Bukefalos 28 år!

Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur ska jag tänka med sparkonto?

Har ISK hos Avanza. Nu känner jag att jag vill lägga in mitt buffertsparande (och lite mer därtill) i ett sparkonto med bättre ränta än mitt vanliga sparkonto hos Swedbank. Har tidigare kollat på Qliros rörliga med 0,9 %. Det känns rimligt. Samtidigt tänker jag att jag vill ha pengarna närmare ISK-kontot hos Avanza. Så nu när de kör 0,7 med Collector så är det ett hett alternativ.

Då kommer jag dock direkt upp över de avgiftsfria 50'000kr. Hur hade ni tänkt, satsat på allt samlat hos Avanza eller ta Qliro med bättre ränta? :D
 
Fördelning mellan räntor, svensk aktiemarknad, global aktiemarknad, tillväxtmarknader. Vad säger ni om två portföljer, vilken är på rätt väg?

Nr 1
Svenskt 36%
Globalt 30%
Tillväxt 9%
Räntor 24%

Nr 2
Svenskt 48%
Globalt 25%
Tillväxt 5 %
Räntor 21 %

Vilken portfölj borde viktas om och hur?
Är det någon skillnad i er bedömning beroende på om ni tänker på 5 eller 10 års tidshorisont?
 
Hur ska jag tänka med sparkonto?

Har ISK hos Avanza. Nu känner jag att jag vill lägga in mitt buffertsparande (och lite mer därtill) i ett sparkonto med bättre ränta än mitt vanliga sparkonto hos Swedbank. Har tidigare kollat på Qliros rörliga med 0,9 %. Det känns rimligt. Samtidigt tänker jag att jag vill ha pengarna närmare ISK-kontot hos Avanza. Så nu när de kör 0,7 med Collector så är det ett hett alternativ.

Då kommer jag dock direkt upp över de avgiftsfria 50'000kr. Hur hade ni tänkt, satsat på allt samlat hos Avanza eller ta Qliro med bättre ränta? :D
Om jag hade fått börja om så hade jag tänkt mig för innan jag gick över Avanzas avgiftsfrihetsgräns. Nu har jag löst det genom att ha aktier på Nordnet istället (fonder på Avanza) och de har ju högre gräns på 80 tkr, så det funkar. Jag hatar dock deras värdelösa app och önskar att jag hade gjort tvärtom istället.

Tillägg för tydlighet: Mitt rena räntesparande har jag direkt hos Collector.
 
Hur ska jag tänka med sparkonto?

Då kommer jag dock direkt upp över de avgiftsfria 50'000kr.

Läst men ej förstått. Menar du gränsen för att ha courtageklass Start vid aktiehandel? Om du hamnar i klass mini är din avgift 0,25% vilket innebär en femma på varje affär på 2000 kr. Hur många kr blir det i verkligheten på en månad? Är det värt att krångla för?
 
Läst men ej förstått. Menar du gränsen för att ha courtageklass Start vid aktiehandel? Om du hamnar i klass mini är din avgift 0,25% vilket innebär en femma på varje affär på 2000 kr. Hur många kr blir det i verkligheten på en månad? Är det värt att krångla för?

Ja precis. Inte så att ens kapital stannar vid klass mini föralltid, och som jag skrev är räntan 0,7 % hos avanza och 0,9 % hos Qliro. Det är där det största frågetecknet är.
 
Fördelning mellan räntor, svensk aktiemarknad, global aktiemarknad, tillväxtmarknader. Vad säger ni om två portföljer, vilken är på rätt väg?

Nr 1
Svenskt 36%
Globalt 30%
Tillväxt 9%
Räntor 24%

Nr 2
Svenskt 48%
Globalt 25%
Tillväxt 5 %
Räntor 21 %

Vilken portfölj borde viktas om och hur?
Är det någon skillnad i er bedömning beroende på om ni tänker på 5 eller 10 års tidshorisont?

Puttar inlägget, vill gärna höra era tankar om detta.
 
Jag vet inte om jag gjort helt tokigt men jag har inga räntefonder alls. En blandning av global och svenska akite och indexfonder. Idag har jag handlat Bioservo och gläds åt att Phase Holografic gått upp över 93% sen inköp, min första raket :)
 
Jag vet inte om jag gjort helt tokigt men jag har inga räntefonder alls. En blandning av global och svenska akite och indexfonder.
Hur tänker du där då med viktningen, t ex svenskt/globalt?

Att investera i räntefonder/obligationer/motsvarande handlar om att sprida risken och inte har allt på aktiemarknaden där det kan svänga mycket från ett år till ett annat, det kan vara intressantare ju närmare man kommer till att behöva pengarna.
 
Hur tänker du där då med viktningen, t ex svenskt/globalt?

Att investera i räntefonder/obligationer/motsvarande handlar om att sprida risken och inte har allt på aktiemarknaden där det kan svänga mycket från ett år till ett annat, det kan vara intressantare ju närmare man kommer till att behöva pengarna.
Japp, jag har tänkt att pengarna ska sitta där länge..
Tyvärr har jag lite obalans i dagsläget.. lite mkt i svenskt men de svenska har gått så otroligt starkt och de utländska rätt svagt så därför tar det emot att lägga in särskilt mkt i de utländska i dagsläget.. Men jag har helt novis på det här så kanske tänker helt bakvänt. :D En fråga till er andra här ute, ska jag sälja halva innehavet av phase holografic nu och säkra insatsen när de nästan gått upp 100% eller ska man sitta lugnt och hoppas att de ökar ännu mer? Hur brukar ni resonera? Nu de sista har jag köpt lika många utdelningsaktier som "framtidsaktier" men vet inte alls om det är rätt.. Det är lite trist att kolla på ex Fingerprint som rasat otroligt mkt sen inköp men men...
 
Idag är det utdelning från Nobina. :banana:

Undrar hur lång tid det kommer ta innan jag slutar vara så löjligt förtjust i utdelning. :o Inte för att det är någon jättesumma jag får, men den räcker till en aktie i swedbank och en i telia. Men bara grejen med att jag får pengar liksom out of the blue, som jag kan köpa andra aktier för! :love:

Sjukt beroendeframkallande. :angel:
 
Idag är det utdelning från Nobina. :banana:

Undrar hur lång tid det kommer ta innan jag slutar vara så löjligt förtjust i utdelning. :o Inte för att det är någon jättesumma jag får, men den räcker till en aktie i swedbank och en i telia. Men bara grejen med att jag får pengar liksom out of the blue, som jag kan köpa andra aktier för! :love:

Sjukt beroendeframkallande. :angel:
Eller hur! Det är grymt kul!!
 
Mina Vinna eller försvinna-aktier går så bra nu, det är kul att det kontot äntligen ligger plus :D
SaltX fick en rejäl skjuts häromdagen, likaså MyFC Holding och HQ. Hoppas att de fortsätter leverera nu.

Sålde av lite fonder som var för dyra, och köpte lite fler Nobina och Kappahl för dem. Kappahl har inte var så kul på sista tiden, men nu fick jag ner GAV:et lite på dem i alla fall.

Skulle vilja öka på lite på mina Clas Ohlson och mina Peab, men de är så jäkla dyra nu :p
 
Mina Vinna eller försvinna-aktier går så bra nu, det är kul att det kontot äntligen ligger plus :D
SaltX fick en rejäl skjuts häromdagen, likaså MyFC Holding och HQ. Hoppas att de fortsätter leverera nu.

Sålde av lite fonder som var för dyra, och köpte lite fler Nobina och Kappahl för dem. Kappahl har inte var så kul på sista tiden, men nu fick jag ner GAV:et lite på dem i alla fall.

Skulle vilja öka på lite på mina Clas Ohlson och mina Peab, men de är så jäkla dyra nu :p

Jag var så nöjd över mina Clasohlsson, tills jag tittade lite närmare och insåg att jag hade tre stycken. :rofl:

Jag fortsätter att träna mitt tålamod, vill ha mer pengar att shoppa för nuuuu! Eller helst hade jag velat ha pengar för ett par månader sedan när allt var billigare. :meh:

Men snart borde min bil vara såld iaf.... :cool:
 
Även jag är nöjd med mina SaltX just nu. ;) Jag har Nexstim också, som jag hade tänkt på lång sikt, men den åker ju upp och ner som en jojo, så jag vet inte riktigt längre. Häromdagen köpte jag MTG, för jag tror att e-sport kommer att bli stort, och det var det enda börsnoterade jag hittade som investerar i det.
 
Har någon här inne ISK hos både ex. Avanza och Nordnet? Skaffade hos Avanza först men eftersom de bara har courtagefritt upp om 50K tänkte jag att man kanske skulle komplettera med Nordnet? :confused:
 
Har någon här inne ISK hos både ex. Avanza och Nordnet? Skaffade hos Avanza först men eftersom de bara har courtagefritt upp om 50K tänkte jag att man kanske skulle komplettera med Nordnet? :confused:

Jag har det. :) När jag slog i taket på Avanza så öppnade jag på nordnet. Tanken där är att köpa aktier som är "självgående" så jag inte behöver greja så mkt med nordnet, tycker Avanza är mer användarvänligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp