Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, jag räknade med 8% avkastning på den DEL av miljonen som jag investerar i aktiemarknaden. Du missar allt som finns bortom aktiemarknaden i dina inlägg. Jag har aldrig sagt att hela miljonen ska användas för att köpa aktier.
Du missar även all form av hävstångseffekt vad gäller att använda lånade pengar i dina inlägg.

Om din kompis säger att han vill börja gymma så svarar du knappast med en suck och börjar räkna upp vad det kostar med roddmaskin, spinningcykel, skivstång, pilatesrum och bosu? Du råder väl honom att köpa ett gymkort?


Som sagt jag kan bara ta ställning till den informationen du delger eller hur ?

Skall man böra belåna sitt investerinskapital så är man ute på lite bräckligare is än många är sugna på.

Pratar en kompis om att köpa gymkort så är det bra, kör hårt!.
Skillnaden mellan att gymma och investera pengar är att det ena alltid generar en output proportionerlig till input.... och då syftar jag inte till finansiella investeringar..
 
Skall man böra belåna sitt investerinskapital så är man ute på lite bräckligare is än många är sugna på.
.

Så att låna till ett hus man bor i som man inte tjänar några pengar på, det är setts om relativt normalt när man kommit upp i en viss ålder, vill ha familj mm. Men att låna till ett hus som någon annan eller några andra bor i som varje månad ger dig flera tusen i fickan, det är bräcklig is?

Jag delger en hel del information faktiskt, om än inte alltid ner till kronan exakt. Det är ingen hemlighet att jag äger en mindre hyresfastighet, det var uppe för bara någon dag sedan i någon ekonomitråd.
 
Som sagt jag kan bara ta ställning till den informationen du delger eller hur ?
Fast nu tycker jag du läste slarvigt, hon skriver tidigare att hon inte endast investerar i aktiemarknaden och att det är endast avkastningen på börsen som hon räknar med 8% på.

Skall man böra belåna sitt investerinskapital så är man ute på lite bräckligare is än många är sugna på.
Det beror väl ändå helt på vad man investerar i? Börsen, ja, där kan jag hålla med.
 
Så att låna till ett hus man bor i som man inte tjänar några pengar på, det är setts om relativt normalt när man kommit upp i en viss ålder, vill ha familj mm. Men att låna till ett hus som någon annan eller några andra bor i som varje månad ger dig flera tusen i fickan, det är bräcklig is?

Jag delger en hel del information faktiskt, om än inte alltid ner till kronan exakt. Det är ingen hemlighet att jag äger en mindre hyresfastighet, det var uppe för bara någon dag sedan i någon ekonomitråd.

Nej det är det ofta inte... men kräver ofta en viss egen insats i kapital eller hur ? ofta en ansenlig summa.
I storstäder är det direkt olönsamt iom hyresregleringen och i mindre städer där fastigheter är billigare är ofta beläggningen inte 100 % vilket driver upp kostnader....

Kommersiella fastigheter lider inte av samma problem men har istället risken av att gästerna är väldigt mkt mer flyktiga än vanliga boende...
Så då återkommer man till risk, ju högre risk ju större chans att tjäna pengar precis som jag skrev i mitt första inlägg...

Går det att tjäna pengar på det? såklart det går annars hade det inte funnits nå privata fastighetsägare...
ÄR det en form som ger hög överavkastning, nej för då skulle alla göra det eller hur ?

Och det är hela kärnan i problemet, folk som läser på websidor om hur man skall tjäna pengar, om sååå bra tips på den ena och den andra investeringen. Vet man om någonting där man tjäna pengar så gör man ju det själv och inte f*n berättar man det för hela världen?

För har man en "edge" mot marknaden som ingen annan har så skall man ju förf*n hålla käften om det och räkna kulor istället eller hur?

Har DU den edge'n? kanske? det vet inte jag , om du har den så gör du såklart klokt i att inte berätta om den onekligen.
 
Nej det är det ofta inte... men kräver ofta en viss egen insats i kapital eller hur ? ofta en ansenlig summa.
I storstäder är det direkt olönsamt iom hyresregleringen och i mindre städer där fastigheter är billigare är ofta beläggningen inte 100 % vilket driver upp kostnader....

Kommersiella fastigheter lider inte av samma problem men har istället risken av att gästerna är väldigt mkt mer flyktiga än vanliga boende...
Så då återkommer man till risk, ju högre risk ju större chans att tjäna pengar precis som jag skrev i mitt första inlägg...

Går det att tjäna pengar på det? såklart det går annars hade det inte funnits nå privata fastighetsägare...
ÄR det en form som ger hög överavkastning, nej för då skulle alla göra det eller hur ?

Och det är hela kärnan i problemet, folk som läser på websidor om hur man skall tjäna pengar, om sååå bra tips på den ena och den andra investeringen. Vet man om någonting där man tjäna pengar så gör man ju det själv och inte f*n berättar man det för hela världen?

För har man en "edge" mot marknaden som ingen annan har så skall man ju förf*n hålla käften om det och räkna kulor istället eller hur?

Har DU den edge'n? kanske? det vet inte jag , om du har den så gör du såklart klokt i att inte berätta om den onekligen.

Du tror att det är en ansenlig summa, men likväl ryms den inom den miljon jag nu nämnt flera gånger. Återigen tror du att man måste köpa roddmaskinen, och skivstången mm, när det räcker med att köpa gymkortet.
Vad gäller att berätta om sina bra idéer så är jag inte särskilt orolig för att någon ska stjäla dem från mig faktiskt. Det skulle snarare glädja mig om någon blev inspirerad och gjorde framsteg inom sin egen ekonomi. Det stora flertalet skulle dock inte förstå en bra idé om man så tapetserade väggarna (eller en tråd på buke) med den. Jag vet vad jag har för edge, men det är inte magi. Det är hårt arbete, förmågan att inte se på pengar som en bristvara, förmågan att skapa ett överskott, att tycka ekonomi är skitkul, att fråga, att lära mig mer, att peppas av liksinnade, att inte dras ned av oliksinnade...
 
Dessutom vill jag påstå att tanken att man inte får berätta om en bra ide för andra, grundar sig i en inställning att det inte finns tillräckligt med pengar. Om kompisen gör det räcker det inte till mig. Men den inställningen har inte jag. Jag känner inte att jag tjänar mindre för att någon annan tjänar mer.
 
Dessutom vill jag påstå att tanken att man inte får berätta om en bra ide för andra, grundar sig i en inställning att det inte finns tillräckligt med pengar. Om kompisen gör det räcker det inte till mig. Men den inställningen har inte jag. Jag känner inte att jag tjänar mindre för att någon annan tjänar mer.


Då är din livinställning lite mer naiv (optimistisk om man vill vara snäll, känner mig rätt snäll ikväll) än min, om det visar sig vara en fördel eller nackdel får tiden utvisa.
 
Utan att känna @Gabbi måste jag säga att jag tycker hon verkar väldigt vettig och för mig blivit lite av en inspiration när det gäller ekonomi. Bara en sådan grej som att hyra ut semesterbostäder. Hur man ska tänka vid sparande osv.

Tycker många fokuserar väldigt mycket på att ha och spendera så att hitta drivet i sparande och framöver investera är något som jag uppfattar lite udda i "mina kretsar" så roligt att läsa om dessa som har gjort det till en livsstil utan att för den skullen tagit avstånd från livskvaliten :).
 
Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med?
Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget ansvar för någon annan än mig själv.

Jag tänkte inrikta mig på fonder till att börja med. Det jag har gjort såhär långt är att försöka läsa på och lära mig några ord. Jag har också gjort en sammanställning över alla fonder vi har idag hos olika förvaltare - allt från PPM till de fonder min man ärvde av sin mamma. Hur stor risk, hur stora avgifter, vilken rating de har. Konstaterar att några av våra fonder verkar vara riktiga bottennapp, dyra i avgift och har stått sig sämre än jämförbara fonder hos andra förvaltare. Andra fonder verkar ju riktigt vettiga.

Och så har jag skapat ett konto hos "en stor förvaltare som kan få förbli anonym".

Några saker verkar viktiga i det här spelet:

Att inte ha bråttom utan tänka att jag gör det jag gör på 5-10 års sikt
Att hitta en balans mellan hur stor del av mitt kapital jag placerar i aktiefonder och hur stor del jag placerar i räntefonder (det finns blandfonder som sköter sånt åt mig om jag vill slippa tänka på det)
Att pressa avgifterna genom att välja indexfonder, ska jag betala högre avgift ska jag banne mig ha något för det
Att gå in och köpa vid rätt tidpunkt, att sprida köpen över tid
Att "ta hem vinsten" ibland genom att sälja när det gått bra, placera vinsten i något tryggt i väntan på att börsen går ned, köpa igen när den gjort det

Fortsättning följer...

Just fonder tycker jag är rätt krångligt faktiskt. Borde sätta mig in mer. Tänkte du ha mer låg, mellan eller högrisk? Utan att var nån som helst expert på området tror jag att det kan vara klokt att variera riskerna. Sprida ut dem.

Personligen är jag mer en lågrisk-typ.

Är det inte svårt att bli ekonomiskt oberoende på bara fonder?

Hur mycket kapital har bi idag? 10 år är ju ganska snart.

Inga lån?
 
Då är din livinställning lite mer naiv (optimistisk om man vill vara snäll, känner mig rätt snäll ikväll) än min, om det visar sig vara en fördel eller nackdel får tiden utvisa.

Ja det är bra att vara optimistisk. Flera av de rikaste är det utan att för den skullen vara naiva. Och varför kan man inte delge sina bra idéer? Ja om det inte handlar om nån ny uppfinning eller något liknande som nån kan sno. Men att berätta hur man investerar och sitt ekonomiska tänk verkar senare ner snålt om man inte vågar prata om ;).
 
Då är din livinställning lite mer naiv (optimistisk om man vill vara snäll, känner mig rätt snäll ikväll) än min, om det visar sig vara en fördel eller nackdel får tiden utvisa.
Jag skulle säga "mer utvecklad". :) Din argumentation hade kunnat vara min för fyra-fem år sedan. Nu tar jag dig lite som exempel här, sorry för det, men det är precis det här jag menade när jag tidigare skrev om att utveckla mig själv och mitt ekonomiska tänkande. Jag upplever att du fokuserar nästan uteslutande på de risker som finns med investerande - och risker finns det, det kan nog även @Gabbi skriva under på.

Går det att hantera dessa risker? Jag skulle säga ja. En risk kan också vara en möjlighet. Kan man förlora alla sina pengar? Ja. Är det troligt att man förlorar alla sina pengar om man läser på ordentligt innan? Nej. Kan man förlora stora pengar ändå? Ja. Kan man tjäna ännu mer pengar efter att ha förlorat massa pengar om man lär sig av sina misstag? Ja!

Det finns massor med exempel - förebilder! - på människor som lyckats bli ekonomiskt oberoende med inget annat än en god portion jävlar anamma. Varför skulle inte jag och Gabbi lyckas?

Om jag har som mål att rida en MSV A med godkänd procent så pratar jag med folk som lyckats med detta eller mer. Jag rider för en tränare som själv har ridit MSV A eller högre, jag kanske flyttar till ett stall där folk tävlar höga klasser i dressyr, jag läser böcker av Kyra och Lussan, jag tittar på dressyrtävlingar på hög nivå, går på clinics osv. Och så ger jag mig ut och tävlar, så klart! Övar, övar och övar. De första starterna i MSV går kanske inte så strålande, men inte ger jag upp för det, eller hur? Ganska logiskt för de flesta hästmänniskor.

Med ekonomi verkar det vara så att vi (eller Stereo för några år sedan, i alla fall) pratade ekonomi med de som har ont om pengar, de som måste vända på varje slant, de vars mål är att ha 20 000 på sparkontot som buffert. En del kanske hade som mål att ha 100 000, eller 200 000, men ingen hade som mål att bli ekonomiskt oberoende. För det "går ju inte", det vet ju "alla".

Pratar man med de som faktiskt har gjort resan säger de å andra sidan att klart som fan att det går! Var det mycket jobb? Ja! (Mycket jobb att placera sig i MSV A också.) Var det slitit? Ja! (Många träningar i kalla ridhus) Gjorde jag misstag och förlorade pengar? Ja! (Ridning är också väldigt svårt, faktiskt). Gav jag upp? NEJ. Lärde jag mig saker? JA.

Hade jag roligt på vägen? Ja. Faktiskt. Många säger att det var grymt roligt, utvecklande, motiverande. Även om jag inte når hela vägen fram räknar jag med att komma ut "på andra sidan" som en bättre, kunnigare, ödmjukare människa. Det är också värt mycket, för mig.
 
Tänkte du ha mer låg, mellan eller högrisk? Utan att var nån som helst expert på området tror jag att det kan vara klokt att variera riskerna. Sprida ut dem.

Personligen är jag mer en lågrisk-typ.

Är det inte svårt att bli ekonomiskt oberoende på bara fonder?

Hur mycket kapital har bi idag? 10 år är ju ganska snart.

Inga lån?

Jo vi har lån på vår fastighet. De senaste åren har strategin varit att försöka amortera ned dem men i ett lågt ränteläge och bra fart på börsen är det nog inte en så lönsam strategi. Det är därför jag ändrar den nu. Edit: Eller också är det nu strategin är bra, eftersom våra aktier och fonder ökat i värde, vi kan sälja dem och få loss pengar att betala lån för och sen ha mer pengar att investera i vår framtid. Vilket är bäst? Det vet man inte.

Det kapital vi har idag är fördelat på aktier, aktiefonder, räntefonder, privata pensionsförsäkringar (det är ju våra pengar det också) och pengar på bank. Så det är inte bara fonder men det är där jag börjar jobba nu.

Så fort det är aktier inblandat räknas det som hög risk, det går inte att komma ifrån.
Men det finns ju fonder som handlar med räntebärande papper, obligationer, valutor och råvaror.
Så det finns olika risknivåer och det gäller att hitta den mix man själv trivs med. Allra lägst risk är det att placera på bankkonto eller i kort räntefond. Att göra ingenting är också en risk, inflationen kan öka, det kan bli krig...
 
Senast ändrad:
Men för att uppnå en "dräglig" levandstandard, om man utgår från det som de flesta anser därglig så hamnar vi någonstans mellan 200-300k i avkastning per år före skatt ( lågt räknat) dvs en månadslön på 16 600 kr - 25 000 kr .
Man klarar sig bra med betydligt mindre.
Lägg nivån för garantipension eller sjukbidrag.
Det kan man leva bra på om man gör rätt.


För att uppnå detta med en miljon i spekulations kapital så krävs det inte helt otippat 20-30 % årlig avkastning, eller mer 21-31 % årlig avkastning om man skall korrigera för minskad köpkraft.
Det är också lätt att uppnå.
Men det är inte värdepapper som man skall pyssla med då.
Man kan göra pengar med pengar på annat sätt än med spekulationer.
Det är hårt arbete på vägen, men det är det alltid när det gäller pengar.
 
Då är din livinställning lite mer naiv (optimistisk om man vill vara snäll, känner mig rätt snäll ikväll) än min, om det visar sig vara en fördel eller nackdel får tiden utvisa.

Optimistisk, ja det tror jag. Däremot är naiv inget ord som vanligtvis förknippas med mig. Jag vill också passa på att förklara att det här inte är en teori jag har som jag planerar att kanske iscensätta någon gång framöver, utan att detta är något jag redan gör. Jag är inte riktigt framme än, men det går snabbare än jag trodde. Jag jobbar när jag känner för det, reser när jag vill, och har medan jag jobbat på min plan också lyckats köpa ett hus att bo i. Om det har gått hittills ser jag inte varför allt plötsligt skulle haverera, jag blir snarare duktigare och mer och mer ekonomiskt stark för varje dag som går.
 
Jag skulle säga "mer utvecklad". :) Din argumentation hade kunnat vara min för fyra-fem år sedan. Nu tar jag dig lite som exempel här, sorry för det, men det är precis det här jag menade när jag tidigare skrev om att utveckla mig själv och mitt ekonomiska tänkande. Jag upplever att du fokuserar nästan uteslutande på de risker som finns med investerande - och risker finns det, det kan nog även @Gabbi skriva under på.

Går det att hantera dessa risker? Jag skulle säga ja. En risk kan också vara en möjlighet. Kan man förlora alla sina pengar? Ja. Är det troligt att man förlorar alla sina pengar om man läser på ordentligt innan? Nej. Kan man förlora stora pengar ändå? Ja. Kan man tjäna ännu mer pengar efter att ha förlorat massa pengar om man lär sig av sina misstag? Ja!

Det finns massor med exempel - förebilder! - på människor som lyckats bli ekonomiskt oberoende med inget annat än en god portion jävlar anamma. Varför skulle inte jag och Gabbi lyckas?

Om jag har som mål att rida en MSV A med godkänd procent så pratar jag med folk som lyckats med detta eller mer. Jag rider för en tränare som själv har ridit MSV A eller högre, jag kanske flyttar till ett stall där folk tävlar höga klasser i dressyr, jag läser böcker av Kyra och Lussan, jag tittar på dressyrtävlingar på hög nivå, går på clinics osv. Och så ger jag mig ut och tävlar, så klart! Övar, övar och övar. De första starterna i MSV går kanske inte så strålande, men inte ger jag upp för det, eller hur? Ganska logiskt för de flesta hästmänniskor.

Med ekonomi verkar det vara så att vi (eller Stereo för några år sedan, i alla fall) pratade ekonomi med de som har ont om pengar, de som måste vända på varje slant, de vars mål är att ha 20 000 på sparkontot som buffert. En del kanske hade som mål att ha 100 000, eller 200 000, men ingen hade som mål att bli ekonomiskt oberoende. För det "går ju inte", det vet ju "alla".

Pratar man med de som faktiskt har gjort resan säger de å andra sidan att klart som fan att det går! Var det mycket jobb? Ja! (Mycket jobb att placera sig i MSV A också.) Var det slitit? Ja! (Många träningar i kalla ridhus) Gjorde jag misstag och förlorade pengar? Ja! (Ridning är också väldigt svårt, faktiskt). Gav jag upp? NEJ. Lärde jag mig saker? JA.

Hade jag roligt på vägen? Ja. Faktiskt. Många säger att det var grymt roligt, utvecklande, motiverande. Även om jag inte når hela vägen fram räknar jag med att komma ut "på andra sidan" som en bättre, kunnigare, ödmjukare människa. Det är också värt mycket, för mig.

Ja, ganska exakt så här resonerar jag också, så jag har inte så mycket att tillägga.
 
Ja, det kan du ju. Eftersom du betalar skatt på insatt summa pengar så betalar du skatt vare sig dina aktier eller fonder går med vinst eller förlust.
 
Om det har gått hittills ser jag inte varför allt plötsligt skulle haverera, jag blir snarare duktigare och mer och mer ekonomiskt stark för varje dag som går.

Jag vet i princip ingenting om dina placeringar så jag säger inte att det inte gäller för dig och här pratar du bara om dig själv, men jag vill ändå markera för andra läsare att som generellt uttalande är det fetade riktigt värdelöst (så att det inte tas för en allmän inställning).


Hur ser du på riskerna i dina placeringar? Vad jag förstått är det husuthyrning och olika typer av värdepapper du investerat i?
 
Varför tycker du att det är värdelöst? Det är alltså inte så att jag kör på hejvilt utan tanke bakom, utan jag har haft och vidareutvecklat en filosofi och det har visat sig fungera för mig. Då ser jag inte att den filosofin plötsligt blir värdelös över en natt. Om man tex applicerar filosofin på utbildning och arbete, om man alltid studerat med höga betyg, gått vidare till högre studier, fått bra betyg, sedan bra jobb där man avancerat och hållit på så i 45 år så känns oron för att över en natt bli fimpplockare en smula obefogad.

Hur menar du med hur jag ser på riskerna? Vet jag om att de finns? Svar ja. Tänker du att huset plötsligt inte går att hyra hus, att ekonomin går ner? Då tror jag att folk i större utsträckning semestrar i Sverige.
Har jag råd att förlora de pengar jag har investerat mot aktiemarknaden, eller delar av dem? Svar ja. Investerar jag i högriskaktier, svar nej, inte till någon högre grad.
 
Jo vi har lån på vår fastighet. De senaste åren har strategin varit att försöka amortera ned dem men i ett lågt ränteläge och bra fart på börsen är det nog inte en så lönsam strategi. Det är därför jag ändrar den nu. Edit: Eller också är det nu strategin är bra, eftersom våra aktier och fonder ökat i värde, vi kan sälja dem och få loss pengar att betala lån för och sen ha mer pengar att investera i vår framtid. Vilket är bäst? Det vet man inte.

Det kapital vi har idag är fördelat på aktier, aktiefonder, räntefonder, privata pensionsförsäkringar (det är ju våra pengar det också) och pengar på bank. Så det är inte bara fonder men det är där jag börjar jobba nu.

Så fort det är aktier inblandat räknas det som hög risk, det går inte att komma ifrån.
Men det finns ju fonder som handlar med räntebärande papper, obligationer, valutor och råvaror.
Så det finns olika risknivåer och det gäller att hitta den mix man själv trivs med. Allra lägst risk är det att placera på bankkonto eller i kort räntefond. Att göra ingenting är också en risk, inflationen kan öka, det kan bli krig...

Ja det är nog jättesvårt att säga vilket som är det bästa. Jag hade nog satsat på att bli av med lånet först och en del pengar till sparande, aktier kanke. Varför skulle jag hellre betalat av lånet när räntan ändå är så låg? Mest för tryggheten. Du vet att det minskar när du amorterar. När du investerar eller placerar i fonder kan du inte veta att de kommer generera pengar.

Men så är jag väll lite av en fegis oxå när det kommer till ekonomi ;) och låginkomsttagare dessutom så har mindre att röra mig med än andra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp