Bukefalos 28 år!

Blir ev av med körkortet. Hur göra?

Du missar hälften av vad jag skrev. Men det är okej.
Hur kan du veta det? Bara för att jag valde att kommentera en sak och inte allt du skrev?

Jag hade som jag skrev i inlägget du svarade på läst in mig lite snabbt och såg att körkortsåterkallelse faktiskt är en del av straffet även i juridiskt mening. Det du skrev var ungefär det jag fann om än biten kring orsaken som du angav var EU-rätt delvis inte var helt rätt.
 
Bara en allmän reflektion, men tittar jag på STRADA rent övergripande så är upphinnandeolyckor väldigt vanliga. Oftast det som ger timslånga köer på motorvägarna var och varannan dag.

Kanske är det så att de skärpt straffet för det? Det kostar samhället enormt mycket för att många bilförare inte håller avståndet.

Men det är spekulation från min sida att straffen har skärpts.
 
Bara en allmän reflektion, men tittar jag på STRADA rent övergripande så är upphinnandeolyckor väldigt vanliga. Oftast det som ger timslånga köer på motorvägarna var och varannan dag.

Kanske är det så att de skärpt straffet för det? Det kostar samhället enormt mycket för att många bilförare inte håller avståndet.

Men det är spekulation från min sida att straffen har skärpts.

Jag tycker dock att köerna borde vara kortare om alla dessa blivit av med körkortet... Nu var min olycka ingen kökrock utan baserat på en olaglig handling från en annan, vilket jag tror polisen ansåg vara förmildrande. För mig.
 
Jag tycker dock att köerna borde vara kortare om alla dessa blivit av med körkortet... Nu var min olycka ingen kökrock utan baserat på en olaglig handling från en annan, vilket jag tror polisen ansåg vara förmildrande. För mig.
Det kunde ju rent teoretiskt lika gärna vara ett djur någon stannade för så jag kan nog ändå förstå att transportstyrelsen lyfter det så att säga. Har du fått ihop någon överklagan?
 
Jag tycker dock att köerna borde vara kortare om alla dessa blivit av med körkortet... Nu var min olycka ingen kökrock utan baserat på en olaglig handling från en annan, vilket jag tror polisen ansåg vara förmildrande. För mig.
Jag tror helt ärligt inte att det skulle hjälpa, att de blir av med körkortet. Det finns nya människor som fyller deras platser var dag... jag blir helt ärligt snart inte förvånad över vad man stöter på ute i trafiken idag, det är skrämmande åt vilket håll utvecklingen gått.

Sen kan jag personligen tycka att dra in kortet x antal månader efter aktuell händelse känns väl sådär, i så fall borde det väl skett direkt, men världen blir bara konstigare och konstigare var dag, så inte så förvånad där heller tyvär. :/
 
Jag tycker dock att köerna borde vara kortare om alla dessa blivit av med körkortet... Nu var min olycka ingen kökrock utan baserat på en olaglig handling från en annan, vilket jag tror polisen ansåg vara förmildrande. För mig.
Ja jag vet att det inte var en kökrock. Det var en allmän reflektion över upphinnandeolyckor.
 
Det kunde ju rent teoretiskt lika gärna vara ett djur någon stannade för så jag kan nog ändå förstå att transportstyrelsen lyfter det så att säga. Har du fått ihop någon överklagan?

Jag har inte påstått att jag ska gå fri heller, bara att jag tycker en varning räcker. Att stanna mitt på 70-väg för att släppa över gående är inte lagligt. Sen vet jag ju inte om hon också fick böta.
 
Jag har inte påstått att jag ska gå fri heller, bara att jag tycker en varning räcker. Att stanna mitt på 70-väg för att släppa över gående är inte lagligt. Sen vet jag ju inte om hon också fick böta.
Var står det att det inte skulle vara lagligt?
Körde du på bilen bakifrån så är det allvarligt.
Allvarligare blir det om du körde ett tung fordon. Ngt man förmodligen vägt in i det hela

Jag kan inte dömma, har inte alla fakta.

Men det faktum att man drar in förarbevis visar ju på att man ser allvarligt på det hela. Sedan är det ju så jävligt att en sekunds oupmärksamhet kan drabba den bäste. De flesta av oss har bara tur att det inte händer ngt vid de tillfället.
 
Var står det att det inte skulle vara lagligt?
Körde du på bilen bakifrån så är det allvarligt.
Allvarligare blir det om du körde ett tung fordon. Ngt man förmodligen vägt in i det hela

Jag kan inte dömma, har inte alla fakta.

Men det faktum att man drar in förarbevis visar ju på att man ser allvarligt på det hela. Sedan är det ju så jävligt att en sekunds oupmärksamhet kan drabba den bäste. De flesta av oss har bara tur att det inte händer ngt vid de tillfället.
Skulle väl vara den här:
Stannande och parkering
47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs

I ett svar till en körkortsfråga som jag googlade fram står det:
1. Jag kör på en 70 väg (huvudled) får jag stanna och ringa ett samtal eller är det förbjudet?
Svar: Du kan få stanna om det finns ställen att stanna på, men annars är det förbjudet att stanna på huvudled om inte nöden kräver det.
 
Var står det att det inte skulle vara lagligt?
Körde du på bilen bakifrån så är det allvarligt.
Allvarligare blir det om du körde ett tung fordon. Ngt man förmodligen vägt in i det hela

Jag kan inte dömma, har inte alla fakta.

Men det faktum att man drar in förarbevis visar ju på att man ser allvarligt på det hela. Sedan är det ju så jävligt att en sekunds oupmärksamhet kan drabba den bäste. De flesta av oss har bara tur att det inte händer ngt vid de tillfället.

Ingen buss inblandad.
 
Fick ett aningen oväntat brev från Transportstyrelsen igår vilket vände min värld upp och ner. Dom verkar vilja återkalla mitt körkort efter olyckan i mars. Jag ska återkomma snarast med ett yttrande om varför dom inte skulle ta det.
Hur gör jag nu? Jag och alla jag pratat med (inkl flera poliser) anser att det är för hårt, en varning borde räcka.
Jobbet ska skriva ihop ett intyg om att det är min inkomst och jag får skriva ner att det är första pricken och bötesbeloppet på 19 års körning, varav 18 yrkesmässigt.
Men chefen så att han inte trodde det skulle hjälpa.
En av poliserna sade direkt att jag skulle överklaga om det beslutas så och det kommer jag göra förstås.
Men måste jag blanda in jurist då? Får jag jobba vidare tills svaret på överklagan är sagt?

Jag behöver verkligen er hjälp nu :cry:

Jag fick sånt brev efter att ha kört för fort lite för många gånger på för kort tid :angel:
Jag skrev ett brev helt enkelt. Behövde inte körkort i jobbet så inget intyg från någon annan, men skrev att jag behöver bil för att ta mig till jobbet, ta mig till stallet, att sambon inte hade körkort osv.
För mig räckte det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 491
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 914
Senast: Saeta
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 955
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp