Bukefalos 28 år!

billigt spån?

Sv: billigt spån?

Det var nog lite blött när det svällt färdigt.. Tyckte jag hade på lika mkt vatten som första gången, men det kanske inte "dunstade bort" lika mkt den här gången eftersom det var kallare? Ska prova ta lite mindre vatten nästa gång. Kan säga att vi hade drygt -20 som kallast.. Idag är det bara ett par minus och nu hade det tinat lite.
 
Sv: billigt spån?

Jag har nu provat och är mycket nöjd, lätt mockat och mindre stökigt i boxen, dock gick det åt en del, men det håller i längden, iallafall 2 veckor! Detta är mitt första inlägg här, skall bli spännande o se om det syns!
 
Sv: billigt spån?

i min bäddbox har det översta lagret fryst men trampar man lite faller allt isär. men jag var lite slarvig när jag blötte upp pelletsen i den boxen då jag hade bråttom och tog extra mycket vatten så det skulle svälla mer tänkte jag. så det var rejält blött när allt var klart....

annars är jag super nöjd och jag har inte behövt fylla på än så länge :D och det luktar så gott i stallet!
 
Sv: billigt spån?

Ja, det var inte helfryset för mig heller, men jag fick stampa bra hårt för att det skulle gå isär.. Annars är jag också mkt nöjd hittills! Verkar väldigt drygt eftersom det inte kommer med något spån ut när man mockar, behöver inte fylla på så ofta.
 
Sv: billigt spån?

Har fyllt upp en box jag också, men tycker det blev ganska tunt lager med 6 säckar i en normalstor box (ca 10 kvm). Känns mjukt att stå på men då har jag gummimatta i botten också. Får återkomma när jag haft hästen i boxen.
 
Sv: billigt spån?

Jag testade igår! La in 8 säckar i typ normalstor box och jag tycker att det kanske hade räckt med 7 så här efteråt :) Mycket lättmockat i morse också ! Jag är jätte nöjd :D
Spännande att höra vad du tycker när hästen testat :)
 
Sv: billigt spån?

Köper 2 st balar för 160 kr från sågverket i närheten. Tycket det är dyrt eftersom de slänger/bränner /gör sig av med det som inte blir sålt.. Men ändå helt ok pris
 
Sv: billigt spån?

KL*

Alltså... efter att ha läst den här tråden och hört allas "oh:anden" och "ah:anden" över dessa träpelletsar så var jag idag iväg och köpte åtta säckar för att börja fylla på med detta istället för kutterspån från bal i boxarna.
Någonstans i tråden nämns att en säck á 16kg ska motsvara en bal kutterspån? Ehm.. Nej?

Känner mig sjukt besviken än så länge. Det lång tid att göra i ordning (svälla) trots varmt vatten, volymen blev en riktig besvikelse och spontant så känner jag att jag kastat pengarna i sjön.

Jag har fyra boxar, fyller normalt 2 balar/3veckor (bädd) och inser snabbt att det här kommer bli så mycket dyrare än mitt vanliga kutterspån (som dessutom är klart direkt när jag behöver det. Att svälla pellets till fyra boxar tar TID!)

Nej, kära bukefalister, vad detta "oh:ande" och "ah:ande" kommer sig av vet jag inte, för jag är grymt besviken...
 
Sv: billigt spån?

KL*

Alltså... efter att ha läst den här tråden och hört allas "oh:anden" och "ah:anden" över dessa träpelletsar så var jag idag iväg och köpte åtta säckar för att börja fylla på med detta istället för kutterspån från bal i boxarna.
Någonstans i tråden nämns att en säck á 16kg ska motsvara en bal kutterspån? Ehm.. Nej?

Känner mig sjukt besviken än så länge. Det lång tid att göra i ordning (svälla) trots varmt vatten, volymen blev en riktig besvikelse och spontant så känner jag att jag kastat pengarna i sjön.

Jag har fyra boxar, fyller normalt 2 balar/3veckor (bädd) och inser snabbt att det här kommer bli så mycket dyrare än mitt vanliga kutterspån (som dessutom är klart direkt när jag behöver det. Att svälla pellets till fyra boxar tar TID!)

Nej, kära bukefalister, vad detta "oh:ande" och "ah:ande" kommer sig av vet jag inte, för jag är grymt besviken...

Min upplevelse är att en säck INTE motsvarare en bal spån, snarare 1/2-2/3-Bal. Men då jag ger 79 kr/spånbal och 42 kr/pelltssäck så går priset på ett ut. Pluset för pelletsen för mej är smidig hantering, lätt att packa in i bilen, tar inte mkt plats i stallet osv. Men än har hästen inte stått på det, får se vad jag säger då. :)
 
Sv: billigt spån?

Volymen i säcken dubblades med (kallt) vatten på. Såg ut såhär:

Bara pellets i skottkärran:

20121208_155753.jpg


Med vatten på

20121208_160743.jpg


I boxen:

20121208_162142.jpg
 
Sv: billigt spån?

Ja ang "oh-anden och ah-anden" från bukefalister så kommer de ju enbart av att folk är nöjda. Ingen lär ju gå in här och skriva "oh och ah" om dom inte tyckte det var en bra produkt.

Trist att du inte fick samma resultat. Som sagt jag har provat "allt" och detta är det bästa, helst i kombination med torv i botten på bäddarna, för mig personligen.

Men ingenting funkar för alla. Alla har olika utgångspunkt och olika åsikter om hur det "ska" vara. Om du inte gillar spånpellets så passar det inte dig helt enkelt. Jag vill ha tjocka men fasta bäddar och därför är det perfekt för mig att lägga detta på torven. Bland de olika topplager jag har provat är det helt överlägset.

Jag är såld. Personligen blir det lätt billigare och mindre påfyllnad för mig på mina bäddar än kutterspån (som jag för övrigt hatar, den enda fördelen är att det är fluffigt och "snyggt" när det är nytt). Själva volymen på en bal kutterspån ger jag inte mycket för personligen, det är "tom volym" enligt mig -flyktigt och suger inte upp bra. Egentligen är det ju bara tunna träflarn så att säga. Jag anser att max hälften av volymen på en bal kutterspån är "verklig" mycket är luft och det suger inte upp.
Men det är min åsikt, och du har en annan. Det är ju helt okej.
 
Senast ändrad:
Sv: billigt spån?

Nyfiken fråga till dej (och de andra vana användarna). Hur tjock bädd har ni? Jag är ju van vid halm eller kutterspån och brukar ha relativt tjockt lager strö. Med 6 säckar spånpellets på en ca 10 kvm box får jag ett lager på ca 7-8 cm. Det känns ju mjukt (har gummimatta under) men ser ju tunt ut. Ska jag lita på känslan eller ögat?
 
Sv: billigt spån?

att en pellets säck motsvarar en kutterbal i VOLYM = nej!

att en pellets säck motsvarar en kutterbal i KOMFORT = absolut!

nu vet jag inte om komfort är det rätta ordet men jag menar att volymen inte blir det samma men pelletsen är så stabil och flyttar sig inte undan som spån där av det mindre volym men pelletsen är ändå mjuk/mjukare att stå på.

alla är olika och tycker inte likadant (som tur är;) ) vissa passar det till andra inte :)
 
Sv: billigt spån?

Du och jag menar nog samma sak :)

Det går inte att jämföra riktigt, ska man jämföra med något så är det ju med SÅGspån och inte kutter spån.

Men luften och det som inte suger upp i ett material är ju oväsentligt i ett stallströ, jag upplever att spånpelletsen ligger still i boxen, det packar sig fint och sviktar samt suger upp. Ska jag jämföra en "pelletsbädd" (uppblött då) med en kutterspån så behöver jag ha några centimeter med det förstnämda för att få samma effekt som flera decimeter av det sistnämda.
 
Sv: billigt spån?

Nyfiken fråga till dej (och de andra vana användarna). Hur tjock bädd har ni? Jag är ju van vid halm eller kutterspån och brukar ha relativt tjockt lager strö. Med 6 säckar spånpellets på en ca 10 kvm box får jag ett lager på ca 7-8 cm. Det känns ju mjukt (har gummimatta under) men ser ju tunt ut. Ska jag lita på känslan eller ögat?

Jag har som regel att jag ska kunna falla ner på ett knä i boxen utan att det gör ont, eller ännu värre man skadar sig.

Detta har alltid inneburit minst 30 cm bädd, nu har jag under 10 cm -men då är det torv i botten och har inte fyllt boxarna med enbart pellets.
Skillnaden nu är att knät inte åker ner 20 cm i materialet och de understa packade 10 cm tar emot så att säga - om du förstår hur jag menar.
 
Sv: billigt spån?

Jo jag förstår. Var den känslan jag fick att det är mjukare trots att det är tunnare. Någon mer säck ska på, men ska se om det ändrar sig när han stått i boxen. Har en dag och en nattbox nu när djuret har boxvila (varvat med sjukhage).
 
Sv: billigt spån?

Om man inte har någon befintlig bädd under som jag när man lägger in så tror jag man måste lägga in rätt mycket första gången -eller jag hade nog gjort det för att vara nöjd med tjockleken och då hade det nog blivit mer än absolut nödvändigt just för att det ser så lite ut. Men sedan är det så drygt!

Jag valde att inte ta ut mina befintliga torvbottnar eftersom de dels är mycket bra som bäddbottnar och om jag skulle varit tvungen att lägga in helt nytt hade det blivit svindyrt för 7 hästar, och jag hade ju liksom redan betalat för torven och etablerat bra bäddar... men som sagt det blev super med spånpelletsen över det.
 
Sv: billigt spån?

Har inte haft bädd tidigare utan bara gummimatta, spån och sen halm som topplager då han gräver... Nu står han inte inne så mycket så jag tömde allt, lätt gummimattan ligga kvar och sen pellets ovanpå. Får se hur det blir med häst på. Kommer lägga in tjockare lager på lösdriften om detta fungerar bra.Men någon mer säck ska på om han ska stå inne längre stunder. Bilden ljuger lite, ser väldigt tunt ut på mattan men lagret är 7-8 cm tjockt ovanpå mattan.
 
Sv: billigt spån?

KL
Nu har jag lagt in min första säck men jag måste gjort nått fel. Inte blev det nått vill fluff inte, snarare nått som såg ut som om jag hellre skulle köra ut det än in i boxen. Och det tog väldigt lång (längre än en kvart) tid innan det hände något över huvud taget.

Nåväl, jag la in det i boxen så får vi se imorgon hur det verkar.
 
Sv: billigt spån?

Knapplånar mig själv.

Nu har jag också provat att mocka i detta strö - och DÄR kan jag hålla med er. Otroligt snabbt och smidigt att mocka i. Ströet ligger stadigt där det ligger och det är bara skiten som åker med ut.

Nackdelarna är att det inte SER mjukt ut (jag har haft halmboxar i 20års tid och vill egentligen ha det nu också, även kutterspån är för mjäkigt för mitt öga.. :p), TIDEN det tar att låta det svälla innan jag kan hälla det i boxarna( - jag har som sagt 4 boxar och två skottkärror, men det är ändå ett extra tidskrävande moment.) och till viss del PRISET - det är inte billigare än kutterspånet men tar mer tid i anspråk, så i slutänden blir det dyrare då tid är dyrbart.

Vi får se, jag tänker mig att ge det en chans till med ett par säckar till i varje box och se om jag ändar uppfattning. Det vore ju skönt då det är så mycket smidigare att köra hem! :angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 503
Senast: warg
·
Utrustning Mitt lokala sågverk där vi köpt sågspån i alla år har ingen produktion förrän till nästa år och jag vet ingen annanstans i närheten som...
Svar
13
· Visningar
2 253
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 923
Senast: pews1972
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 309
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp