vi kravlar över kavaletti, max! ;)

Ska fota boken och lägga upp! vi får se om ni kan utläsa namnet på den första ägaren, som skrivit sitt namn i gammal skrivstil...
 
Sv: Bildtråd 2014

Tack!! Det var på en uppvisning, det jobbiga är bara nu att komma på något som slår detta i häftigthetsgrad till årets uppvisning... :cautious:

Måste bara slänga in nästa bild i bildserien! Vänstercowboyen blir så förvånad att han (med flit) ramlar av stolen baklänges samtidigt som han sparkar till bordet :D
1073109_10151574237502545_284289718_o.jpg

underbar bild!!!

Var är dessa uppvisningar?? Är det danna halva av landet vill man ju åka och kolla!!
 
Sv: Bildtråd 2014

Uppvisningarna är på Western Riders Gotlands sommarshow :) Vi gjorde detta numret 4 gånger, 1 renrep, 2 ordinarie uppvisningar samt som underhållning i ett annat sammanhang - mycket uppskattat!! :D

**KL**

Jag hittade filmen!! :D Dessvärre hittande inte filmaren zoomknappen!! :banghead: Men ni får hålla till godo med mig som miiiiniliten :D

http://www.youtube.com/watch?v=bueWFMbvspc
 
Sv: Bildtråd 2014

Varning för trådkap ;)

Det finns många typer av damsadlar, western, engelsk, spansk, argentisk mfl. och alla har sina egenheter. Dock är dom engelska flest till antalet och därmed lättast att hitta. Bland de engelska finns det de sadlar som är designade för hoppning och jaktridning till skillnad från de andra även om det går att ta mindre skutt (typ bordet). Har man inget som helst intresse för hoppning är det lite lättare att hitta en damsadel än om ens ambitioner är vild ritt över stock och sten. När man börjar rida damsadel spelar sadeln inriktning/utseende mindre roll då det bara handlar om att lära sig tekniken, därefter kan man inrikta sig på det som man vill ha.

Eftersom denna tråd ligger under westernforumet håller vi oss till det. I USA slog inte damsadelsridningen igenom på samma sätt som i England/Europa eftersom man som pionjär inte hade tid/möjlighet att rida runt och vara fin utan fick faktiskt gränsla sadeln och dra sitt strå till stacken. Dock kom damsadeln över från Europa och de damer som hade status och ekonomisk möjlighet red i damsadel.
Man kan grovt säga att det finns fyra typer av westerndamsadlar:
*Katalogsadlar
*Ranchsadlar
*Showsadlar
*Skitsadlar

Katalogsadlarna är de westerndamsadlar som det finns flest av och även de som fanns först - de var ofta ganska inspirerade av de engelska sadlarna men med en westerntwist. Med katalogsadel menas att sadelmakaren gjorde en sadel för att visa upp vad han kunde - istället för en katalog. Därav finns det både visningsexen som ofta är lite sämre efter som de bara skulle visas upp och de sålda exen som är bättre. Katalogsadlar är inte jättedyra (3-8 000 kr) men svårt att veta om de är bra eller dåliga. Oftast är de bra mer slitna och i sämre skick efter som de var skönare och bättre.
Catalog%20WesternCOMP.jpg

DoeskinCatNearComp.jpg

Ofta var sätet klätt med tyg vilket inte var lika hållbart som läder. När tyget behövde bytas ut råkade flertalet av dessa gamla trotjänare ut för "förnyelse" där man gjorde dom mer "raffiga". Ett skräckexempel som nyligen var uppe hade leopardfleece i sätet!!

Ranchsadlar var mer gjorda för arbete. Bommarna var råläderklädda och dubbelriggade. Min sadel som finns på bild längre upp är en ranchdamsadel. Sätet var i läder för att regnet skulle spolas av istället för att sugas upp. Dessa sadlar anses som de bästa kvalitetsmässigt och är väl värda sitt högre 15-30 000 kr) pris - problemet är bara att hitta en...
PGoodnightNearCOMP.JPG

GallupFrazier%20nearCOMP.JPG


Showsadlarna är nytillverkade damsadlar som är modernare och mer showanpassade i sitt utseende. Dessa finns för ofantliga summor!! Denna dyrgripen får man betala 130 000 kr för, då med äkta silver...
20090930_Skyhorse-Side_034M_WM.jpg

Och den här på drygt 50 000 kr...
20100413_Skyhorse-Black-tanSideSaddle040M_WM.jpg

Denna är högersutten.
NearsideCOMP.JPG

Det är ofta dessa sadlar som används just i showsammanhang.
2010US_alada_gold_lg.jpg


Sist har vi dom VÄRSTA sadlarna - skitsadlarna!! Dessa är billiga kopior som ofta är både farliga att rida i (kass bom, riggning, horn, läder mm) och orsakar både häst och ryttare smärta - köp ej!!
22472-1.jpg

6993-1.jpg

Dessa kostar ca 5 000 kr och är INTE värda det!!

Du kan få en damsadel för mellan 3-130 000 kr som är ridbar och funktionell för det du vill göra. De flesta ligger mellan 5-25 000 kr. Du får alltid vad du betalar för om du inte gör ett klipp från någon som inte vet vad dom har/vill bli av med dom snabbt. En billig damsadel ligger mellan 3-5 000 kr och då är det äldre damsadlar i bra skick. Kan du göra lite läderarbete så kan du går ner i pris.
Mina har kostat ungefär mellan 2-20 000 kr.

Slut på trådkap :p
 

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Entourage
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
722
Senast: Nova123
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 571
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 062
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp