Bukefalos 28 år!

Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Sällar mig till kören, tycker det är så fantastiskt roligt att följa din enorma utveckling! Ang händerna så är vi på samma plan där, men i mitt fall handlar det mycket om att jag tappat stabiliteten i övriga kroppen och vips så fladdrar händerna vart dom vill... :meh:

Hoppas snart kunna bidra med lite bilder på mig och ponnybusan också, ska bara muta nån fotograf. :angel:
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

jag håller med. Det är läskigt låst känsla i början tills man inser att hästen går betydligt bättre för man inte rattar utan rider för sits och skänkel.

Ibland måste man tvinga kroppen för att den ska finna ett nytt läge.
Den kommer inte bara hamna där på plats av sig själv tyvärr :)
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

det är svårt att avgöra på de bilderna. Där går hästarna långt ned på bogarna.
kan vara fel moment i steget eller så har hon hamnat lite lågt fram.
går inte att avgöra på såna ögonblicksbilder.
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Det enda jag egentligen kan påpeka är som du redan vet, dina fötter. Man skänklar med vaden, inte med hälen! Ska räcka att man trycker till med vaden för att hästen ska gå fram/flytta. Behöver man peta med sporren så bör man backa till grunderna igen.

Sen ser det ut som du kniper med knäna lite, vilket troligtvis hänger ihop med att du inte trampar ned hälarna och har vaden liggandes intill. Men som sagt de kan vara tagna i helt fel moment även för ryttaren.

För övrigt ser hästen ut som om den är kraftigt på bogarna och har bakbenen mil bakom sig. Men sen är bilderna tagna i rätt dåliga moment. Försökt hitta liknande för att jämföra hur en mer bärande häst ser ut i sådana moment.

Hittade denna, som är från samma sida och i exakt samma moment som din trav bild. Min häst var precis igångsatt, och första gången vi testade bomlöst (obekväm som fan var den modellen så vet att min sits är gräslig:o) men som du nog ser själv lägger din häst betydligt mer vikt på framdelen, rumpan är högre än manken. Min bruna lilla häst var ändå överbyggd kan tilläggas.

SANY2483.jpg


IMG_5002.jpg


Hittade även passande galopp bild :)
Skulle säga att min häst har ganska sänkt rygg (intrycket förstärks dock av din fina tjockis magen) och att hon även ligger lite på bogarna. Men fortfarande är hasen vinklad och jag har inte henne över lod.
DSC02937.jpg


IMG_5021.jpg


Tror ditt användande av halsförlängare fått hästen att hamna på bogarna och går bakom lod för att hon helt enkelt inte orkar bära sig? Jag säger inte att "ååh kolla på mig jag är så duktig och rider alltid rätt" utan tog egna bilder för att visa skillnaden.
Jag red på hobby nivå och hästen är ett varmblod (med travstam) så verkligen inget dressyrekipage, där emot har jag aldrig använt hjälptyglar av något slag, utan koncentrerat mig på att ha en häst som lyssna på minsta lilla och som får gå i den form den önskar (inte brytt mig om var huvudet "är")
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

*kl*

Måste presentera mitt nya projekt :D en 3 åring e: Skovens Rafael ue: Sunny Boy - Akzent II

:love:

GoumlsslundasRakas1_zps92b77516.png


GoumlsslundasRakas3_zps6a94773e.png
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Jättesöt!

Innebär detta att din andra gått vidare? :( (såg din andra tråd).

Ska skicka in livskadeanmälan. Har pratat med Agrias vet och enligt honom så skulle det inte vara några problem. Men det känns fruktansvärt jobbigt så detta var ett litet tröstköp sas.:(
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Jag förstår det och beklagar. Lät som detta var ett fynd iaf, hoppas han fortsätter vara det :)
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Jag hoppas innerligt det oxå!!!!!!! Hoppas slippa se en klinik på dom närmaste 20 åren minst...
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Tycker du gjort helt rätt i att tröstköpa dig en kuse och beslutet om Topsen är nog också det allra bästa för alla inblandade. Ser ut att vara en fin liten häst du hittat:)!
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Ja jag hoppas jag har tagit rätt beslut och jag hoppas att den nya är en frisk och glad individ!! Han är inte så liten, drygt 165 nu som 3 åring och han upplevs som ganska stor för han är väldigt högrest! Kortet är tyvärr inte jätte smickrande, han är faktiskt snyggare i verkligheten, tycker jag.;)
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

KL

Kan väl visa en bild på något slags arbete på mitt lilla nyblivna diplomsto.
(Mättes till 149 cm på premieringen förra helgen. Att man nästan ska gå och bli ponnyryttare på äldre dar, va... :p)

1185168_10151382715512168_1376038176_n.jpg
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

är han möjligtvis uppfödd på Öland?:)

Grattis till en fin liten yngling med härligt uttryck!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 788
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 036
Senast: shia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 046
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp