Bilen i samhället?

Jag reste med SJ i augusti med en katt och en hund. Det var lugnt de timmarna, men jösses så trångt. Jag tog förgivet att det var större plats man fick när man bokade med djur... Jag förstår verkligen inte hur de tänkt där. Det måste vara en hundhatare som skapat djurkupén och tänkt ut var den ska placeras! Som tur är så tog min hund och min katt det med ro trots att ingen av dem åkt tåg eller buss förut, men det var en lättnad för oss alla tre att öppna ytterdörren till vår nya lägenhet.

I övrigt har jag åkt pågatåg med hundar (och katten) och det var inga problem med något där. ;)

Ja, de flesta lokaltåg är lättare än SJ (som du säger måste det vara något avsiktligt ondskefullt med den designen :banghead:), men hela grejen med att resa med djur går ändå ut på "OK då, sålänge". Alltså, man förväntas ge efter för andra resenärers behov nästan oavsett vad, folks resväskor(!) går före min hund, folks hundrädsla går före min hund, osv. Till viss del tycker jag det är OK (svår hundrädsla tex), vi ska alla samsas instängda i ett allmänt utrymme och det är klart jag kan göra mig omaket att flytta på mig, skymma hunden så han inte syns, och lite till. Men det är verkligen så att man är längst ner på skalan, alla kan få för sig att begära vad som helst av en, hur många gånger som helst - och jag har faktiskt betalat för mig jag med, och min hund är välkommen ombord! Det funkar bara (någorlunda) smärtfritt att resa med hund på "off"-tider, när det finns gott om plats och de som reser inte är det minsta stressade i min erfarenhet. Annars får man stålsätta sig för att få hunden klämd och trampad på, skuffas omkring överallt, bli utskälld och få konduktören bussad på sig (som oförstående får konstatera att jo, vi får finnas också)... Nätack.

("Varför har du inte munkorg på din hund, jag är rädd!!! :rage:" *sätter munkorg på hunden* "Varför har din hund munkorg, det betyder att han är farlig, jag är rädd!!! :rage:" :banghead:)
 
Jag tycker inte att det är riktigt bra att körkort och bil har blivit normen.
Dels för att det är många som inte har hälsan för att kunna få ett körkort och dels därför att alla är inte lämpliga som bilförare.

Fler och bättre alternativ vore att föredra.
 
Jag tror att en anledning till att vi blir alltmer beroende av bilen är att arbetstiderna nuförtiden kan ligga närsomhelst under dygnet. "Förr i tiden" hade folk oftast vanliga dagtidsjobb, och kollektivtrafiken kunde anpassas efter detta.

Jag åker gärna buss och vi har ändå hyfsat gott om dom (ungefär varannan timme 8-21) för att vara en håla på landet (men ligger bredvid livsnerven E4), har 2km till hållplatsen så på sommaren går det bra att cykla / har jag gott om tid kan jag promma på vintern. MEN: det matchar inte mina arbetstider 85% av dagarna. För att hinna i tid till jobbet så måste jag åka så att jag får 2-4 timmars "spilltid" och kvällspassen slutar efter att sista bussen gått så det går ju inte alls.
 
Jag tycker inte att det är riktigt bra att körkort och bil har blivit normen.
Dels för att det är många som inte har hälsan för att kunna få ett körkort och dels därför att alla är inte lämpliga som bilförare.

Fler och bättre alternativ vore att föredra.
Det är väl inte längre normen. När jag tog körkortet ASP efter rätt dag så frågade ju folk nästan; -vad är det för fel på dig? om en ung grabb inte hade körkort.
Idag så är det betydligt fler som inte har kort, visserligen för många av ekonomiska orsakar men i alla fall.
 
Det är väl inte längre normen. När jag tog körkortet ASP efter rätt dag så frågade ju folk nästan; -vad är det för fel på dig? om en ung grabb inte hade körkort.
Idag så är det betydligt fler som inte har kort, visserligen för många av ekonomiska orsakar men i alla fall.

Jag håller med. Det var konstigare för 20-30 år sen om man inte hade körkort. Nu anses det mer normalt.
 
I min familj (mamma, pappa, totalt 4 "barn") är det bara jag och mamma som har körkort, och bara jag som har bil. Min sambo har inte heller körkort och i hans familj (mamma och totalt 5 "barn") är det bara ett av syskonen som har körkort och bil. Vi bor alla i västra Skåne eller Köpenhamn där vi har fungerande kollektivtrafik, det går dessutom snabbt att transportera sig mellan länderna. Enda anledningen till mitt körkort och bil är mitt hundintresse som kräver båda.
 
Jag håller med. Det var konstigare för 20-30 år sen om man inte hade körkort. Nu anses det mer normalt.
Det beror nog mera på var man bor.
I Uppsala så var det på den tiden vanligast att inte ha körkort.
Medan det i Enköping var standard med körkort.
Men just Enköping är litet speciellt vad gäller bilar.
 
Förut bodde jag i Stockholms innerstad och då gick det alldeles utmärkt utan bil. Nu har jag flyttat till en förort utan tunnelbana och det fungerar inte utan bil. Främst för att jag har mina hästar ute på landet, men också för att kollektivtrafiken är så tokigt ordnad. Det tar en halvtimme att köra till jobbet men dubbelt så lång tid att åka kommunalt.
 
Skulle jag inte ha någon bil så blir det inga eller betydligt färre träningar med hästen, 3 gånger så lång tid att ta sig till jobbet och dom hästarna jag skor hade fått åka till mej.

Å andra sidan går mathem här, mat och strö till hästarna kan jag oxå få hemkört lika så hundarnas mat.

Bor mellan Göteborg och Kungsbacka.
 
Trots att det nu är länge sedan, så glömmer jag aldrig den frihetskänsla det innebar att för första gången ratta sin egen bil, ha körkort(rattandet hade pågått sedan jag var 14) och egna pengar i plånboken.
Idag kostar ju bara körkortet mer än en månadslön för många.
Bilarna är så komplicerade att man knappt kan göra ngt själv på dem , skatter o försäkringar stigit kraftigt, varför bilar o bilåkande blivit en rejäl ekonomisk belastning.

Men, sätter man på campern på p-u;en så kan man utan problem hälsa på goda vänner eller gå på krogen och samtidigt när det är dags, krypa ner mellan lakanen i en varm ombonad låda.

Så utan bilen så stannar nog sverige
 
När jag tog körkortet ASP efter rätt dag så frågade ju folk nästan; -vad är det för fel på dig? om en ung grabb inte hade körkort.
Ja, och gjorde grabben inte lumpen heller så var han ju efterbliven oavsett lyte eller ej. Lika illa var det om nån gjorde vapenfri tjänst.
 
Varför har bil blivit en nödvändighet i dag?
Som flera redan varit inne på - det är nog inte allmängiltigt så. I storstadsregionerna är det ju fler och fler ungdomar som inte har körkort. De behöver det inte, eftersom de inte har transportbehov som inte kollektivtrafik kan tillgodose, de prioriterar dessutom ner körkort av kostnadsskäl och lägger hellre pengarna på resor eller en ny iphone. Samtidigt är läget diversifierat; utanför storstadsregionerna är behovet av körkort och billtillgång större än någonsin. Kollektivtrafiken utarmas kontinuerligt, och sysselsättningen koncentreras till städerna. Är man så korkad/hängiven att man väljer att bo utanför stadsbusslinjerna blir man i praktiken tvungen att lösa sina transportbehov med bil.

Samtidigt håller jag förstås med om att det är en olycklig utveckling i många avseenden. Inte minst eftersom, som du påpekar, alla inte är lämpade att köra bil.
 
Ja, och gjorde grabben inte lumpen heller så var han ju efterbliven oavsett lyte eller ej. Lika illa var det om nån gjorde vapenfri tjänst.
Jo det ligger ngt i det du säger. samma sak gällde den eller de som gick arbetslösa. Jobb fans, de vara bara i stort sett de som inte ville ha jobb som gick långtidsarbetslösa. Det är annorlunda nu.

Fast en kompis till mig gjorde vapenfri tjänst.
Fick utstå mycket hån för det.
De flesta tystnade när de senare fick reda på att han frivilligt var med och körde in livsmedel i konvoj till Sarajevo under jugoslavienkriget.
Hans far hade kommit från staden under sextiotalet.
 
Jag bor i Sthlm och känner ingen med bil förutom bekanta och mamma/pappa.
Vet knappt nån som har körkort.. om man inte har häst.

Enda gången jag skulle behöva bil är när jag köper kattmat/strö.
 
Är uppvuxen på landet och mina föräldrar hade varsin bil, bussarna gick ung bara i samband m skoltiderna och jobbade man på andra tider så tog man sig helt enkelt inte till jobbet utan bil. Alla mina klasskamrater inkl jag själv tog körkort så fort vi kunde för att åtminstone få någon frihet.

När jag flyttade till Sthlm var jag utan bil i några år och även om det var jobbigt att åka tåg ibland m två kattburar, packning etc så gick det men när jag sedan skaffade bil så blev den en otrolig avlastning och istället för att åka över 2h innan jobbet började, räckte det med ca 45min restid. Det blir mycket tidsbesparing per dag..

När jag bytte jobb och började jobba på gångavstånd hemifrån (45min promenad) tyckte jag inte att jag behövde bil så jag sålde den och var utan i några år innan jag bestämde mig för att unna mig bil igen.

Egentligen skulle jag nog klara mig utan bil idag MEN den ger mig så otroligt mycket frihet och förenklar mitt liv så mycket så jag vill inte vara utan den.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 394
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 984
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 499
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 595
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp