Bukefalos 28 år!

bommens kurvatur

Sv: bommens kurvatur

Men vi pratar inte om en liten del av bommen här utan hela bommen framifrån och bak. Det är det som är vitsen.
 
Sv: bommens kurvatur

Eva: "en låg form ger rakare högre rygg" skrev du.. Ett påpekande bara. Om hästen tappar ryggen när formen blir högre är den inte redo för den högre formen. En häst som bär sig bakifrån har rakare högre rygg även i hög form. Är den inte redo för den formen ska den inte ridas i den utan grundtränas mera.
Tack jag känner till det. För mig är att gå i form synonymt med att hästen bär sig bakifrån så det behövde inte förklaras ytterligare. Tack ändå.

mvh Eva
 
Sv: bommens kurvatur

Men vi pratar inte om en liten del av bommen här utan hela bommen framifrån och bak. Det är det som är vitsen.

jo men det är det som hela tiden varit missuppfattningen i denna diskussion vilket vi redde ut på sidan 6 tror jag det var.

Läger ett har snackat om att bommen är rak OCH utvinklad bak och fram.

Läger två har snackat om bommen i sin helhet som naturligtvis då ter sig skålad i sin helhet.

Helt enkelt feltolkning från båda sidor (på ca 7 sidor här på buke)

Vad jag förstår det som har diskussionen nu gått vidare till om huruvida den raka delen av bommen verkligen är rak (så som jag tolkat saddleman verkar det inte så, vet ej om någon bemött detta)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: bommens kurvatur

Ursäkta att jag har lite "sen ankomst"...

Om jag titta på bomen i bilden så skulle jag säger att det är för bred och för långt framåt. Om den är dragen bakåt så att bogbladerna har mer plats att rör sig och inte kråka med bomen så blir det ännu mer plats vid manken, att bomen ser ännu större ut.
När du skriver det så här, så förstår jag bättre varför min "gungar" nu..
Men om jag går till min häst, så var hon riden (inriden)i typ 3 mån innan vi provade bommar, alltså helt omusklad rygg, hon var inte äns inkörd då....
6mån senare gungade sadeln redan, jag ringde till försäljaren, han kom med bommen, för att se hur den passade, vilket den inte gjorde, mitt på ryggen, där var den trång...
Han sa att det berodde på, att hästen "lyft" ryggen o fått muskler som inte passade in i bommen....har du kört henne frågade han...
Skit, ja det har jag....
Jaha, då är det därför då...inget annat o göra än sälja...
Ja, jag har väll en sån häst som någon av våra snälla pojkar sa...som inte passar till annat än framför plogen;)
Annars hade jag siktet på Versitile...


Sadeln som du visade mig i ett annat tråd förut, om jag minns rätt såg då även stort ut men jag tro vi aldrig görde färdig vårt diskution då.
Jo jag minns, men sadeldiskutionen var nog avklarad, men vi skulle fortsätta med sittsen...
Denna bild var det du tyckte att sadeln var för stor, och sk...i sittsen, jag skulle bara rida en stund utan läder...
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/lod.jpg
Ps, har förrästen ritat dit ett vitt sträck mellan "skruvarna", så man lättare kan se om den är i lod..


Hon kan tappa musklar (vi säger att du rider lika regelbundet du gjorde 2 månader sen)om hon har börjat använder andra delar av kroppen istället. Har du märkt att hon blev större någon annans stans. Om hon inte får röra bogarna lika mycket (att de är trängd av sadel t ex) som hon skulle kunna gör så kan de också minska.
Röra bogarna får hon, så där e inget fel, men ja, hon har satt muskler på övriga frampartiet på-under o framför bogarna, men det är just där, mellan bog o manke som det känns att det försvunnit nåt, som om manken "skjutit" i höjd oxå...svårt o förklara...


Kan vara på grund av de vita hår, men är hon större på vänster sidan av bogarna än höger? Vilken gallopp har hon lättast för, vänster kanske?
Inte nu länge, snarare tvärtom, men förra året var hon verkligen Vä-vriden, bytte gärna tillbaks vid ett obevakat ögonblick...
Men jag tycker tom att hon är "mindre" på vä, när jag sitter på henne barbacka, så det vita förvillar + att hon står lite vriden...
Tack för att du brydde dig om o svara/kommentera....
B o K har inte funnit svar på mina frågor, än!
 
Sv: bommens kurvatur

Precis. Trycket i dom fyra punkterna når runt 25kPa. Det blir inte alls lika utpräglade problem på en sadel som rockar, även fast det bara är två ytor då. Däremot är den gungig att rida i, välpassande är bäst.
:eek: Så du menar att trycket inte blir värre på 2 punkter, än på 4? Jag är varken tekniker el matematiker, utan en helt vanlig medelålders fritidsryttare, så snälla förklara för mig, är lite trög, hur kan detta va möjligt?

Inga negativa svar används, alltså sadeln skall aldrig bridga oavsett vikt på ryttare eller häst. I praktiken blir det i dom flesta fall att sadeln alltid skall ligga helt an ouppsuttet, även på mitten. Gör den något annat så är det bättre att den rockar en liiten aning. Undvik bommar som är raka på mitten alltså, om det nu finns såna nånstans.
Sk**, det kunde du väll ha kommit med tidigare;) , så hade jag kunnat köpa en bildup-pad istället för o beställa en sadel fr Continental....eftersom vi "rockar"
 
Sv: bommens kurvatur

Jaha, och nu pratar du om bombredd/vidd el vad det nu heter?
Det blev lite of,oops?

Tänk bara om sadeln väger 20 kilo och ryttaren kanske 110 kg med kläder.
Det här låter i mina öron DJURPLÅGERI..
Personligen tycker jag att en Tinker på sin höjd skulle passa under en sån ryttare + sadel...
Men det är vad jag tycker....

Så, nu har jag stuckit ut näsan med...:D
 
Sv: bommens kurvatur

Får nog hålla med tirnanog, för jag hör inte till sällskapet "vi", och sen undrar jag med om det i tråden har nämnts nåt om att bommen är rak, rakt igenom, dsv hela vägen bakifrån till fram.
 
Sv: bommens kurvatur

----------------
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: bommens kurvatur

En sadel på 20 kilo är inget ovanligt, o en man i full ridmundering kan väga 110 kilo utan att vara en fetknopp, så det är inte onormalt tungt o inget djurplågeri. Karl XII:s kavallerihästar bar 135 kilo och då ska man betänka att de var c:a 140 cm höga, o de red ända till Poltava i Ukraina, sen ner till Bender i Turkiet. Tinker var inte uppfunnen på den tiden!
 
Sv: bommens kurvatur

*KL*


Alla har väl en gammal skol-linjal hemma?

Den är ungefär lika lång som mittdelen på bommen/bladet. Ställ den längs ryggen mitt där bladet skall ligga, på högkant, med skalan längs ryggen. Kan man se under linjalen på mitten, på båda sidorna eller inte alls? Alltså, blev det en bro, en gunga eller perfekt passning?

Är ryggen rak eller är den böjd?
Rapportera till tråden när ni provat.

Provat på två av hästarna i stallet och dom var raka, fram till ca7-8 cm från bogbladet,.
Så dom behöver en rak sadel, som är utsvägd fram till!;)
 
Din "lodret" är rakt nu men om du hitta (och markera) vart hennes slutet på skulder blad är vid stilla stående sen när du har hennes skulder blad i "rörelse" ( det hitta du med att dra up hennes framben underknee rakt lodret också) så ska den främsta skruven sitter precis bakom andra markering(i bilden "i rörelse"). Då vet du att din sadel är inte i vägen för skulder bladerna. Och den förmodligen kommer inte sitter lika "lodret" som det är nu.

Här har jag rittat lite på bilden din, då hoppningsvis ser du vad jag menar. Det var svårt att vetta precis vart hennes skulder blad var men det kommer du hitta mer precis med dina finger än jag med en bild.:crazy:
Bilden
Det ser ut lite att hennes skulderblad är lite "Rolled forward" och det kan händer när de slår i bomen på sadeln om det sitter rakt bakom/över bladerna vid stilla stående. Och hästen kan ändra sin kropp så att kunne undvika detta, att bladerna sitter "löst" inuti. Och det kan ändra mycket hur de bera huvud till galopp (brukar vara kortare än när de är lös i hagen t ex). Det kan också var bilden det är svårt med så mycket vitt hår:crazy: :) Bara nåt att tänka på.:idea:

Men du behöver inte sälja sadel för att det blir lite för bred. Det finns en Pad som kan hjälpa att du kan bygga up under sadeln för det ska har rätt balans och tyrck på hästens rygg. Jag har en och jag kan blanda en sadel mellan 5 av mina hästar här hemma som jag rider. MEN jag själv klart tycker att sadeln ska passa först och främst, men det här är ett sätt att undvika massor strul med inköp/försäjlning, dålig pass, och den "inte hitta rätt sadeln än" syndromet utan att skada hästen. Jag nu använder bara padden utan shims under sadeln som jag har "äntligen" hittat som passar men ung häst (av 5 år:o ), att det är mer bekvämt för hästen, skada inget.

Här är länken till PADDEN här. Klick på flicken "Parelli Saddles" till vänster, sen skroll ner till du hittar den "TheraFlex Pad". Klicka på "details" och då kan du läsa mer om padden och efter det så kan du skroll ner till den nästa artikel som hetter "Shims" som man stoppar i padden att bygga up precis vart din häst sakna muskel och inte mer. Det finns mycket där under "details" med.

Hoppas nåt hjälper dig iallafall.
 
Sv: bommens kurvatur

Förkåt om det var ett onödigt påpekande, men det verkade inte så med tanke på vad du skrev.
 
Sv: bommens kurvatur

Ja pratar man om sadels bom så handlar det givetvis om bommen och inte en liten del av den. "Bommens kurvatur" var överskriften. Inte kan det feltolkas. Fråga vilken sadelmakare som helst så pratar han/hon om bommen som helhet och inte mittdelen. Hela bommens profil är lika viktig om den ska kunna passa hästen.
 
Sv: bommens kurvatur

svarar på detta..
vad jag förstått det som har utlägget varit ang bommens kurvatur.
Ena lägret säger att den är rak och utvinklad framtill och baktill.
Om man ser på bommen som en helhet ter den sig då skålad men mittendelen är rak.

Andra lägret ser det som att HELA bommen är skålad.

Finns alltså två olika synsett på detta verkar det som -trots överskriften på tråden har den utvecklats till att bommens uppbyggnad ifrågasätts del för del.

Om man ser bommen för vad den är "bit för bit" är den utvinklad - rak - utvinklad.
Om huruvida den är helt rak på mitten råder det delade meningar om.

Naturligtvis är hela bommens uppbyggnad viktig för passformen -men det är ett annat ämne. Jag skulle gärna vilja se hur tråden slutar, för vad jag förstår är de olika "lägrena" inte överens om huruvida mittdelen på bommen är rak eller ej.

Även om sadelmakare pratar om bommen som helhet är vi här nyfikna på och diskuterar hur 17 den egentligen är uppbyggd :confused:

edit: jag hade gärna klätt av några sadlar o kollat efter :idea:, men det blir ju lite dyyyrt... :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: bommens kurvatur

Om bommen är utsvängd vid bogen och länden som du skriver så är ju bommen svängd. Jag undrar om inte vissa av oss som skrivit i den här tråden menar samma sak, men ordvalet gör att vi missuppfattar varandra. Det verkar så. För det du beskrev är en svängd bom för mig. (Lägger du en ledad "mätpinne" under den bommen så blir den ju svängd)

vill inte vara tjatig öht!
Men här beskriver du det kanonbra! :)
Det är så ena sidan ser på saken.
Andra sidan menar att bommen inte är svängd utan RAK OCH flared out fram och bak.

Isåfall är det ju en tolkningssak, om ena sidan ser det som svängd så uttrycker vi oss bara olika.

Man kanske skulle diskutera om man ska se på bommen som en bom + utvinklingar av bommen, eller
om man ska se på den som en enda stor skålad bom ALLT inkluderat?

nä, det är nog dax att gå och lägga sig snart :p *SUCKA*

frågan om huruvida bommens "mittdel" är rak eller svängd är vad jag fattat det som ännu inte löst. Blir den det?
 
Sv: bommens kurvatur

Det finns ju de som varit med och skrivit här i tråden som har nakna bommar. Om du har vägarna förbi så åk in och titta på dem.
De båda sidor av uppfattningar du beskriver här finns, men det jag menar (och fler med mig) är att båda delarna finns när det gäller bommar. Inte bara det ena eller det andra.
 
Sv: bommens kurvatur

Suck..ja, jag vet det, tyvärr...
Men tycker fortfarande som jag tycker, om saken....
 
Sv: bommens kurvatur

No hard feelings bigganl ;) Ibland tenderar jag att slarva, förutsätter att folk skall förstå saker som jag ser som självklara, och detta genom att yttra en halvdan , luddig mening,,,

mvh Eva
 
Sv: bommens kurvatur

Tack för info...att jag inte behöver sälja sadeln:bow:
Det kom jag fram till, när jag fick besked om vilken sadel som skulle passa min häst enl Continental:eek:
Har redan kollat upp vilken pad jag skall köpa istället(ditt förslag var lite i dyraste laget, men funkar inte det jag tänkt, skall jag kolla upp din)....

Jo, det där m bogfriheten...det har jag kollat upp (redan vid vår förra disk) och hon hade en "frigång" på 2 fingrar vilket är väll 4cm m mina fingrar mätt...
Så det är ok...
Kollade senast idag vid träningen, då vi pratade om det min tränare o jag, hur i lod den var och ja, du har rätt den "tippar" fram ca 0,5cm... mindre än på denna bilden fr i höstas:
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Raizsadellod.jpg
Som jag ser det, så har hon börjat o jobba "rätt" och musklerna är på väg tillbaka....
Så med en correktionspad borde man kunna lyfta framdelen och därvia slippa "rockingen" el tänker jag fel?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
385
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 197
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 842
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp