Bukefalos 28 år!

billigt spån?

Sv: billigt spån?

Oj, det var ju väldigt smidigt format!
Förvånad!

Min sambo klagar alltid över mitt ögonmått men de är inte mycket större iaf.. Ja det är ett grymt smidigt format! Lätt att slänga med sig några när man åker förbi en Byggmax! Och väldigt lätta att stuva undan i stallet!
Jag är så otroligt nöjd med allt runt det här med pellets!
 
Sv: billigt spån?

Så, nu är jag också "frälst".
Jag var på ByggMax i dag och inhandlade några påsar spånpellets för att testa. Efter att ha blött upp dem så lade jag in dem i den box där den största skitgrisen står. Efter tre-fyra timmar inne i boxen är det väldigt stökigt om man använder spån eller halm i den boxen, han rör runt allt i boxen. Med halmpellets har det funkat bra då det inte gått och flytta lika lätt som de andra ströerna, och det var samma effekt även med spånpelletsen då det såg relativt snyggt ut i boxen nu när jag var ute och nattfodrade. Skillanden är 15:-/påse i pris, så när denna pall med halmpellets är slut så blir det spånpellets istället;)
 
Sv: billigt spån?

Vet inte vad för torv du har hittat?

Torv tycker jag är super, inte bara som grund i bäddar utan överlag. De enda nackdelarna som jag ser det är att det kan vara lurigt att mocka noga de första dagarna innan det är helt pulveriserat om man är ovan (se skillnad på torvbollar och skitbollar) och att det kan bli mörkt men jag har öppet i nock och ljusinsläpp i taket så det har inte varit ett problem för mig.
Damm bildas det av allt, skillnaden är att torvpratiklarna är större, syns mer och är mycket mindre farliga! Jag har dock aldrig upplevt att det blir dammigt i stallet.

Ja en nackdel till, balarna är rätt tunga men det är ju alla balar i den sizen och det enda som vinner på det är ju träpelletsen med sina små påsar.

Luften blir bra, lukten fräsch, gödslet attraktivt, det är drygt och sätter sig riktigt bra i boxen.
Går absolut kanon att blanda med spån! Eller som jag gör, låter torven sätta sig och spånar topplagret. Perfekt! Vet inte vilka dåliga egenskaper du menar att man får kvar och vilka bra som försvinner riktigt?

Och som jag skrev, träpelletsen funkade lika bra på torv. Jag tycker det är den perfekta kombinationen och jag har provat det mesta.

Men tycker du att det är skit ska du ju naturligtvis inte använda det, det är trots allt ett fritt land!

Jag vet inte om jag borde skriva vad det är för fabrikat? Det var i alla fall en torv speciellt för hästströ.

Dåliga egenskaper kan tex vara att sågspån är miljömässigt dåligt och när man då blandar den med torven så är ju inte torven miljövänlig längre. Sågspån å andra sidan, fryser inte men när den blir uppblandad med torven så kan den frysa. Uppsugningsförmågan blir ju då lite mittemellan antar jag, inte så bra som vid ren torv men bättre än ren sågspån.

Ja det var ju skönt att höra att det är ett fritt land, så att man kan använda vilket strö man vill, man kan läsa vilka böcker man vill och lyssna på vilken musik man vill utan att någon känner sig trampad på tårna!
 
Sv: billigt spån?

Tack för svar! Jag ska prova spånpellets när jag har använt upp spånbalarna som jag redan har köpt hem.
 
Sv: billigt spån?

Läste om torven...
Jag gillar den inte alls, har också upplevt att den blir frusen (klumpig) och dammig oftast, dessutom så har min och andra hästar haft svullnader av torven. (svullnaderna kom i samband med torven och försvann när vi bytte till spån igen..)
De med svullnaden hände i olika stall, jag har bara upplevt det på en av mina hästar. Flera bekanta fick samma problem.
 
Sv: billigt spån?

Finns 6mm(16kgs säck)
8mm( 15 och 16kg säckar)

vilket är det man ska välja? är det bara pellets det heter?

hur vet man att det inte innehåller några gifter?

min lösdrift är på ca 4gånger 3 meter hur många säckar behövs till det?
har redan spån i den så behöver inte fyllas helt.
 
Sv: billigt spån?

Jag kör med 8 mm.
Det kan heta lite allt möjligt, eldningspellets, värmepellets, träpellets, spånpellets. Du ser på påsen om det står att det är utan tillsatser. På Byggmax och Bauhaus (de är billiga där också) står det att det är utan tillsatser. När inget är tillsatt är det bara rent träspån så då är det ingen fara.

Jag skulle testa mig fram lite, vad har du för spån i dag? Kutter? Och hur mycket? Börja med två tre säckar och känn sen efter! Du behöver ju inte ta ut spånet som är i idag.
 
Sv: billigt spån?

*Kl* Glad att jag tittade in här idag igen. jag funderade på att åka till byggmax o kolla pelletslagret. Men jag kikade in på hemsidan först och blev lite förvirrad av flera olika storlek på pellets. Men nu ser jag att det är 8 mm's som var billigast som duger gott. Så det blir en sväng i em.

:bow:
 
Sv: billigt spån?

När jag tittar på hemsidan blir jag väldigt förvirrad över priserna och storlekarna, däremot på vårt Byggmax (Trollhättan) har dom bara haft 8 mm inne och där kostar den 37,45kr för 16kg och har gjort så i flera månader nu, även Byggmax Lidköping tar samma pris så jag tror de missat att ändra på hemsidan! :-) I reklambladet står det nämligen också 37,45 kr :-)

På hemsidan står det att det är 15kg som kostar 37,45 men så är det inte i butiken vår!

Gick in och tittade nu och även Bauhaus har sänkt priserna och en påse 8 mm, 16kg kostar där 37,40kr!
Så ni som inte har byggmax nära kanske har ett Bauhaus nära istället? :-)
 
Senast ändrad:
Sv: billigt spån?

Vart nyfiken på tråden så jag glutta igenom den lite snabbt.
Jag har alltid kört på spån ifrån AB Karl Hedin och det är visserligen lite dyrt men endå ganska billigt. Förra veckan testade jag halmpellets!!
HELT OTROLIGT!
Att jag inte testat det innan.. Jag fyllde upp boxen och vattnade och det är lätt mockat luktfritt och helt fantastiskt åt hästen då det lätt blir att spånet lägger sig efter väggarna när dom rullar eller ligger medans pelletsen stannar kvar och ger komfort..
Det är dyrt att köpa in men fruktasvärt ekonomiskt i längden!
Tänk över det!! :) LYCKA TILL
 
Sv: billigt spån?

*kl*

Jag strör nu med kutterspån och undrar om någon har lagt in pellets i en befintlig spånad växelströbädd? Mina boxar är stora och det hade behövts ca 15 säckar för att fylla en box. De andra i stallet som har pellets fyllde med 12 säckar och mina boxar är större. Känns som om det hade blivit lite väl dyrt med drygt 1.100:- för att strö upp, det är nästan tre månaders kutterförbrukning för mig:/ (har superrenliga hästar och mkt spån i boxarna:)). (Får köpa kutter för 60:-/balen av stallägaren).
 
Sv: billigt spån?

Det är inga problem eftersom man blöter pelletsen innan -så man lägger i princip in sågspån, inte pellets.
 
Sv: billigt spån?

Precis, inga problem alls.
Mina boxar är på 17,5 kvm st och jag fyllde i 12 påsar pellets när jag började, sen eftersom det är så drygt när man mockar så fylls det på mer och mer när jag fyller! Ändå har jag bara fyllt typ vartannan vecka! :)
Mamma fyllde på sin Kutterväxel och det har fungerat bra enligt henne, jag har dock inte sett det men enligt henne inga problem alls! :)
 
Sv: billigt spån?

*kl*

Jag var så glad att jag fick prova halmpellets där jag jobbade men tyckte det var för dyrt för vår egen budget :(.
Kollade runder efter billigare alternativ o tänkte att spånpellets måste ju vara som bränslepellets, fast billigare :d.

Åh, jag älskar mitt värmepellets :love:.
Jag köpte en pall, 52 säckar, 2000:-.
Sååååå fruktansvärt nöjd är jag, det e drygt, snabb- o lättmockat, lätthanterligt och det luktar mycket godare i stallet.
Inga dammpartiklar när man "ströar" ut det heller.
Jag häller varmvatten på mina pellets, så går det extra snabbt;).

Jag har provat halm, spån och torv. Torven för mig var liknande "niceperson"s upplevelser, det frös fast och dammade, så nej, ingen torv för mig inte.

Nu har jag ju bara 2 hästar men hade jag haft stallet fullt eller vi hade eldat med pellets då hade jag nog köpt på bulk, nu håller jag istället koll på extrapriser/erbjudanden:banana:.
 
Sv: billigt spån?

Jag hade också växelströbädd med kutterspån när jag gick över till spånpellets. Jag gjorde som så jag skottade undan all befintlig kutterspån mot en av väggarna, sen la jag på pelletsen (tre säckar tror jag att jag tog) på golvet, i botten och skottade sedan över kutterspånet. Funkade utmärkt!



Har märkt att de flesta som använder spånpellets först blöter upp dem. Jag har testat att göra det, men jag tycker att det är mycket bättre att lägga in det torrt. Men då har jag bädd (tar alltid bara ut bajset). Hur har ni det som använder pelletsen, har ni bädd eller tar ni ut kisset varje dag också?
 
Sv: billigt spån?

Aldrig torrt, då tappar den nästan all uppsugningsförmåga, jag har kompisar som lagt in torrt och det blev bara en sörja i boxen. Träpelletsen ska absolut blötas! :)
 
Sv: billigt spån?

jag har bädd i en utav tre. funkar fin fint:)

i boxen med bädd hade jag först torv under och kutterspån över men nu kör jag torv under och stallpellets över och bädden har blivit så mycket finare:laugh:

jag har märkt på de andra boxarna jag ej har bädd i att kisset verkar vara mycket mindre nu än förr. att när hästen kissat stannar det kvar där de kissade och det flyter/rinner inte bort och blöter allt annat runt om kring. först blev jag orolig att hästarna kissade så lite men sen fattade jag att spånpelletsen suger upp der så bra att det inte blöter ner resten runt om
 
Sv: billigt spån?

Åååh! Jag vill testa! Måste bara byta stall först. ;)

Men hur gör ni om ni fyller en tom box? Fylla en skottkärra, vattna, ösa ut och sen samma sak för varje säck? Går det lika bra med kallvatten som varmvatten? :)

Har halm nu. Jag hatar halm! Min häst kissar mycket och varje morgon har det runnit ut från boxen. Stinker gör det oxå! *ööörk*
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 456
Senast: warg
·
Utrustning Mitt lokala sågverk där vi köpt sågspån i alla år har ingen produktion förrän till nästa år och jag vet ingen annanstans i närheten som...
Svar
13
· Visningar
2 228
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 919
Senast: pews1972
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 276
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp