Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är bilen såld. :) Så skönt att ha det ur världen iaf.

Jag insåg igår kväll att jag har dålig koll på själva köpet av fonder. Det tar ju längre tid än aktier för köpen att gå igenom.

Säg att jag köper en fond som just nu är värd 500 kr och jag köper för 250 kr (dvs 1/2 fond). Köpet går igenom först tre dagar senare och då har fonden sjunkit drastiskt till 250 kr. Får jag då fortfarande 1/2 fond, eftersom det var värdet när jag registrerade köpet eller får jag 1 fond för det är värdet när köpet gick igenom?
 
Jag tror att vi kommer fortsätta åka buss, så jag ler och köper mer. :)

Men är Nobina bättre än andra bussbolag? Jag håller med om att bussåkandet nog kommer att fortsätta, särskilt i storstäderna men det är ju inte säkert att Nobina gör vinst på det om det är stor konkurrens på marknaden och de måste lägga sig lågt för att få uppdrag. Nobina kör väl åt många kommuner, som upphandlad verksamhet? Dvs de har ett kontrakt för ett antal år, och sedan vet man inte om de får nytt kontrakt eller inte. Det känns svårt att värdera? Jämför med det bolag vars sopkörare nu strejkar så tjänar de väldigt lite pengar på sitt kontrakt, och var nära att gå i konkurs redan innan strejken. De fick ett värdefullt kontrakt i soptäta Stockholm (dvs massor av jobb!), men har lagt sig så lågt i ersättningen i upphandlingen alternativt har onödigt stora kostnader inom företaget att de ändå inte gör någon stor vinst.

Förtydligar att jag inte vet så mycket om Nobina eller om bussbranchen, jag spekulerar bara utifrån vad jag kan om upphandlad verksamhet. Så kom gärna med mer info om Nobina, jag tar gärna emot tips på bolag jag inte har koll på :)
 
Har gått nedåt en del sista tiden. Jag försöker använda tiden till att lära mig att hantera nedgångar bättre, jag tänker att det är då det är viktigt att fatta kloka beslut (att göra vinst när hela börsen i allmänhet går bra är ju betydligt lättare...:)). Men det har gått upp så länge så just nu känns det bara jobbigt :nailbiting:
 
Nu är bilen såld. :) Så skönt att ha det ur världen iaf.

Jag insåg igår kväll att jag har dålig koll på själva köpet av fonder. Det tar ju längre tid än aktier för köpen att gå igenom.

Säg att jag köper en fond som just nu är värd 500 kr och jag köper för 250 kr (dvs 1/2 fond). Köpet går igenom först tre dagar senare och då har fonden sjunkit drastiskt till 250 kr. Får jag då fortfarande 1/2 fond, eftersom det var värdet när jag registrerade köpet eller får jag 1 fond för det är värdet när köpet gick igenom?
Jag misstänker att man får 1/2 fond. Det är ju det tråkiga med fonder, att det tar sån tid!
 
Har fö bestämt mig för att sälja mina Teliaaktier så fort jag har förtjänst på dem, för fy fan vad dåligt bemött jag blivit som kund. Det företaget kan jag omöjligt stå upp för... :rage:
 
Jag har ett ISK som är jätteroligt just nu, typ 30% upp, innehållandes bland annat SaltX, myFC Holding och HQ. Sedan har jag en som är otroligt trist, med bla Nobina och Kappahl... Lite komiskt att mitt Vinna eller Försvinna-ISK gått riktigt bra sista tiden, och ISKet med "stabila" aktier sakta dalar.. :p
 
Jag har ett ISK som är jätteroligt just nu, typ 30% upp, innehållandes bland annat SaltX, myFC Holding och HQ. Sedan har jag en som är otroligt trist, med bla Nobina och Kappahl... Lite komiskt att mitt Vinna eller Försvinna-ISK gått riktigt bra sista tiden, och ISKet med "stabila" aktier sakta dalar.. :p
Det är samma för mig just nu. :D Fast mitt Vinna/försvinna har mycket rött, det är SaltX och Eyeonid som räddar upp det big time....
 
Jag hoppas att det är ok att jag hoppar in i tråden :D min ekonomiska situation är lite annorlunda.

Jag är förtidspensionerad och får ut sådär 4600 i månaden. Men jag har också fått en klumpsumma från mitt försäkringsbolag som nu ska "räcka resten av livet" så min plan är helt enkelt att försöka ordna det långsiktigt för mig själv att dels leva så billigt jag kan och dels se till att pengarna jag har växer. Jag köpte ett hus för ena delen av pengarna och resten ligger på ett sparkonto (0.75% ränta) för ett par år sedan satte jag in ca 10k på ett avanza konto och efter att jag insett att aktier inte va min grej ligger nu det mesta i fonder istället. Jag är 31 så jag kan nog säga att jag tänker hyfsat långsiktigt :D min tanke med kontot va egentligen bara att jag inte tänkte sätta in mer pengar själv, utan jag har helt enkelt använt mina vinster till att investera i andra fonder. Totalt ligger jag nu på runt 15k inom kontot
 
Vad tror vi om Nobina?
De har riktigt trista röda siffror i min portfölj nu :down:
Jag fattar inte varför just Nobina varit så hypat. Jag tror också att vi kommer att åka buss även i framtiden, men ser Nobina som vilken bussoperatör som helst och ser inte att de har något unikt att konkurrera med. Så jag har inte köpt.
PS. Började skriva detta inlägg imorse och sen skrev @Thaliaste allt jag ville ha sagt, men postar ändå.
 
Välkommen @Hazel

Men du, förstår jag dig rätt att du försöker leva på 4600 kr per månad? Hur går det till? Har du ingen boendekostnad?
 
Sålde Telia idag, känns skönt. Har fortfarande inte fått internet trots att jag tjatat regelbundet i snart en månad. :mad:

Köpte Swedbank istället, får se om bank är bra att ha eller inte. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp