Bukefalos 28 år!

Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror det är nybörjare som läser vissa debattinlägg och paniksäljer
Håller med dig om att många verkar stressa upp sig men sitter verkligen nybörjare och "vanligt" folk på så mycket rörligt kapital att det påverkar börsen i stort? HMs kursen verkar ju inte varit nämnvärt påverkad av att Persson köpt aktier för 2 miljarder på två veckor.
 
Det verkar ju redan vända uppåt på världens börser så.. Jag köpte lite fondandelar åt min man så får vi se.
 
Skatteåterbäringen typ 12.000 kr ska sparas nånstans. Mina aktieaffärer har hittills inte gått något vidare. In i fonder eller vad ska jag satsa på?
 
Jag fattar inte riktigt.. eller menar du att man sätter in pengar på ISK , sedan säljer så dom sätts tillbaka på ISK´t och sedan att man köper nytt?

Jag har en stående månadsöverföring som jag sedan köper för. Jag ska inte sälja något , påverkas jag oxå negativt då? Hur ska man annars göra :confused:

Nej, jag menade att jag flyttar pengar till ISK-kontot inför ett köp, från det konto där jag har pengarna vilandes (ett sparkonto eller ett AF-konto). När köpet är gjort så flyttade jag tillbaka pengarna som blev över för att de inte ska vara ståendes på ISK-kontot och där generera skatt. Men sen läste jag skattereglerna noggrannare och insåg att om jag flyttar pengar in och ut till ISK-kontot så adderas summan av alla insättningar även om det är "samma" 100-lapp som flyttas flera gånger. Så nu har jag lärt mig att bestämma innan jag sätter in pengarna vad jag ska köpa och till vilket pris :meh:

Att du köper och säljer för pengarna som finns på ISK-kontot gör ingen skillnad, men pengar som står på kontot generar skatt men utan möjlighet till vinst så det försöker jag undvika.
 
Skatteåterbäringen typ 12.000 kr ska sparas nånstans. Mina aktieaffärer har hittills inte gått något vidare. In i fonder eller vad ska jag satsa på?

Det beror ju på varför dina aktieaffärer inte gått något bra, ifall det är värt att köpa fler aktier eller inte. I så fall bör du sprida köpen. Men om du bara har aktier sedan tidigare så tycker jag att det kan vara rekommenderat att välja någon typ av fond, för att sprida riskerna.
 
Jag har precis börjat jobba i ett börsnoterat bolag, och tänker att jag ska köpa en aktie i bolaget för skoj skull, trots att den både är dyr och låg direktavkastning. :)
 
Nej, jag menade att jag flyttar pengar till ISK-kontot inför ett köp, från det konto där jag har pengarna vilandes (ett sparkonto eller ett AF-konto). När köpet är gjort så flyttade jag tillbaka pengarna som blev över för att de inte ska vara ståendes på ISK-kontot och där generera skatt. Men sen läste jag skattereglerna noggrannare och insåg att om jag flyttar pengar in och ut till ISK-kontot så adderas summan av alla insättningar även om det är "samma" 100-lapp som flyttas flera gånger. Så nu har jag lärt mig att bestämma innan jag sätter in pengarna vad jag ska köpa och till vilket pris :meh:

Att du köper och säljer för pengarna som finns på ISK-kontot gör ingen skillnad, men pengar som står på kontot generar skatt men utan möjlighet till vinst så det försöker jag undvika.

Okey, jag fattar inte ändå :D Jag har alltid hört att ISK är det som är bäst att ha ur skattesynpunkt :confused:
 
Snart dags för lön. Den här gången ska jag verkligen försöka hålla i pengarna...

Har börjat klura på vad jag ska köpa för pengarna jag får för bilen. Har iofs inte fått den såld än, men det kan ju gå fort. ;) Lite sugen på att köpa en aktie i spiltan, mest för att jag gillar deras fonder och de verkar ha en så himla rolig stämma. Egentligen borde jag stoppa in alla pengarna i fonder, men det är ju inte lika roligt. :angel:
 
Okey, jag fattar inte ändå :D Jag har alltid hört att ISK är det som är bäst att ha ur skattesynpunkt :confused:

:D Jag ska försöka förklara igen :)

Från Avanza:
Skatten som du betalar för ett visst år utgår från ett så kallat kapitalunderlag. Kapitalunderlaget beräknas årligen som en fjärdedel av summan för:
  • Värdet av tillgångarna på investeringssparkontot vid ingången av varje kvartal
  • Insättningar till kontot under året
  • Värdet av överföringar av värdepapper
Dvs om du sätter in 5 000 kr på ditt ISK och handlar för 4 000 kr så har du 1 000 kr ståendes på kontot. Dessa 1 000 ingår i kapitalunderlaget som skatten beräknas på, så du får betala skatt för att ha dessa pengar ståendes på kontot. Om du hade handlat även för dessa 1 000 kr så hade de (förhoppningsvis) gett vinst också förutom skatten, men nu kostar de bara skatt utan att ge möjlighet till vinst. Onödigt att ha dem där alltså. Men om du tar ut dem, och sätter in dem igen när du ska handla mer, så kommer de räknas som en nu 1000-lapp i punkt 2 ovan så då får du skatta för dem 2 gånger. Också onödigt :down:

ISK är ofta bra, men det finns några saker att tänka på, som ovan. Jag har dessutom alla aktier med högre risk i en vanlig depå, eftersom jag räknar med att en del kommer gå med vinst och en del gå med förlust.
 
Jag har sett ett ganska intressant föredrag med Mr Money Mustache där han säger hur man ska bli ekonomiskt oberoende på 11 år.
Eftersom man inte få länka hur som helst här, får du söka upp det själv eller skicka PM.

Det var såklart inga revolutionerande grejer som sas. Oavsett vad du tjänar kan du välja att spara dig till ekonomiskt oberoende eftersom konsumtion inte är lycka, relationer och valfrihet är lycka. Om du sparar 64% av din inkomst efter skatt kan du dra dig tillbaka på 10,9 år, enligt honom då. Och hur; Jo genom att lära dig att leva enkelt, gör det mesta själv, skippa lyx, onödig bilåkning och annat som inte gör dig lycklig. Och sen när du inte behöver jobba för pengarna längre kommer du att upptäcka att jobb egentligen är rätt kul. "Work is better if you don't need the money".

Jag har gått och tänkt på det här en hel del eftersom jag ju har jobbat i 33 år redan och blivit sjuk av mitt jobb två gånger. Inte för att vi skulle har kunnat spara 64% av vår inkomst oavsett hur vi levt, tror jag.

Nu har jag i alla fall i tre år gjort en seriös satsning på ett rejält sparande och jag har kommit en bit på väg. Allt mitt sparande kan gå in i pengamaskinen just nu eftersom lite andra mål är uppnådda.

Min ekonomi idag kan uttryckas i ekvationen I=B+S där I är inkomsten, B de pengar jag behöver för räkningar och levnadsomkostnader mm och S det belopp jag sätter undan i sparmaskinen.

B är alltså det belopp jag med tiden ska plocka ut ur pengamaskinen varje månad när jag inte längre har någon inkomst. Lustigt nog är B ungefär den summa jag skulle få ut om jag idag jobbade halvtid.

Min plan är ju ungefär såhär: jag ska jobba fem år till och sen säga upp mig, men inte ta pension eftersom jag är för ung. Om jag vill kan jag jobba, ta vikariat eller vad som helst. Jag gissar att jag vill jobba ibland. "Work is better if you don't need the money". Det tror jag helt på.

Jag måste leva på mina tillgångar i tre år innan jag kan ta ut pension. B*36. Som det ser ut just nu kommer det att gå bra att få ihop den summan.

En tanke som slagit mig är att, om jag behöver B varje månad och idag sparar allt som överstiger B, för att kunna ha tillräckligt många B på mitt konto för att inte behöva jobba för B - skulle jag då inte redan idag kunna jobba halvtid och få ut B, visserligen inte ha råd att spara, men inte heller ha samma behov av att öka mitt sparkapital eftersom jag redan skulle ha rätt mycket fritid och därför kan jobba och få betalt på en del av tiden och få ut B den vägen?

Alltså min tanke är, om målet är att äga min tid, varför vänta? Ekvationen ser ju rätt bra ut redan nu?

Det här känns som en väldigt ny tanke för mig så jag kände att jag behövde skriva ned den.. Kommentera gärna eller kom med din infallsvinkel.

(Bakgrundsfakta: jag är 25% långtidssjukskriven, jobbar 75% i ett jobb jag tycker mycket om men blir väldigt trött av. Jag är 55 år och räknar med att lägsta pensionsålder kommer höjas till 63 år från dagens 61 år inom kort. Min pension klarar jag mig gott på)
 
Jag har sett ett ganska intressant föredrag med Mr Money Mustache där han säger hur man ska bli ekonomiskt oberoende på 11 år.
Eftersom man inte få länka hur som helst här, får du söka upp det själv eller skicka PM.

Det var såklart inga revolutionerande grejer som sas. Oavsett vad du tjänar kan du välja att spara dig till ekonomiskt oberoende eftersom konsumtion inte är lycka, relationer och valfrihet är lycka. Om du sparar 64% av din inkomst efter skatt kan du dra dig tillbaka på 10,9 år, enligt honom då. Och hur; Jo genom att lära dig att leva enkelt, gör det mesta själv, skippa lyx, onödig bilåkning och annat som inte gör dig lycklig. Och sen när du inte behöver jobba för pengarna längre kommer du att upptäcka att jobb egentligen är rätt kul. "Work is better if you don't need the money".

Jag har gått och tänkt på det här en hel del eftersom jag ju har jobbat i 33 år redan och blivit sjuk av mitt jobb två gånger. Inte för att vi skulle har kunnat spara 64% av vår inkomst oavsett hur vi levt, tror jag.

Nu har jag i alla fall i tre år gjort en seriös satsning på ett rejält sparande och jag har kommit en bit på väg. Allt mitt sparande kan gå in i pengamaskinen just nu eftersom lite andra mål är uppnådda.

Min ekonomi idag kan uttryckas i ekvationen I=B+S där I är inkomsten, B de pengar jag behöver för räkningar och levnadsomkostnader mm och S det belopp jag sätter undan i sparmaskinen.

B är alltså det belopp jag med tiden ska plocka ut ur pengamaskinen varje månad när jag inte längre har någon inkomst. Lustigt nog är B ungefär den summa jag skulle få ut om jag idag jobbade halvtid.

Min plan är ju ungefär såhär: jag ska jobba fem år till och sen säga upp mig, men inte ta pension eftersom jag är för ung. Om jag vill kan jag jobba, ta vikariat eller vad som helst. Jag gissar att jag vill jobba ibland. "Work is better if you don't need the money". Det tror jag helt på.

Jag måste leva på mina tillgångar i tre år innan jag kan ta ut pension. B*36. Som det ser ut just nu kommer det att gå bra att få ihop den summan.

En tanke som slagit mig är att, om jag behöver B varje månad och idag sparar allt som överstiger B, för att kunna ha tillräckligt många B på mitt konto för att inte behöva jobba för B - skulle jag då inte redan idag kunna jobba halvtid och få ut B, visserligen inte ha råd att spara, men inte heller ha samma behov av att öka mitt sparkapital eftersom jag redan skulle ha rätt mycket fritid och därför kan jobba och få betalt på en del av tiden och få ut B den vägen?

Alltså min tanke är, om målet är att äga min tid, varför vänta? Ekvationen ser ju rätt bra ut redan nu?

Det här känns som en väldigt ny tanke för mig så jag kände att jag behövde skriva ned den.. Kommentera gärna eller kom med din infallsvinkel.

(Bakgrundsfakta: jag är 25% långtidssjukskriven, jobbar 75% i ett jobb jag tycker mycket om men blir väldigt trött av. Jag är 55 år och räknar med att lägsta pensionsålder kommer höjas till 63 år från dagens 61 år inom kort. Min pension klarar jag mig gott på)
Nu har jag mycket längre till pension än dig, men efter att jag gått in i väggen en gång inser jag att det finns mer i livet än att jobba. Jag behöver jobba halvtid för att klara fasta räkningar, boende och mat. 75% är optimalt för då har jag råd att göra lite roligt på fritiden, spara till sämre tider, men ändå ha tid över till annat än jobb. Så idag har jag hittat ett jobb där jag går på 75%. Utöver det har jag lite frilansuppdrag/jobba extra som jag gör efter hur jag vill, för det är helt klart roligare att jobba när man inte måste få in pengar på det. Men iom min 75%-tjänst har jag råd att tacka nej om jag inte vill, orkar eller vill göra annat på den tiden. Jag är lyckligare än på länge och känner mig nöjd med mitt upplägg att istället för att vänta på sen, faktiskt passa på att leva livet nu!
 
Jag har sett ett ganska intressant föredrag med Mr Money Mustache där han säger hur man ska bli ekonomiskt oberoende på 11 år.
Eftersom man inte få länka hur som helst här, får du söka upp det själv eller skicka PM.

Det var såklart inga revolutionerande grejer som sas. Oavsett vad du tjänar kan du välja att spara dig till ekonomiskt oberoende eftersom konsumtion inte är lycka, relationer och valfrihet är lycka. Om du sparar 64% av din inkomst efter skatt kan du dra dig tillbaka på 10,9 år, enligt honom då. Och hur; Jo genom att lära dig att leva enkelt, gör det mesta själv, skippa lyx, onödig bilåkning och annat som inte gör dig lycklig. Och sen när du inte behöver jobba för pengarna längre kommer du att upptäcka att jobb egentligen är rätt kul. "Work is better if you don't need the money".

Jag har gått och tänkt på det här en hel del eftersom jag ju har jobbat i 33 år redan och blivit sjuk av mitt jobb två gånger. Inte för att vi skulle har kunnat spara 64% av vår inkomst oavsett hur vi levt, tror jag.

Nu har jag i alla fall i tre år gjort en seriös satsning på ett rejält sparande och jag har kommit en bit på väg. Allt mitt sparande kan gå in i pengamaskinen just nu eftersom lite andra mål är uppnådda.

Min ekonomi idag kan uttryckas i ekvationen I=B+S där I är inkomsten, B de pengar jag behöver för räkningar och levnadsomkostnader mm och S det belopp jag sätter undan i sparmaskinen.

B är alltså det belopp jag med tiden ska plocka ut ur pengamaskinen varje månad när jag inte längre har någon inkomst. Lustigt nog är B ungefär den summa jag skulle få ut om jag idag jobbade halvtid.

Min plan är ju ungefär såhär: jag ska jobba fem år till och sen säga upp mig, men inte ta pension eftersom jag är för ung. Om jag vill kan jag jobba, ta vikariat eller vad som helst. Jag gissar att jag vill jobba ibland. "Work is better if you don't need the money". Det tror jag helt på.

Jag måste leva på mina tillgångar i tre år innan jag kan ta ut pension. B*36. Som det ser ut just nu kommer det att gå bra att få ihop den summan.

En tanke som slagit mig är att, om jag behöver B varje månad och idag sparar allt som överstiger B, för att kunna ha tillräckligt många B på mitt konto för att inte behöva jobba för B - skulle jag då inte redan idag kunna jobba halvtid och få ut B, visserligen inte ha råd att spara, men inte heller ha samma behov av att öka mitt sparkapital eftersom jag redan skulle ha rätt mycket fritid och därför kan jobba och få betalt på en del av tiden och få ut B den vägen?

Alltså min tanke är, om målet är att äga min tid, varför vänta? Ekvationen ser ju rätt bra ut redan nu?

Det här känns som en väldigt ny tanke för mig så jag kände att jag behövde skriva ned den.. Kommentera gärna eller kom med din infallsvinkel.

(Bakgrundsfakta: jag är 25% långtidssjukskriven, jobbar 75% i ett jobb jag tycker mycket om men blir väldigt trött av. Jag är 55 år och räknar med att lägsta pensionsålder kommer höjas till 63 år från dagens 61 år inom kort. Min pension klarar jag mig gott på)

Jag har tänkt lite i samma banor. Antingen jobbar jag 100 % nu och kan sluta jobba tidigare än pensionen. Eller så jobbar jag 80 % nu, men kan därmed inte sluta jobba lika tidigt.

Jag vet inte ens om jag kommer att leva när jag går i pension (ingen vet ju det), så jag väljer att jobba 80 % och njuta av livet nu.

Ska bara hitta ett nytt jobb. :angel:
 
Okey, jag fattar inte ändå :D Jag har alltid hört att ISK är det som är bäst att ha ur skattesynpunkt :confused:
Jo, det är bra, men de måste vara i arbete och helst generera iallafall en liten avkastning. Det är inte ett skattemässigt bra drag att parkera pengarna i ISK:en i väntan på att man kanske ska köpa något för dem.
 
Nu får jag jobba vidare på mitt tålamod. :angel:

Har inte fått lönebesked än = vet inte hur mkt jag ska sätta över på nordnet. Kommer få göra överföringen imorgon och med min vanliga tur lär pengarna landa på kontot lagom till börsen stänger. ;)

Men om jag förstått rätt är börsen öppen på fredag? Ska nog köpa en del Nobina såhär strax innan utdelning. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp