Bukefalos 28 år!

billigt spån?

Sv: billigt spån?

Nä då ingen fara :). Jag vet att ridskolan här i närheten har halmpellets och dom blöter inte det. Jag kommer bli tvingad att byta till halmpellets nu så det ska bli intressant att se hur det är.
 
Sv: billigt spån?

Jag ska försöka fixa en bild. Mitt har legat ett tag nu utan påfyllning.

Eftersom jag har torv under så blir det mer eller mindre som grädde med vaniljprickar i när det inte är påfyllt nyss, ser riktigt gott ut! :D
 
Sv: billigt spån?

jag kan ta en bild på den boxen jag tog kort på först här i tråden som ligger på sidan två. :) fixar det imorgon
 
Sv: billigt spån?

Hej! Köper i vanliga fall från sågverket var 5-6:e vecka. 1300:-, räcker till 10 hästar, men det innebär att jag måste starta kl 06 hemifrån med 30km/h ekipage 1 mil x 2, ta ledigt ett par timmar från jobbet den morgonen och jag längtar därefter efter bättre alternativ. :banana:
Har därför premiärprovat från idag med Spånpellets i en av mina egna hästars box! Flera bilder från ikväll på spånpelletsdebuten finns här: www.facebook.com/StallStjarnholm
 
Sv: billigt spån?

Sväng förbi mig nåndag, jag har pellets och två skitgrisar som testar det till max ;)
 
Sv: billigt spån?

Har haft pellets två veckor nu och idag såg det ut såhär:

IMG_2866_zps996eba7a.jpg


Har lagt in en säck sedan början.
 
Sv: billigt spån?

Ok, satte också in 12 i min fölbox, den är stor, kanske 15 kvm (visst hade du också en stor box om jag minns rätt fr tidigare inlägg?
Undrar om 8 säckar räcker till vanlig boxstl, 10 kvm tänker jag då...
 
Sv: billigt spån?

Ja, precis. Det blev rätt mycket spån så hade säkert räckt med 10 säckar i min box.
 
Sv: billigt spån?

Mm får kanske göra det; vi ska åt ditt håll på söndag så jag får höra med gubben om vi har tid med en sväng in till dig :-)
 
Sv: billigt spån?

Ser ju jättefint ut, är det en renlig häst du har eller är det en skitgris? Hur den var när du hade vanligt kutterspån menar jag.
 
Sv: billigt spån?

Hon är ganska renlig av sig men hon kissar väldigt mycket. Det rann kiss ur boxen när hon hade halm och då fick jag köra ut en eller två överfulla kärror varje dag (nu blir det en halv kärra per dag). Det är lättare att mocka nu och känns mycket fräschare! :laugh:
 
Sv: billigt spån?

Men man ska blöta torven när man börjar använda den! Man lägger in torv, blöter ner den och trampar/ plattar till det. Lägger in mer, blöter.. Det ska bli några cm "bädd", bara för att inte torven ska glida runt och damma! Överst ska det vara torr torv..

Denna info fick vi av Stallvital när vi började använda torv för 10 år sedan.. I vårt stall dammar inte torven! Vet att nya uppstallade i stallet gör fel då de bara lägger in torr torv (glider runt, bildar ingen bädd och då dammar det!) men då brukar de få info om hur man egentligen ska göra och sen blir det perfekt! Luktfritt! Dammfritt! Lätt mockat! Men det där med pelletsen verkar som sagt billigare. Finns ju säckkärra så man slipper bära torv/spån;)
 
Sv: billigt spån?

Kan tänka mig att det är en himla skillnad mot att ha halm. Bra att det hålls torrt till en storkissande häst iaf. En av hästarna i mitt stall är sån med och det går ut en del kutter till henne.
 
Sv: billigt spån?

Det funkar helt okej, inte lika ljust och fint efter några dagar som Mysbolls bild dock. Men den stooora behållningen är att det går så himla mycket snabbare att mocka! Pelletsen ligger mer stilla, så jag behöver inte leta nedgrävt bajs. Och det silas lätt genom grepen, inget skakande.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 395
Senast: warg
·
Utrustning Mitt lokala sågverk där vi köpt sågspån i alla år har ingen produktion förrän till nästa år och jag vet ingen annanstans i närheten som...
Svar
13
· Visningar
2 207
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: pews1972
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 265
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp