Bukefalos 28 år!

billigt spån?

Sv: billigt spån?

Jag är såld. Personligen blir det lätt billigare och mindre påfyllnad för mig på mina bäddar än kutterspån (som jag för övrigt hatar, den enda fördelen är att det är fluffigt och "snyggt" när det är nytt). Själva volymen på en bal kutterspån ger jag inte mycket för personligen, det är "tom volym" enligt mig -flyktigt och suger inte upp bra. Egentligen är det ju bara tunna träflarn så att säga. Jag anser att max hälften av volymen på en bal kutterspån är "verklig" mycket är luft och det suger inte upp.
Men det är min åsikt, och du har en annan. Det är ju helt okej.

+1 på de!

KL

Jag la som sagt in 8 st och jag tycker bädden känns mycket mjukare än tidigare med kutterspån. Kutterspån innebär ju mycket luft precis som ovan skriver! Och jag som har en grishäst fullkommligt älskar detta att mocka i! :love: Nu skall bara min haybar på plats igen så är allt perfekt :D

Sedan blir ju anläggandet av en ny bädd dyrare än om man använder kutter, men jag tror man får igen det med tiden sen :)
 
Sv: billigt spån?

*kl*

Jag tänkte att jag skulle stalla in två hästar till i vårt lilla stall där vi har stora boxar till avelsmärrarna. Tänkte använda detta underlag då men har svårt att beräkna hur mycket jag kommer att behöva när jag "strör upp" från början. Boxarna är ca 16 resp 20 kvadrat..
Vad tror ni jag ska lägga in??
 
Sv: billigt spån?

*kl*

Man behöver inte använda skottkärra för att blöta upp pelletsen. Lägg in säcken i boxen, skär ett kors med en kniv och häll på vatten direkt i påsen ist. Funkar lika bra!:)
 
Sv: billigt spån?

Tråkigt att du inte tycker om det. Så här gör jag som oxå har minst fyra boxar att mocka varje dag. Jag häller upp en säck pellets i en skottkärra, häller på en 10 liters hink vatten och mockar boxen medans pelletsen sväller upp. När jag har mockat en eller två boxar så har det svällt klart och då häller jag ut det. För mig tar det verkligen inge längre tid med pellets än att behöva släpa fram en stor otymplig spånbal.
Det går åt en hel del att fylla upp en box men kostnaden har du igen sedan då det går åt mindre i boxen, blir mindre i containern och jag tycker att jag även tjänar på det i tid eftersom att det är sååå lätt mockat.
Om du dessutom vill spara lite på din kropp så är ju en liten 15 kg säck pellets mycket skonsamare att hantera.
Ge det en chans;)
 
Sv: billigt spån?

Efter att ha mockat box med spånpellets första gången så är jag supernöjd! Så mycket enklare att mocka!!! Visst tog det lite tid att blöta och låta det svälla, men det är ju bara när man fyller upp boxen! Lär spara in det i tid med förkortad mockningstid. :)
 
Sv: billigt spån?

Huh, har ju tonvis med träpellets i min källare ;) :angel: Kanske inte är uppskattat att sno det till hästarna dock :p
Men detta måste jag ju bara prova. Har halm i stallet men tänkte prova en påse och ha i släpet först.

Ni som har bytt halm mot träpellets, hur blir det i prisskillnad? Normalpris på halm typ 70 öre per kg.
Permanent eller växelbädd?
Träpellets är ju mycket enklare att förvara om inte annat än storbalar i halm om man inte har nån loge eller loft.
 
Sv: billigt spån?

Jag har växelströbädd. Är väldigt förtjust i pelletsen, vilken otrolig skillnad att mocka mot kutterspån!!!! Det blir garanterat detta även i lösdriften sen!
 
Sv: billigt spån?

Nu betalar vi 170 kr för 350 kg rundbal halm. Så 40 öre kg. Blir ju mycket billigare i kilopris men det jämnar troligtvis ut sig då man använder mycket mer halm (hästarna äter upp en del, det blir mycket slängt då det blir kissigt etc.)?
 
Sv: billigt spån?

Vet inte riktigt om det blir billigare. Jag mockar ur betydligt mer halm än spån ut boxen så det känns mer ekonomiskt. Men vet faktiskt inte i kronor och ören då jag mest använt vanliga spånbalar tidigare (bara halm nu i vinter). Det är iaf mycket mer lättmockat än halm!
 
Sv: billigt spån?

Hej!

Jag har haft träpellets både i år och förra vintern. Har inte vattnat någon av vintrarna- det löser min skitgris till häst alldeles själv genom att kissa och sen vandra runt runt runt i det.

Vi bytte förra veckan från torv- genomfrusen i utebox, hade redan mockat ut hela bädden 1 vecka tidigare för att den var genomfrusen, så torv funkar inte det minsta på riktigt grisiga hästar i utebox.

Nu har pållan en mjuk och varm bädd som hon gärna ligger och sover i (torven ville hon inte ligga i alls!). Det är underart lätt att mocka, kisset ligger som i en kattlåda och bajset stannar där hon lägger det.

Jag fullkomligt älskar träpellets och kommer inte byta igen! Att det dessutom är billigare än alla andra strö-sorter gör en ju inte mindre benägen att använda det. Inte har det frusit heller!

Jag la in 7 säckar- första två dagarna var det mest pellets, nu är det underbar bädd som bara blir mer och mer för varje dag :-).

Har också stått på halmpellets, vilket funkade ok det med, Det hade vi i lösdriften och det frös inte trots -25 grader nattetid.

(som jämförelse har pållan stått i helt nyströad spånbox- tog 3 dagar att förvandla hela boxen till brun sörja, trots mockning 2 ggr/dag. Torv håller sig lite renare, men blir också väldigt blött och grisigt fort. Helt enkelt inte ekonomiskt alls! Vi har stått på ren halm också- fick mocka ut minst 1.5 kärra varje dag och då mockade jag noggrannt och det tog evigheter! Nu får vi inte stå på halm för ingen vill ta emot det längre.)

/Lavinia, pellettslover!!!
 
Sv: billigt spån?

Kl

En av mina hästar har fått spånpellets i boxen.
Stallägaren sa att dom upplevde hon hostat lite.
Någon som upplevt detta på sina hästar?
Jag blötte 1 vattenkanna per säck och 8 säckar gick de åt.
 
Sv: billigt spån?

Kl

En av mina hästar har fått spånpellets i boxen.
Stallägaren sa att dom upplevde hon hostat lite.
Någon som upplevt detta på sina hästar?
Jag blötte 1 vattenkanna per säck och 8 säckar gick de åt.

Jag är själv känslig för damm men känner inget när jag mockar box med spånpellets (till skillnad mot halm...). Upplever det inte dammigt alla. Jag blöter 1 säck med 10 liter vatten.
 
Sv: billigt spån?

Jag har inte märkt något. Har själv en dammkänslig häst som vanligtvis inte kan stå på spån men han har inte reagerat.

Jag blöter också en säck med 10 liter vatten.
 
Sv: billigt spån?

kl

Idag fick jag äntligen chansen att lägga in lite spånpellets! Än så länge är jag grymt nöjd! Ska bli spännande att mocka imorgon. :laugh:

Passade på att fota lite när jag la in det. :)

img_2366_50d601f6ddf2b32cc9001e1d.jpg


img_2371_50d60203ddf2b32cfc001d0c.jpg


img_2375_50d602079606ee5a899e59a2.jpg


img_2382_50d6020eddf2b32cfc001d0e.jpg


img_2388_50d60216ddf2b32cb8001dad.jpg
 
Sv: billigt spån?

"KL och hoppar in från andra djur"

Nu har jag inga hästar men blev nyfiken och läste tråden.

Jag använder själv pellets till mina illrar med gott resultat så jag förstår att man även använder det till hästar. Men det jag funderar över egentligen är, sågspånsloggs? Skulle man inte kunna använda såna? Dom sväller ju och löses upp till sågspån om dom blir blöta. Här kostar 4 stycken 10 kilos påsar sågspånsloggs 100 kr på Biltema. Det kanske blir dyrare?

Själv kan jag inte använda dom till strö till illrarna. Pelletsen är så bra i lådorna, då kisset sugs upp i pelletsen och blir sågspån. Avföringen tas bort med kattspade och sågspånet silas och tas bort ett par gånger i veckan. Har inga problem med grävande i kattlådorna, torra trampdynor eller illaluktande lådor. Bara positivt med pellets :)

Nyfiken och fundersam illernettan :)
 
Sv: billigt spån?

Ok, normal alltså, har en 12kvm och då borde 10 balar räcka till min box med. Eller la du 12 st?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 456
Senast: warg
·
Utrustning Mitt lokala sågverk där vi köpt sågspån i alla år har ingen produktion förrän till nästa år och jag vet ingen annanstans i närheten som...
Svar
13
· Visningar
2 228
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 919
Senast: pews1972
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 276
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp