Bukefalos 28 år!

Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

är han möjligtvis uppfödd på Öland?:)

Grattis till en fin liten yngling med härligt uttryck!

Japp det är han. :D Tack så mycket! Han verkar så här långt jätte mysig så det känns lovande!!:love:



mimus
Ja, du har varit där alldeles för ofta. Beklagar din kommande förlust, men gratulerar nytillskottet.

Tack så mycket!:bow:
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Föredrar att gå den "långa" vägen och nöta in, känns som det sitter kvar på ett annat sätt då. Som jag skrev för bara någon sida sedan så skulle jag känna mig sjukt låst dessutom. Det är först nu efter sommarbetet jag ens börjat tänka på handställningen, hade andra problem som var viktigare att lösa innan. Men skulle det fortfarande inte blivit bättre om exempelvis ett halvår så kanske jag drar till mer drastiska metoder á la ridspö eller gummiband ;) :D

måste bara flika in, du kan inte nöta in en annan känsla än den du har, dvs du fortsätter att nöta in låga breda händer om det är så du rider. Nöta in känslan av att ha händerna upp och ihop på sin plats kan du endast göra om du sätter dom där och vänjer dig vid det.

jag har tidigare tipsat om att sätta en rem fram på sadeln och haka i lillfingrarna. Elin aspnäs skrev följande på sin blogg (i ridsport) "Kyra tyckte att flera saker med min ridning och Donnas utveckling hade förbättrats sedan Knytkalas-träningen på Tullstorp, som jag fick vara med på vid ett tillfälle under hösten. Kyra band då fast en rem i framvalvet på sadeln som jag skulle hålla med två fingrar i, sedan den dagen har det inte gått ett enda ridpass utan den där remmen ". tom en ryttare på GP får alltså rida med den remmen ; )
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Nöta in betyder då inte för mig att man sitter och hoppas att det ska bli rätt av sig själv ;) Utan jag försöker helt enkelt påminna mig själv så ofta jag bara kan om att sätta ihop händerna medan jag rider. Tycker redan det blivit en klar förbättring på ett par veckor. (För övrigt tycker jag händerna verkar ha fångats i sina sämre ögonblick på bilderna här, på filmen från passet så tycker iaf jag händerna ser bättre ut än på bilderna)

Men som jag sagt tidigare så kan det mycket väl hända att jag provar med spö eller remmar till händerna som hjälp, iaf ifall jag känner att jag inte får ordning på de på annan väg.
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Jag bara säger. Du nöter in det du utför. Innan du gör rätt mer än halva tiden av passet kommer du att fortsätta att träna in mer fel än rätt, därav att många rekommenderar dig olika hjälpmedel så att du snabbt kommer över den gränsen. istället för att ägna veckor och kämpa mot dig själv kan du ägna dig ett par pass till att bara träna in rätt känsla. Ju förr du blir bättre desto trevligare för ninya.
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Det gick väldigt bra idag! Vi fick med oss ett diplom hem då hon tyvärr fick problem på sista språnget i löshoppningen. Poängen blev 88788 de tyckte hon var lite klen för o vara en cob, ngt kort men väl ansatt hals, marktrång fram o lite gracil. Hon önskade även mer påskjut i traven, vilket jag kan förstå då Leia sprang o pep, ofokuserat o lite i galopp.

På gångartsdelen gick det ju mkt bättre! En lite kort o spänd skritt gav en 7, domaren hade velat ge 7,5 men det finns inte halva poäng. Traven var outstanding! Gav domaren gåshud o belönades med en 10!!! hade det funnits 11:or hade hon fått det med tydligen. Galoppen var också av mkt hög kvalitet, belönades med 9. Utvecklingspotentialen fick hon också 9 för! Så nu är vi kvalade till finalen, men det är över 60 mil enkel resa o kommer o kosta mig över 10 000 kr, vilket inte känns värt det. Det gör ju varken till eller från för Leia, mig eller uppfödaren. Hennes mamma är nu troligtvis berättigad till Elit om hon får tillgodoräkna sig poängen från Anastacia som har fått guld, Bis o blivit champion i finland med godkänd domare.

1236765_10151656289020748_1027675559_n.jpg

1150899_610867715630223_2062399530_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Stort grattis till så fina poäng! Kommer du att dressyra och tävla henne själv:)?
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

KL på mig sj :p
Min fina idag som gav allt och blev belönad med röd rosett :)

wpid-20130901_150926.jpg
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Tack! :D
LC:2, 70,54 % , vår tredje lokala start så är verkligen stolt över mitt hjärta :)
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Tyvärr glömde min sambo kameran i bilen så från själva starten finns tyvärr bara kassa mobilbilder, men på en kan man ju typ se att de är vi :P

bild-13.jpg


Till prisutdelningen var dock kameran med, och jag hade fullt upp med att försöka ha kontroll över min hoppetossa, tycker denna biden illustrerar detta mycket bra :P

foppalc2.jpg
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Tack för en bra beskrivning!
Jag ska be en annan tjej sitta upp på henne och känna hur hon är. Hon vill gärna gå väldigt lågt = för mycket på bogarna. Och så blir hon jätte tung då hon hänger sig i bettet.

Ska också rida för tränare nu i veckan så vi kan få lite nya tips. Har inte ridit för henne på hela sommaren så det behövs verkligen... Mina skänklar blir bättre när jag har helskodda ridbyxor! Blir väldigt ur balans när jag inte har det. för stor sadel och hala byxor är ingen bra kombo..

Men jag ska ta med mig kameran när en annan rider henne och fota/filma lite då!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 452
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 948
Senast: shia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 020
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp