Bukefalos 28 år!

bommens kurvatur

Sv: bommens kurvatur

Tack tirnanog!!!:bow: :bow: :bow:
du har precis präntat ner det jag själv suttit och funderat på...;)

Innan när jag har tänkt svängd har jag tänkt mig att hela bommen är svängd, men med tack med hur denna tråd har utvecklats har jag bytt till tänket att bommen är rak, men utsvängd vid bog och ev länd...;)

Tack för det bästa inlägget hitills i denna låånnggaaa tråd..:banana:
 
Sv: bommens kurvatur

tack tack :bow: :bow: , ja det blev ju ganska snurrigt mitt inlägg tycker jag :crazy: men det är bra att meningen gick fram :)

Saddleman
har inte sett dig förut men bara av ditt första inlägg du skrev verkar du vara en kunnig o vettig "inläggare" här på buke!
 
Sv: bommens kurvatur

Ingen kommer att vilja svara först med risk för att bli idiotförklarad av antingen det ena eller det andra lägret....

Sticker väl in huvet i getingboet....

Blir det skillnad på sadelns passform när ryttaren sitter upp på hästen? Ja
Och i så fall, i vilken riktning? Beror på flera saker, om hästen går i form eller inte. En låg form ger tex en "rakare" högre rygg.
Hur mycket ändras trycket från sadeln när ryttaren sitter upp, och var sker ändringen huvudsakligen? Hur mycket finns det säkert bra siffror på men trycket kommer företrädesvis i framkant på vardera sidan om manken med största trycket på uppsittningssidan.
Hur stort välfördelat genomsnittligt tryck kan man acceptera kortsiktigt och långsiktigt? Den måste jag fundera på
Var är det vanligast att en bladsadel trycker när den inte passar?
Den bryggar
Hur spelar ryttarens vikt respektive hästens storlek in på bladens böjda form?
(om dom nu har en böjd form alltså, och inte är helt raka .... ) Jag är inte säker på att jag begriper frågan. En tung ryttare på en kortryggad häst är svårast. Är "bars'en" för långa kommer det att brygga, är de väldigt korta blir det mindre anläggningsyta. Pest och kolera lixom

Typ så.

mvh Eva
 
Sv: bommens kurvatur

Nejdå, inte ett dugg snurrigt. Det var bra att någon (läs du) orkade ta tag i det och skriva vad en del säkert redan förstått och funderat över hemma på kammaren, men inte satt på pränt.

Saddleman och Bill har haft präktiga diskussioner här förr. Jag kan säga att de inte varit särkilt överens, inte då i alla fall....

mvh Eva *lutar mig tillbaka med popcorn-skålen i högsta hugg*
 
Sv: bommens kurvatur

Tack tirnanog!!!:bow:
du har precis präntat ner det jag själv suttit och funderat på...;)

Innan när jag har tänkt svängd har jag tänkt mig att hela bommen är svängd, men med tack med hur denna tråd har utvecklats har jag bytt till tänket att bommen är rak, men utsvängd vid bog och ev länd...;)

Tack för det bästa inlägget hitills i denna låånnggaaa tråd..:banana:

Nämen ojsan :o TUSEN TACK!!!! jag är uppriktigt smickrad, jag brukar vanligtvis bara snylta in mig på ett eller annat sätt :crazy: :banana:

I denna tråd har Bill o kenneth verkligen öppnat upp gardinerna för mina ögon. Jag är så tacksam för deras inlägg i början av tråden :bow:

Sen blev jag ju lite skakis när folk började posta massa att de inte alls tyckte det låg något i vad B o K sa, trådar startades upp på andra håll om hur illa det var osv... då tänkte jag att "shit, det e bara jag o några få till här som tycker såhär"
Men jag höll ut och till slut gick det upp ett ljus om att vi snackar om två helt skilda saker :idea:

Har alla meningsskiljaktigheter lösts nu då eller?

Jag ska iaf testa "linjaltestet" på kusen sedan :banana:

hej hopp i galopp
 
Sv: bommens kurvatur

:) ok ja jag hajjar :idea:

angående dina svar på Marans frågor om trycket under en bladsadel, är inte det frågor som också kan ställas ang. den engelska sadeln, bara att den har bossor?
Det hör visserligen INTE ALLS hit :o jag vet hur den typen av sadel ser ut och hur den bommen ser ut, men förutom bommen i framkanten (jag fick en liten idélampa i huvet) så liknar den ju de bomfria westernsadlarna om man tittar på bossorna.
Kan man inte göra den liknelsen?
En bomfri westernsadel är ju sån att man måste ha en "specialpad" under (hehe vadå bomfri?, en pad av trä som en träbom då eller? :rofl: nä skämt å sido...) och paden + den bomfria sadeln borde väl bli ungefär lika "hårda" som bossorna på en eng. sadel?

iallafall så förstår jag väl inte riktigt hur bra tryckutjämningen blir i en sån sadel, men den är ju inte gjord att sitta i i 8 timmar utan mer för 45min pass som hempfling uttryckte det... men ändå?

Någon som förstår vad jag menar?

MEN det är ju off topic..så skitsamma om ingen orkar bry sig...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: bommens kurvatur

Maran
När hästen bär sig har jag också funderat på. Hästen går ju mer i en "bro"-aktig form då. Men det är ju inte heller under nån längre tid utan bara under ett träningspass och den går ju inte i form HELA passet heller, vad är den aktiva tiden på samlat arbete i rätt form?
Nej, de flesta hästar går inte i form under hela passet. Beroende på utbildningsnivå och ryttare gissningsvis alltifrån ett steg då och då till minst 75% av passet. Det här gör det lite knivigt. En häst som har en svängd rygg kan bli rakare i ryggen vid arbete i form. Då kan bommen som låg perfekt på hästen i stallgången bli för svängd när hästen rids om det vill sig illa.

Vid utprovning av engelska sadlar går sadelprovare/makaren ibland med ekipaget och känner under sadeln när hästen rör sig. Att göra det vid utprovning av westernsadel är nog snudd på omöjligt. Där får man gå på det beprövade svettestet istället. Något som förutsätter att man får provrida sadeln ordentligt. Det är ju inte alla handlare så förtjusta i.

Är inte w-sadeln mer är framtagen för att "rancha" 8 timmar om dagen, då hästen går i en "fri" form. Men jag tror att den kan vara bärande då med, hur ska den annars hålla?
Helt rätt! Westernsadeln är en arbetssadel och ska ju fungera för både häst och ryttare under långa dagar. Hästen går i en friare form, men den måste röra sig och bära sig på ett sätt som sliter minimalt. Annars håller den inte. Detsamma gäller t ex distanshästar.


(tänker mig en lång/låg form, de är ju naturligt muskulösa ranchhästar byggda så så de håller kanske just därför även utan att gå i form?)
Nja, hästen får inte bli för lång och låg heller för då går den på bogarna och riskerar att slita ut frambenen. Där ser jag ett problem med t ex de quarterhästar som är kraftigt överbyggda. Jag har haft förmånen att se och höra Gary Potter (professor i equine science, domare, uppfödare m m) prata och exteriörbedöma hästar. Enligt honom ska westernhästen vara proportionerligt byggd. Grundexteriören för en hållbar häst är ungefär densamma oavsett ras och ridsportgren.

westernhästen är ju den hästen som alltid, även när den är färdigskolad, ska gå i en relativt låg form (det varierar kanske med tiden som med alla "trender"), är någon annan inriktningsridning sådan?
Jo, det ska den. Åtminstone om man jämför med t ex dressyrhästen. Å andra sidan finns det varianter på westernridning. Om jag har förstått rätt utifrån det lilla jag har sett, hört och läst om California bridle horse-sättet så är målet inom den westernvarianten att hästen inte ska gå i den långa låga formen utan mera åt dressyrhållet. Californian... bygger på det iberiska och spanska sättet att rida och är en rest från de spanska erövrarna i USA.

Sadlarna gjordes väl inte från början för att cowboys skulle rida "höghastighetsdressyren reining" utan för att rancha?
Helt rätt. Reining liksom många av de övriga tävlingsgrenarna skiljer sig ganska kraftigt från hur ranchhästen rids och arbetar.

Men skulle en sadel med bossor vara bättre på en reininghäst i full galopp i låg form med ordentlig bärighet?
Jag vet inte.

förresten, inte ändrar väl bladen form när ryttaren sitter upp eller om den "bridgar"? Är inte bladen rätt stela, det är ju trä? Eller tänker du på en sån där EQUIFLEX eller vad de heter?
Jag tror inte att en sadel med träbom ändrar sig särskilt mycket när det kommer en ryttare i. Det är möjligt att det händer en gnutta mer med en Ralidebom. Equiflex och föregångaren orthoflex ändrar sig definitivt när det kommer vikt i. Det är väl en av poängerna med den bomtypen om jag har förstått rätt?
 
Sv: bommens kurvatur

bra länk!
nej vad menar de med det? Ser han till totala bomlängden då eller menar han att bommen även är böjd MITT PÅ???
Kanske är en tolkningsfråga?
Han kanske bara menar att bl.a gångartshästarnas bommar är mer kurvade pga kraftig utvinkling av bommen fram och bak?
 
Sv: bommens kurvatur

Finns ju ingen anledning att kolla sånt när alla bommar är raka, och alla hästryggar också är det.

nej det vet jag, jag är helt införstådd i detta, vet inte riktigt varför jag sa så. Jag tror jag ville uppmuntra alla "tvivlare" som hävdar motsatsen... *om det nu gick???*

Tycker det är väldigt intressant ang. utvinklingen av bommen osv, "synd" att sadlara är så påpälsade med läder o annat för att kunna se det, håller på att testa tre olika sadlar just nu och hade gärna klätt av dem för att se hur de egentligen är vinklade bak o fram.

Min häst är rak över ryggen (naturligtvis) med markerad manke/bog och kraftig baktill
 
Sv: bommens kurvatur

Jag ska iaf testa "linjaltestet" på kusen sedan :banana:
hej hopp i galopp

Jag testade med linjalen på tre helt olika hästar, och de var förvånansvärt lika där bladet ligger fast ryggarna från sidan ser helt olika ut.

Jag mätte 5cm ner från spine, 10 cm och 20 cm. 5cm ger då ett tänkt spread* på 10cm plus bredden på själva ryggraden, totalt kanske 14-15 cm då, eller 6tum som kanske någon sadelmakare hade sagt.

10cm blir då ungefär mitt på bladet och 20cm blir längs den linje som nederkanten av bladet fram och bak ger. Bladet är ju "uppskuret" på mitten, det är runt 15cm fram och bak men bara 7-8cm i mitten. (det varierar ju förstås mellan olika blad)

Alltnog, med en 30cm linjal 5cm från blir glipan på mitten runt 1cm, man får lätt in ett par fingrar. 10cm från är glipan hälften, och 20cm från är ryggen helt rak.

Inte så konstigt förstås, både hästryggar och sadelblad är ju svängda, och inte raka som en del tycks tro. Det gäller hela bladet, såväl i båda ändar som på mitten.

Eller snarare, visst kan man göra en sadel med rak mittdel. Den kommer då att passa väldigt många hästar (böjda och raka) och dessutom ligga rätt stadigt. Det beror på att det då glappar på mitten och sadeln ligger på de fyra stora ytorna på de två bladen. Inte en bra passning, men det duger för lätta ryttare som rider kort tid på stora hästar. Ingenting för en 90 kilos kopojke med 12 timmar+ i sadeln varje dag.



*jag såg att nån weirdo mätte spread i grader, med en tumstock ..... verkligen vaket ...:angel:
 
Sv: bommens kurvatur

Ingen kommer att vilja svara först med risk för att bli idiotförklarad av antingen det ena eller det andra lägret....

Sticker väl in huvet i getingboet....

Du är modig du, Eva :)

Jag sticker in mitt huvud tillsammans med dig .... undrar om vi tänker likadant?

Blir det skillnad på sadelns passform när ryttaren sitter upp på hästen? Ja
Ja.

Och i så fall, i vilken riktning? Beror på flera saker, om hästen går i form eller inte. En låg form ger tex en "rakare" högre rygg.
Precis, det beror ju på massa saker. Jag tänkte mig svaret att den tenderar att bridga mer.


Hur mycket ändras trycket från sadeln när ryttaren sitter upp, och var sker ändringen huvudsakligen? Hur mycket finns det säkert bra siffror på men trycket kommer företrädesvis i framkant på vardera sidan om manken med största trycket på uppsittningssidan.

Det var ju en otroligt luddigt formulerad fråga från mig. jag tänkte mig när man redan hade suttit upp :smirk: Hursom, samma svar som förra frågan, trycket tenderar att öka fram och bak (mest fram), men det beror förstås också på hur sadeln ligger innan man klättrar upp. Kass fråga.

Hur stort välfördelat genomsnittligt tryck kan man acceptera kortsiktigt och långsiktigt? Den måste jag fundera på

Bladen är runt 800cm2, ryttaren väger 75kg, det ger ett fördelat tryck runt 9 kPa. Artärtrycket är runt 4-5 kpa, ventrycket 1,3 - 2,7 kPa i häst.

Känns inte helt bra, blod till musklerna är ju alltid intressant. Vore bra med lite större yta, och det har vi nog om man räknar att trycket också distribueras ut något via pad och paneler. Lite bättre blir det iaf.

Nu räcker det med blodtransport lite då och då, och det får man när man rider, men marginalerna är inte stora. Har man ridit länge så svullnar ryggen upp lite när man sadlar av, som kompensation för det störda flödet.

Med en bridgad sadel kommer man lätt upp i 25 kPa i dom fyra anliggningsytorna. Alldeles för mycket, dessbättre är stora tryck under kort tid inte lika skadligt för vävnaden som lägre tryck under längre tid. Bra att många bara tränar <60min och ställer in pålle sen.


Var är det vanligast att en bladsadel trycker när den inte passar?
Den bryggar
Precis. Trycket i dom fyra punkterna når runt 25kPa. Det blir inte alls lika utpräglade problem på en sadel som rockar, även fast det bara är två ytor då. Däremot är den gungig att rida i, välpassande är bäst.


Hur spelar ryttarens vikt respektive hästens storlek in på bladens böjda form?
(om dom nu har en böjd form alltså, och inte är helt raka .... ) Jag är inte säker på att jag begriper frågan. En tung ryttare på en kortryggad häst är svårast. Är "bars'en" för långa kommer det att brygga, är de väldigt korta blir det mindre anläggningsyta. Pest och kolera lixom

Jo, det gäller ju att försöka välja häst efter ryttare.

Man skall aldrig använda tumregler, dom försöker bara ge enkla svar på komplicerade frågor. Men ändå, frågan var tänkt att ge ett svar på om böjningen på bladen bör ändras för olika belastningen. (böjningen som inte finns alltså .... )

Ungefär nåt i den här stilen då, how's that?

Man utgår från en häst på 500kg och en ryttare på 75kg. För den kombinationen skall sadeln ligga helt an mot hela ryggen, och inga justeringar görs för uppsatt ryttare. För varje 10kg tyngre ryttare ökar man böjen med runt 3-4 mm, för varje 50kg lättare häst ökar man böjen lika mycket.

Inga negativa svar används, alltså sadeln skall aldrig bridga oavsett vikt på ryttare eller häst. I praktiken blir det i dom flesta fall att sadeln alltid skall ligga helt an ouppsuttet, även på mitten. Gör den något annat så är det bättre att den rockar en liiten aning. Undvik bommar som är raka på mitten alltså, om det nu finns såna nånstans.



Typ så.

mvh Eva
 
Senast ändrad:
Sv: bommens kurvatur

Ett större problem än "bridging" är att om man lägger en westernsadel ( som har 90 graders vinkel under gullet) på en häst utan manke ( = mer än 90 grader, upp t o m 120 grader??) är att bommen kommer att stå på ytterkant på hästryggen, vilket ger en ytterst liten yta att överföra vikt på, ett hundratal kvadratcentimeter, vilket ger ett oerhört stort tryck på en liten yta. Tänk bara om sadeln väger 20 kilo och ryttaren kanske 110 kg med kläder.
 
Sv: bommens kurvatur

Delvis rätt Bill.
Beroende på hur mycket bridging, så ger det olika stor anläggningsyta där sadeln 'tar mark' fram och bak.
En extrem bridging ger nästan ingen anläggning alls.
Fast i de fallen brukar ingen rida långt utan att bli skickad i backen av hästen..... :)
Fast ditt resonemang är inne på Bomvidd, och inte kurvatur...... Men det är också en faktor som är väl så viktig.

/Mike
 
Sv: bommens kurvatur

Om bommen är utsvängd vid bogen och länden som du skriver så är ju bommen svängd. Jag undrar om inte vissa av oss som skrivit i den här tråden menar samma sak, men ordvalet gör att vi missuppfattar varandra. Det verkar så. För det du beskrev är en svängd bom för mig. (Lägger du en ledad "mätpinne" under den bommen så blir den ju svängd)
 
Sv: bommens kurvatur

Saddelman: Roligt att det finns flera kunniga som ger sig in i diskussionen. :bow:
Eva: "en låg form ger rakare högre rygg" skrev du.. Ett påpekande bara. Om hästen tappar ryggen när formen blir högre är den inte redo för den högre formen. En häst som bär sig bakifrån har rakare högre rygg även i hög form. Är den inte redo för den formen ska den inte ridas i den utan grundtränas mera.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 195
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 838
Senast: tara
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 387
Senast: MiniLi
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp