Bukefalos 28 år!

Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

före och efterbild verkningen vänster framhov
16935092.jpg



höger fram
innan verkning:
16935097.jpg

16538204.jpg


efter:
16935098.jpg

16935099.jpg

16935100.jpg


forts..

På den översta bilden ser man en h.f. hov som före verkningen är ngt bakåtbruten men själva vägghornet har en rak naturlig slitning utifrån själva hornkapselns tillväxt. På samma bild fast efter verkning har h.f. blivit markant mer bakåtbruten och själva vägghornet har genom våltsamt bruten raspning i felaktig vinkel utifrån hornrörens tillväxt tvärt rapats av med en brytning som äventyrar vägghornets hållfastighet. Ingen häst har naturligt denna brytning i vägghornets drygt 1/3 dels nedre del. Rumphugget eller bonna raspning brukar det kallas för på fackspråk.

H.F innan verkning påvisar en hov med dels infekterad stråle,svagt bärande vägghorn och ngt uppskjutande hörnstöd. Strålen är desutom "kluven" (påvisar längsgående spricka på medial sida där även en viss ballförskjutning är klar synbar) och infekterad p.g.a. dålig miljö/hantering. Hoven som sådan har dock den hållfastighet och tillväxt att den klarar av att (som den är tänkt för hästen) bära vikt,tåla nötning,fungera som halkskydd och vara stötdämpande.

Att hoven även skulle fungera som blodpump är sedan länge känt att så är inte fallet utan ökad/minska cirkulation i själva hoven påverkas av funktionen i hela nedre benets distala påverkan,rörelse,utsättande av kraft,motkraft och trauma.

Ex: en helt stillastående häst som har en hovböld kommer ha en högre cirkulation i hoven än en häst i rörelse som inte fullt ut vill belasta denna hov. Detta är mkt känt då säkert flertalet här har tagit in sin häst ifrån hagen helt ohalt och ställt in den i boxen i en halv timme för att sedan inte kunna få ut den ur boxen igen.

H.F efter verkning så är hoven så hårt nedverkad i trakterna att den primära belstningen blir själva strålen som plötsligt befinner sig drygt 1/2 cm ovanför hovens naturliga primära belastning,d.v.s. trakterna som tillhör hovens skyddande bärande vägghorn. Hovens primära tänkta belastning är just vägghornet,hörnstöden och sulhornet, den secundära belastningen ska ske utifrån hovens mjukdel vilket är lika med strålen. Tar strålen den primära belastningen så kommer ofelbart strålen i belastningsfasen att tryckas ihop och kraften går vidare in i själva hovens inre strykturer och "plattar till" elastiska putan som i sin tur kommer expandera och ge smärta i främst strålbens bursan men även i själva strålbenet. Den djupa böjsenan kommer oxå att utsättas för extrem stress..

Den nedersta bilden på H.F efter verkning uppvisar en så kraftigt verkad bärrand att t.o.m. frisk vävnad blottats, hörnstöden är inte renskurna i balans med sulans traktdel utan "sticker upp" och den redan infekterade strålen har inte avlägsnats från dött infekterat strålhorn. Det yttre skyddande vägghornet som för optimal hållfastighet bör vara ca 8mm tjockt runt hela hoven på en barfotaverkad individ utanför det mer mjuka hornet som vita linjen innehar är helt groteskt bortraspat och uppvisar i bästa fall en bredd på ca 4 mm (i trakerna) och i hovens mest belastade del nämligen tå,tåsidodel,sidodel så är det skyddande vägghornet helt obefintligt.

Rundningen av hovens bärrand mot markytan,den sk "mustang roll" är helt obefintlig utifrån den sk "bonnraspning" som helt obegipligt har använts av utföraren.

Ja det va H.F.

Snart tar vi näst hov.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Måste säga att jag är djupt imponerad, både över ditt kunnande o att du kan förmedla det på ett begripligt sätt. "Bonna raspning" måste vara årets roligaste fackterm:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Håller med skogsridmulle! :bow:
Jag har förresten listat ut varför du aldrig är så här utförlig i vanliga fall: För om du var det skulle halva buke snart anse sig som distansutbildade hov-vårdare! :p:D

Bonna-raspning var roligt ja! :rofl:

Jag har en fråga ang mustang-roll: Måste man verkligen fila till den? Hästen sköter ju det själv på en dag eller så. Det borde ju bli mer lagom om hästen sliter det själv, så varför behövs det då?
 
Sv: Boots till barfotahästar!

höger bak
före verkning:
16538202.jpg



efter:

16935093.jpg


H.B. före verkning uppvisar här en naturlig "mustang roll" och hästens egen naturliga slitning., därav namnet "mustang roll". Observera gärna att hovens vägghorn slits naturligt utifrån individens exteriöra förutsättningar, vägghornets tillväxt utifrån främst hovbenets läge och belastning samt individens miljö i form av underlag. Yttre påverkan,(läs ryttarens inverkan) distal och dynamisk balans och inte minst trauma där det minst belastade distala nedre benet uppvisar en avsevärt försämrad hovmekanism liksom det mest belastade distala benet uppvisar en överbelastning ofta i en hög grad av secundär obalans i själva horn kapseln.

H.B. efter verkning är inget att skratta åt då den uppvisar en grotesk behandling av 1/3 del av nedre bärande vägghornets brutala "tvär" raspning i förhållande till vägghornets naturliga tillväxt.

Mer "bonn raspning" än vad man här har uppvisat bör heller aldrig mera i bild delges. För att förtydliga hur jag ser på denna "bearbetning av det yttre skyddande vägghornet så skulle jag milt villja kalla det för "rump nisse" raspning.

Övriga komentarer om H.F. finns att läsa i mitt svar ang, H.F.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

vänster fram
innan verkning:
16935114.jpg

16935116.jpg

efter:
16935118.jpg

16935117.jpg

16935115.jpg

16935113.jpg


forts...


V.F. Går inte att komentera av ngn oförklarlig anledning mer än att mitt strål fåran är kluven (strax under tummen) vilket ger hästen otrolig smärta och är enbart miljö/avsaknad av god hovvårds relaterat.

O.B.S. Detta ger secundärt väldigt ömmande ballar, Det vet jag med bestämdhet.:rofl:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

vänster bak
innan verkning:
16538206.jpg

16538207.jpg


efter:
16935112.jpg

16935111.jpg

16935109.jpg

16935110.jpg


ni får tänka på att de bilder där jag håller hoven "plan" troligen inte stämmer till 100% så om det ser snett ut så är det kanske inte snett försök se i lod med benet istället för hur jag håller hoven.

vad tycker ni nu?

V.B. Jag vidhåller att även om jag tycker att det inte såg bra ut innan dena individ verkades så såg det avsevärt mer naturligt ut innan den verkades på detta onaturliga sätt.

Som jag skrev tidigare, man kan inte verka en levande individ på samma sätt som man på en helg får lära sig att verka en dö hov.

Tack för dina bilder och din tråd, även om du själv spårade ut lite då den i grunden avhandlade boots till barfotahästar men avslutades med hur lätt det är att marknadsföra en "naturlig verkningsmetod"

Jag ska dock lova dig en sak. När jag finner tiden mogen ska jag själv starta en tråd om traditionell verkning och där förklara skillnaden mellan kunskap och marknadsföring i tro.

Go Natt.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Hallå! :)

Jag har inte orkat följa hela tråden men jag undrar: Den tjejen som verkat hästen nu - är det en hovslagare eller nån sorts "barfotaverkare"? Undrar bara eftersom jag inte riktigt hängt med :)

hej igen:)

hon är "ny" utbildad hovslagare för 2 år sedan, sitter inne med enormt mycket kunskap och svarar på alla frågor man har sånt gillar jag:)

skulle faktiskt aldrig våga ta ut en "barfotaverkare" har en vän som rekomenderat strasser men bara man nämner det här så....vad tycker ni om det:smirk:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Hur rör sig din häst idag?

jag tror jag skrev det dagen innan jag skulle ut och gå med han.

men skrev hur det gick sen ju:)

men kan skriva igen.

dagen efter verkningen så cyklade jag med min häst, vi var tvugna att ta oss över en väg med mkt stora stenar och DET GICK HUR BRA SOM HELST:eek: vart helt förvånad med tanke på hur himlans stora stenar det var han drog sej inte ens in te kanten eller gick saktar utan klev på som vanlig piggt och han ville t.o.m tölta lite på det:eek::eek:
vägen va ca 2-3km lång med det hemska gruset och under den tiden trampade han till på en större sten(mot sulan troligen) ca 5 gånger MAX alltså och det tycker jag är helt otroligt.
och med tanke på att när jag ridit där innan med skor så har han trampat till på stenar ungefär lika många gånger för skor skyddar ju inte sulan mot stora stenar, det vet ni va:smirk:
så jag tolkar det som att han är ytterst lite öm och jag trodde de skulle vara mkt värre med tanke på att han blev ganska kraftigt verkad dagen innan.

på gräset och en mjukare väg travade han jättefin med sitt vanliga steg och framåtbjudning utöver det vanliga.

töltade lite på asfalt med.
verkar vila i steget som vanligt kan se en aningens liiten skillnad, blir han trippig i steget och gångarterna förstörs eller plågas av någon anledning så är det skor på.
men lite tålamod skall man kanske ha han har ju bara vatt utan skor i 4 veckor;)
 
Sv: Boots till barfotahästar!

tack för ditt långa och utförliga svar, äntligen.

jag skulle vilja att du lade in bilder på den "perfekta" hoven så att jag får se HUR det EGENTLIGEN enligt DIG det ska se ut!
för nu vet jag ju bara vad DU tycker är fel och jag vet inte hur det SKA se ut enligt dig!

det jag tycker är extremt konstigt är att när jag lade ut de första bilderna så tyckte ni att de var vanvård, och nu är den ennå mer vanvård fast jag testat 2 helt olika hovslagare UTBILDADE som INTE gillar BARFOTAMETODER utan skall "föreställa" praktisera samma lära som du.

jag vet ju inte hur du verkar men det hade varit roligt att se på bild.

frågan är ju bara, om de hovslgare jag haft hade suttit här och kommenterat ditt verk,frågan är ju då om de tyckt du varit den perfekta verkaren/hovslagren eller om de sagt detsamma om det du gjort som du säger om dem.


jag förstår ärligt inte hur jag har kunnat hitta 3 helt skilda utbildade hovslagare med lång erfarenhet(de 2 första) i helt olika delar av landet och ALLA dessa tre har blivit totalt sågade av er här på buke.

frågan är då, är det ni eller dem det egentligen är "fel" på.
man måste ju endå ta hänsyn till att bilder är inte verkligheten anar att bilderna ljuger en hel del.

stackars min häst, men "tack vare" er funderar jag på att ta ut en 4e hovslagare och sågar ni den, då vet jag med säkerhet att det är ni det är fel på för så himla många kunniga hovslagre kan det ju inte vara fel på lixom.

och så skall jag till 100% sitta här och tro på en enda hovslagare jag inte vet nånting om som tittar på mina bilder, det börjar ju nästan låta löjligt,

det är konstigt att jag forstätter så mkt skit jag får men jag e envis med vi får väl se hur detta slutar, iaf inte med att min häst får ta skiten, det är det jag som redan gör.

jag lär mig kanske lite på vägen iaf.


MEN SOM SAGT BILDER PÅ HUR DET SKA VARA EFTERSÖKS FÖR NU HAR JAG FÅTT NOG AV HUR DET ENLIGT ER INTE SKA VARA!!!
 
Sv: Boots till barfotahästar!

intressant intressant, du nämnde ingenting om hovformen(underifrån) som andra här klagade på bla att bakhovarna var "för" runda.
och du nämnde inte om de var lagom långa/korta nu heller men du sa heller inget om det så det måste betyda att de är lagom korta nu och han slipper gå runt med för lång tå och för låg trakt.

det du tyckte var värst som jag förstår det är att hovslagaren verkar ha rapsat ner "planet" för djupt så strålen står upp ovan själva hoven och det är alltså inte meningen eller? skall strålen vara lite neranför hoven?
och att hovslagaren tagit för mkt i tån du tycker att hon mer skulle raspat till hoven plant utan att ha rundat?
eller menar du att hon skulle rundat på ett annat sätt? hur?
menar du att hon bara skulle raspat rakt av som när en sko ska på?

vad menar du med bonnaraspning, vad är det man gjort då? och varför är inte det bra.

varför tror du denna nyutbildade hovslagare med samma utbildning som du gör helt emot vad du tycker om?

och jag lovar dig hon är ingen barfotaverkare med tanke på att hon inte gillade boots m.m.

du gillade inte heller att hon inte "gjort ren" strålen, visa gärna en bild på hur det skall se ut.

enligt henne skall man inte ta för mkt av strålen då den är mkt vikitig. man skall ta så lite det bara går.

vad menar du med att trakthörnen "står upp" hur verkar man dem? vet en till som klagat på detta men förstår inte hur man verkar dem och varför tror du att denna hovslagare inte gjorde det.

om hon varit barfotaverkare hade hon väl tagit den det första hon gjorde ungfär.

hur menar du att man skall kunna runda av kanten på hoven utan att yttre hovvägen försvinner lite? och bärranden blir bärrande, är det inte därflör den heter bärrand?

varför tror du hon raspade ner trakterna runt strålen så mkt, jag såg att hon kontrollerade noga och det verkar ju som att hon meveter gjorde så.

finns det någon barfotamedod som går ut på att det skall verkas så eller? att de tror att strålen ska vara bärrande?
den skall väl vara så pass långt ner att den kan nå marken och hästen känner vart den trampar eller har jag fel,

om du nu ska ta mina bilder som "skräckexempel" så ser jag gärna någa bilder på "perfekta" hovar ala Coari;)

för nu känner jag att vi kommer ingen vart på detta "det och det är fel" vill veta vad som är rätt.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

hej igen:)

hon är "ny" utbildad hovslagare för 2 år sedan, sitter inne med enormt mycket kunskap och svarar på alla frågor man har sånt gillar jag:)

skulle faktiskt aldrig våga ta ut en "barfotaverkare" har en vän som rekomenderat strasser men bara man nämner det här så....vad tycker ni om det:smirk:

Ok tack för svaret :). Jag hade en liten baktanke med min fråga ändå :angel:

Jag hade fått för mig att det var en utbildad hovslagare men sen tyckte jag att det kom vissa "antydningar" från ett visst håll om att det var en barfotaverkare du hade anlitat.

Så nu fick vi ju klarlagt det - att det är en helt vanlig utbildad hovslagare! :) Kan ju vara kul att veta ifall coari gör allvar av sitt "hot" om att använda dina bilder som bevis i en ev utredning. ;)
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Coari har förklarat så himla:bow: bra.

Han menar att du nu har bonnraspat :rofl:bort hela den hårda kanten av hovväggen- som ska skydda mjukdelarna som inte tål förslitning.

Bärranden består av relativt mjuka lameller som vid stor påfrestning kan ge blödningar o sen inte hålla ihop längre-belastningsfång.

Det är hovväggen som ska bära upp den, inte bara bärranden- som är levande vävnad- med massor med kapillärer(små blodkärl)samt nerver.
Det är därför som den aldrig får sömmas innanför vita linjen.

Nu får du nog leta rätt på boots iom att den nu kommer att slita ner hovarna i rekordfart:crazy:

Varför rider du medvetet på så mkt grus:confused:
För att se om den blir halt:confused:

Man måste anpassa ridningen efter underlaget när hoven inte längre har ngt skydd.

Du skrev att den sista hovisen även var barfotaverkare- det syns på hovarna.
en lite rundfilning görs inte alls lika djupt eller högt.
Nu är det verkligen Bonnraspat
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Du skrev att den sista hovisen även var barfotaverkare- det syns på hovarna.
en lite rundfilning görs inte alls lika djupt eller högt.
Nu är det verkligen Bonnraspat

Nu har jag nog missat något - tråden är ju lååååång :p.

Var står det att hovslagaren även är en barfotaverkare :confused:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

...men "tack vare" er funderar jag på att ta ut en 4e hovslagare och sågar ni den, då vet jag med säkerhet att det är ni det är fel på för så himla många kunniga hovslagre kan det ju inte vara fel på lixom.

Hrrmmm.....eh jo tyvärr kan det visst det vara så :smirk: Tyvärr :(
Jag anser att det är hantverksyrke och som inom alla andra hantverksyrken så finns det massor som är superduktiga men tyvärr också många som inte har någon yrkesstolthet alls.

Man kan reta sig till förbannelse på coari pga av hans spydiga och lite "klumpiga" sätt att uttrycka sig men jag har den uppfattningen att han är en av de duktiga hovslagarna. Tyvärr ÄR inte alla det. :(
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Nu har jag ordnat bilder på min häst.

Drar det lite kort igen. 3 årig valack, ej riden. Fick hem honom för ca 3 vekor sedan.Har fått dåligt med mat sista månaderna, dock välskött innan det. Vet att han gick i stora kuperade hagar, inne på natten, dock ute i sommras antar jag.

Var enligt uppgift verkad 2 veckor innan han kom till mej, alltså 5 veckor sedan. Det utfördes av utbildad hovis som är väldig förespråkare för barfota. Enligt vad jag minns så har hon gått på kurs / föreläsning inom ngn barfota rörelse, sen om hon använder något av det när hon arbetar kan inte jag svara på.

Varogoda! Vill ha massor av kommentarer!!
Pålles ben:
16959822.jpg

Vänster fram
16959824.jpg

16959825.jpg

16972658.jpg

16972660.jpg
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Höger bak
16959833.jpg

16959834.jpg

16972724.jpg

16972725.jpg


Ursäkta bildbomben.. Men tycker det här är så intressant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
700
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 971
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
634
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 696
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp