Bukefalos 28 år!

billigt spån?

Sv: billigt spån?

Jag gillar torvmix, men har blandat sj istället och gillar den komben. Dock har det inte frusit hos oss, inte heller den färdigblandade. Blir lite ljusare med mix, lite fluffigare och lättmockat.
 
Sv: billigt spån?

Det finns färdig blandning mellan torv och spån att köpa. Torvmix. Det har min och det funkar väl ok. Tycker att det går åt rätt mycket. Minst 1 bal/vecka, men så är hon en skitgris med... Fryser om det förvaras ute, men tinar ganska snabbt om det kommer in i värmen.

Jag vet att det finns nu. Det fanns inte då där jag köpte torven. Det fanns faktiskt inget annat strö än den torven! För jag skulle köpa spån som jag brukade men den var slut och dom visste inte när dom skulle få hem, det var någon slags spånbrist. Då tänkte jag att jag skulle prova torven för jag hade ändå funderat på den ett tag.

Visst kan man ju ha en blandning men för mig så verkar det som att man på det sättet får de dåliga egenskaperna hos de båda ströerna och deras goda egenskaper går mer eller mindre förlorade. Jag tyckte det var konstigt också då jag pratade med tillverkaren av torven då han lovordade sin produkt väldigt övertygande och påpekade hur överlägsen den var andra produkter i allmänhet och spån i synnerhet, för att sedan hips vips förslå att jag skulle blanda torven med spån. Då hade han nyss haft en lång utläggning om hur dåligt det var med spån.
 
Sv: billigt spån?

Att torven försvinner av sig själv har jag aldrig upplevt och då har jag haft torv i många många år..
Visst kan den vara frusen men aldrig att den varit frusen i boxen, endast när den legat ute i balen och väntat på att få komma in i stallet, tar man bara in balen någon dag innan man ska fylla på så brukar den ha tinat upp. Jag tycker det är lite väl drastiskt att säga att det är fullständigt olämpligt som hästströ bara för att det fryser och enligt dig försvinner..
Sen tycker jag du ska testa träpelletsen innan du dömer ut den så som du gör..

Jag tänker inte övertala dig till någonting men jag funderar över om du inte är ett troll med tanke på hur otrevlig ton du har i alla trådar och hur drastiska slutsatser du dragit i andra trådar.

Torvmixen har jag också haft men den är fruktansvärt dyr!

Jag tvekar inte att säga att den är fullständigt olämplig som hästströ, inte för att den fryser men framförallt för att det blidas ett sådant damm av den.

Man kan ju ta in den någon dag innan, fast det är ju inte så praktiskt kanske i längden.

(Jag brukar då och då bli anklagad för att vara ett troll, det är ett slags förtal, om jag är misstänkt för någonting så gör någonting åt saken då. Be Gunnar göra en noggrann undersökning av mig och vidta lämpliga åtgärder.)
 
Sv: billigt spån?

Vet inte vad för torv du har hittat?

Torv tycker jag är super, inte bara som grund i bäddar utan överlag. De enda nackdelarna som jag ser det är att det kan vara lurigt att mocka noga de första dagarna innan det är helt pulveriserat om man är ovan (se skillnad på torvbollar och skitbollar) och att det kan bli mörkt men jag har öppet i nock och ljusinsläpp i taket så det har inte varit ett problem för mig.
Damm bildas det av allt, skillnaden är att torvpratiklarna är större, syns mer och är mycket mindre farliga! Jag har dock aldrig upplevt att det blir dammigt i stallet.

Ja en nackdel till, balarna är rätt tunga men det är ju alla balar i den sizen och det enda som vinner på det är ju träpelletsen med sina små påsar.

Luften blir bra, lukten fräsch, gödslet attraktivt, det är drygt och sätter sig riktigt bra i boxen.
Går absolut kanon att blanda med spån! Eller som jag gör, låter torven sätta sig och spånar topplagret. Perfekt! Vet inte vilka dåliga egenskaper du menar att man får kvar och vilka bra som försvinner riktigt?

Och som jag skrev, träpelletsen funkade lika bra på torv. Jag tycker det är den perfekta kombinationen och jag har provat det mesta.

Men tycker du att det är skit ska du ju naturligtvis inte använda det, det är trots allt ett fritt land!
 
Sv: billigt spån?

Vet inte vad för torv du har hittat?

Torv tycker jag är super, inte bara som grund i bäddar utan överlag. De enda nackdelarna som jag ser det är att det kan vara lurigt att mocka noga de första dagarna innan det är helt pulveriserat om man är ovan (se skillnad på torvbollar och skitbollar) och att det kan bli mörkt men jag har öppet i nock och ljusinsläpp i taket så det har inte varit ett problem för mig.
Damm bildas det av allt, skillnaden är att torvpratiklarna är större, syns mer och är mycket mindre farliga! Jag har dock aldrig upplevt att det blir dammigt i stallet.

Ja en nackdel till, balarna är rätt tunga men det är ju alla balar i den sizen och det enda som vinner på det är ju träpelletsen med sina små påsar.

Luften blir bra, lukten fräsch, gödslet attraktivt, det är drygt och sätter sig riktigt bra i boxen.
Går absolut kanon att blanda med spån! Eller som jag gör, låter torven sätta sig och spånar topplagret. Perfekt! Vet inte vilka dåliga egenskaper du menar att man får kvar och vilka bra som försvinner riktigt?

Och som jag skrev, träpelletsen funkade lika bra på torv. Jag tycker det är den perfekta kombinationen och jag har provat det mesta.

Men tycker du att det är skit ska du ju naturligtvis inte använda det, det är trots allt ett fritt land!

Jag har testat lite olika torv. Ju blötare den är desto lättare att den fryser. Den de har på lantmännen nu är t ex nästan för torr, den dammar. Den de hade innan däremot var jätteblöt...

Testade pellets nu i helgen. Får se hur det går mocka idag. Tyckte jag fick hälla på rätt mycket vatten för att få bort pelletskonsistensen. Fast när jag gick på dem sen upptäckte jag att de föll isär... Ljust och fint blev det iallafall. jag har torv i botten. Brukar köra med torv och spån vintertid, några skyfflar torv på toppen för att det är bättre uppsugnignsförmåga.
 
Sv: billigt spån?

Testa Träpellets från t.ex Byggmax! Det kör jag i mina boxar, Alltså vanlig eldningspellets. Häller på 10 liter vatten/ 16kg's säck och det ska motsvara en bal spån sägs det.

Fungerar alldeles perfekt hos mig! Viktigt är bara att kolla att pelletsen inte innehåller massa tillsatser utan bara rent Träspån!
Kostar 37.50 kr/16 kg's säck på Byggmax och det är helt fritt från tillsatser!

Helt klart det bästa strömedlet jag provat och det är drygt och väääldigt billigt!!

Jag hittade pellets 8 mm på byggmax hemsida men den kostar 41.95 kr/säck. Är det den?
Kan man slänga på den direkt på vanliga spånet?
Verkar ju hur bra som helst och vill köpa bara för att blöta upp i skottkärran :D
 
Sv: billigt spån?

Jag hittade pellets 8 mm på byggmax hemsida men den kostar 41.95 kr/säck. Är det den?
Kan man slänga på den direkt på vanliga spånet?
Verkar ju hur bra som helst och vill köpa bara för att blöta upp i skottkärran :D

Det liksom smäckte lite när man hällde på vattnet...
 
Sv: billigt spån?

Jag hittade pellets 8 mm på byggmax hemsida men den kostar 41.95 kr/säck. Är det den?
Kan man slänga på den direkt på vanliga spånet?
Verkar ju hur bra som helst och vill köpa bara för att blöta upp i skottkärran :D

JA när du har blött det är det bara att slänga på över det befintliga spånet om du inte vill ta ut det!

På med vatten bara, 1-1½ murarhink till en påse ungefär, vänta 5-10 min och se vad som händer - *POFF* :D


Jag gjorde misstaget att hälla två påsar pellets i skottkärran, var tvungen att köra in kärran i en box när det började svälla för det bara svällde o vällde över kanten!
 
Sv: billigt spån?

JA när du har blött det är det bara att slänga på över det befintliga spånet om du inte vill ta ut det!

På med vatten bara, 1-1½ murarhink till en påse ungefär, vänta 5-10 min och se vad som händer - *POFF* :D


Jag gjorde misstaget att hälla två påsar pellets i skottkärran, var tvungen att köra in kärran i en box när det började svälla för det bara svällde o vällde över kanten!

Häftigt!
Ska åka byggmax direkt nu :D tur jag är ledig idag!!
Återkommer om min upplevelse.
 
Sv: billigt spån?

Det låter som det kan bli lite spännande att mocka i fortsättningen om man använder pelletsen... :) "Släng flera säckar i skottkärran, häll på vatten och se det SVÄLLA!" Helt klart något som skulle kunna roa mig vid påfyllning av strö i boxen. :rofl:
 
Sv: billigt spån?

Haha ja det är fascinerande! Man är ju lite skadad....:angel:

Jag var så nyfiken att jag var tvungen att kuta ut sent till stallet när min sambo kom hem och hade några säckar med sig första gången och prova! :rofl:

Jag ser pengar som sväller i den där skottkärran jag!
 
Sv: billigt spån?

Kl
Tror hemligheten som många redan skrivit om här är att verkligen våga hälla på vatten ... Står inte på pellets själv utan vanlig halm men har vänner som är mkt nöjda . Å andra sidan har vi ett mega stort stall i trakten som försökte byta till pellets Flr sina 35 inackar och det blev myteri efter 4 veckor Flr alla tyckte det funkade så värdelöst och blev grisigt i boxarna osv . Undrar om de vattnade ?
 
Sv: billigt spån?

Tror du har rätt. Det känns "fel" första gången att hälla på så mycket vatten men n'r man ser hur det blir kommer man snabbt över det :D
 
Sv: billigt spån?

Förmodligen vattnade de inte.. Det blev myteri i ett kompis stall också för att de inte vattnade och då fungerar det inte alls!
Och man får inte vattna för lite heller, men det känns heeelt bakvänt att hälla på 10 liter vatten! :D
 
Sv: billigt spån?

Hur stora är påsarna i volym? Dvs bredd x höjd x längd.

Funderar på hur många man får in i bilen.
Bygg-Max ligger lite långt bort...
 
Sv: billigt spån?

Hur stora är påsarna i volym? Dvs bredd x höjd x längd.

Funderar på hur många man får in i bilen.
Bygg-Max ligger lite långt bort...


Kan dom vara 60cm x 20cm x 10 cm kanske?
De är väldigt långsmala så du kan nog få in ett gäng, tänk mest på att de ju väger 16 kg så 10 påsar är ju 160 kg så jag tror vikten är mer att tänka på än hur många du får in faktiskt! :-)
 
Sv: billigt spån?

Hur funkar det med spånpellets tillsammans med halm? Jag vill att min häst ska kunna tugga halm på natten.
 
Sv: billigt spån?

Kan dom vara 60cm x 20cm x 10 cm kanske?
De är väldigt långsmala så du kan nog få in ett gäng, tänk mest på att de ju väger 16 kg så 10 påsar är ju 160 kg så jag tror vikten är mer att tänka på än hur många du får in faktiskt! :-)

Oj, det var ju väldigt smidigt format!
Förvånad!
 
Sv: billigt spån?

Alltså spånpellets blir sågspån -fungerar som sågspån (ej kutterspån). Ingen skillnad.
Du kan väl ha sågspån i botten och halm ovanpå, alternativt halm i ett hörn ihop med hö't.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 456
Senast: warg
·
Utrustning Mitt lokala sågverk där vi köpt sågspån i alla år har ingen produktion förrän till nästa år och jag vet ingen annanstans i närheten som...
Svar
13
· Visningar
2 229
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 919
Senast: pews1972
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 276
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp