Bukefalos 28 år!

Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag tror dock att de flesta som är emot faktiskt inte tycker att det är så störande egentligen, utan det handlar nog mer om en outtalad rädsla för att Sverige ska bli mer och mer muslimskt.

Detta gäller verkligen inte i mitt fall. Jag upplever alla former av religion som stötande, och vill ha ett sekulärt samhälle - men med religionsfrihet, självfallet. Jag tycker inte om kyrkklockor heller. Jag tycker bara inte att det hör hemma i ett modernt och upplyst samhälle.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det där stämmer ju inte, de tänker STARTA med en gång i veckan för att vänja folk????
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Eller ramadan nar de gar/cyklar runt med trumma pa morgonen och vacker folk:crazy:

Jag antar att du menar Eid al-Fitr, slutet på Ramadan. Och det var ett mindre helvete när jag bodde nära moskén också kan jag säga. Trummor kom jag inte över, men folk körde runt i bilar och tutade non-stop hela nätterna.

Det var ungefär som när Arsenal vann trippeln, vägarna var helt blockerade och det tog mig över två timmar att komma till jobbet - en resa som normalt tog sisådär arton minuter.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Enligt vilken källa då?
Inte enligt ansökan i varje fall, och inte enligt några av de artiklar med intervjuer som jag läst.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det där stämmer ju inte, de tänker STARTA med en gång i veckan för att vänja folk????

I det förslag som man ska ta ställning till i kommunen, finns tre alternativ: böneutrop till fredagsbönen, böneutrop första fredagen i varje månad eller böneutrop två gånger om året.

Det ligger inte i moskéns egen makt att bestämma hur ofta böneutrop ska ske, och ingenting i det aktuella förslaget handlar om att starta på låg nivå för att sedan trappa upp.

Dessutom är det tydligen nästan en kilometer till närmaste bostadsområde från minareten räknat.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Detta gäller verkligen inte i mitt fall. Jag upplever alla former av religion som stötande, och vill ha ett sekulärt samhälle - men med religionsfrihet, självfallet. Jag tycker inte om kyrkklockor heller. Jag tycker bara inte att det hör hemma i ett modernt och upplyst samhälle.

Jag är för, det måste vara en enorm trygghet att i ett främmande land få kunna vara mer öppen med sin religon, jag är inte för religoner öht men störande för mig är först när andra prackas på åsikter- inte om man på avstånd hör eller ser något.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej, "de" har sagt som så att "de" vill ha böneutrop till fredagens eftermiddagsbön, vilket är den viktigaste bönen. Samt efter Ramadan och efter... pilgrimsfärden kanske det var?

Om det är så det är tänkt så har jag absolut inga problem med det, kör hårt :D jag tror att en stor anledning till motståndet hos många är att man tror att det kommer vara femtisju gånger om dagen.
Ja detta var då lite halvt kl :p
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag tycker att en gång i veckan är både okej och inte okej, det är ett främmande språk och det känns inte bekvämt med deras budskap, dessutom är det en religion jag absolut inte stödjer, även om alla såklart inte är extrema.
Jag skulle inte uppskatta att en präst stod och skrek ur bibeln heller.

Her er det bønneropet inneholder:

Gud er stor (4 ganger)
Jeg bekjenner at det ikke er noen gud utenom Gud (2 ganger)
Jeg bekjenner at Muhammad er Guds profet (2 ganger)
Kom til bønn (2 ganger)
Kom til suksess (2 ganger)
Gud er stor (2 ganger)
Det er ingen gud utenom Gud (2 ganger).

Til morgenbønnen legges det en ekstra linje mellom linje 5 og 6: «Bønn er bedre enn søvn» (2 ganger).

Selv elsker jeg bønneropene og setter veldig stor pris på dem når jeg er i Midtøsten, men jeg har stor forståelse for at folk som ikke er vant til dem synes de er forstyrrende.

avur, som glatt sover gjennom morgen-adhanen uansett hva muezzinen mener om søvn. :D
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag är för, det måste vara en enorm trygghet att i ett främmande land få kunna vara mer öppen med sin religon, jag är inte för religoner öht men störande för mig är först när andra prackas på åsikter- inte om man på avstånd hör eller ser något.

Jag förstår vad du menar, men det hela kan ju också vara en fråga om värdegrunder. Jag blir störd av kyrkklockor och böneutrop.
Jag personligen vill i egenskap av sekulär ateist inte ha religion i det offentliga rummet, vare sig det rör sig om böneutrop/kyrkklockor eller om diverse hattar och sjalar.
Fine by me om man vill tro på sagor och gubbar i himlen, men låt det inte gå ut över andra.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

För:
-Det råder religionsfrihet i detta landet, någonting jag tycker att vi ska värna om.
-Det är inte mer störande än någonting annat i samhället, tex kyrkklockor.

Emot:
-Det är störande.

Den grundlagsstadgade religionsfriheten innehåller både en positiv och en negativ del. Den positiva delen innebär en rätt att själv få utöva sin religion och den negativa delen, som ofta glöms bort, är rätten att slippa utsättas för religionsutövning. Vill man värna den negativa religionsfriheten bör man rimligtvis hindra både böneutrop och kyrkklockor.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

KL
Nej. Jag vill inte att det ska tillåtas med böneutrop.
Jag tycker det är självklart att det ska finnas moskéer, men religionen ska utövas därinne.
Jag tycker inte att man kan jämföra med kyrkklockor fullt ut. Visserligen ringer man i dom vid gudstjänst, men det är ju bara klockor som klingar, det är ordlöst och för mig är det skillnad. Här ringer man fortfarande i klockorna också för att markera arbetsdagens början och slut, så klockorna har en del i vår kultur som inte är enbart religiös (även om den egentligen är onödig nu för tiden).
Om man i moskén istället valde att använda något slags "larm" när det är bönedags skulle det vara ok för mig.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Dessutom är det tydligen nästan en kilometer till närmaste bostadsområde från minareten räknat.

Inte från Mosken i Fittja iaf.
Första bostadshuset i Fittja ligger 250 m från mosken, villor inom 500 m, Masmo första huset ca 550 m ifrån den. Och då har jag inte räknat de husen som ligger bara på andra sidan om kanalen in till Albysjön (där ligger bla en plantshop/cafe) där jag tror de bor folk som då också ligger 250 m ifrån ...

Den i Hallunda ligger ju sen ännu närmre till bebyggelse i form av Hallunda såklat men även Alby.

Fågelvägen till mitt jobb blir 900 m.

Och som sagt jag blir irririterad när jag bor hos mamma som har en kyrka som dundrar igång kl 10 på söndagar... INTE poppis !!! (ja jag sover fortfarande då)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Helt okej för min del. Visst skulle jag själv kunna uppfatta det som störande, men jag är väl medveten om att även jag gör saker som stör andra. När vi har hundträningar (lure coursing) så låter hundarna en hel del och jag är övertygad om att folk som bor i närheten störs. Men det är ju så det är med livet. Alla stör ju någon.

Jag blir gärna störd bara jag själv får störa lite.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag förstår vad du menar, men det hela kan ju också vara en fråga om värdegrunder. Jag blir störd av kyrkklockor och böneutrop.
Jag personligen vill i egenskap av sekulär ateist inte ha religion i det offentliga rummet, vare sig det rör sig om böneutrop/kyrkklockor eller om diverse hattar och sjalar.
Fine by me om man vill tro på sagor och gubbar i himlen, men låt det inte gå ut över andra.

Men hur kan det gå ut över andra om ingen tvingas att vara med?

Det låter ju bara lite ibland på håll.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vad tycker vi/ni om detta?
Hätska diskussioner pågår på facebook, kanske även här?

Vill gärna höra era för/emot argument.

Så länge det inte stör.

.... utgår från att volymen anpassas till närområdet.

golit störs mer av att alla städer ska fyllas med öltält och oljud.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men hur kan det gå ut över andra om ingen tvingas att vara med?

Det låter ju bara lite ibland på håll.

Nej precis. Poängen med det offentliga rummet är att alla ska kunna delta på sina villkor. Skulle vi bara få göra sådant som inte kan väcka anstöt eller irritation hos andra så skulle det offentliga utrymmet bli väldigt trångt.

Att vi lever i ett sekulärt samhälle betyder ju inte att ateister har rätt att slippa att alls komma i kontakt med religiösa föreställningar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ge religionsfrihet till en religion som inte tolererar andra religioner?
Om jag är inskränkt och trångsynt? Kanske det.
Har extremt svårt att hitta positiva saker med deras religion.
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 112
Senast: ii-ssa
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 465
Senast: Rosett
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
856
Senast: Rosett
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 209
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp