Bukefalos 28 år!

Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

FreSus

Trådstartare
Vad tycker vi/ni om detta?
Hätska diskussioner pågår på facebook, kanske även här?

Vill gärna höra era för/emot argument.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Bara om det är hyfsade tider. Inte jättetidigt på morgonen eller sent på kvällen. Vaknade varje morgon av böneropen när jag var i Israel fram till sista dagarna, hade vant mig då.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja. Varför inte, ett enda utrop på en vecka, våra kyrkklockor ringer ju hur mycket som helst.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vad tycker vi/ni om detta?
Hätska diskussioner pågår på facebook, kanske även här?

Vill gärna höra era för/emot argument.

Om samma begränsningar som vad som gäller för kyrkklockor så ja.
Om samma bönutrop som i arabvärlden 5 ggr/ dag så nej.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja.

Har varit på semester i muslimskt land, bodde nära flera minareter, och jag tycker inte det var det minsta störande eller irriterande att höra böneutropen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag tycker att en gång i veckan är både okej och inte okej, det är ett främmande språk och det känns inte bekvämt med deras budskap, dessutom är det en religion jag absolut inte stödjer, även om alla såklart inte är extrema.
Jag skulle inte uppskatta att en präst stod och skrek ur bibeln heller.

Problemet är väl att nu hoppas de få igenom 5ggr/dagen varje dag, och det skulle absolut inte vara okej.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Kanske litet överraskande, även för mig själv, är jag emot. Inte så mycket på grund av innehållet i utropen - även om det inte ökar min acceptans - som på grund av att det skulle utgöra en tillförd störning. Kyrkklockor stör förvisso också, men jag har en större acceptans för det dels genom det historiska sammanhanget och dels för att jag personligen är mer van vid det. Man kan hävda att det finns så mycket andra saker som låter i vår miljö idag, men det argumentet funkar åt båda håll.

Jag är övertygad om att det går rätt bra att utöva islam med böneutrop bara vid särskilda tillfällen, såväl som protestantism med klockringning bara vid särskilda tillfällen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej till kyrkklockor och nej till böneutrop.

Störande är vad det är!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

De har tydligen sagt som så att de startar med en gång om dagen men sedan önskar utöka såsom sig bör utövas, dvs 5 ggr per dag.

Jag har också rest i olika länder och hört dessa och nej, jag vill inte ha det i min vardag.

Självklart accepterar jag det där på plats men i mitt eget hemland? Nej.
Lika lite som de vill ha kvinnor som kör bil/förlustar sig på krogen/visar axlar, knä & tår.

Är jag kristen? Både jag och nej. Tvingar jag på den kristna tron på andra? Absolut inte. Tycker inte att Sverige i helhet gör det heller. Varför ska muslimer behöva stå ut med den kristna klockringningen om jag inte accepterar deras böneutrop?
Av den enkla anledningen att det är sveriges tradition/kultur/majorietets religon.
Precis på samma sätt som jag accepterar det i muslimska länder men inte skulle kräva svensk klockringning på plats :)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har inga problem med det.

Bodde sisådär hundra meter från en moské i London - de skippade den allra första utropningen klockan 5 på morgonen eller vilken tid det nu kan vara, har kass koll, (vilket jag var rätt glad för - att de skippade morgonutropet alltså, inte att jag har så kass koll ;)) men annars tyckte jag mest att det var fint. Bor nära en moské nu och det hade inte gjort mig nånting om det blev böneutrop där, då störs jag mer av de fem spårvagnslinjerna som går utanför huset ;)

Är det något jag störs av mer än något annat är det kyrkklockorna i Hunnebostrand där mina föräldrar har fritidshus, kyrkan ligger 25 meter bort och det ringer så in i helskotta tre gånger varenda söndagsmorgon.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

KL

Efter att ha bott i Mellan Ostern fran och till de senaste 30 aren sager jag definitivt nej. Det varsta ar nar det ar flera Moskeer i narheten och alla kor igang med ett par minuters skillnad 4-5 pa morgonen.:angel: Eller ramadan nar de gar/cyklar runt med trumma pa morgonen och vacker folk:crazy:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men herregud, vi har ju inte ens så många moskéer att det skulle bli så.

Jag säger hell to the yeah så länge det inte är för tidigt på mornarna. Jag vill sova :p
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej, "de" har sagt som så att "de" vill ha böneutrop till fredagens eftermiddagsbön, vilket är den viktigaste bönen. Samt efter Ramadan och efter... pilgrimsfärden kanske det var?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det som diskuteras vad gäller moskén i Fittja utanför Stockholm gäller böneutrop inför fredagsbönen och så ytterligare ett par gånger om året vid de större högtiderna.

Det finns väl högst 5-10 minareter i hela Sverige, så att det ska bli lika mycket ropande som i Mellanöstern behöver vi nog inte oroa oss för.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det som diskuteras vad gäller moskén i Fittja utanför Stockholm gäller böneutrop inför fredagsbönen och så ytterligare ett par gånger om året vid de större högtiderna.
Precis! Det övergår mitt förstånd hur man kan ha problem med det.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag är emot religiösa yttringar i det offentliga rummet, oavsett vilken religion det gäller. Visst har vi religionsfrihet och det ska vi förstås ha, men det ska inte störa andra.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vill gärna höra era för/emot argument.
För:
-Det råder religionsfrihet i detta landet, någonting jag tycker att vi ska värna om.
-Det är inte mer störande än någonting annat i samhället, tex kyrkklockor.

Emot:
-Det är störande.



Jag tror dock att de flesta som är emot faktiskt inte tycker att det är så störande egentligen, utan det handlar nog mer om en outtalad rädsla för att Sverige ska bli mer och mer muslimskt. "Ger man lillfingret tar de hela handen"-attityd. Jag tror att många svenskar är rädda för att islam ska breda ut sig ännu mer i Sverige. Extremisterna hävdar att de inte vill ha sharia-lagar i Sverige, och så långt går inte gemene man som är emot böneutropen. Men det är nog en stor rädsla för islamisering som ligger till grund för emot-sidan. Som Anna säger, det funkar ju i London. Varför skulle det inte funka här?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

och ingen av de som protesterar på fb bor ens i rätt stad så att de ska drabbas är bara tramsigt.

Jag är väl egentligen lite emot allt sånt religiöst ink kyrkklockor men ska kyrkan plinga kan han stå och ropa i moskén.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag är emot religiösa yttringar i det offentliga rummet, oavsett vilken religion det gäller. Visst har vi religionsfrihet och det ska vi förstås ha, men det ska inte störa andra.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 010
Senast: ii-ssa
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 346
Senast: Rosett
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
824
Senast: Rosett
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 982
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp