Bukefalos 28 år!

bommens kurvatur

Sv: bommens kurvatur

Jag suckar o stönar med dej, Kenneth ! :D
Jag säger som Ingemark Stenmark sa en gång: " De é int lätt å förklar för dom som int´begrip nå".
Kanske vi ska slå ett slag för att alla bommar är skålade eller svängda? Skål för det!:D
 
Sv: bommens kurvatur

Fast i usa ligger det ju westernsadlar på var och varannan häst oavsett ras och dom har ju fler raser än oss, så där om något finns det ju variation!;)
 
Sv: bommens kurvatur

Det är inte heller lätt att förklara för folk som inte bryr sig om att läsa vad som faktiskt står i inlägg.:smirk:

Jag tycker att det är ganska intressant också att du inte har kommenterat citaten jag lade ut från artiklar du (och/eller Kenneth?) refererade till. Citat som inte stämmer helt med det ni har hävdat. Men, men...
 
Sv: bommens kurvatur

Jo, men de amerikaner jag har träffat i Sverige (inte så många visserligen:o) så har samtliga varit förvånade över vilka hästar vi har till ridning här. De har däremot inte varit förvånade över att det är svårt att hitta passande sadlar.
 
Sv: bommens kurvatur

Vi har en uppsjö av sadlar med olika bommar för att passa en uppsjö av hästar. En del är raka en del mkt böjning. För att vara helt säker på att sadeln passar ta hjälp av en försäljare som har rena bommar att prova på hästens rygg då kan man se bommens tryckpunkter på hästens rygg och om den ligger bra sen när man har hittat rätt är det bara att beställa. Man kan även få hem en stålgrejj att forma efter hästens rygg och skicka tillbaka till försäljaren då han sen kan lägga under sadeln och se vilken bom som är rätt. Det här gjorde vi till vårt QH sto ifjol när hon var tre år då trodde jag att hon behövde en full QH bom med lite böjning men efter formningen visade sig att modellen skulle vara Xtra full QH , med rak bom. Den sadeln har hon nu hafft nu i ett år och passar henne fortfarande mkt bra. Tippar inte varken fram eller bak och ligger still på ryggen.
 
Sv: bommens kurvatur

Om du tror det är det vi försöker förklara så har du missuppfattat helt. Men jag håller med dig om att det inte är lätt att förklara för någon som inte vill förstå.
 
Sv: bommens kurvatur

Jag tror inte de vill helt enkelt. 1+1 blir inte 2 utan något annat för dem och de är så övertygade om det att de inte vill ta reda på fakta. Det verkar som om det blivit en prestigefråga och i stället för att se hur det ser ut i verkligheten är det kanske enklare att hålla fast vid vad de hävdat från början. Att de hänvisar till en sida som säger emot dem talar sitt tydliga språk.
Tror inte vi kommer längre här nu. Kanske längre fram när allt fått sjunka in? (och ämnet inte är så laddat som det verkar vara nu)
 
Senast ändrad:
Sv: bommens kurvatur

Puh vad jah blev trött i ögonen att läsa allt detta. Men roligt och intressant men jag blir ändå inte klok på detta sadelmakeri. Gonatt på er alla glada!:p
 
Sv: bommens kurvatur

*KL*


Alla har väl en gammal skol-linjal hemma?

Den är ungefär lika lång som mittdelen på bommen/bladet. Ställ den längs ryggen mitt där bladet skall ligga, på högkant, med skalan längs ryggen. Kan man se under linjalen på mitten, på båda sidorna eller inte alls? Alltså, blev det en bro, en gunga eller perfekt passning?

Är ryggen rak eller är den böjd?
Rapportera till tråden när ni provat.
 
Senast ändrad:
Sv: bommens kurvatur

Gud så korkat, en sadel skall inte ligga an ryggraden utan den skall löpa längs ryggfileerna. Så lägg linjalen längs med fileerna vid sidan av ryggraden så blir det lite annorlunda. Om sedan bommen behöver vara vinklad utåt för att ge mer plats åt manke och bogblad så får ni vinkla ut den men den skall fortfarnde vara rak mot hästens rygg!!! Snälla ni, begrav nu denna tråd!!!
 
Sv: bommens kurvatur

jag tolkade saddleman som att han menade ryggfilémusklerna eller så var det jag som tänkte logiskt :crazy:
tråden dör inte sålänge du svarar hela tiden ;)

till alla:
bra idé med linjalen för att få en uppfattning om hur det ligger till. Jag tror att båda lägerna kan ha missuppfattat varandra.

"En sida" menar att bommen är rak där den ligger an mot ryggen, men att den är vinklad utåt både fram och bak s.k. "flared out in front and back" för att passa till manke och bogblad.

Medan "den andra sidan" menar att det finns skålade bommar och att de minsann inte är raka någonstans.

Men har inte de "båda sidorna" missuppfattat varandra?
Talar inte den ena sidan bara om en rakhet som finns precis över ryggfilémusklerna och en utvinkling bak och fram på bommen,
som "den andra sidan" kallar allt detta tillsammans för "en skålad bom"

Om man ser det totalt övergripande verkar bommen "skålad" tack vare utvinklingarna fram och bak, men den är ju rak mitt på där den ligger an mot ryggfilémusklerna.

Så pratar vi om olika saker?
"läger ett": om rakheten i bommen mitt över ryggfiléerna
"läger två": om en skålning över totalt sett HELA bommen.

om "läger ett" räknat med utvinklingarna av bommen fram och bak är den inte längre spikrak över hela bommen, jag tror helt enkelt läger ett snackar om en del mitt på bommen medan läger två snackar om HELA bommen.

eller är jag ute och seglar nu???
 
Sv: bommens kurvatur

jag tolkade saddleman som att han menade ryggfilémusklerna eller så var det jag som tänkte logiskt :crazy:
tråden dör inte sålänge du svarar hela tiden ;)

till alla:
bra idé med linjalen för att få en uppfattning om hur det ligger till. Jag tror att båda lägerna kan ha missuppfattat varandra.

"En sida" menar att bommen är rak där den ligger an mot ryggen, men att den är vinklad utåt både fram och bak s.k. "flared out in front and back" för att passa till manke och bogblad.

Medan "den andra sidan" menar att det finns skålade bommar och att de minsann inte är raka någonstans.

Men har inte de "båda sidorna" missuppfattat varandra?
Talar inte den ena sidan bara om en rakhet som finns precis över ryggfilémusklerna och en utvinkling bak och fram på bommen,
som "den andra sidan" kallar allt detta tillsammans för "en skålad bom"

Om man ser det totalt övergripande verkar bommen "skålad" tack vare utvinklingarna fram och bak, men den är ju rak mitt på där den ligger an mot ryggfilémusklerna.

Så pratar vi om olika saker?
"läger ett": om rakheten i bommen mitt över ryggfiléerna
"läger två": om en skålning över totalt sett HELA bommen.

om "läger ett" räknat med utvinklingarna av bommen fram och bak är den inte längre spikrak över hela bommen, jag tror helt enkelt läger ett snackar om en del mitt på bommen medan läger två snackar om HELA bommen.

eller är jag ute och seglar nu???


Du anar inte hur mkt jag suttit med samma funderingar... Känns i mångt och mycket som att dom argumenterar för "samma" sak fast med olika formuleringar.... :rofl: :rofl:

Tir, nu blir det klappjakt på dig och mig misstänker jag ;) Men jag tror stenhårt på att det ligger mkt sanning i det du skriver :love:

:angel: :angel:
 
Sv: bommens kurvatur

:bow: Äntligen :bow: :bow:
Bamsekram till dig och alla andra oxå för den delen, som orkar....
Jag har lagt av för länge sen...
Allabjrnhjrtan.gif
 
Sv: bommens kurvatur

jag tolkade saddleman som att han menade ryggfilémusklerna eller så var det jag som tänkte logiskt :crazy:
tråden dör inte sålänge du svarar hela tiden ;)

till alla:
bra idé med linjalen för att få en uppfattning om hur det ligger till. Jag tror att båda lägerna kan ha missuppfattat varandra.

"En sida" menar att bommen är rak där den ligger an mot ryggen, men att den är vinklad utåt både fram och bak s.k. "flared out in front and back" för att passa till manke och bogblad.

Medan "den andra sidan" menar att det finns skålade bommar och att de minsann inte är raka någonstans.

Men har inte de "båda sidorna" missuppfattat varandra?
Talar inte den ena sidan bara om en rakhet som finns precis över ryggfilémusklerna och en utvinkling bak och fram på bommen,
som "den andra sidan" kallar allt detta tillsammans för "en skålad bom"

Om man ser det totalt övergripande verkar bommen "skålad" tack vare utvinklingarna fram och bak, men den är ju rak mitt på där den ligger an mot ryggfilémusklerna.

Så pratar vi om olika saker?
"läger ett": om rakheten i bommen mitt över ryggfiléerna
"läger två": om en skålning över totalt sett HELA bommen.

Det var delvis det jag bad kenneth förtydliga i mitt inlägg nr 100, alltså vad han menade med rak. Det har han inte behagat svara på.

Jag gjorde samma tolkning av saddleman som du gjorde. Det verkade inte som om kenneth brydde sig om att läsa vad som stod i inlägget eller förstod det.
 
Sv: bommens kurvatur

Gud så korkat, en sadel skall inte ligga an ryggraden utan den skall löpa längs ryggfileerna. Så lägg linjalen längs med fileerna vid sidan av ryggraden så blir det lite annorlunda. Om sedan bommen behöver vara vinklad utåt för att ge mer plats åt manke och bogblad så får ni vinkla ut den men den skall fortfarnde vara rak mot hästens rygg!!! Snälla ni, begrav nu denna tråd!!!


Undrar vem som är korkad? Jag skrev "mitt där bladet skall ligga" Jag visste inte att du lägger bladet mitt på ryggraden .... :rofl:

Till alla er andra, kolla om ryggen är rak eller om den är böjd, där bladet skall ligga. Är det mellanrum eller är det inte?

När ni har mätt kan ni fundera på fler saker.

Blir det skillnad på sadelns passform när ryttaren sitter upp på hästen?
Och i så fall, i vilken riktning?
Hur mycket ändras trycket från sadeln när ryttaren sitter upp, och var sker ändringen huvudsakligen?
Hur stort välfördelat genomsnittligt tryck kan man acceptera kortsiktigt och långsiktigt?
Var är det vanligast att en bladsadel trycker när den inte passar?
Hur spelar ryttarens vikt respektive hästens storlek in på bladens böjda form?
(om dom nu har en böjd form alltså, och inte är helt raka .... )
 
Senast ändrad:
Sv: bommens kurvatur

Fler frågor på samma tema?

- Vad händer med formen på hästens rygg när den arbetar?
- Hur ligger sadeln an då vid arbete?
 
Sv: bommens kurvatur

Du anar inte hur mkt jag suttit med samma funderingar... Känns i mångt och mycket som att dom argumenterar för "samma" sak fast med olika formuleringar.... :rofl:

Å vad intressant, jag har oxå funderat på detta innan men inte förrän nu dök en formulering upp i huvet, e det inte konstigt så lång tid det kan ta från tanke till handling ibland??? Det e väl åldern...:cry: :D
(t.ex. kan en väninna ha en ny frisyr, jag noterar en viss förändring, men inte förrän efter en vecka kommer det ut i ord :rofl: )


:bow: Äntligen
Bamsekram till dig och alla andra oxå för den delen, som orkar....
Jag har lagt av för länge sen...
Allabjrnhjrtan.gif

tack tack, ja e man dum o envis som en åsna som jag så... på både gott och ont :eek:

Maran
När hästen bär sig har jag också funderat på. Hästen går ju mer i en "bro"-aktig form då. Men det är ju inte heller under nån längre tid utan bara under ett träningspass och den går ju inte i form HELA passet heller, vad är den aktiva tiden på samlat arbete i rätt form?

Om man snackar om att det inte är under en längre tid kan jag ju lika gärna säga att "jag kör maraton med mitt stora halvblod 1 timma om dagen med en sele som passar till en cob, den sitter jätteilla, men det gör ju inget för det är ju bara en timma... inte 8 timmar!"

Är inte w-sadeln mer är framtagen för att "rancha" 8 timmar om dagen, då hästen går i en "fri" form. Men jag tror att den kan vara bärande då med, hur ska den annars hålla?
(tänker mig en lång/låg form, de är ju naturligt muskulösa ranchhästar byggda så så de håller kanske just därför även utan att gå i form?)
Men de går ju inte i en "extremt" samlande form i galopp som t.ex. en reininghäst gör.

sadlar med bossor är kanske mer flexibla i detta läge. Men jag tänker mig inte direkt Bent Branderups hästar i bärighet med en sådan "bro"-aktig rygg som jag tänker mig westernhästen. Hans hästar har ju en högre form (när de kommit förbi lång/låg-formen) framdelen är lättare, baken in under, jag tänker mig mer att ryggen liksom är mer "rak". Som att den står i en 45-gradig vinkel (ja beroende på vilken skola som utförs naturligtvis)

westernhästen är ju den hästen som alltid, även när den är färdigskolad, ska gå i en relativt låg form (det varierar kanske med tiden som med alla "trender"), är någon annan inriktningsridning sådan? Om inte annat är det ju en lite speciell företeelse som kanske kan vara svårt att få ihop "sadelmässigt" med en bladsadel.

Sadlarna gjordes väl inte från början för att cowboys skulle rida "höghastighetsdressyren reining" utan för att rancha?

Men skulle en sadel med bossor vara bättre på en reininghäst i full galopp i låg form med ordentlig bärighet?

Men när jag tänker efter finns det ju relativt hög form även på w-hästen. Som denna nedan, min favoritform!!!

bild-1.jpg


Jag kanske bara svävar ut här???:crazy: :p

förresten, inte ändrar väl bladen form när ryttaren sitter upp eller om den "bridgar"? Är inte bladen rätt stela, det är ju trä? Eller tänker du på en sån där EQUIFLEX eller vad de heter?
 
Sv: bommens kurvatur

Nej Tiranog, du svävar inte ut. Mindre avvikelser i hur man skulle vilja formulera sig kanske men...

BINGO! BINGO! BINGO! :bump:

mvh Eva
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
417
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 461
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 907
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp