Bukefalos 28 år!

Bland det värsta jag sett..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bland det värsta jag sett..

Jag uppskattar att du tar dig tid och försöker förklara. Men uppenbarligen är det bara här på buke som ni som "kan" NH finns. För ute i verkligheten ser det annorlunda ut, på hästarnas bekostnad. Även om man är nybörjare på NH, som du skriver, så måste man väl kunna använda sin hjärna och fundera över om det man gör verkligen är rätt och bra för hästen.

Självklart finns det männsikor som kan hantera häst betydligt bättre än mig, och sådana personer vänder jag mig gärna till om jag behöver råd. MEN, ingen av dessa personer är "NH-fantaster" utan personer med lång och gedigen erfarenhet, helt enkelt.

Jag vet inte varför "sunt förnuft" klingar så illa i NH-folkets öron...
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

:bow: för ditt långa och informativa inlägg!

Till Moderatorn! Lägg in hela inlägget i NH-faq. :idea:

LIA
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Jag vet inte varför "sunt förnuft" klingar så illa i NH-folkets öron...
Jag kan ju inte tala för andra, men för mig beror det helt enkelt på att "sunt förnuft" är en helt värdelös måttstock på vad som är bra - eftersom den är så vansinnigt subjektiv. Mer substans än så måste finnas bakom en tankegång, annars blir det alldeles för lätt fel.
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Jag vet inte varför "sunt förnuft" klingar så illa i NH-folkets öron...
Vem har sagt att det gör det? Vad jag antar bitingboxfish menar, är somligas sätt att använda det på. Som ett slags etikett på alla andra än NH-folk och ett försök att göra dom till något bättre.

Natural Horsemanship ÄR sunt förnuft. Från början till "slut".

LIA
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

:bow: för ditt långa och informativa inlägg!

Till Moderatorn! Lägg in hela inlägget i NH-faq. :idea:

LIA

Jag skulle gärna göra det, men jag ser ingen mening med det. Då det uppstår liknande krumelurdiskussioner i alla ridgrenar och vi/de/ni får försvara oss/sig/er till tänderna för att inte just vi rider med graman, inte just vi rider rollkur, inte just vi barrerar vid hoppning och så vidare, och det skulle bli en jädrans lång faq under varje forum, i slutänden om allt skulle läggas in där.

Utan vi får helt enkelt acceptera varandra som vi är. Och ett enda #¤%&&# ord till, från dig om svenska utan åäö och jag hoppas att jag inte behöver säga vad som händer.

Mvh

Moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Bland det värsta jag sett..

Om du läser ovan ser du att bus är ett Big no no.

Översätt game o säg inte att det är lek. Övningar stämmer bättre.
Som vanligt blir det fel i den direkta översättningen.
Varför behövs en lekskola för unga hästar?

Det sköter de bäst själva!

Sätt ihop vettiga individer med unga hästar o de blir bäst utan människans kladd.
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Jag uppskattar att du tar dig tid och försöker förklara. Men uppenbarligen är det bara här på buke som ni som "kan" NH finns. För ute i verkligheten ser det annorlunda ut, på hästarnas bekostnad. Även om man är nybörjare på NH, som du skriver, så måste man väl kunna använda sin hjärna och fundera över om det man gör verkligen är rätt och bra för hästen.

Självklart finns det männsikor som kan hantera häst betydligt bättre än mig, och sådana personer vänder jag mig gärna till om jag behöver råd. MEN, ingen av dessa personer är "NH-fantaster" utan personer med lång och gedigen erfarenhet, helt enkelt.

Jag vet inte varför "sunt förnuft" klingar så illa i NH-folkets öron...

Jag ser inte alla dem som 'kan' NH på Buke tyvärr. Av alla trevliga (och ibland mindre trevliga) inlägg så känner jag kanske att endast ett tiotal signaturer skriver saker som jag själv uppskattar och hänger med på. Därmed inte sagt att jag själv vill framstå som någon mästare!!!:laugh: Jag tycker däremot att det är riktigt roligt att skriva, och delar gärna med mig om jag kan till någon som behöver eller uppskattar det. Om häst helst, och inte i någon NH/AntiNH-diskussion.
Hursomhelst, jag känner, och känner till, en hel drös med fantastiskt duktiga 'NH-människor', detta är människor som i mina ögon är personer med 'lång och gedigen erfarenhet' eller på god väg att skaffa det. Ingen av dem sitter och skriver på Buke eller vet kanske ens om att Buke finns. Jag vet själv inte varför jag lägger ner tiden. Jag vill väl också vara med och förändra världen...:D
Jag kan bara tala för mig själv ,men för mig är 'sunt förnuft' inte något som hjälper mig att förstå vad jag bör och inte bör göra med hästen. Vad sunt förnuft är för en människa behöver inte vara det för en annan. Jag tror att 'sunt förnuft' används i inläggen här i betydelsen, 'det är ju helt självklart att man gör si och inte så', men det specificerar och blottlägger naturligtvis inte en hel hästkunskap. Och som sagt, det finns många här som uppenbarligen älskar häst och som skriver saker som låter sunda i mina öron men som också skriver saker som jag personligen inte skulle hålla med om är 'sunt förnuft'. Men det är ju inte jag som bestämmer i världen över den rätta eller felaktiga vägen! (tyvärr...:D nä jag bara skojar!!!)
Jag lovar dig dock Solis, att det finns MÅNGA fantastiskt duktiga 'NH-människor' därute i världen, som har erfarenhet och kunskap , och som av andra blir kallade 'NH-folk' just på grund av detta! Som vare sig bryter ner eller tråkar ut hästarna de möter!;)

//Annika
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Om du läser ovan ser du att bus är ett Big no no.

Översätt game o säg inte att det är lek. Övningar stämmer bättre.
Som vanligt blir det fel i den direkta översättningen.
Varför behövs en lekskola för unga hästar?

Det sköter de bäst själva!

Sätt ihop vettiga individer med unga hästar o de blir bäst utan människans kladd.

Game betyder egentligen spel. Om vi pratar om seven games så uppkom det när Pat Parelli diskuterade med sin hustru Linda om en lämplig benämning för dessa i studiesammanhanget. Linda svarar på Pats förslag och hävdar: 'I don't think we should call them games, it's not a game!' Varpå Pat svarar ungefär såhär:'What planet are you from, of course they are games!' Linda:':o'
Seven games har sitt ursprung i hästarnas egna dominanslekar. Duktiga horsemen har använt dem i ett par hundra år i umgänget med hästar. Man kan kanske kalla dem för övningar, med det undantaget att du inte bör 'öva dem' utan gå vidare och avancera så fort allt är förstått mellan människa och häst. Vad seven games främst gör är att ge ett språk människa och häst emellan, men som jag skrev tidigare så innebär de mycket mer.
Play betyder lek och det är vad jag och i alla fall alla PNH utövare gör med våra hästar. 20% work and 80% play säger Pat och alla vi sektmedlemmar ler och håller med, kallar det kanske sunt förnuft :laugh: och sticker iväg och leker med häst!
Det behövs ingen lekskola för unga hästar generellt sett. Unga hästar som ska leva, arbeta och bli ombedda att göra olika saker med människan blir dock väl förberedda på ett naturligt sätt genom att umgås och leka med människan, med framtida behov i åtanke. Detta tilltalar dem av oss som inte vill 'träna' hästen tidigt, men ändå ser det som värdefullt att få en plats i den lilla hästens liv, som en trygg, rolig och pålitlig ledare. Hos oss ser vi det som naturligt och 'sunt förnuft' att influera hästen redan som föl. Det är inte alla som håller med. Du kallar det kanske för 'människokladd' till exempel. Vi tycker i alla fall att det är lämpligt att den lilla hästen får leka in sådant som transport, avmaskning, verkning, att acceptera höga ljud, saker på runt och under kroppen, promenader i alla miljöer etc etc. Allt för att förbereda honom/henne för ett vuxenliv tillsammans med mig.

//Annika
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Jag ser inte alla dem som 'kan' NH på Buke tyvärr. Av alla trevliga (och ibland mindre trevliga) inlägg så känner jag kanske att endast ett tiotal signaturer skriver saker som jag själv uppskattar och hänger med på. Därmed inte sagt att jag själv vill framstå som någon mästare!!!:laugh:

Jag håller med dig. Hästsport är ju trots allt en av de sporter som går ut på att desto mer du lär dig, desto mer har du att lära. Folk inom alla grenar och hanteringssätt arbetar mot att bli duktiga på det de gör och tycker om att göra. Det känns som att folk som börjat använda sig av/försöker lära sig o.s.v. av Nh dock blir väldigt granskade av andra då det i Sverige fortfarande har lite av en "exotisk" stämpel då det jämfört med annat är hyfsat nytt. Detta gör (tror jag) att folk kanske inte har så mycket erfarenheter av förhållningssättet eller har träffat personer som är riktigt duktiga på det (som du sa så är de flesta inte här på buke), när de sedan ser någon som utger sig för att utöva vad den vill kalla NH på ett sådant sätt så att man ändå kan dra slutsatsen att det är dåligt för hästen så har det ju ändå gått väldigt långt, det vill säga personen gör verkligen verkligen fel. Då tror jag att folk kan vara för snabba med att anta att NH är fel (förstå mig rätt). Men det är ju faktiskt så att bara för att en förhållandevis liten grupp inte kan det de utger sig för att kunna, gör fel så att hästen drabbas o.s.v. så ska ju inte NH stämplas som dåligt.

För att dra en liknelse så kan man ju exempelvis använda sig av hoppning, det finns de som absolut inte kan hoppa, inte kan balansera eller bedöma avstånd, som rider på ett sådant sätt så att hästen far illa och som helt enkelt inte är duktiga på det de gör, de drar folks ögon till sig men för det så påstår man ju inte att hoppning är dåligt och farligt. Förstår ni vad jag menar?
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Man ska nog vara medveten om av vilken anledning som hela idén blev en affärsidé. Den sedemera frun var rädd o blev frälst.

Sen hundratals år tillbaka har amerikanerna inte fött upp sina hästar som vi, utan har tagit dem mer eller mindre vilda o brytit dem snabbt av deras tradition.

här har vi alltid hanterat hästarna dvs lett dem in o ut, flyttat dem mellan hagar, haft hovslagare o vet. besök mm.

Man har förberett dem för vad de kommer att behöva kunna för sitt framtida liv.
Det går snabbt att lära dem eftersom de är oerhört lättlärda o har en vilja att vara till lags.

Unghästar har fått stå i spilta o lärt sig sitta fast eller fastsatta under fodringarna.
Många hästar laststränas ej direkt, men får åka med mamma till hingsten o sen visningar. Brukar inte vara problem om man inte gör affär av det, men visst kan man träna vidare på det.

Den övriga samhällskunskapen kommer med tiden o NÄR det uppkommer.

Om hästen litar på en är det inga problem med plastpåsar eller vad det nu kan tänkas vara.

Man kan inte träna på all uppsköns skräckscenarior. Att utsätta dem för allt möjligt- bara för att man själv blir så rädd i dessa fall.
Alla hästar reagerar inte på samma saker!

Behåll lugnet! Om du är säker på att Jorden inte går under kommer hästen att känna av din trygghet o på så sätt lära sig.
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Desensibilisering kan vara nödvändigt på vissa hästar, alltså man utsätter dem för det de är rädda för i eskalerande skala (ren KBT alltså). Detta för att det kan ta oerhörd om man bara nöjer sig med "jaja, jag vet ju att jorden inte kommer gå under, tids nog lär hästen sig". Jag tror de flesta vill rida sina hästar emellanåt och inte gå och leda den de fem år det tar för hästen att också fatta "aha, jorden gick inte under". En ren säkerhetssak alltså.
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Man ska nog vara medveten om av vilken anledning som hela idén blev en affärsidé. Den sedemera frun var rädd o blev frälst.

Sen hundratals år tillbaka har amerikanerna inte fött upp sina hästar som vi, utan har tagit dem mer eller mindre vilda o brytit dem snabbt av deras tradition.

här har vi alltid hanterat hästarna dvs lett dem in o ut, flyttat dem mellan hagar, haft hovslagare o vet. besök mm.

Man har förberett dem för vad de kommer att behöva kunna för sitt framtida liv.
Det går snabbt att lära dem eftersom de är oerhört lättlärda o har en vilja att vara till lags.

Unghästar har fått stå i spilta o lärt sig sitta fast eller fastsatta under fodringarna.
Många hästar laststränas ej direkt, men får åka med mamma till hingsten o sen visningar. Brukar inte vara problem om man inte gör affär av det, men visst kan man träna vidare på det.

Den övriga samhällskunskapen kommer med tiden o NÄR det uppkommer.

Om hästen litar på en är det inga problem med plastpåsar eller vad det nu kan tänkas vara.

Man kan inte träna på all uppsköns skräckscenarior. Att utsätta dem för allt möjligt- bara för att man själv blir så rädd i dessa fall.
Alla hästar reagerar inte på samma saker!

Behåll lugnet! Om du är säker på att Jorden inte går under kommer hästen att känna av din trygghet o på så sätt lära sig.

Precis!:bow::bow:

Helt vanlig hantering som inte behöver ha något "namn" eller krånglas till och som det alltid sett ut. Man måste inte uppfinna hjulet igen. Det blir också logiskt för hästen med hanteringen då den sker i ett bestämt, direkt märkbart syfte.

Men vilket syfte har man när man flyttar o bossar omkring sin häst "bara för att". Inte konstigt om problem uppstår då...
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Jag tror de flesta vill rida sina hästar emellanåt och inte gå och leda den de fem år det tar för hästen att också fatta "aha, jorden gick inte under". En ren säkerhetssak alltså.


Fast här tror jag att det är bättre att ryttaren jobbar med sin egen rädsla först. Och kanske inser att hästen är för svår och istället skaffar sig en lugnare häst att ha skoj tillsammans med. Överlåt den ängsligare hästen åt en lugnare och mer rutinerad ryttare. För hästens skull.
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Fast här tror jag att det är bättre att ryttaren jobbar med sin egen rädsla först. Och kanske inser att hästen är för svår och istället skaffar sig en lugnare häst att ha skoj tillsammans med. Överlåt den ängsligare hästen åt en lugnare och mer rutinerad ryttare. För hästens skull.

Du läste öht inte vad jag skrev, va? I min värld rider man inte en häst som flyger i luften för minsta lilla grej, eller backar 400m bara för att man stryker undan luggen lite för hastigt ur pannan. Detta av säkerhetsskäl, oavsett hur lugn man är.
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Jag har inte läst allt, men jag tycker att detta är en onödig diskution. Hästen som han skulle rida in/få att sluta bocka mådde inte bra! För nummer ett när man håller på med hästar är att det är hästen somm kommer först! Inte ryttaren :(
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Du läste öht inte vad jag skrev, va? I min värld rider man inte en häst som flyger i luften för minsta lilla grej, eller backar 400m bara för att man stryker undan luggen lite för hastigt ur pannan. Detta av säkerhetsskäl, oavsett hur lugn man är.


Jag läste ditt inlägg #134 och där skriver du inget alls om att hästen skulle vara så rädd att den flyr i panik för minsta lilla rörelse överhuvudtaget. Dags att kolla igenom vad du själv skriver kanske?
 
Sv: Bland det värsta jag sett..

Solis: Jag skriver att "desensibilisering kan vara nödvändigt på vissa hästar", som svar på att det bara är att vara lugn själv så lär hästen sig utan att man behöver träna på något. Det är helt enkelt inte sant, om man nu vill kunna använda en sådan häst till något annat än hagprydnad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 795
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
626
Senast: tessan.g
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
916
Senast: skiesabove
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 393
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp