Bukefalos 28 år!

billigt spån?

Sv: billigt spån?

kl..

VARNING: bildbomb..

den tredje boxen gjorde jag om idag, från bädd med torv under till enbart bara stallpellets.
för de som ville ha fler bilder. varsegod:)

6od7rr.jpg

rensat ut allt så den är tom.

10qdqc8.jpg

la in säckarna i boxen och skärde upp dem längst med långsidan.

sfdm6s.jpg

hällde i 10L vatten direkt i påsarna.

119plz6.jpg

självklart ville ica och willys vara med och granska :grin:

125hsb7.jpg

här har det svällt upp endel, tar man it så rammlar bitarna isär.

30s7f4p.jpg

plockade bort påsarna.

2n7qt20.jpg

strött ut det. det väller lite fortfarande (kallvatten). la in 8st säckar i denna box.

hrhibr.jpg
 
Sv: billigt spån?

Härligt!

Det som är lite roligt är att bädden liksom fortsätter o svälla länge, det känns liksom som den fyller på sig själv i dagar efteråt.
Förmodar att det är pga att det alltid blir några pellets som inte löses upp direkt utan efterhand.
 
Sv: billigt spån?

HalloBlev grymt intresserad här...Tänker:du har ju troligen bädd då ju, och mockar ut bajs men inte urin? ...:grin:
Vad är skillnaden skulle du säga mellan att ha vanligt kutterspån som topplager och den här pelletsen som förvandlats till, ja- spån....:confused:
Jag är ju lite road av det här med ekonomi och undrar om du räknat på vad du betalar säg för en bädd med torv plus den hära pelletsen i månaden. Hur mycket går åt både vad gäller pellets och torv? Rafsar du undan för att löpande även fylla på torven emellanåt? Ja- hur funkar denna kombon både i praktiken och plånboksmässigt?
Tacksam för svar!!
 
Sv: billigt spån?

Som topplager tycker jag att det funkar utmärkt. Bättre än kutterspån.

Jag har satt mina bäddar en gång för alla så att säga, då fyllde jag på med massor av torv som sedan sätter sig. Det går åt iaf 4 balar torv/box.
Sedan behöver jag aldrig fylla på torv mer utan mockar bara i topplagret så att säga. Det har aldrig behövts mer. Knepet är att fylla på ordentligt i början.

Jag kommer nog att fortsätta att ha torv i botten för jag tycker det ger bäst bädd.
Jag mockar extremt snålt, dvs slänger aldrig ut något spån alls i princip. Mina bädda är torra så det handlar bara om att plocka/lyfta ur skiten. Detta är mycket enklare med spånpellets, det blir mer som kattsand.
Kutterspån är mest bara fluff -som blir äckligt efter ett par dagar. Jag upplever att kutterspånen suger åt sig all urin och blir äckligt, istället för att släppa igenom den ner till bädden som topplagret ska.
Så "spillet" blir mycket större än med pelletsen samtidigt som topplagret blir sämre.

Jag lade in kanske 4 säckar spånpellets i varje box första gången, på torvbädden. Sedan har jag toppat med 1-2 påsar var 2-4 vecka kanske. Lite beroende på häst och box.
 
Sv: billigt spån?

Som topplager tycker jag att det funkar utmärkt. Bättre än kutterspån.

Jag har satt mina bäddar en gång för alla så att säga, då fyllde jag på med massor av torv som sedan sätter sig. Det går åt iaf 4 balar torv/box.
Sedan behöver jag aldrig fylla på torv mer utan mockar bara i topplagret så att säga. Det har aldrig behövts mer. Knepet är att fylla på ordentligt i början.

Jag kommer nog att fortsätta att ha torv i botten för jag tycker det ger bäst bädd.
Jag mockar extremt snålt, dvs slänger aldrig ut något spån alls i princip. Mina bädda är torra så det handlar bara om att plocka/lyfta ur skiten. Detta är mycket enklare med spånpellets, det blir mer som kattsand.
Kutterspån är mest bara fluff -som blir äckligt efter ett par dagar. Jag upplever att kutterspånen suger åt sig all urin och blir äckligt, istället för att släppa igenom den ner till bädden som topplagret ska.
Så "spillet" blir mycket större än med pelletsen samtidigt som topplagret blir sämre.

Jag lade in kanske 4 säckar spånpellets i varje box första gången, på torvbädden. Sedan har jag toppat med 1-2 påsar var 2-4 vecka kanske. Lite beroende på häst och box.


Tack för svar!
Låter grymt ekonomiskt. Hur länge har du din bädd innan den mockas ut? Är din häst en renlig varelse? Låter iaf som det:) Lukt? Parasiter?
Med vänlig hälsning, Amelia
 
Sv: billigt spån?

jag bara hällde ut pelletsen , vattnade kanske 5 l per påse sedan trampade pollen upp detta till en bädd , så BRA.men håller med dig , lite dyrt att fylla. men du behöver inte ha lika tjockt i bädden som kutter , detta blir ju faktiskt en riktig bädd , mjuk o torr.
 
Sv: billigt spån?

Du skriver att du satt dina bäddar en gång för alla, nu undrar jag hur länge du har dina bäddar? Hur kommer du att göra den dagen du ska byta bäddar? Kommer du att fortsätta att ha torv med spånpelletstopping eller kommer du att göra annorlunda då?
Som topplager tycker jag att det funkar utmärkt. Bättre än kutterspån.

Jag har satt mina bäddar en gång för alla så att säga, då fyllde jag på med massor av torv som sedan sätter sig. Det går åt iaf 4 balar torv/box.
Sedan behöver jag aldrig fylla på torv mer utan mockar bara i topplagret så att säga. Det har aldrig behövts mer. Knepet är att fylla på ordentligt i början.

Jag kommer nog att fortsätta att ha torv i botten för jag tycker det ger bäst bädd.
Jag mockar extremt snålt, dvs slänger aldrig ut något spån alls i princip. Mina bädda är torra så det handlar bara om att plocka/lyfta ur skiten. Detta är mycket enklare med spånpellets, det blir mer som kattsand.
Kutterspån är mest bara fluff -som blir äckligt efter ett par dagar. Jag upplever att kutterspånen suger åt sig all urin och blir äckligt, istället för att släppa igenom den ner till bädden som topplagret ska.
Så "spillet" blir mycket större än med pelletsen samtidigt som topplagret blir sämre.

Jag lade in kanske 4 säckar spånpellets i varje box första gången, på torvbädden. Sedan har jag toppat med 1-2 påsar var 2-4 vecka kanske. Lite beroende på häst och box.
 
Sv: billigt spån?

+Skogalund

Jag har för tillfället fem hästar av olika kön och ålder. Vet inte om dom är mer renliga än andra, dom är nog normalrenliga :)

Jag har mina bäddar från installningen på hösten till sommaren. De luktar ingenting, då är det nåt fel.

Jag sätter nya bäddar varje år vid installning, och det kommer jag fortsätta göra eftersom att det sparar min kropp under vintern och jag tycker det blir fräschare. Så jag kommer göra likadant nästa år, torv i botten och spånpellets över. Jag har provat de flesta strö och detta är klart bäst för mig iallafall.

Parasiter ska det ju inte finnas i bädden... det blir inte större risk för parasiter med en välskött bädd heller. Mina hästar nollade alla på träckrov i våras för övrigt.
 
Sv: billigt spån?

Jag är också supernöjd med spånpelletsen! Har i två boxar nu och håller fyller på efter hand i den tredje. Från att få mocka ut två fulla skottkärror ur boxen varje dag då jag hade kutterspån så får jag nu ut knappt en skottkärra! Nästa vecka ska även lösdriften fyllas upp om jag får släppa ut sjuklingen i hage då.
 
Sv: billigt spån?

Tack Wrangler för ditt svar, men det föder fler frågor....

Eftersom du har bädd av torv i botten undrar jag hur spånet "beter" sig med kisset. Absorberar det kisset så du behöver ta ut kissigt spån? Eller släpper spånet igenom kisset till torven så att det blir väldigt lite kiss i själva spånet?

Jag har testat att försöka ha bädd med kutterspån, men eftersom stona alltig kissar i bortre halvan av boxen så blir det alltid en uppförsbacke i boxen, med bädd längs bak och kutterspån som inte ligger still i framhalvan. Blir det annorlunda med torvbädd? Eller har du hästar som kissar jämt över hela boxen?

Hur gör du när du anlägger själva bädden med torven?

Det kanske blev lite fel inriktning på frågorna här, men jag hoppas att det går bra ändå.
 
Sv: billigt spån?

Nej spånet släpper igenom kisset -behöver inte ta bort något alls. Det är det jag gillar, det håller ytan torr och låter bädden sköta sitt jobb.

Och det är det jag inte gillar med kutterspån. Det suger upp för mycket och blir äckligt, det funkar bara (enligt mig då) om man tar ut en massa varje dag och det blir inte ekonomiskt, tyngre samt mer spån i gödslet. Jag upplever också att det luktar mycket mer, medans denna kombo inte luktar något alls. Iaf inte i mitt stall.


Jag strör först Stalosan på golvet och sedan slänger jag in MYCKET torv. Låter hästarna stå på det enbart en period och tar bara ut skiten samt jämnar till. Mina kissar nog rätt jämt men jag jämnar ut det och ser till att kisset hamnar underst. Strör Stalosan vid behov.
Efter en period har torven packat sig och är inte så lös uppetill längre så att säga. Då lägger jag in topplagret, från och med nu då upplösta spånpellets.

Hemligheten är just att lägga in tillräckligt mycket torv, samt låta det packa sig ordentligt innan man strör på topplagret.

När själva torvbädden ska ut på våren är den stenhård och platt, man får ta ut den i "flak" och den luktar nästan ingenting.
 
Sv: billigt spån?

Tack för tipsen!!
Joakom von Anka blir alltid lyrisk när det finns kronor att spara!! :D
 
Sv: billigt spån?

Tja, svarar utifrån vad jag fattat det som... JA spånpellets är en träprodukt liksom träpellets... Om du ögnar igenom tråden så finner du strax vad du söker. Halmpellets är ju gjort av halm. :)
 
Sv: billigt spån?

Jag har läst tråden men är kanske trög för jag förstår inte om man ska göra likadant med halmpellets som med träpelletsen? Jag får inte ha något annat än halmpellets och jag har ingen erfarenhet utav det alls. Men jag antar att man inte behöver blöta upp det.
 
Sv: billigt spån?

Jaha.. nej halmpellets har jag ingen aning om.. nån annan får nog svara på de:grin:
Trög är du nog inte, hoppas du inte tolkade mitt svar som arrogant, va iaf inte menat så:laugh:
 
Sv: billigt spån?

Kl
Är det nån som kan lägga in nån bild när man har haft pellets en tid, kanske efter en-två veckor så att man kan få se hur det ser ut då. Gärna nån som kör enbart pellets men även bild från Wrangler kan ju vara intressant. Är väldigt intresserad av att testa detta sen när jag skaffar eget stall för som det är nu så blir det vanliga spånet duktigt och ofräscht på bara några dagar hos ena hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 395
Senast: warg
·
Utrustning Mitt lokala sågverk där vi köpt sågspån i alla år har ingen produktion förrän till nästa år och jag vet ingen annanstans i närheten som...
Svar
13
· Visningar
2 206
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: pews1972
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 264
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp