Bukefalos 28 år!

Bland det värsta jag sett..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bland det värsta jag sett..

NH handlar om att man talar ett språk med hästen som den förstår. Ja, busar den och håller på så säger jag till den, för jag är dess ledare, flockledare och bestämmer därför om den beter sig fel, som en hästledare gör i en flock.
Att folk som inte har NHtränade hästar kan lasta dem på flyg och båt är inte konstigt, alla unghästar hanteras efter NH princip, man förhåller sig helt enkelt så till en unghäst när man lär den att samarbeta.
BS. Den måste lära sig det konstgjorda språket!

Det är ju just det.

Nh folk tycker att bus o glädje är olater o utövar kadaverdisciplin i många många fall..

Det ska vara lekskola för unga hästar med vana trygga människor som har tålamod o inte tar buset på så stort allvar. Det klarar man inte av om man är rädd.
De duktiga bara... är!

Jag undrar när denna disciplin kommer till människans behov för sina barn. ja det skulle nog behövas i en del fall.
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

BS. Den måste lära sig det konstgjorda språket!

Det är ju just det.

Nh folk tycker att bus o glädje är olater o utövar kadaverdisciplin i många många fall..

Det ska vara lekskola för unga hästar med vana trygga människor som har tålamod o inte tar buset på så stort allvar. Det klarar man inte av om man är rädd.
De duktiga bara... är!

Jag undrar när denna disciplin kommer till människans behov för sina barn. ja det skulle nog behövas i en del fall.

Även om man inte kan dra alla NH-människor över en kam, så håller jag med dig här Axel, särskilt i sista meningen... :love:

IH
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Trist....tyvärr får klippet många tittare och den som lagt ut det kan tolka det som om många gillar det de ser eftersom de uppmanar fler att kolla. Ledarskap är väl ett okänt fenomen för mannen i fråga.
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Även om man inte kan dra alla NH-människor över en kam, så håller jag med dig här Axel, särskilt i sista meningen... :love:

IH
Ja om folk kunde disciplinera men framför allt umgås mer med sina barn- alltså inte fri uppfostran, utan lära barnen skillnad på rätt o fel, då har man kommit långt.

Man sätter gränser!, men mellan dem får barn o djur ha ett spelrum- lekrum där tålamod är en dygd. Då tar de oxå tillsägelsen- till skillnad från tjat- man slipper revolt.

Med hästar har man ett eget ansvar att inte utsätta sina tår:angel: eller annat att vara i vägen. Att man är observant o läser av hästen. Alla olyckor kan inte skyllas på hästen utan oftast människans oförsiktighet- dåliga uppmärksamhet.

Jag ramlade av häromdagen just i brist på detta:o
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Ja om folk kunde disciplinera men framför allt umgås mer med sina barn- alltså inte fri uppfostran, utan lära barnen skillnad på rätt o fel, då har man kommit långt.

Man sätter gränser!, men mellan dem får barn o djur ha ett spelrum- lekrum där tålamod är en dygd. Då tar de oxå tillsägelsen- till skillnad från tjat- man slipper revolt.

Med hästar har man ett eget ansvar att inte utsätta sina tår:angel: eller annat att vara i vägen. Att man är observant o läser av hästen. Alla olyckor kan inte skyllas på hästen utan oftast människans oförsiktighet- dåliga uppmärksamhet.

Jag ramlade av häromdagen just i brist på detta:o

Mmm... det är lite just därför jag skyndar långsamt för närvarande med min 26-åriga unghäst... :p Jag har inte varit på hästryggen sen sista augusti i fjol, så det börjar bli dags.

Jag har respekt för damen och hennes idéer. I motsats till vad många tror, att "Fatima är ju så snäll och rar, det förstår man ju när 'till och med en sån som IngelaH klarar av henne'..." så finns det mer innanför pannbenet än många ser. Jag försöker ägna mkt tid åt och med henne, i form av borstning, bara närvaro/prat, samt promenader vid hand och longering.

Härom veckan när jag var en dm från att få över benet över bakvalvet i sadeln, såg jag verkligen hur besviken damen blev. Så jag hoppas kunna hämta min insnöade hästtransport så snart som möjligt, så jag kan åka till ridskolan och få lite hjälp första uppsittningarna av handikapputbildad personal, så jag inte hittar på några dumheter. När jag nu ändå varit så tålmodig...
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

BS. Den måste lära sig det konstgjorda språket!

Det är ju just det.

Nh folk tycker att bus o glädje är olater o utövar kadaverdisciplin i många många fall..

Det ska vara lekskola för unga hästar med vana trygga människor som har tålamod o inte tar buset på så stort allvar. Det klarar man inte av om man är rädd.
De duktiga bara... är!

Jag undrar när denna disciplin kommer till människans behov för sina barn. ja det skulle nog behövas i en del fall.

Men snälla försök förstå, det handlar inte om något konstgjort språk. Visst finns det vissa som missbrukar ledarrollen och förväntar sig att hästen ska förstå kommandon som inte är naturliga för dem men de som kan sin sak använder inget konstgjort språk eller förväntar sig att hästen ska förstå med en gång. Man får ju lära hästen och sig själv att kommunicera på ett sätt båda förstår, genom att utnyttja de delar i hästens språk som man kan använda. Som jag sa tidigare, busar hästen runt för att den inte respekterar mig så måste jag visa att det inte är okej, unghäst eller inte, man slår ju inte till sin häst för att den gör fel utan använder övningar som får hästen att se dig som ledare. Om hästen busar runt för att den är glad så är det väl självklart att man inte blir arg på den.

Självklart ska unghästar få busa men de måste ju också lära sig vilka regler det finns, hur kan de annars finna trygghet, de måste veta vad de får göra och vad de inte får göra. Precis som i en hästflock. Vad menar du med kadaverdisciplin? Att hästarna är lugna och går runt och gör som ledaren vill? Kan tala om för dig att detta beror på att de inte behöver stressa upp sig, de är avslappnade och trygga. Jag rider i detta nu in en 15årig nordis som knappt varit hanterad och kommer från dåliga förhållanden. Och jag kan säga dig att anledningen till att han går lugnt med sänkt huvud nu är för att han börjat bli trygg. I början busade han runt som fan och hade verkligen olater i allas ögon, och i de flesta avseenden var detta på grund av bristande respekt mot mig som ledare och att han tidigare förväntas göra saker han inte förstod eller tyckte om hos sin tidigare ägare. Genom att visa mig värdig som ledare och trygg som person har han därför tytt sig till mig och är lugn i min närvaro. Men visst fan får han busa runt hur mycket han vill om han är glad. Släpper honom dagligen lös i paddocken och leker med honom.

Jag tycker inte du ska dra alla över en kam och säga att Nh är dåligt för att det alltid finns folk som utövar en metod fel.
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Man får inte respekt bara sådär. Den ska förtjänas.
Pondus- har man eller så har man det inte. En del "bus" kan bero på att hästen vill vara med en naturlig ledare. Hästar genomskådar en direkt! -"jag sticker! eller "vi gör så här- mitt vis", Det tolkas som att hästen är "dum".

Respekt a la Akalla- Fittja- brukar vara att man hotar till sig respekten.

Om man till att börja med ger hästen vad den behöver.. motion före exercis, går allt väldigt lätt.
Med NH gör man precis tvärtemot o framkallar inte sällan olater helt i onödan.

Man ska heller inte hålla på för länge, då ungdomar av alla de sorter inte kan hålla sin koncentration sålänge i taget.
Daglig normal hantering räcker hur långt som helst.

Ouppfostrade hästar behöver korrigering av en kunnig. Tyvärr ser sig många ganska okunniga som erfarna idag o tar sig an hästar som de inte alls ska handskas med- en utmaning:crazy:
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Jag kunde inte halla mig.

Laste inte du mitt inlagg dar jag namnde foreningen SHARK som klipper och klistrar fran mangder med olika rodeos. Tar ut de varsta bitarna fran rodeos som stracker sig over Ar? Sa lankar du till Ytterligare en shark-video.



I ovrigt tanker jag inte tillagga nagot o.h.t. da jag respekterar saval bade TS och varan kara moderator i traden, den har traden handlar inte, eller rattare sagt SKULLE INTE handla om rodeo. Eller hur hemska vi utan svenska bokstaver ar. (Inte min dator hence att jag inte slanger in program som resten av familjen inte nyttjar, det ar uppenbarligen fullt forstaeligt for alla andra anda)

Ha en bra dag!
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Laste inte du mitt inlagg dar jag namnde foreningen SHARK som klipper och klistrar fran mangder med olika rodeos. Tar ut de varsta bitarna fran rodeos som stracker sig over Ar? Sa lankar du till Ytterligare en shark-video.
Och??

(Inte min dator hence att jag inte slanger in program som resten av familjen inte nyttjar, det ar uppenbarligen fullt forstaeligt for alla andra anda
Varför problem att lägga in ett språkprogram i datorn? Tar bara ett par minuter och mycket liten hårddiskplats att installera.

LIA
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Man får inte respekt bara sådär. Den ska förtjänas.
Pondus- har man eller så har man det inte. En del "bus" kan bero på att hästen vill vara med en naturlig ledare. Hästar genomskådar en direkt! -"jag sticker! eller "vi gör så här- mitt vis", Det tolkas som att hästen är "dum".

Respekt a la Akalla- Fittja- brukar vara att man hotar till sig respekten.

Om man till att börja med ger hästen vad den behöver.. motion före exercis, går allt väldigt lätt.
Med NH gör man precis tvärtemot o framkallar inte sällan olater helt i onödan.

Man ska heller inte hålla på för länge, då ungdomar av alla de sorter inte kan hålla sin koncentration sålänge i taget.
Daglig normal hantering räcker hur långt som helst.

Ouppfostrade hästar behöver korrigering av en kunnig. Tyvärr ser sig många ganska okunniga som erfarna idag o tar sig an hästar som de inte alls ska handskas med- en utmaning:crazy:

Jag har ju sagt det, man måste förtjäna respekt viket man gör genom övningar där förtroende byggs upp och där man tydliggör sin ledarroll. Man använder ett kroppsspråk som är tydligt som hästen förstår och man läser av hästens kroppsspråk. Detta gör det lättare för båda parter att förstå vad den andre menar och vill. Klart hästen vill ha en naturlig ledare egentligen, men då spelar det ju ingen roll om man håller på med Nh eller något annat. Allt du beskriver är folk som använder NH på fel sätt eller som helt enkelt inte kan det. Men bara för att du har varit med om folk som inte kan det de håller på med så kan du inte utdöma ett helt förhållningssätt. Vem är du att avgöra det?

Som jag sa tidigare läser man av hur hästen beter sig vilket gör att man inte tror att hästen bara är "dum".

Hur ska du kunna ge en häst motion om hästen inte respekterar dig eller vill samarbeta? NH handlar om att skapa och stärka band mellan människa och häst, det är inte någon träningsform som man gör om och om igen på samma sätt och som utesluter annan träning. Jag har aldrig varit med om att hästen har fått olater genom att ha tränats av någon som har ett NH-synsätt, som sagt är min egen häst ett perfekt exempel på det. Ja, jag håller med dig om att man inte ska hålla på för lång stund i taget, vardaglig hantering räcker absolut, men som jag sa tidigare ska man inte vara enformig, NH är ett synsätt, en metod, vilket gör att man kan använda det i all träning.

Det finns absolut många som inte kan det de utger sig för att kunna och gör bara saker värre, men jag tycker fortfarande inte att du kan resonera så att alla som använder Nh gör fel och att metoden/synsättet är fel. För som sagt, vem är du att avgöra?
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Jag undrar fortfarande var i hela fridens dar NH-fantasterna hittar alla dessa hästar som INTE vill samarbeta?
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Och??

Varför problem att lägga in ett språkprogram i datorn? Tar bara ett par minuter och mycket liten hårddiskplats att installera.

LIA

Vad spelar det för roll om de har svenska bokstäver eller inte? Du kan ju uppenbarligen förstå vad de skriver ändå? :confused:
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Jag undrar fortfarande var i hela fridens dar NH-fantasterna hittar alla dessa hästar som INTE vill samarbeta?

Jag hittade min nordis i en ponnybox utanför stan, han var mager omusklad och vanvårdad med långa hovar som bröts av. Som unghäst gått ensam sedan dagen han togs från sin mamma tills att hans två år yngre bror föddes och hade gått med mamman i ett år. Han var slagen med en järnstång ett antal gånger som ung, gått ner sig i ett kärr på vintern och legat i ett par timmar, och fått dra tunga träd och arbeta utan att ens kunna gå i grimskaft.

Där hittade jag honom!

Och ja, jag testade mycket för att få honom att förstå att vi inte var elaka, och Nh var det som funkade.

Klargör det något?
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Nej, det klargör inget alls. Det du pratar om är DIN häst, EN häst. Men alla andra då? Det räcker ju med att läsa här, NH-människor verkar ha stora problem med sina hästar, de måste flyttas, backas o viftas åt för att kunna hanteras. Varför?
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Nej, det klargör inget alls. Det du pratar om är DIN häst, EN häst. Men alla andra då? Det räcker ju med att läsa här, NH-människor verkar ha stora problem med sina hästar, de måste flyttas, backas o viftas åt för att kunna hanteras. Varför?

Kan bara svara för mig...
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Håller verkligen med! DJURPLÅGERI !
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Jag undrar fortfarande var i hela fridens dar NH-fantasterna hittar alla dessa hästar som INTE vill samarbeta?

Om vi ser objektivt på hur det ser ut i världen idag när människor umgås med hästar så händer det regelbundet att människor blir översprungna av hästar, avslängda, nonchalerade, de blir frustrerade, arga, rädda, ledsna, känner sig misslyckade...hästar blir spöade, skadade, tillrättavisade och missförstådda av människor som inte förstår deras signaler, deras språk eller deras behov på grund av att kunskapen inte räcker till. Det är ju så olika hur mycket hästkänsla vi är födda med eller vilken kunskap vi haft möjlighet att få eller skaffa oss. Det verkar på forumet ibland som att hästvärlden svämmar över av människor med 'sunt förnuft'( ett väldigt luddigt begrepp som skiftar från person till person), kunskap och hästkänsla.
I mina ögon ser det inte ut så. Och jag högaktar alla, NH-are eller vad de kallas eller kallar sig, som lägger ner vad det må vara-tid, pengar och engagemang på att leta upp gammal värdefull kunskap för att förbättra det de har med hästen, eller för att skaffa det som saknas, med hästens bästa i fokus.
Oavsett vem man är så är det väl inte så svårt att hitta hästar som inte vill samarbeta? Den vill inte hålla sin gångart, den vill inte bli styrd, den vill inte komma till dig i hagen, vill inte bli skodd, avmaskad, torkad i ögonen etc etc. Den övergår inte till att bli lugn och harmonisk trots att du lugnar och lugnar, hoppar av, klappar, slutar rida helt och hållet...
Hur många hästar kallas problemhästar därför att någonting gick riktigt, riktigt snett någonstans?
Jag tror väl ändå inte att NH-folk över lag äger dessa hästar? Fast det kan nog vara så att många som står med en utmanande häst letar kunskap för att lösa problemen och då hamnar i den s.k. NH- filosofin. Det är ju därför att du i den hittar lösningar som förändrar ditt och hästens liv radikalt.
Vad det gäller repvift, backning och förflyttningar så är ju detta mycket riktigt en del av bilden. Ca en miljondel. Du frågar varför. Ja, jag och säkert många med mig som läser och skriver här ibland har för länge sedan förstått att inte ens de här enkla grundläggande små företeelserna är något som du och andra NH-fientliga hästälskare satt sig in i. Ni vet inte själva hur konstiga era påståenden, halvsanningar och lögner om 'NH-folk' och NH-filosofin låter i andra öron. ;)För någon som har hållit på och samla kunskap, erfarenhet och känsla i detta stora begrepp i några år så är det så tydligt när någon uttalar sig utan att själv helt och hållet satt sig in i och skaffat sig erfarenhet i begreppet.
Jag tror att du hänger upp dig på en massa saker du inte förstår, och som du ser utföras av nybörjare på nybörjares vis, eller av oseriösa eller oerfarna 'tränare'. Titta i stället på dem som kan lära dig någonting! För visst ser väl även du att det finns en hel del duktiga människor därute, som är överlägset vassare än du på att få hästen att samarbeta, se glad ut, göra höga skolor på ett naturligt och pampigt sätt, som läser hästen snabbt som blixten och kan få vilken häst som helst att bara VILJA vara med honom eller henne?
Varför backa? Därför att jag vill att hästen ska vara med på att lämna min zon när jag vill det, det kan vara av säkerhetsskäl om hästen blir väldigt känslosam och tenderar att vilja springa över mig. Det kan vara av relationsskäl om hästen tycker att vårt förhållande kanske kan bli sådant att han kan få gnugga bort svett och klia sig på mig, bestämma att jag ska flytta mig, eller smaska och nafsa på mig. När jag är nybörjare använder jag energi i repet för kommunikation, senare ett längre rep, längre avstånd. Efter det avancerar vi till att enbart använda vår egen energi/kroppsspråk och ett finger/hand/arm..., sedan enbart vår energi/kroppsspråk. Jag flyttar inte fötterna helt enkelt därför att jag vill vinna hästens lek, den där du som flyttar mest är ranglägst och vice versa.
Fysisk träning. Genom att börja backa utan ryttare, genom serpentiner, över bommar, mellan bommar osv. stärker jag hästens balans och rygg, diverse muskulaturer.
Känslomässig träning. Genom att backa över bommar, in i transporten, över pressenning, vattensamlingar etc utvecklar du hästens förmåga att göra olika moment på ett avslappnat och tryggt sätt.
Mental träning. Du visar att det är du som flyttar hästen och inte tvärtom. Inte alls förnedrande utan en företeelse som sker var och varannan minut hästar emellan. Är betydelsefullt att ha etablerat den dag en situation uppstår då du verkligen vill eller behöver att hästen låter dig bestämma...:)
Genom att tänka på att använda bra ledaregenskaper om du inte redan besitter dem så passar du på att höja hästens känsla av dig genom att vara påhittig, glad, smart, rolig, provokativ förstående, trygg och tålmodig när du utvecklar back-upen. Så fort hästen har förstått och gör det du ber så går du vidare. Snabbare, längre, mer finlir.
Här har du också lagt grunden för att lyckas med back-upen med minimalt kroppsspråk när du suttit upp.
Det här var en fråga. Det här är mitt svar, efter sju år med PNH. Du hade fått ett annat svar, eller kanske inget alls, av någon som 'lärde sig' seven games för tre månader sedan. Och ett betydligt bättre av någon mer erfaren.
Sidvärtesförflyttningar och förflyttning av framdel och bakdel har andra svar. Där handlar det om att korsa bakben ordentligt, separera vilket bakben du vill flytta, vem flyttar vem-att utföra moment med känslomässig balans, att flytta undan för stadigt tryck med fina signaler, att fokusera, att få hästen att tänka i färdriktningen med bibehållen position, förberedelse för indirekta tygeltag, lätta hjälper, att göra det på ett roligt och även för hästen givande sätt etc etc
I mitt huvud finns som sagt sju års PNH. Jag kan förklara mycket av det men långtifrån allt, och definitivt inte i inläggsform på Bukefalos, även om jag verkligen gör tappra försök här och var.
Solis, Sanio och resten av gänget, försök att se att en nybörjare eller mindre erfaren person inte kan ge så mycket insikt i ett ämne. Att hästen ser uttråkad ut eller som en 'nertryckt hund', kan ju helt enkelt bero på att människan till exempel tragglar seven games för femte veckan i sträck...lika trist för hästen som mycket annat vi ber eller tvingar den att göra, men ju mer vi lär oss och sätter hästen före oss själva, desto roligare för både oss och hästen!

Jag fick en häst för sju år sedan. En het varmblodstravare på 1.70 med mycket i kappsäcken. Jag var inte den första som 'fått' honom, och det fanns väl en anledning till det. Han sprang för sitt liv så fort jag kom med en grimma, och fortsatte med detta genom uppsittning och ridturer, ärligt talat jag visste inte bättre men jag borde naturligtvis aldrig befunnit mig på hans rygg. Efter två månaders gråt och tandgnisslan hade jag två alternativ. Att lura på någon annan stackare hela katastrofsituationen eller lära mig att hantera det på något annat sätt. Läste en liten artikel, ringde ett samtal, tog en chansning och åkte på tredagars-clinic. Efter två år red vi för första gången lugnt och harmoniskt genom skogen, bara han och jag.:) Totalt oviktigt för en del, självklart för andra men ett gigantiskt steg i vårt liv!

Det är en annan häst och en annan människa.

Fast visst har jag, som PNH-are om jag nu ska kategoriseras, dragit till mig flera både livrädda och högst samarbetsovilliga pållar som ingen annan ville ha!!!:D

// Annika
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

BS. Den måste lära sig det konstgjorda språket!

Det är ju just det.

Nh folk tycker att bus o glädje är olater o utövar kadaverdisciplin i många många fall..

Det ska vara lekskola för unga hästar med vana trygga människor som har tålamod o inte tar buset på så stort allvar. Det klarar man inte av om man är rädd.
De duktiga bara... är!

Jag undrar när denna disciplin kommer till människans behov för sina barn. ja det skulle nog behövas i en del fall.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Och??

Varför problem att lägga in ett språkprogram i datorn? Tar bara ett par minuter och mycket liten hårddiskplats att installera.

LIA

Åh lägg ner!
Du är ju bara på och hackar på folk.
Jag hade svårt att fatta första 2-3 inläggen jag läste utan ringar på men efter det var det enkelt. Varför hacka på någon för det?
Tycker det är fantastiskt hur man kan skriva på svenska utan åäö...
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Och på studs kom det ett exempel. Jag är väl så illa tvungen att sälla mig till det som kallas 'NH-folket'. JAG tycker INTE, och ingen annan som lever i och använder sig av PNH heller antagligen, att bus är olater. Vi har mer eller mindre lärt oss att det inte finns några olater, bara beteenden som är framkallade av människan. Bus är något vi hela tiden eftersträvar, både i oss själva och hästen. Vi 'tränar' inte, utan 'leker', och ordet exuberance som nämns allt som oftast är det vi vill ha i hästen!!!
PNH har till och med startat ett lekskoleprogram för åringar och unghästar, i samarbete med Atwood Ranch. De småttingarna lär och utvecklas i LEK,LEK,LEK!!!
Detta visste förstås inte Axel och Civil Action men för mig och många andra, inklusive 'NH-folk', är lek och bus en stor och viktig del i allt vi gör!;)
//Annika
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 795
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
626
Senast: tessan.g
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
916
Senast: skiesabove
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 393
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp