Bukefalos 28 år!

Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rimligt i vilket avseende? Det är inte antalet fonder utan vilken typ av fonder, så att du sprider riskerna. Ingen vits att ha hundra likadana fonder.
Jag känner att antalet fonder börjar bli lite väl många. Att det kanske är bättre att bra fokusera på att spara i typ tre olika fonder.
 
Jag känner att antalet fonder börjar bli lite väl många. Att det kanske är bättre att bra fokusera på att spara i typ tre olika fonder.
Så länge fonderna är olika och inte t ex följer samma index eller innehåller aktier i samma bolag så tycker jag snarare att det är bättre med fler än färre. Tycker du att det blir jobbigt att överblicka eller vad är det som gör att du vill minska antalet? Och så blir jag nyfiken - hur har du valt de fonder som du har andelar i idag?
 
Passar på att ställa en precis motsatt fråga. De pengar som ni inte investerar i fonder eller aktier, vad gör ni med dem? Jag har f.n. allt på Collectors sparkonto. Fria uttag, 0,8 procents ränta. Klart bättre än nollränta på vanliga banken men eftersom det är förhållandevis mycket pengar och jag inte skulle dö av att förlora lite av dem så börjar jag fundera på att pytsa ut det på lite olika ställen med något högre avkastning. Har läst om t ex Lendify och Akelius Spar. Är det någon som har testat dem och vill dela med sig av erfarenheter? Och vilka andra placeringsmöjligheter kan jag kolla upp?
 
Passar på att ställa en precis motsatt fråga. De pengar som ni inte investerar i fonder eller aktier, vad gör ni med dem? Jag har f.n. allt på Collectors sparkonto. Fria uttag, 0,8 procents ränta. Klart bättre än nollränta på vanliga banken men eftersom det är förhållandevis mycket pengar och jag inte skulle dö av att förlora lite av dem så börjar jag fundera på att pytsa ut det på lite olika ställen med något högre avkastning. Har läst om t ex Lendify och Akelius Spar. Är det någon som har testat dem och vill dela med sig av erfarenheter? Och vilka andra placeringsmöjligheter kan jag kolla upp?
Jag har en slant på Akelius. Drygt hälften på ett obundet och resten på ett bundet 4 månaders. Tror det är 2% på 4 månaders. Funkar bra! Jag började med det för att ha en chans att få bostad genom dem, men tycker ändå det är trevligt att få bättre ränta på pengarna så jag blev kvar även när systemet ändrades. Men visst är det inte helt säkert, men jag hoppas att jag är vaken nog att ta ut pengarna om det börjar gå dåligt. Det är ändå typ största fastighetsägaren av hyresrätter i grannkommunen. Och så är det ingen jättesumma som jag egentligen inte ens tänker på att jag har så det är väl inte jordens undergång om jag förlorar dem.
 
Passar på att ställa en precis motsatt fråga. De pengar som ni inte investerar i fonder eller aktier, vad gör ni med dem? Jag har f.n. allt på Collectors sparkonto. Fria uttag, 0,8 procents ränta. Klart bättre än nollränta på vanliga banken men eftersom det är förhållandevis mycket pengar och jag inte skulle dö av att förlora lite av dem så börjar jag fundera på att pytsa ut det på lite olika ställen med något högre avkastning. Har läst om t ex Lendify och Akelius Spar. Är det någon som har testat dem och vill dela med sig av erfarenheter? Och vilka andra placeringsmöjligheter kan jag kolla upp?

De pengar som sas inte hör till buffert/roligheter utan så småningom ska in i portföljen har jag just nu låst i ett fasträntekonto på 1,5 % ränta. Men nu känner jag mig modig nog att köpa fonder för de pengarna, så när jag får tillbaka dem i september kommer de gå in på mitt sparkonto (0,5 % ränta) för att successivt pytsas ut i fonder under några månader.
 
Var kan man se vad olika bolag har för utdelning? De som haft utdelning nu under våren ser jag inget på under bolagsfakta på Nordnet.
 
Så länge fonderna är olika och inte t ex följer samma index eller innehåller aktier i samma bolag så tycker jag snarare att det är bättre med fler än färre. Tycker du att det blir jobbigt att överblicka eller vad är det som gör att du vill minska antalet? Och så blir jag nyfiken - hur har du valt de fonder som du har andelar i idag?
Jag känner att det blir svårt att överblicka, har ca tio fonder på samma isk.
 
Funderar på att sälja räntefonderna
Ja, det är ju ditt sparande och ingen annan än du vet vad som är en bra mix för dig. Du har ca 10 olika fonder på ditt ISK och tycker det blir svårt att överblicka, och min fundering då är, vad är det som gör det svårt?

Mitt sätt att tänka är såhär: vilken mix har jag i min portfölj vid det här tillfället? Hur många procenti aktier resp räntor? Hur är aktier och aktiefonder fördelat på olika marknader (Sverige, globalt, Tillväxtmarknader..)? Och om jag har tillgångar i vissa branscher, hur ser fördelningen ut där?

Om mina aktier och aktiefonder har gått bra, så kanske andelen aktier blir lite för hög, så då kanske jag väljer räntor eller blandfonder när jag ska köpa. Jag vill ha ungefär 30% räntor för tillfället. Om svenska aktier har gått starkt kanske jag köper mera globalfonder.

Jag kan ha ett par olika fonder som har samma inriktning t ex några olika svenska aktiefonder. Någon bred indexfond, någon investmentbolagsfond, någon med lite mer etiska placeringar.

Så jag tänker oftast inte, hur många fonder jag har, utan hur är kapitalet fördelat för en bra riskspridning. Det är ju ingen sofistikerad vetenskap bakom den fördelning som jag har valt, men jag tror det är bättre att sprida än att investera allt i någon enda marknad.

Ca sju olika fonder står det i något placeringsråd på Avanza att man minst bör ha.
 
Maj månad har varit lite för mycket i allt, så jag har inte riktigt haft tid eller ork att ha koll på börsen. Så nöjd med mitt system! När jag nu sätter mig vid datorn och lägger in aktuella (senaste) kurser i mitt excel-dokument kan jag direkt se vilka jag är intresserad av, hur % av innehav påverkas av eventuellt köp och jag kan hålla mig till min strategi med minimal insats av tid och energi :up:
Har nu lagt tre ordrar på köp som jag hoppas går igenom direkt i morgon bitti :)
 
Passar på att ställa en precis motsatt fråga. De pengar som ni inte investerar i fonder eller aktier, vad gör ni med dem? Jag har f.n. allt på Collectors sparkonto. Fria uttag, 0,8 procents ränta. Klart bättre än nollränta på vanliga banken men eftersom det är förhållandevis mycket pengar och jag inte skulle dö av att förlora lite av dem så börjar jag fundera på att pytsa ut det på lite olika ställen med något högre avkastning. Har läst om t ex Lendify och Akelius Spar. Är det någon som har testat dem och vill dela med sig av erfarenheter? Och vilka andra placeringsmöjligheter kan jag kolla upp?

Sambon har börjat köra in lite kapital i Lendify. Verkar vara ganska instabilt gällande återbetalningen från låntagarna. Men betalar de som det ska är det ju bra. Ska fråga honom lite mer djupgående ikväll hur det gått med där här.

KL :
Någon här som sitter med Qliro i sin portfölj och som varit nöjd med dagens uppgång? Skulle ni köpa mer i bolaget?
Har en mindre summa investerad där men med tanke på deras framtid och vad bolaget håller på att utvecklas till känns det ändå väldigt intressant att kanske investera mer i,:)
 
Sambon har börjat köra in lite kapital i Lendify. Verkar vara ganska instabilt gällande återbetalningen från låntagarna. Men betalar de som det ska är det ju bra. Ska fråga honom lite mer djupgående ikväll hur det gått med där här.
Ja, det var just det att Lendify-låntagarna ska betala tillbaka också. :p Och börja låna till att börja med - jag har hört på annat håll att det kan ta ett tag innan insatta pengar aktiveras i lån. Tack för svar dock!

Jag har tänkt lite mer och kommit fram till att det troligen inte är värt risken för den eventuella avkastningen. Har bara så jäkla tråkigt nu när jag äntligen börjat titta på möjliga investeringar men tycker att i princip allt är för dyrt. Nöjer mig med att ha lite fickpengar i aktier och några fonder för att ha något att titta på rörelserna i (bevakningslistor är inte samma upplevelse) och så får jag väl roa mig med att göra lite önskelistor över saker som jag vill köpa senare när/om de blir billiga. Har registrerat mig på en kurs i value investing också så när höstterminen börjar så får jag plugga Warren Buffett style. :D
 
Har Avanza 0,70 % ränta? Hm... Då är det ju bättre än mitt vanliga sparkonto.
Som jag förstod det har de precis höjt. Jag öppnade ett :D smidigt när man ska flytta pengar men är för lat för att skicka det mellan bankerna. Jag har låtit för stora summor av likvida medel ligga på tok för länge på mitt isk inser jag pga lat :p
 
Som jag förstod det har de precis höjt. Jag öppnade ett :D smidigt när man ska flytta pengar men är för lat för att skicka det mellan bankerna. Jag har låtit för stora summor av likvida medel ligga på tok för länge på mitt isk inser jag pga lat :p

Perfekt! Då ska jag flytta dit mina låsta pengar så fort de är olåsta igen. :) Tänkte stoppa in dem successivt på marknaden och vill gärna ha lite mer ränta i väntan på insättning. :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp