Boktips om NH

Ravishing

Trådstartare
Hej!

Jag söker tips på böcker till en hästtokig tjej som tycker om att hantera och rida hästar på ett mjukt och naturligt sätt. Tips på bra böcker inom ämnet NH?
 
Jag vet ju inte hur gammal hon är men en bok jag kan rekommendera är Dansa med hästar av Klaus Ferdinand Hempfling. Han har studerat hur ledarhästar i vild flockar beter sig. På det sättet har han överfört det kroppsspråket till människan. Inget våld, inte ens tillåtet att dra i grimskaftet. Hela boken handlar egentligen om att vara ledaren och att hästen ska göra saker en på egen vilja, aldrig bli tvingad. Det är mycket bakgrundsfakta men även en del övningar.

Kan tillägga att han använt samma metoder på vilda hästar som aldrig varit i kontakt med människor och fått samma resultat. Alltså en häst som följer en frivilligt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 473
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 586
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp