Bomlös hysterin!

Sv: Bomlös hysterin!

Granngården i den här sta´n säljer inga sadlar alls, det finns ingen marknad här. Däremot såg jag att travsportbutiken i grannstaden hade Knights sadeln. Jag såg däremot INGEN pad whatso ever till, och detta var i somras när jag verkligen var på G och skulle spana.. Så detta med att ni tror att försäljarna vet om att paden ska med, tror jag tyvärr inte riktigt stämmer på alla ställen.
 
Sv: Bomlös hysterin!

asmodeus skrev:
Ja men hur ska folk veta att de måste ha tillhörande pad då?

När jag började titta på bomlöst (3-4 år sedan) var det m e m ett krav när man köpte från ÅF att man köpte padden till. De sålde inte annars. Då fanns ingen begagnatmarknad att tala om, så det kan jag inte säga något om.

Nu när jag sålt min bomlösa har jag låtit paddarna gå med, och noga angett att de krävs för att sadeln ska vara funktionsduglig.

Har inte sett någon sida som säljer de sadlar som kräver padd som INTE angett att man behöver padden.
 
Sv: Bomlös hysterin!

Camilla_H skrev:
Hur breda paneler har ST CC? För när jag har sett bilder ser de inte ut att avra bredare än 10 cm.[/QUTE]

Ja, det beror på var man mäter. De är ju rätt svängda, så på mitten är den nog 10 cm men sen blir de bredare fram och bak. Men de fördelar ju då också längs med... :) Faktiskt så ser avtrycken på schabraket efter ST:en precis ut som efter en bomsadel fast något bredare.

/Camilla

En bomsadel med kilbossor blir också bredare fram och bak. Jag kan mäta exakt när jag kommer till stallet sen. Men jag tror min globus är 15-16 cm längre bak.
 
Sv: Bomlös hysterin!

Som sagt: jag är inte så intresserad att jag kommer koklla in tillverkarens hemsida varje dag för att kolla om den funkar. Men när inlägget med adressen SKREVS funkade den inte alls. Jag har en vanlig p4 med IE, alltså inget konstigt med den.

Med tanke på att du påstår att en bomsadel har mindre anläggningsyta ska väl du då ge blanka fan i att påstå att en bomlös har större anläggningsyta, för bara för att den ahr större anläggningyta gör ju inte att den fördelar trycket över ett större område när padden inte är så utjämnande som en bomsadel.
 
Sv: Bomlös hysterin!

Men människa, läs vad som skrivs! Man fördelar ut vikten över LÅREN. RYTTARENS lår.

Snälla, snälla, snälla, snälla, snälla, snälla, snälla. PROVA en bomlös innan du fortsätter argumentationen. Många här vet vad de pratar om, de har erfarenhet.
 
Sv: Bomlös hysterin!

Jag kan ju berätta att jag köpte min Torsion begagnat av en av brukarna på detta forum. Då pratades det inget om att jag behövde en speciell pad till sadeln...Hade jag vetat det så hade jag självklart köpt en specialpad direkt. Jag hade bara en vanlig westernpad under. Jag har dessutom varit på Barockträff med massor av folk från Bukes barockforum med den sadeln - UTAN specialpad. Ingen hade vänligheten att upplysa mig om att jag måste ha en specialpad till Torsionen.

Det här är ca 3-4 år sen. Idag vet jag bättre men då visste jag helt enkelt inget om dessa specialpadar som behövdes.

Tror att säljaren av min Torsion inte heller visste detta, annars är jag övertygad om att hon hade berättat detta för mig vid köpet.
 
Sv: Bomlös hysterin!

asmodeus skrev:
Tack för inbjudan! Jo jag åker neråt då och då ( bor några mil ovanför gävle) men just nu är det inte aktuellt åt södra dalarna hållet. Om du inte vill ha en gratis hästmassör vill säga :-) Jag vill inte ha någon bomlös själv, eftersom jag är nöjd med mina bomsadlar men däremot så är sadlar mitt stora intresse och det innefattar även de bomlösa som bara blir en större marknad så jag behöver lära mig mer om dem för att bilda mig en bättre uppfattning.

Jag bor 6 mil söder om Gävle och kan åka till Gävle om du tycker det är för långt att åka hit. Har en FreeForm och en Skitopad =)
 
Sv: Bomlös hysterin!

jojo54 skrev:
JAg tycker Bmlösa sadlar är bland det vidrigaste som finns att rida i! Förstår inte alls vitsen med att ha dem.. det går ju faktiskt att hitta en vanlig sadel som pasar och som man kanske själv sitter bra i också!

Haha, det där skulle jag också varit tvärsäker på en gång i tiden :devil:

vet du varför jag köpte en bomlös? För att jag GAV UPP att hitta en passande dressyrsadel.
 
Sv: Bomlös hysterin!

asmodeus skrev:
Jag måste få se en sån där kallad "skito" padd och vad de är gjorda av. Vart jag ska få se en vet jag inte än, eftersom det nästan inte finns en kotte häromkring som rider med bomlöst (och de som gör det rider utan pad...). (skit pad läser jag varje gång, ursäkta uttrycket men det ser ut som det står så :smirk: )
Jag fattar heller inte varför man inte kan få sadeln färdig att använda som den är utan måste peta under en massa dynor? Det är som att köpa en ikea pryl. Man kommer hem, packar upp och inser att man måste tillbaka för att köpa en tillhörande del för att möbeln ska fungera...
/Asmo funderar i bilder..

Varför man måste 'peta under en massa dynor'.. tja JAG tycker den stora FÖRDELEN med detta är att jag kan INDIVIDANPASSA sadeln, dels till EN individ men också till FLERA individer.

Med två olika paddar (och ev ett extra järn) kan jag använda samma sadel på BÄGGE hästarna utan att ge minsta lilla avkall på passformen. En sadel, två paddar, två hästar - perfekt passform.

Jag har också varit inne på IKEA-jämförelsen dock.. 'Bygg din egen sadel a la IKEA'. Men jag ser det alltså som en FÖRDEL.. Och när du passat in den så är det ju varken krångligt eller pyssligt, utan du lägger på den och hanterar den som vilken sadel som helst. Padden sitter ju där den sitter och man lägger på det hela och spänner gjorden, som på vilken bomsadel som helst.

Men vill mans lippa padd kan man ju köpa en med paneler, jag gillar dock den iden sämre i teorin iaf (aldrig provat ngn med paneler så det är bara en tanke grundad på teori dock)
 
Sv: Bomlös hysterin!

Håller med Alexandra till fullo här.

Jag köpte min Torsion light efter att ha provat en bekants Torsion endurance och det visat sig att hästen trivdes jättebra med den.
Han är rund över ryggen och rätt rak i ryggraden.

Nu har jag köpt en häst till, fyraåring som är rätt tanig över ryggen och dessutom lite överbyggd.
Att köpa sadel till henne hade inte blivit kul, speciellt inte då hon ändrar sig för varja vecka som går (tack och lov).

Den bomlösa passar båda hästarna eftersom jag har två padar.

Till unghästen har jag en sån här:
http://mustang.dk/cgi-sys/vare.exe?Vare=60032&lang=1
som jag lagt i extra ilägg i främre delen.

Till "den gamle" har jag ett grandeur-shabrak med två lager av det liggunderlagsliknande material som medföljde i.

Jag har i båda paddarna/iläggen skurit ut hål ungefär mitt på för att det inte ska bli så tjockt under låren.

Jag är supernöjd med lösningen och hästarna verkar också trivas.

Bomlöst är verkligt ekonomiskt (förutom alla andra fördelar).
 
Sv: Bomlös hysterin!

Diabolical_Kitten skrev:
Som sagt: jag är inte så intresserad att jag kommer koklla in tillverkarens hemsida varje dag för att kolla om den funkar. Men när inlägget med adressen SKREVS funkade den inte alls. Jag har en vanlig p4 med IE, alltså inget konstigt med den.

Med tanke på att du påstår att en bomsadel har mindre anläggningsyta ska väl du då ge blanka fan i att påstå att en bomlös har större anläggningsyta, för bara för att den ahr större anläggningyta gör ju inte att den fördelar trycket över ett större område när padden inte är så utjämnande som en bomsadel.

Konstigt, jag sitter just nu på en 386:a och jag kommer åt tillverkarens hemsida utan minsta problem. Men visst, jag kan ha en äckligt stor tur varje gång jag provar med olika system här ;)

Jag vill påstå att en bomlös lägger trycket helt annorlunda än en bomsadel. Du påstår något helt annat som du inte kan bevisa, eller du inte vill bevisa rättare sagt.


/Henke
 
Sv: Bomlös hysterin!

Jag änvänder mig av en bomlös, dem är otroligt sköna, men dyra. Min kostade 6000:- och den var på rea. Jag hoppar mest med min häst. Och den är hur bra som helst.
 
Sv: Bomlös hysterin!

Kl
Vilken härlig gammal tråd. Det kan hända mycket med folks åsikter på 2 år.
// Linda
 
Sv: Bomlös hysterin!

Och helst tvådecimeterspäls på vintern, det är ju naturligt, och lösdrift såklart. Och kraftfoder är bara onaturligt och dåligt, man ger ju såklart 132 olika naturläkemedelsjukdomsförebyggandejättebra istället, och alla vet ju att det är hälsosamt att vifta med ett rep framför näsan på hästen och låtsas att det har nånting med kroppsspråk att göra att hästen backar undan. :)

Det ÄR löjligt, kan inte folk förstå det? Och jag tror hästarna mår precis lika "dåligt" som dom mådde innan.

:bow:.............
 
Sv: Bomlös hysterin!

jo det är det.. :) Och det har ju fortsattt, väldigt många prövar ju nu bomlöst..
 
Sv: Bomlös hysterin!

Hej! orkade inte läsa igenom hela tråden;)
Kan egentligen inte utala mig om vad som är bäst bom eller bomlöst, eftersom jag inte prövat bomlös.
Min fundering gäller de som är emot bomlöst när, man säger att man aldrig någonsin skulle kunna hoppa med en bomlös sadel. Men ofta är samma personer frö att rida/hoppa barbacka. Hur kan det gå ihop? Är det sämre att hoppa bomlöst än barbacka:confused:
 
Sv: Bomlös hysterin!

I de flesta fall - absolut. Många bomlösa sadlar har stigläderfästen i en rem över sadeln, när man står i stigbyglarna blir punkttrycket över remmen så stort att man på en extremt liten yta lägger otroligt mycket vikt, så mycket att padden riskerar att inte palla trycket och alltså lägga denna koncentrerade vikt rakt över ryggraden på kusen.

I värsta fall som att knyta ihop stiglädren och låta dem ligga löst över hästen.
 
Sv: Bomlös hysterin!

Inte alla bomlösa sadlar har denna lösningen mht. stigremmar/webbers :)
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 412
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då var min hälsohemsvistelse slut, och jag har återvänt hem igen. Men vilken häftig upplevelse det var! Min tanke med att åka dit var...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: cassiopeja
·
Ridning Nu kommer mina klassiska orosmoment upp igen - sadeln och galoppen! :D:o Ni som har kommit en bit inom AR eller kanske har lite...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 531
Senast: bigganl
·
M
Utrustning Jag har letat sadel till min kille i 2 år kanske 2½ år nu. Efter att vi varit hos två diplomerade sadelprovare och provat säkert upp...
2
Svar
20
· Visningar
2 014
Senast: Mos410
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp