Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är bara den logiska fortsättningen av ditt resonemang.

Citerar mig själv igen: "Jag vill inte att någon religion ska få ha böneutrop. Att inte tillåta böneutrop strider inte mot religionsfriheten. Det är ingen rättighet att få störa folk."

Om du har tolkat mig som att jag välkomnar böneutrop så ligger problemet av att följa logiska resonemang hos dig uppenbarligen.

Dvs att när man flyttar till det sekulära Sverige blir man sekulär. Oavsett om man tillåter vuxendop eller minareter.

Om du nu inte kan följa ditt eget resonemang ska du nog fundera om du har fördomar, är rasist eller bara har svårt med att förstå sammanhang.

Väntar i spänning på svaret

Jag har i flera inlägg nu försökt vara så tydlig det bara går med att förtydliga att jag varken tycker eller någonsin har skrivit att man blir sekulär av att flytta till Sverige.

Om du fortfarande inte förstår vad jag menar finns det inget kvar att göra. Du klarar uppenbarligen inte av att förstå simpel svenska. Men jag hoppas att du åtminstone förstår det här: Felet ligger hos dig och inte i mitt resonemang.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Kl

Men alltså....är det inte lite onödigt att snacka om förbud av religioner och religiös utövning/ uttryck?

Risken att detta blir verklighet i sverige är ju rätt minimal
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja.


Det är alltså omgivningen och tid som gör att muslimer (och andra grupper) brukar bli mer sekulariserade när de flyttar till ett mer sekulariserat land.

.

Exakt, dvs det bästa vi kan göra mot fundamentalism är låta fler komma till Sverige.

Det var ett lite udda svar från SD, men kul att du kom till den slutsatsen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om vi får bygga svenska kyrkan i iran och spela våra klockor där varje Söndag när vi har gudstjänst så JA då får dom ha sin böneutrop varje söndag de me;)

Nu skulle vi aldrig få ha en svensk kyrka i iran så mitt svar är alltså NEJ

dom får ha de innei sina egna kyrkor i högtalare men jag vill slippa höra deras spåk gala när jag sitter på min balkong och ska äta eller bara koppla av.

Vi är i Sverige och vi är inte musklimer man ska kunna få säga de utan att bli nerbankad som rasist.. för det är jag inte på långa vägar.
Har många utlänska vänner och ex, men det börjar gå till överdrift, vi får inte sjnga nationaslången på skolorna för de är rasistisk med böneutrop ska vi ha!

Idag ska man skämmas för att vara svensk svenska flaggan är något fult och skall icke visas, vill man visa och vara stolt skall man stångas in i skamvrån och tuktas ur sin synd som rasist!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ska vi ha öppenheten och toleransen som råder hos statsmakten i Iran som en förebild menar du?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vi är i Sverige och vi är inte musklimer man ska kunna få säga de utan att bli nerbankad som rasist.. för det är jag inte på långa vägar.

Vilka är "vi"? Jag känner svenskar som är muslimer, svenskar som är kristna, svenskar som är agnostiker och svenskar som är ateister.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om vi får bygga svenska kyrkan i iran och spela våra klockor där varje Söndag när vi har gudstjänst så JA då får dom ha sin böneutrop varje söndag de me;)

Nu skulle vi aldrig få ha en svensk kyrka i iran så mitt svar är alltså NEJ
med andra ord vill du ha samma totalitära kontrollstyre som i Iran då?
dom får ha de innei sina egna kyrkor i högtalare men jag vill slippa höra deras spåk gala när jag sitter på min balkong och ska äta eller bara koppla av.
vad jag förstår så har man gått den vanliga svenska vägen , sökt, motiverat och erhållit myndigheternas tillstånd, så demokratiskt svenskt det kan bli.
Vi är i Sverige och vi är inte musklimer man ska kunna få säga de utan att bli nerbankad som rasist.. för det är jag inte på långa vägar.
Har många utlänska vänner och ex, men det börjar gå till överdrift, vi får inte sjnga nationaslången på skolorna för de är rasistisk med böneutrop ska vi ha!
Du blandar ihop begreppen, svensk är ett etniskt eller juridiskt begrepp, du har ett svenskt pass, eller möjligheten att få ett. kristen eller muslin är ett religiöst begrepp somn inte har ett dugg med medborgarskap att göra

Idag ska man skämmas för att vara svensk svenska flaggan är något fult och skall icke visas, vill man visa och vara stolt skall man stångas in i skamvrån och tuktas ur sin synd som rasist!

Skäms du? Jag tycker att färgerna passar och att den religiösa symbolen delar upp färgerna på ett vackert sätt. Att vara rassist innebär att man ser ner på etniska grupper, och har ingenting med antipati mot religiösa grupper att göra. Hitler ex. gav sig på både judiska Judar och kristna Judar, Det var rassism!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Exakt, dvs det bästa vi kan göra mot fundamentalism är låta fler komma till Sverige.

Det var ett lite udda svar från SD, men kul att du kom till den slutsatsen.

vi ska ha de sedvanliga friheterna i Sverige, rätt att verka politiskt o religionsfrihet. Detta samtidigt som staten har en rätt och en skyldighet att slå ner på de grupper o personer som aktivt arbetar (om det sker med medel o metoder som inte stämmer med lagstiftningen) för att skada det av oss valda samhället
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om vi får bygga svenska kyrkan i iran och spela våra klockor där varje Söndag när vi har gudstjänst så JA då får dom ha sin böneutrop varje söndag de me;)

Du utgår från svunnen tid.

Vi har ingen statsreligion i Sverige. Det innebär att uttrycket "våra klockor" inte är kopplat till nationen!

"Vi" i din text handlar om medlemmar i svenska kyrkan. Inte om svenskar och Sverige.

Däremot har vi religionsfrihet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tragiskt med uttrycken vi och dom, när det i båda fallen handlar om svenskar som vill utöva sin grundlagsskyddade religionsfrihet.

Det finns många svenskar som är muslimer. Det finns många svenskar som är kristna. Det finns många svenskar som är ateister. Det finns ytterligare många svenskar som bekänner sig till diverse andra trosuppfattningar.

Sverige har ingen statsreligion. Staten värderar inte religioner.

Dags att vakna!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

googla Sam Harris och lyssna på vad han har att säga. Om inte så kan ni googla Christofer Hitchens och lyssna till kloka ord. Ett litet tips om ni vill komma ut den naivitet som råder.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Då måste jag fråga, var ngn av "de fyra ryttarna" emot religionsfrihet, dvs rätten att själv välja livsåskådning?
Jag tror inte det.

Är det naivt att vara för denna fundamentala rätt?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?


Vi är i Sverige och vi är inte musklimer man ska kunna få säga de utan att bli nerbankad som rasist..
för det är jag inte på långa vägar.
Idag ska man skämmas för att vara svensk svenska flaggan är något fult och skall icke visas, vill man visa och vara stolt skall man stångas in i skamvrån och tuktas ur sin synd som rasist!

Men jag är i Sverige och är muslim, eller har jag missat något?

Tycker svenska flaggan är vacker och sjunger gärna nationalsången även om jag hellre sjunger Idas visa på just skolavslutningar.
När jag tänker på det så har jag nog under tolvårs skolavslutningar aldrig sjungit nationalsången men det har heller aldrig föregåtts av någon diskusion om huruvida det var olämpligt att sjunga den utan det har nog mest varit för att vi barn hellre har sjungit muntra sommarsånger.

Fram för mer kyrkoklocksringningar, böneutrop, glassbils trudelutter och vacker nationalsång.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men jag är i Sverige och är muslim, eller har jag missat något?

Tycker svenska flaggan är vacker och sjunger gärna nationalsången även om jag hellre sjunger Idas visa på just skolavslutningar.
När jag tänker på det så har jag nog under tolvårs skolavslutningar aldrig sjungit nationalsången men det har heller aldrig föregåtts av någon diskusion om huruvida det var olämpligt att sjunga den utan det har nog mest varit för att vi barn hellre har sjungit muntra sommarsånger.

Fram för mer kyrkoklocksringningar, böneutrop, glassbils trudelutter och vacker nationalsång.

:bow:

Här sjöngs heller aldrig nationalsången på skolavslutningen, jag har lite svårt att se kopplingen. Däremot sjöngs den 6 juni av oss glada skolbarn medan flaggan hissades, ofta av ett par käcka scouter(jag växte inte upp under 40-talet, tro det eller ej). Mitt enda riktigt tydliga minne av dessa tillfällen är ett år då scouterna misslyckades lite med att veckla ut flaggan och ett blågult jätterussin firades upp. :laugh:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

vad det gäller vissa araber så är graden av sekularisering inte avhängigt av etnisk påverkan, snarare av geografisk. man både festar, super o XXX hej vilt när man befinner sig i monaco eller london. sedan när man kommer hem hemfaller man åter till den saudiska varianten av Islam:sneaky:

Aaaha nu förstår jag anledningen till mina arbetskamraters fest-supa-och XXX hejvilt historier efter weekendresor till London eller solsemestrar, det är den geografiska påverkan:D

Jazmin
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om vi får bygga svenska kyrkan i iran och spela våra klockor där varje Söndag när vi har gudstjänst så JA då får dom ha sin böneutrop varje söndag de me;)

Nu skulle vi aldrig få ha en svensk kyrka i iran så mitt svar är alltså NEJ

Det är riktigt, att det sannolikt inte skulle kunna byggas någon svensk kyrka i Iran, men kyrkor finns det. Iran, som är mycket strikt, håller också på regeln om att bl.a. kristna har ställning som dhimmi (skyddsfolk).

Den iranska författningen föreskriver att av parlamentsledamöterna ska en vara jude, tre kristna och en zoroastrier, vilket svarar mot deras andel av befolkningen. Av de kristna ska två vara armenier och en assyrier eller kaldé. Det har sedan länge bott många armenier i Iran, inte minst i Isfahan. Många assyrier bor vid Urmiasjön. Den assyriska kyrkan leds av patriarken av Teheran.

För såväl kristna som muslimer gäller att det är de erkända samfunden som man måste tillhöra. T.ex. skulle en alawit inte få rösta i Iran, och det skulle inte heller en kristen iranier kunna göra, om han bleve protestant.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om vi får bygga svenska kyrkan i iran och spela våra klockor där varje Söndag när vi har gudstjänst så JA då får dom ha sin böneutrop varje söndag de me;)

Nu skulle vi aldrig få ha en svensk kyrka i iran så mitt svar är alltså NEJ

dom får ha de innei sina egna kyrkor i högtalare men jag vill slippa höra deras spåk gala när jag sitter på min balkong och ska äta eller bara koppla av.

Vi är i Sverige och vi är inte musklimer man ska kunna få säga de utan att bli nerbankad som rasist.. för det är jag inte på långa vägar.
Har många utlänska vänner och ex, men det börjar gå till överdrift, vi får inte sjnga nationaslången på skolorna för de är rasistisk med böneutrop ska vi ha!

Idag ska man skämmas för att vara svensk svenska flaggan är något fult och skall icke visas, vill man visa och vara stolt skall man stångas in i skamvrån och tuktas ur sin synd som rasist!

Förlåt men hur visar du o dina polare att ni är stolta över att vara svenska? Om ni blir uppfattade som rasister så gör ni förmodligen fel:cool:

Deras språk gala? :banghead:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Aaaha nu förstår jag anledningen till mina arbetskamraters fest-supa-och XXX hejvilt historier efter weekendresor till London eller solsemestrar, det är den geografiska påverkan:D

Jazmin

ja, eller ordentliga Svenska "mammas pojkar" som svirar loss i österrikiska vinter byar under sportloven;)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Exakt, dvs det bästa vi kan göra mot fundamentalism är låta fler komma till Sverige.

Nja håller inte med om "dvs". Bara för att många blir mer sekulariserade efter en tid i Sverige betyder det inte alls att det är det bästa sättet att motverka fundamentalism. Eller ens ett bra sätt.

Hur går det med svaret ang. lönediskriminering förresten?
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 010
Senast: ii-ssa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Rosett
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 981
Senast: TinyWiny
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 110
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp