Bukefalos 28 år!

Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har någon här inne ISK hos både ex. Avanza och Nordnet? Skaffade hos Avanza först men eftersom de bara har courtagefritt upp om 50K tänkte jag att man kanske skulle komplettera med Nordnet? :confused:
Jag har, tänker att jag ska ha fonderna där och aktier på Avanza. Gillar också A bättre!
 
Fick äntligen utdelningen från Björn Borg, men givetvis missade jag att handla idag. Blir några Telia imorgon. :) Sedan får jag vänta ända till löning för mer shopping. :nailbiting:
 
Mina kära Cellavision rasade idag (tillsammans med mycket annat på börsen), jag kan inte se någon direkt förklaring till varför de trillade ner så pass idag. Funderar på om det kan ha varit för att de ökat relativt mycket perioden innan och blev övervärderade? Eller så är det tillfälligt och därmed bra läge att köpa fler nu. Svårt detta! Vet inte hur jag ska tänka.
 
Jag har just lyssnat på Öbergs Slå proffsen - tio steg till bättre aktieaffärer, och blev nyfiken på Rea-metoden som han beskriver. Någon som har provat det? Och kanske har exelarket att dela med sig av? ;)
 
Jag har just lyssnat på Öbergs Slå proffsen - tio steg till bättre aktieaffärer, och blev nyfiken på Rea-metoden som han beskriver. Någon som har provat det? Och kanske har exelarket att dela med sig av? ;)

Rea-metoden, är det att köpa en viss aktie när man själv anser att den är billig? För då använder jag mig av det. Dvs jag har en lista på bolag jag vill äga och så köper jag när det är billigt (enligt mig). Enda kruxet är att de flesta aktier är så dyra nu, jag är så hemsk så jag längtar till nästa krasch. :o
 
å jag är så hemsk så jag längtar till nästa krasch. :o

En stor krasch som drar många bolag med sig, skapar arbetslöshet och ekonomisk oro i världen är väl inget att längta efter totalt sett, men det kommer ju då och då och är inte mycket att göra åt. Vissa bolag klarar sig och andra går under.

Jag har gett upp tron på min förmåga att förutse hur börsen ska röra sig, så därför siktar jag på att följa min övergripande strategi med indexfonder och köpa varje månad utifrån läget den månaden fast gärna försöka pricka den veckans förmånligaste kurs.
 
En stor krasch som drar många bolag med sig, skapar arbetslöshet och ekonomisk oro i världen är väl inget att längta efter totalt sett, men det kommer ju då och då och är inte mycket att göra åt. Vissa bolag klarar sig och andra går under.

Jag har gett upp tron på min förmåga att förutse hur börsen ska röra sig, så därför siktar jag på att följa min övergripande strategi med indexfonder och köpa varje månad utifrån läget den månaden fast gärna försöka pricka den veckans förmånligaste kurs.

Jag behöver bara en lite lagom krasch. :angel:

Nä, men om börsen kraschar beroende på bubblor tycker jag det bara är bra, att det rensas lite. Sedan är det klart att det aldrig är skoj när det väl sker, eftersom det blir så stora effekter världen över.

Min strategi just nu är att försöka ha tålamod med mig själv. Som vanligt vill jag ha allt klart NU dvs portföljen helt uppbyggd och klar. ;)
 
Jag har gett upp tron på min förmåga att förutse hur börsen ska röra sig, så därför siktar jag på att följa min övergripande strategi med indexfonder och köpa varje månad utifrån läget den månaden fast gärna försöka pricka den veckans förmånligaste kurs.

Hur vet man det liksom? :o
 
Jag behöver bara en lite lagom krasch. :angel:

Nä, men om börsen kraschar beroende på bubblor tycker jag det bara är bra, att det rensas lite. Sedan är det klart att det aldrig är skoj när det väl sker, eftersom det blir så stora effekter världen över.

Min strategi just nu är att försöka ha tålamod med mig själv. Som vanligt vill jag ha allt klart NU dvs portföljen helt uppbyggd och klar. ;)
Man kan ju längta till stora dippar istället. Som kinaoron förra året tex
 
Rea-metoden, är det att köpa en viss aktie när man själv anser att den är billig? För då använder jag mig av det. Dvs jag har en lista på bolag jag vill äga och så köper jag när det är billigt (enligt mig). Enda kruxet är att de flesta aktier är så dyra nu, jag är så hemsk så jag längtar till nästa krasch. :o
Ja, precis. Han hade några nyckeltal man använde, och så skulle man köpa/behålla de bolag som var 10 i topp, typ. Bara large cap, om jag förstår det rätt.
 
Okej, nu har jag knåpat ihop ett excelark, som jag hoppas blev enligt REA-metoden. Det baseras på aktuell kurs, vinst per aktie, e/p-talet och total vinst per aktie. Och så sorterar man lite däremellan.
Jag tog ett gäng slumpmässigt utvalda largecap-bolag, och enligt detta så ska man just nu köpa (eller behålla) SCA, Investor och Castellum bland annat. Å andra sidan säger han i boken att investorbolag, banker och fastighetsbolag inte riktigt lirar med metoden alltid. Jag minns dock inte varför... :o Man ska välja ut 20 bolag att jämföra,men jag har inte fått riktigt kläm på hur man väljer ut dem ännu.
 
Jag har just lyssnat på Öbergs Slå proffsen - tio steg till bättre aktieaffärer, och blev nyfiken på Rea-metoden som han beskriver. Någon som har provat det? Och kanske har exelarket att dela med sig av? ;)
Kopierar mitt svar från tidigare i tråden :angel:
Rea för mig är att avkastningen på aktien ska motsvara minst 4 % av priset. Och då jag endast köper för att behålla (åtminstone till min pension) så är avkastning = utdelning för mig

Jag köper aktier för att behålla långsiktigt, men det är ändå så att priset är viktigt. Vid köptillfället ska utdelningen vara minst 4% för att jag ska köpa. Gärna mer såklart, men aldrig (numera) under.
Utöver det kravet så ska det också vara ett företag jag tror på långsiktigt. Dels för att aktien ska fortsätta ge utdelning på en önskad nivå, dels att den ska öka i värde så att jag säljer med vinst om utdelningen inte räcker när jag går i pension.
 
Fick lönebesked idag (semester hela maj = osäker på slutsumman) och jag har därefter suttit och kikat på vad jag ska köpa imorgon.

Är lite kluven då jag verkligen skulle vilja handla på mig mer HM-aktier, men de jag har sedan innan är hos Avanza och just nu fyller jag på aktier hos nordnet. Är jag bara fånig som håller isär innehaven? Eller gör ni också så? Det är fortfarande samma företag att ha koll på sas.

Tanken var att välja bolag på nordnet som jag kan "glömma bort" vid behov, men jag märker att jag ändå är där och kollar varje dag. :o
 
Har fått in en post pengar som kommer att användas men jag undrar om jag kan få lite input vart jag gör av pengarna om jag bara ska ha dem där i 3-6 månader? Jag har en fond som ökat med över 14% på tre månader men vet inte om jag vågar chansa på att den ökar ytterligare? Samt sen har jag en post som ska sparas/investeras under ett års tid ungefär.. Jag vill helst att pengarna arbetar och inte bara ligger och skvalpar. Mkt tacksam för input!
 
Har fått in en post pengar som kommer att användas men jag undrar om jag kan få lite input vart jag gör av pengarna om jag bara ska ha dem där i 3-6 månader? Jag har en fond som ökat med över 14% på tre månader men vet inte om jag vågar chansa på att den ökar ytterligare? Samt sen har jag en post som ska sparas/investeras under ett års tid ungefär.. Jag vill helst att pengarna arbetar och inte bara ligger och skvalpar. Mkt tacksam för input!

Så kort tidshorisont hade jag inte vågat riskera pengarna på aktier/fonder utan då hade jag letat upp ett sparkonto eller ev fasträntekonto med bra ränta. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp