Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle vara en räntefond isf då aktiefonder innebär samma risk som aktier. Jag hade hellre letat upp ett sparkonto med ok ränta.
En sanning med modifikation eftersom "aktier" skulle kunna vara från ett och samma bolag medan fonder brukar innehålla flera olika. Då blir det i alla fall lite spridning av risken. Därmed inte sagt att jag rekommenderar aktiefonder för @Fenestra.
 
Funderar på vilka aktier jag ska köpa denna månaden, mina aktier har gått upp 20% i år, så tycker de kanske börjar bli lite dyra.
 
Har fått in en post pengar som kommer att användas men jag undrar om jag kan få lite input vart jag gör av pengarna om jag bara ska ha dem där i 3-6 månader? Jag har en fond som ökat med över 14% på tre månader men vet inte om jag vågar chansa på att den ökar ytterligare? Samt sen har jag en post som ska sparas/investeras under ett års tid ungefär.. Jag vill helst att pengarna arbetar och inte bara ligger och skvalpar. Mkt tacksam för input!
Jag hade inte heller lagt de i fonder eller aktier om jag definitivt behövde pengarna ett visst datum. Jag hade absolut kunnat lägga in pengar i aktier och fonder för en kortare tidsperiod, men inte om jag vet med mig att jag har ett behov av pengarna inom kort tid. Då lämpar sig ett sparkonto bättre.
 
Tack för er input! Jag har inte ett exakt datum men tanken är att pengarna ska spenderas under hösten och tycker att det känns onödigt att de står på ett konto med 0%... Idag har jag städat lite, sålt av de små jag köpte i mars och köpt utdelningsaktier samt Investor och Latour.. Har börjat kika mer och mer på investmentbolagen, ngn som har god koll på alla och kan rekommendera fler?
 
Tack för er input! Jag har inte ett exakt datum men tanken är att pengarna ska spenderas under hösten och tycker att det känns onödigt att de står på ett konto med 0%... Idag har jag städat lite, sålt av de små jag köpte i mars och köpt utdelningsaktier samt Investor och Latour.. Har börjat kika mer och mer på investmentbolagen, ngn som har god koll på alla och kan rekommendera fler?
Det finns ju konton med ränta också. Iom att det ändå är en tid kan du låsa pengarna och därmed få ut litet högre ränta.
 
Idag blev det några Telia-aktier. Har fått en större lön den här månaden, men samtidigt flyttat (inkl fyra hästar i lastbil :p) så pengarna lär försvinna rätt fort, så jag har försökt stå emot att köpa extra aktier. :angel:

Hoppas min bil blir såld snart så jag får lite mer pengar. :arghh:
 
Jag har köpt lite mer HQ, jag tror på vinst och då hoppas jag kunna göra en fin slant där :D
Köpte även lite mer Nobina, känns som att de är på rea nu. Förstår inte att de backar? De har lämnat två fina besked denna veckan. Men men, inte mig emot :)
 
Nu är jag kluven... Bilen är snart såld, så jag hade tänkt flytta pengarna in i fonder för att vara lite mer säker än rena aktier.

Men samtidigt är dragbilen småkrasslig, tror jag kommer bränna sönder lamellerna snart. Vilket gör att jag kanske behöver pengarna tidigare än jag tänkt mig.

Hur resonerar ni? :)
 
Nu är jag kluven... Bilen är snart såld, så jag hade tänkt flytta pengarna in i fonder för att vara lite mer säker än rena aktier.

Men samtidigt är dragbilen småkrasslig, tror jag kommer bränna sönder lamellerna snart. Vilket gör att jag kanske behöver pengarna tidigare än jag tänkt mig.

Hur resonerar ni? :)
Buffert går före aktier
 
Blev lite shoppat igår :)
Började med att jag sålde mina Klövern pref.
Tillsammans med mitt månadssparande blev det sedan aktier i Klövern, Axfood och Ratos. Samt påfyllnad i fonderna. Väntar utdelning nästa vecka och kommer nog köpa in mig i ytterligare ett förhoppningsbolag då.

Till sonen blev det Axfood och Thule utöver fonderna.

Vi har fortfarande inte fått iväg papperna för att öppna dotterns ISK, måste göra det i helgen, så hennes pengar ligger bara på ett i övrigt tomt aktiekonto jag använder för insättningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp