Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

kl
Min lilla stumpa nyligen hemkommen, dräktig och go

1234027_545605808822655_906132892_n.jpg


Nya avelsstoet Donna e Londonderry - Rohdiamant

1151001_10201707558312455_386619304_n.jpg
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

har glömt men vem är lilltjejen dräktig med? fina båda två :)

KL. Blivande dressyrhästar lr karriär som parhästar??? :D
1176217_10151637738011344_80421160_n.jpg
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Det var fina parhästar, om än ngt olika i storlek:D

Grace är dräktig med Ravell:love:
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Ravell?? Hur kommer det sig?

Flera olika anledningar..

Han är A-premierad, han kommer ur ett starkt möderne jag tycker oerhört mycket om, han är bruksprovssegrare och har gått finalen UVM, han har tävlat med två juniorer/youngrider i svår klass. Han verkar vara oerhört ridbar och ser så mjuk och fin ut på de filmer jag har sett. Inte det modernaste och flashigaste och kanske iom det inte det absolut lättaste att sälja MEN ett stoföl känns mkt intressant och kanske tom jag kan spara till mig själv :)
Dessutom så har båda en stark skritt som jag väldigt gärna dubblar och välbalanserad stark galopp. Hennes svagare gångart är väl isf traven och den har han fått 10 på vid godkännande. Just skritten vill jag vara väldigt rädd om och tänker lite utifrån om jag får ett stoföl som kommer gå till avel. Många hingstar idag, framförallt holländarna, verkar ha ngt svagare skritt än övriga gångarter. Kan vara en felaktig observation men aldrig fel med bra skritt.

473127.jpg


Sen åkte vi till stationen sent och jag vill gärna ha en hingst med dräktighetsavgift iom att vi inte hann så många gånger..
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Fick inte du en gratisbetäckning till henne med en annan hingst efter kvaliteten? eller drömmer jag nu.
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Ja, ridbar och ett riktigt fint psyke är nog hans starkaste kvalitéer. Men som du säger inte modern typ, mest det jag reagerade på.
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Stort grattis till din fina tjej Mariaauto! Såg er på plats och måste hålla med om att hon var alldeles, alldeles fantastisk och dessutom mycket väl visad. Det var jag som på skoj frågade om hon var till salu ;). Knäppte några kort på din fina tjej från ridprovet:
137821017129168900_resized.jpg

137820995170392900_resized.jpg

137821000940989600_resized.jpg

137821001322664500_resized.jpg


Jag visade tre ponnyer för hand. Bäst gick det för vår hingsts avkomma Skyborne Kapten Morgan (e. Stendyssens Diablo u. Twyford Morgana) som blev bästa gångartstalang bland 3 åringarna med den fantastiska raden 9-8-7-8-9-9 = 50 p. Tyvärr kraschade han i löshoppningen och blev lite försiktigt. Känns jätteroligt då jag köpte honom redan som föl tillsammans med sin mamma så han känns nästan som min egen uppfödning. Bilder på honom kommer!
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

*knapplån*

Beställde ett nytt bett som kom idag (baucher). Min häst är sned i munnen och tuggar oavsett vilket bett jag testat (testat hackamore och repgrimma, osv också men det är inget han eller jag gillar)
Han har alltid gillat stångbett bättre (kandar och jaktkandar) och jag har trott att det beror på tungfriheten..
Men uppenbarligen så är det hur sidostyckena sitter då han sa "ja tack" till baucher bettet.. och tuggade knappt nått alls.
Får bara hoppas att det håller i sig.. Idag red jag bara ett kort pass för att testa bettet

1234953_10151553584821315_1913122896_n.jpg

1234166_10151553584816315_75849714_n.jpg

1016998_10151553585816315_1578519972_n.jpg

1240130_10151553586676315_1659706696_n.jpg

1186770_10151553587206315_1899864582_n.jpg
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Eftersom att det är bevisat att man inte behöver vara av modern typ för att ta dubbla VM-guld i dressyr. Men hög ridbarhet och arbetsmoral verkar vara ganska viktigt. Välj själv, modern och motvillig eller omodern och villig...!
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Å andra sidan går det nog allt att hitta modern och villig också;). Fenestra har som mål att avla för toppsport och har ett utmärkt stomaterial, därför blev jag faktiskt förvånad över hingstvalet. Tror att Ravell kan lämna trevliga avkommor, men jag tror inte på honom som nedärvare av toppklasshästar. Nu är Fenestras sto så bra iofs att ungen säkert kommer att bli kalas hursomhelst. Men att jämföra Ravell med Negro som förärvare känns lite väl långsökt:p.
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Eftersom att det är bevisat att man inte behöver vara av modern typ för att ta dubbla VM-guld i dressyr. Men hög ridbarhet och arbetsmoral verkar vara ganska viktigt. Välj själv, modern och motvillig eller omodern och villig...!

Tar nog helst den sistnämnda.:D
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Tack! Va roligt att du tycker att mina ston är bra:)

Alltså nu svävar vi ju iväg lite grann från ämnet här men man måste också se till vilket stomaterial som tillförts de olika hingstarna.
Sen är Negro "känd" för att ge barn som har lätt för piff och puff samt byten så visst de spelar väl kanske i lite olika ligor.

Jag tycker personligen att det ska bli mycket intressant att se vad Grace och hennes mamma lämnar med just Ravell.. Det är fritt från allt utländskt "vanligt" blod dvs Donnerhall, Florestan, Rubinstein mfl.
Nu vet jag att Ravell kan lämna rätt varierande liksom sin far Bernstein gjorde, ibland fick ju Bernstein små burkar.
Mamman till Grace har lämnat bla en gångartssegrare med Bocelli och han kommer ju ur samma möderne, skulle kanske behöva ta minst två Ravellavkommor undan henne för att få en hint om hur mk som är influenser från mödernet och vad som är Don Schufro, för mamman vet jag lämnar mkt bra med Donnerhallblod.

Jag är helt ny inom aveln och kanske tänker fel samt kommer begå världens kardinalfel men jag tycker att iom de holländska influenserna med känsligare och mer reaktiva hästar så tror jag på att försöka konsolidera ett lugnare temperament om det går. Jag har själv ridit Bernsteinhästar och visst fanns det lite i dem men aldrig så det kändes obehagligt, de hade allt självbevarelsedriften kvar:D

Så med ett stoföl så har jag förhoppningsvis ett helt smörgåsbord med hingstar att välja mellan.

Så dessa två betäckningar är mina små experiment;)

Men vi har betäckt med Negro också:D
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Jag tycker det låter jättespännande! En kompis till mig har betäckt två av sina ston med Ravell och det blev jättefina avkommor med mycket trevlig typ och mycket bra temperament. Sen att den ena blev gulbrun och den andra isabell gjorde ju ingenting alls (båda stona är fuxar). :angel: ;) Den som är tre i år är hur fin som helst att rida, så otroligt ridbar och mjuk, hon växer hur mycket som helst under ryttare. Hon visades på treårs i år men nu hittar jag inte igen hennes poäng, de har visst inte lagts ut på blup än. Hon blev iaf klass I och fick jättefina omdömen framför allt på ridprovet. :)
 
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

*KL*

Bildbomb när min syster är på besök, syns att man inte tränat för tränare på hela sommaren men har fått bra snurr på Zorros bakben iaf.

















 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 443
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 945
Senast: shia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 017
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp