Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Givetvis förutsatt att jag har pengar, men eftersom jag nu investerar när det gårbra, så ökar ju chansen att jag har pengar när det börjar gå dåligt.

Det där sista; dont throw good money after bad money, finns det ett bra talesätt som lyder.
Du är min idol (inte bara för den här tråden) :love:
 
@Thaliaste, jag måste citera detta och tagga dig, för jag inser att mina inlägg blir ganska "HALLELUJAH ALLTING ÄR MÖJLIGT!" :p men det är just av den här anledningen. Om jag skulle berätta helt öppet om min privatekonomi blir det ganska tydligt att jag inte har kastat mig ut helt handlöst (ser Joakim von Anka som dyker i sitt pengabad framför mig :D ), och jag råder ingen att göra någonting alls utan att skaffa sig lite kunskap först. Det inkluderar kunskap om riskerna.
Och det är därför jag gav mig in i tråden, för att jag inte tyckte att det riktigt framgick vilket jobb du och @Gabbi lagt ner för att ta er dit ni är :) Jag tycker att det är jättebra av er att lyfta fram att man själv kan påverka sin ekonomi mer än vad många tror. Jag tror dock också att det är viktigt att i sammanhanget påpeka att det också krävs en del. Det är inte omöjligt, men man behöver investera lite för att få de där pengarna man vill ha.

Om det fanns säkra, enkla, snabba pengar skulle vi alla vara miljonärer.
Det finns dock så mycket att vinna, inte bara pengamässigt, på att i alla fall börja tänka i banorna "vad kan jag göra för att skapa mig en passiv inkomst?" Nej, man kanske inte blir ekonomiskt oberoende, men man kanske lyckas skaffa sig en trevlig liten extrainkomst på 500kr i månaden som bara trillar in utan att man gör någonting alls.

Absolut, det är jättebra att fler börjar tänka på vad de själva kan göra förutom att spara!
Men en passiv inkomst för mig innebär inget jobb, och jag skulle säga att de allra flesta inkomster, även från investeringar, kräver någon grad av jobb. Av mig eller att jag betalar någon annan för att utföra jobbet. Men visst, om det lönar sig tidsmässigt och/eller intressemässigt jämfört med att ha ett vanligt lönearbete så är det ju toppen!
 
Absolut, det är jättebra att fler börjar tänka på vad de själva kan göra förutom att spara!
Men en passiv inkomst för mig innebär inget jobb, och jag skulle säga att de allra flesta inkomster, även från investeringar, kräver någon grad av jobb. Av mig eller att jag betalar någon annan för att utföra jobbet. Men visst, om det lönar sig tidsmässigt och/eller intressemässigt jämfört med att ha ett vanligt lönearbete så är det ju toppen!

Definitionen på passiv inkomst i de kretsar jag brukar prata ekonomi i, är att det är en inkomst som kräver ett visst initialt jobb, men som sedan sköter sig själv med marginellt underhåll.
 
Ja det finns en hel del branscher där man har ett påslag på sålda varor på över 100 % men jag fick uppfattningen av att trådskaparen var intresserad av att diskutera finansiella placeringar, och inte eget företagande.

Testa 1000% så kommer vi närmare vissa produkter jag säljer. ;-)
 
Definitionen på passiv inkomst i de kretsar jag brukar prata ekonomi i, är att det är en inkomst som kräver ett visst initialt jobb, men som sedan sköter sig själv med marginellt underhåll.

"Marginellt" underhåll är en definition jag kan gå med på. Min käpphäst i denna tråd är dock att de som har lång erfarenhet av det här ofta kan lägga mindre tid och energi på detta, än en som är nybörjare. Därmed så menar jag att arbetsinsatsen för en viss investering inte är så marginell till en början, för den som börjar med detta nu. Det vill jag att de nya som hoppar på tåget är medvetna om, så att de inte blir besvikna sedan.
 
Det beror lite på vad det är. Mitt hus är verkligen, verkligen marginell åtgång. Någon gång lär jag väl åka upp och måla en vägg kanske, men annars betalar jag enbart räkningarna. Annars, att lyda Warren Buffetts råd; köp aktier i stabila företag som du förstår, köp och behåll. Det är också minimalt med jobb.
 
I mitt fall ökar snarare förtjänsten tack vare mellanhanden, jag skulle inte ha råd att åka till huset varje gång någon skulle flytta in eller ut. Inte lust heller. :-)
Jag instämmer i att det krävs en del lärande och en del tänkande, men min tankeverksamhet har fördelen att den är obegränsad, till skillnad mot min tid som är begränsad.

Nu tar det ju för all del lite tid att tänka, också. Särskilt om man ska tänka klokt och hitta marknadsluckor, då behöver man också lägga en del tid på att skaffa sig kunskap om marknaden för att kunna tänka rimligt. Om jag fattat det hela rätt lägger du en hel del tid på att kolla så att du har de bästa avtalen, så att de pengar du har förräntar sig väl, osv. Det är ju tid man också hade kunnat lägga på att jobba, och tjäna pengar den vägen. Eller på att utbilda sig, så att man får ett högavlönat jobb, och kan dra in mer per arbetat timme.

Det finns ju många sätt att göra sin tid lönsam, menar jag.
 
Nu tar det ju för all del lite tid att tänka, också. Särskilt om man ska tänka klokt och hitta marknadsluckor, då behöver man också lägga en del tid på att skaffa sig kunskap om marknaden för att kunna tänka rimligt. Om jag fattat det hela rätt lägger du en hel del tid på att kolla så att du har de bästa avtalen, så att de pengar du har förräntar sig väl, osv. Det är ju tid man också hade kunnat lägga på att jobba, och tjäna pengar den vägen. Eller på att utbilda sig, så att man får ett högavlönat jobb, och kan dra in mer per arbetat timme.

Det finns ju många sätt att göra sin tid lönsam, menar jag.

Fast det går inte att jämföra. Att kolla avtal tar max en timme när man sätter igång. Igår (se superspartipstråden) när jag kollade el, villahem- och bilförsäkring drog jag ner på kostnader motsvarande 1590 kr och det tog max en timme. Dessutom fortsätter dessa priser att gälla nästa år osv. Hade jag gått till jobbet hade jag fått nån 200-ing för motsvarande tid.
Att tänka går dessutom att göra lite när som helst, på väg till jobbet, när man matar en fisk, när man tittar på ett tråkigt TV-program etc...
 
Fast det går inte att jämföra. Att kolla avtal tar max en timme när man sätter igång. Igår (se superspartipstråden) när jag kollade el, villahem- och bilförsäkring drog jag ner på kostnader motsvarande 1590 kr och det tog max en timme. Dessutom fortsätter dessa priser att gälla nästa år osv. Hade jag gått till jobbet hade jag fått nån 200-ing för motsvarande tid.
Att tänka går dessutom att göra lite när som helst, på väg till jobbet, när man matar en fisk, när man tittar på ett tråkigt TV-program etc...

Ja, det är ju en besparing, såklart, men den gör man ju bara en gång, alla timmar man lägger på kapitalförvaltning av olika slag är ju inte så lönsamma. Det låter dessutom som att du hade ovanligt dåliga avtal innan?

Och tiden du lägger på att fundera hade du ju fortfarande kunnat fundera på nåt roligare - nu tror jag iofs att du säkert tycker det är kul att fundera på hur man kan tjäna mer pengar, men om man inte har det intresset blir det ju rätt tradigt att behöva gå och tänka på det hela tiden. Det är ju också en frihet, att inte behöva tänka på pengar.
 
Det låter dessutom som att du hade ovanligt dåliga avtal innan?

Kul att du tror det. Nej, de var faktiskt riktigt bra. Jag kollar mina avtal en gång i kvartalet och innan var de de billigaste som gick att uppbringa skulle jag vilja säga, och nu tre månader senare är de återigen de billigaste.
Det är lite det här jag menar med massivt motstånd som man ofta stöter på, du UTGÅR ifrån att mina avtal innan var ovanligt dåliga, för du kan inte se framför dig att de kan vara ovanligt bra och att jag ÄNDÅ försöker sänka dem ytterligare? Hitta en kampanj eller något bolag som just i sommar är extra fördelaktigt?
 
Kul att du tror det. Nej, de var faktiskt riktigt bra. Jag kollar mina avtal en gång i kvartalet och innan var de de billigaste som gick att uppbringa skulle jag vilja säga, och nu tre månader senare är de återigen de billigaste.
Det är lite det här jag menar med massivt motstånd som man ofta stöter på, du UTGÅR ifrån att mina avtal innan var ovanligt dåliga, för du kan inte se framför dig att de kan vara ovanligt bra och att jag ÄNDÅ försöker sänka dem ytterligare? Hitta en kampanj eller något bolag som just i sommar är extra fördelaktigt?

Så du byter och/eller kollar marknaden för alla avtal en gång i kvartalet? Det är ju lite det jag menar, ekonomisk frihet för mig är att slippa bekymra mig om sånt, att veta att jag klarar mig även om jag betalar en hundralapp för mycket. Att gå på prisjakt tar ju också tid och energi, en till sak att hålla i huvudet och komma ihåg att göra.

Läste lite fel, och trodde att du sparade den summan i månaden, det var därför jag trodde du hade ovanligt dåliga erbjudanden. Hoppar du från kampanjpris till kampanjpris så måste du ju förmodligen också byta oftare, eftersom kampanjen snart övergår till ett kanske inte lika fördelaktigt normalpris
 
Annars sitter jag ju och hänger på buke och det får jag konstigt nog inte betalt för alls, så jag kan lika gärna öppna en webbläsare till och kolla lite elpriser. Sedan har du missuppfattat min intention. Jag vet också att jag klarar mig bra om jag betalar en hundring för mycket i el. Jag skulle klara mig rent av ypperligt om jag betalade en hundring för mycket i el, men jag vill inte. Jag gillar att veta att jag har låga kostnader. Då blir jag ekonomiskt fri fortare.

Ibland byter jag bolag om en kampanj går ut, men avtalet med elbolaget igår var just att låta mig behålla kampanjdealen löpande fastän tiden för kampanjen har gått ut. Så kan man också göra.
 
Annars sitter jag ju och hänger på buke och det får jag konstigt nog inte betalt för alls, så jag kan lika gärna öppna en webbläsare till och kolla lite elpriser. Sedan har du missuppfattat min intention. Jag vet också att jag klarar mig bra om jag betalar en hundring för mycket i el. Jag skulle klara mig rent av ypperligt om jag betalade en hundring för mycket i el, men jag vill inte. Jag gillar att veta att jag har låga kostnader. Då blir jag ekonomiskt fri fortare.

Ibland byter jag bolag om en kampanj går ut, men avtalet med elbolaget igår var just att låta mig behålla kampanjdealen löpande fastän tiden för kampanjen har gått ut. Så kan man också göra.

Fast ekonomisk frihet är, som jag ser det, just att inte behöva tänka på pengar, inte att jaga varenda krona och ständigt fundera på hur man kan tjäna mer. Utan kunna ägna sig åt det man tycker är roligt, inte åt att öka sina pengar.

Det är en av de stora fördelarna med att tjäna ok, tycker jag, jämfört med att vara student, man behöver inte tänka lika mycket på pengar. Man kan köpa den fisk man vill ha på Akvarielagret, och behöver inte göra en prisjämförelse och kolla hur mycket man kan spara på att köpa en annan fisk eller i en billigare affär.
 
Jag kan inget om värdepapper, min hjärna slår knut på sig av att höra om olika fonder o aktier. Troligen lite överbelastningssymptom korsat med matteavsky.
MEN...Jag blir bara irriterad av att folk tror att någon annan tror att man ska kunna tjäna pengar av att göra ingenting och förkastar Gabbi med fleras tips.
Det handlar om att sätta guldkant på tillvaron med så lite arbetsinsats som möjligt.
Sen kan guldkanten vara ekonomiskt oberoende eller att ha 20 000 att leva på i månaden som pensionär istället för 10000.
Och kanske att arbetsinsatsen är hög - om det är värt det. Ingen har väl sagt att man kan göra ingenting och tjäna storkovan. Iallafall har inte jag sett någon skriva det.

Så skulle vi kunna få se mer tips nu istället för att diskutera vad ekonomiskt oberoende betyder för 10000 olika individer. Det får man väl bestämma själv. Vi är ju inte korkade.
 
Men här är du också inne på det jag menar, att det är oklokt att låna pengar till en högriskinvestering (som t ex en häst som ska ta en till en viss tävling). Det är därför jag tyckte att liknelsen med en häst i det fallet haltar, dock håller jag med om inställningen att bena ut problemen och lösa dem, och att planera för riskerna. Där är vi nog överens.
Och även i investeringar med lägre risk bör man ju överväga sina egna förutsättningar innan man lånar pengar till dem.

Måste bara förtydliga att jämförelsen med häst och MSV var inte menad att ses som ett investeringsråd eller ens en investeringsliknelse, utan var ett sätt att jämföra inställning och attityd. Jag skulle aldrig i hela mitt liv investera i en häst för att tjäna pengar, det var inte poängen, utan poängen var just att om man har ett mål och vill ta sig dit - hur gör man? Pratar med de som faktiskt har lyckats, eller pratar med de som tror att det är för svårt och därför aldrig har försökt?

Jag tar hellre råd av folk som faktiskt har gjort någonting och lyckats med det, än att lyssna på folk som har försökt en eller två gånger, eller aldrig har försökt alls. Däremot så kan (ska!) man dra lärdomar av de som har försökt och misslyckats, men de som aldrig ens har försökt tänker jag inte lyssna på, helt enkelt. ;)
 
de som har lång erfarenhet av det här ofta kan lägga mindre tid och energi på detta, än en som är nybörjare. Därmed så menar jag att arbetsinsatsen för en viss investering inte är så marginell till en början, för den som börjar med detta nu. Det vill jag att de nya som hoppar på tåget är medvetna om, så att de inte blir besvikna sedan.
Ingår det inte i den allmänna utvecklingen från nybörjare till erfaren, oavsett vad det gäller, att göra lite misstag och ta lite smällar, så att man kan lära sig av erfarenheterna? Tror inte man ska försöka överbeskydda människor. Bättre att heja på när någon vill prova sig fram och försöka, visa på möjligheter och uppmuntra utveckling. Att det inte alltid är så lätt och är jobbigare än man först trodde, märker man ju ändå så småningom. Det är då agnarna skiljs från vetet; ger man upp eller lär man sig av misstagen och provar igen?
 
Det är en av de stora fördelarna med att tjäna ok, tycker jag, jämfört med att vara student, man behöver inte tänka lika mycket på pengar. Man kan köpa den fisk man vill ha på Akvarielagret, och behöver inte göra en prisjämförelse och kolla hur mycket man kan spara på att köpa en annan fisk eller i en billigare affär.
Jag älskar att jobba! Jag har världens roligaste jobb, jag tjänar bra för att bara ha jobbat i ca tre år, och för att vara lite självutlämnande nu så kan jag säga att jag har runt 17 000 kvar i månaden EFTER alla mina fasta räkningar är betalda (bor snorbilligt). Jag behöver alltså inte vända på en enda slant om jag inte skulle vilja. På så sätt är jag både lyckligt lottad och ekonomiskt fri (enligt din definition).

Och ärligt talat är jag inte speciellt vardagsekonomisk. Jag gör visserligen som Gabbi och går igenom avtal regelbundet, men snarare 1 gång per år än 1 gång i kvartalet. När det kommer till sådana där vardagsbeslut som att köpa en vara i den affär där jag råkar befinna mig eller åka till affären en km bort där varan är något billigare... pfft. Orka. Jag köper lite onödigt dyra prylar hela tiden. Köper lite onödigt mycket prylar över lag om jag ska vara ärlig, men har blivit bättre på att hejda mig. :p

Så då kan man fråga sig, om jag nu har det så bra, varför försöker jag tjäna ännu mer pengar? Jag älskar mitt jobb och kommer nog aldrig sluta jobba, men att gå ned i tid är väldigt lockande för att...

- Jag vill hinna jobba på mina egna projekt
- Kunna avsätta tid för min egen personliga utveckling (plugga, lära mig om nya saker)
- Kunna lägga tid och pengar på några välgörenhetsgrejer som ligger mig personligen varmt om hjärtat
- Hinna hjälpa mina gamla skruttar till föräldrar mer än vad jag gör idag
- Ha en häst (eller två) och hinna med det utan att behöva stressa från jobbet varje eftermiddag

Det här är bara några anledningar, och de är mina anledningar. Andra personer har andra anledningar. Dessa anledningar är en del av mitt mål - detta är vad jag ser att jag kan göra om jag lyckas med det jag vill. Jag ser detta långt framför mig uppe på ett berg, och mellan mig och berget finns det en osynlig stig som slingrar sig igenom fallgropar, snubbeltrådar, stenblock och troll som hoppar fram och försöker skrämmas.

Kommer det vara svårt och jobbigt att hitta stigen? JA. Omöjligt? NEJ. Men det gäller ju att mitt mål är tillräckligt lockande för att resa mig igen, för att ignorera skrämseltrollen, för att fortsätta även om jag får skrubbsår på knäna eller river mig på en taggbuske. Om man är 100% nöjd med sitt liv, eller inte orkar ens försöka hitta stigen, strålande! :) Men om man försöker hitta stigen möts man ofta av folk som står långt innan stigen ens börjar och skriker om att det kommer bli SVÅRT och JOBBIGT. :eek:

No shit, Sherlock. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp