Bukefalos 28 år!

bommens kurvatur

Sv: bommens kurvatur

Givetvis lägger jag inte på en sadel som är för lång på min häst. Hästens sadelläge får man ha koll på. Men du har helt rätt i att en för lång sadel kan bli som en brygga. Men en sadel som är rätt i längd och ändå ger tryckpunkter fram och bak och inte ligger an på mitten, vad är orsaken till det enligt dig?
Du skrev också:
En sadel som är för vid, inte svängd, blir en gunga. Visst kan det också stämma i vissa fall, men en sadel som är för trång i bomvidden och ändå blir en gunga,vickar fram och tillbaka och ligger an på mitten och inte fram och bak, vilken förklaring har du då till det? Så kan det nämligen också bli och det har med bommen kurvatur att göra. Den är nämligen för svängd för den hästen, som behöver en rakare bom. Det finns ju ett flertal olika orsaker till att en sadel inte passar hästen. Inget svar kan gälla generellt.
 
Sv: bommens kurvatur

Det finns allt från i princip spikraka bommar till ganska kraftigt böjda.
Och nu snackar vi inte millimetrar........

Hug your saddletrees! (straight or bent)
/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Alltså...man blir något förvirrad:angel: . Det fakto är att jag hela tiden letat efter en sadel med svängd bom då syrrans häst har mycket knepig form med extrema bogar och ingen manke...och jag fick förklarat för mig att det inte finns. Den sadel jag köpte ser ut att vara hur böjd som helst men enligt försäljaren är den rak i bommen men kortare och vidare än gängse. La den på hästen och den tippade grymt framåt så det blev att padda upp...dock visade det sig att Welsh Coben och den här sadeln är som gjorda för varandra så jag behöll den och lämnade tillbaka syrrans häst;)...Den här sadeldjungeln är verkligen en djungel och jag har nog gett upp försöken att förstå mig på den. Vem ska man egentligen tro på?...:cool:
 
Sv: bommens kurvatur

Alltså...man blir något förvirrad:angel: . Det fakto är att jag hela tiden letat efter en sadel med svängd bom då syrrans häst har mycket knepig form med extrema bogar och ingen manke...och jag fick förklarat för mig att det inte finns. Den sadel jag köpte ser ut att vara hur böjd som helst men enligt försäljaren är den rak i bommen men kortare och vidare än gängse. La den på hästen och den tippade grymt framåt så det blev att padda upp...dock visade det sig att Welsh Coben och den här sadeln är som gjorda för varandra så jag behöll den och lämnade tillbaka syrrans häst;)...Den här sadeldjungeln är verkligen en djungel och jag har nog gett upp försöken att förstå mig på den. Vem ska man egentligen tro på?...:cool:
Det här med sadlar är inte lätt, men det är intressant.

Utifrån min erfarenhet så kan en anledning att en sadel ramlar ned fram vara att den är för vid. Det kanske var därför den inte passade din syrras häst, men däremot coben?

Både min förra och min nuvarande häst är hbl/welsh-korsningar. Bägge har låga mankar och breda bogar, i synnerhet gamlingen. På honom passade en sadel med modifierad arabbom bäst d v s en bom som är kortare än vad quarterbommarna och vidgad i framänden för att ge utrymme för bogarna. Det kan vara en sådan typ av bom i din sadel. Tyvärr sålde jag min sadel när jag sålde senior för sadeln passade inte till junior. Nu skulle han nog kunna ha den så jag skulle ha sparat sadeln. Det är alltid lätt att vara efterklok.;)
 
Sv: bommens kurvatur

Det är det som är så egendomligt...syrrans häst har långt bredare bogar än coben men coben fyller ut hela sadeln på ett annat sätt än syrrans häst. Den ryggen är inte alls lika bred som på coben och coben är mycket kortare. För tillfället är det en Double CC Nevada Fancy som verkar ligga bäst på syrrans häst...den är kortare än min och ger inga spots...och verkar rakare än vad min sadels bom är...som sagt, en djungel;)
 
Sv: bommens kurvatur

Har ni mätt bogarna så det verkligen är så eller verkar det så därför att syrrans häst kanske inte är så musklad bakom bogarna/nedanför manken? Coben kanske är mera jämtjock s a s så att det är därför den fyller ut sadeln bättre?

Jag hade en Double C Nevada Fancy till junior i stl 03=full QH. Vad är det för bomvidd på syrrans? Jag upplevde inte den sadeln som anmärkningsvärt vid. Min häst har kort rygg och var lite unghästöverbyggd fortfarande när jag köpte sadeln --> behövde en lite svängd bom. Generalagenten föreslog NF-en och den låg som en smäck tills kusen växte ur den. Synd! Jag var väldigt förtjust i sadeln.

Nu har jag halkat tillbaka till engelsk ridning, men saknar w-sadeln på längre uteritter. Om jag får råd blir det nog en begagnad NF i xfull att ha på uteritterna.
 
Sv: bommens kurvatur

Stön, skall den här såpan aldrig ta slut. Jag ger mig, efter att ha läst alla inlägg så förstår jag att det finns otroligt många "svängda" hästar ute landet så jag som bara har vanliga hästar har helt enkelt inte förstått. Jag måste informera mina sadelmakare i USA om att i Sverige så är de flesta hästar svängda så dom kan modifiera sina sadlar som ska på export hit. För att åter bli seriös, jag tror att folk menar att dom behöver bommar som är utvinklade över bogbladen för att passa bogvida hästar, men det är fortfarande raka bommar vi pratar om även fast vinkeln inte är rak. DVS, bommen är inte svängd, utan vinkeln på bombladens framkant har en sk "wider flare". Sedan har jag en fråga, dessa sadlar double C och allt vad dom heter, dom är väl inte amerikanska? Sedan vill jag bara att ni bör fundera över vad som skulle hända med hästens rygg och er ridning om sadeln var kurvad så den bara låg an över en liten mittdel av ryggen??? Gå tillbaka och läs vad Bill skriver när han förklarar hur sadeln är uppbyggd.
 
Sv: bommens kurvatur

Är du säker på att vi menar samma sak när vi pratar om bommens sväng? Jag är inte säker på det. Om du tar en böjlig tex elkabel, som ändå är såpass fast att den stannar i det läger du böjer den till, och lägger emot sadeln undertill. från framkant till bakbant och trycker till så att kabeln formas efter sadeln. Alltså under hala sadelns längd. Då får du fram just den bommens kurvatur. Om en sadel är vidare vinklad fram får du givetvis en större sväng på kabeln än om den inte är lika mycket vinklad fram. Då får kabeln en mindre kurva.
Det är bland annat det vi pratar om när vi pratar om mer eller mindre svängda bommar.
Om bommen är vinklad utåt i framme vid bogen kan ju inte bommen vara rak. Rak och vinklad på en gång går inte ihop.
Jag misstänker att vi ibland pratar om samma sak men använder olika ord och därför missuppfattar varandra grovt.
Nu finns ju en i sadelbranchen, Mike, som har nakna bommar att beskåda. Ta en titt i den butiken om du har vägarna förbi.
 
Sv: bommens kurvatur

Jag har nakna bommar att beskåda, säkert fler än dom flesta i Sverige. Mot hästens rygg måste bommen vara rak med mindre än små olikheter.
 
Sv: bommens kurvatur

Vi har följt alla sadelanpassares råd hit och dit, fram och tillbaka med foton, måttband, elkablar och särskilda utprovarprylar (var får man allt ifrån???) så vi har en rätt klar bild på hur våra hästars ryggar ser ut. Helt riktigt så är coben bredare över ryggen, mer jämnbred hela hon medan syrrans häst är byggd på ett helt annat sätt. Hon skulle ha en "wider flare" som Kenneth nämner, och hos den sadel syrran nu har är det så. Hästen visar med all tydlighet att denna sadel är bra.

Kenneth: Jo, de är från det stora landet i väst...Min specialgjorda för breda hästar typ haflinger och fjordingar (Welsh Cob hör dit...) är från Tyskland däremot.
 
Sv: bommens kurvatur

Tyvärr har jag ju bara nakna bommar av engelst modell, men även dessa hävdar ju Bill samma sak.
Däremot har Kaj, på WHC, några mil från mig mer än ett 50-tal westernbommar, tillverkade i USA, och åkte Kenneth eller Bill ner dit, så skulle dom raskt konstatera hur ruskigt fel dom har.

Kurvaturen på en westernsadel handlar om hur mycket, ellet litet bladen på en bom är böjda.
Och ja, kenneth och bill, det finns riktiga 'bananer'.

Fast eftersom ni vet att detta är en 'vandringssägen', så är det nog bara ljug i alla fall :)

/Mike
 
Sv: bommens kurvatur

Visa gärna med bilder eller liknande istället så att inte halva western-buke behöver åka och våldgästa den stackars omtalade kaj!:angel:
 
Sv: bommens kurvatur

Mike. Kan bara inte hålla mej borta från detta! Jag tycker det är konstigt att du kommer klivande in , fem i tolv, och börjar döma av , som om du skulle vara nån auktoritet på westernsadelbommar! Skulle tro att du inte har värst mycket erfarenhet av dessa, skulle inte tro att "hästsadelmakarna" håller på med annat än engelska grejor. Sen om du varit o sett några westernbommar hos någon o kommer med facit i hand det köper jag inte. Jobba du vidare med dina nosgrimmor, för du ökar myt faktorn! :devil:
 
Sv: bommens kurvatur

Härlig kontring Bill!

Vi har 'bara' varit i westernsvängen sedan 1993, så vi vet nog ingenting :-)

Att diskutera med dig är som att försöka att få Saddam Hussein att bli kristen.......
Vi tillhör dessutom de få i westernsverige som inte anser att vi kan allt, utan lägger stor energi på att ständigt utveckla oss......... Kanske Du skulle fundera över detta, eller har du sett Den Enda Och Stora Sanningen?

By the way...... Hade du inte övergett denna diskussion, eftersom det inte var lönt?
Så länge du försöker sprida denna typ av Gallimattias, så kommer jag, och säkert flera, att bewrika Ditt liv med upplysande kommentarer.......

Den dagen du har varit nere hos Kaj, och fortfarande säger att jag har fel, skall jag ge dig 3 månader gratis hos Dr. Phil.

Och nä....... Jag tänker inte hålla mig borta och låta dig fylla folk med dumheter.
Angående '5 i 12' så har jag inte sett diskussionen tidigare.
Till skillnad från en del folk, så har jag ett liv i verkligheten utanför 'Buke'.

/Mike - som anser att nosgrimmor är till för folk som inte kan rida/inte vill se problemet hos sin häst.........
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: bommens kurvatur

Jag bugar.:bow:
(Och hoppas att Bill någon gång åker till Kaj och tittar på bommarna.)
 
Sv: bommens kurvatur

Jag kan berätta att jag har det sadelprovarsystem som beskrivs ovan. Jag har haft det i många år. Vinklar, bredd och uppbyggnad skiljer sig åt. Men sanningen kvarstår, mot hästens rygg så måste bommen ligga rak. Snälla, låt nu denna tråd vara slut.
 
Sv: bommens kurvatur

Jag kan berätta att jag har det sadelprovarsystem som beskrivs ovan. Jag har haft det i många år. Vinklar, bredd och uppbyggnad skiljer sig åt. Men sanningen kvarstår, mot hästens rygg så måste bommen ligga rak. Snälla, låt nu denna tråd vara slut.

Jag håller med dig helt och fullt.
 
Sv: bommens kurvatur

Jag ger mig, efter att ha läst alla inlägg så förstår jag att det finns otroligt många "svängda" hästar ute landet så jag som bara har vanliga hästar har helt enkelt inte förstått.

Hästar, precis som folk, ser olika ut.

Jag måste informera mina sadelmakare i USA om att i Sverige så är de flesta hästar svängda så dom kan modifiera sina sadlar som ska på export hit.
Jag tror inte att de flesta svenska hästar har svängda/svankiga/överbyggda ryggar, men jag tror att det är vanligare bland den blandning av raser vi använder till westernridning här jämfört med i USA. Det ger delvis andra förutsättningar för importörer och återförsäljare av sadlar här än i USA.

För att åter bli seriös, jag tror att folk menar att dom behöver bommar som är utvinklade över bogbladen för att passa bogvida hästar, men det är fortfarande raka bommar vi pratar om även fast vinkeln inte är rak. DVS, bommen är inte svängd, utan vinkeln på bombladens framkant har en sk "wider flare".
Det kan vara på det viset, men bommen behöver ju dessutom följa hästens rygglinje hela vägen om den ska ligga korrekt. Det medför att olika hästar behöver olika typer av bommar både avseende vidd i framänden, ev utvinkling och bladens form i längdriktningen.

Sedan har jag en fråga, dessa sadlar double C och allt vad dom heter, dom är väl inte amerikanska?
Double C tillverkas i Argentina (tror jag) efter amerikansk design och produktionsstyrning. Det är en av anledningarna till att de kan sälja sadlarna till hyfsade priser.

Sedan vill jag bara att ni bör fundera över vad som skulle hända med hästens rygg och er ridning om sadeln var kurvad så den bara låg an över en liten mittdel av ryggen???
Som jag uppfattar övriga inlägg så är det ingen som är ute efter att sadeln bara ska ligga an över en liten mittdel. Det skulle inte bli bra vare sig för folk eller fä. Sadeln ska följa hästens rygg och ligga an jämt hela vägen. Något annat vill inte jag ha i alla fall.
 
Sv: bommens kurvatur

Men sanningen kvarstår, mot hästens rygg så måste bommen ligga rak. Snälla, låt nu denna tråd vara slut.

Jag envisas med att hålla tråden vid liv därför att jag inte förstår hur du menar här. Det kanske bara är språkförvirring från min sida.

Menar du med att bommen måste ligga rak mot hästens rygg att bommen ska följa hästryggen och ligga an hela vägen? Eller menar du att bommen ska vara parallell mot underlaget för att vara rak mot hästens rygg?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
221
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
417
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 458
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 907
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp