Bukefalos 28 år!

Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Varogoda! Vill ha massor av kommentarer!!
Pålles ben:
16959822.jpg

Varför ha grimskaft om det ändå bara hänger rakt ner i marken så hästen kan trampa på det?? Jag brukar ha grimskaft för att inte tappa kontrollen på mina hästar genom att hålla i det och hålla på ett sådant sätt att dom inte kan trassla in benen i det.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Ok tack för svaret :).

Så nu fick vi ju klarlagt det - att det är en helt vanlig utbildad hovslagare! :) Kan ju vara kul att veta ifall coari gör allvar av sitt "hot" om att använda dina bilder som bevis i en ev utredning. ;)

Det kan jag lova dig att om det är en utbildad hovis som även klarat av slutprovet och är medlem i SHF så kommer det bli granskning av det skickliga yrkesutövandet. Inte en tjans att denna verkning skulle bli godkänd vid ett delprov i grunskursen.

Jag har oxå läst att gullan skrivit att hon skulle ta ut en barfota nisse och den verkningen som hon med bilder uppvisar är en typisk sanchp verkning. Hade hon inte skrivit att den va en kvinnlig utförare så skulla jag ha slagit vad på att den va utförd av O.L. så illa utfört är det tyvärr.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Man kan reta sig till förbannelse på coari pga av hans spydiga och lite "klumpiga" sätt att uttrycka sig men jag har den uppfattningen att han är en av de duktiga hovslagarna. Tyvärr ÄR inte alla det. :(

Jag tycker att jag skriver mer lättförståligt än många andra här och blir sällan missuppfattad. Att jag väcker känslor och reaktioner är väl bra för trådens framtida levene och dom reaktionerna som redovisas i kommande svar. Om du bara visste hur mkt spydigheter och klumpiga uttryck jag själv får från vissa här. Jag tar gärna det och ger gärna tillbaka, en rak komunikation är alltid rakare än en komunikation som slingrar sig i osäkerhet.

Om du retar dig till förbannelse på mig så kanske det beror på att du inte håller med mig men i stället för att diskutera det, väljer du att svara med tystnad.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

jag skulle vilja att du lade in bilder på den "perfekta" hoven så att jag får se HUR det EGENTLIGEN enligt DIG det ska se ut.

Den perfekta hoven kan jag tyvärr inte visa dig för jag har hitills inte själv sett den.

Jag ska här enbart för din skull lägga in några bilder på en kunds häst som jag tog tidigt i höstas och som redan varit med i en annan tråd. Detta är i.o.f. sig bilder på en shettis men jag ser ingen skillnaden på en shettis och en islänning. Det viktiga här är att se till själva hovarna och verkningen. Denna shettis rids dagligen,körs i vagn på grusvägar och blandade skogsstigar/ängar tre ggr i veckan.

Fram före verkning:

20070525056.jpg


Fram efter verkning:
20070525068.jpg


Bak före verkning:
20070525057.jpg


Bak efter verkning:
20070525067.jpg


Traktens förhållande till stråle på obelastad hov:
20070525063.jpg


Bifogar en bild i genomskärning för den som är intreserad av hovens uppbyggnad och struktur innanför den skyddande hornkapseln:
Kopiaav20070519050.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Boots till barfotahästar!

Det där med obelastad tror jag att många barfotaverkare glömmer bort:eek:

VAD händer när hästens tyngd pressar på.

Kopiaav20070519050.jpg


Hmm.

Om man nu som en del- strävar efter markparallellt hovben- vad händer med djupa böjsenan o får inte det lilla strålbenet sig mer belastning:eek::confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Boots till barfotahästar!

Det där med obelastad tror jag att många barfotaverkare glömmer bort:eek:

VAD händer när hästens tyngd pressar på.

Om man nu som en del- strävar efter markparallellt hovben- vad händer med djupa böjsenan o får inte det lilla strålbenet sig mer belastning:eek::confused:

Ta en titt på elastiska putan och hur stor den är, vad tror du händer med den??? Platt som en pannkaka kommer den bli.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Vad härligt att se lite ordentliga svar!
Nu förstår iaf jag mycket bättre vad som är så hemskt. :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Boots till barfotahästar!

han drog sej inte ens in te kanten eller gick saktar utan klev på som vanlig piggt och han ville t.o.m tölta lite på det:eek::eek:

Jag vet att min häst helst töltar när han spänner sig. Nu är det inte en isis utan en varmblodstravare, men iaf. Första gången med ryttare resulterade i klockren tölt, samma i andra situationer där han spänt sig.
Nu känner ju inte jag din häst, men mest så att du tänker på det med..
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Det där med obelastad tror jag att många barfotaverkare glömmer bort:eek:

VAD händer när hästens tyngd pressar på.

Kopiaav20070519050.jpg


Hmm.

Om man nu som en del- strävar efter markparallellt hovben- vad händer med djupa böjsenan o får inte det lilla strålbenet sig mer belastning:eek::confused:
Axel, snälla du! Det där är en genomskärning!!!
*suck*
Skall det börjas nu igen, pajkastning hit och dit och försök att misstolka med avsikt?
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Upplys mig om vad det gör för skillnad i det här fallet?
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Varför ha grimskaft om det ändå bara hänger rakt ner i marken så hästen kan trampa på det?? Jag brukar ha grimskaft för att inte tappa kontrollen på mina hästar genom att hålla i det och hålla på ett sådant sätt att dom inte kan trassla in benen i det.

Mina hästar är tränade att stå lösa. Och när grimskaftet är i marken då står man still.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag har också tänkt mycket på den här tråden idag.
Speciellt varför TS hävdar att han inte ömmar och yrkesfolk hävdar att den gör det. Som lekman inbillar jag mig också att den ömmar.
Frågan är om den visar det. Jag har själv två isisar och drog mig till minnes runt lunch att kiropraktorn sa att just isisar har en väldigt hög smärttollerans o att de tyvärr säger ifrån väldigt sent. Vi kom in på det apropå att min ena har sadeltvång som antagligen utlösts av ridning på ryggskada, antagligen sa han inte ifrån förrän sent o sen var han totalt oridbar under många år. Slängde av folk till höger o vänster, senare hittades en läkt skada.
Ursäkta att det blev så långt, det är ju dessutom delvis OT men vill ändå säga att vissa lider i det tysta o biter ihop o ch vill vara till lags medan andra berättar snabbare. Så har jag iallafall jag förstått det, människor är ju också olika. Så om det hade varit min häst hade jag inte avfärdat gårdagens förklaringar med att han töltar på grus o därför är ok.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

För att förstå det behöver du veta hur ett hovben ser ut i alla vinklar. Det är nämligen inte bara en liten pilspets som det ser ut i genomskärning.
Jag gjorde en liten sökning och hittade ett inlägg i ett annat forum där de fotat och lagt ut bilder på hovbenet och en del andra ben.
http://www.eques.com.au/discus/messages/14038/145398.html?1181636859
Sedan skall man tänka det att man har hovbrosk som går ut från "armarna" också ända bak i trakten så du har hovbenet och hovbrosken som utgör grunden för hovens form. Det är detta som skall vara markparallelt i belastningsfasen men bilda ett litet valv i obelastat läge, liksom hoven ofta har ett litet fotvalv i obelastat läge.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Boots till barfotahästar!

Det är just det som är risken med islänningar, de säger inte gärna till när det gör ont. Olika på individer såklart, men man måste nog ha det i åtanke i alla fall.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Någon som har något att säga om 'mina' hovar? Eller duger inte bilderna?
 
Sv: Boots till barfotahästar!

å ena sidan är det inte helt vansinnigt, det ser inte ut som vanvård eller liknande. Å andra sidan har din häst rötangripna strålar, ohälsosamt stora hörnstöd och av någon anledning väldigt ojämna sulor. Det får mig att fundera på hur det ser ut i hagarna, har ni mycket lera?
Alla hovarna ser dessutom skeva ut men det tycker jag alltid är svårt att bedöma rättvist på bild, så det låter jag vara osagt.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

För att förstå det behöver du veta hur ett hovben ser ut i alla vinklar.

Sedan skall man tänka det att man har hovbrosk som går ut från "armarna" också ända bak i trakten så du har hovbenet och hovbrosken som utgör grunden för hovens form. Det är detta som skall vara markparallelt i belastningsfasen men bilda ett litet valv i obelastat läge, liksom hoven ofta har ett litet fotvalv i obelastat läge.

Kan du med andra ord mer lättförståligt förklara det jag har fetmarkerat för att det inte ska uppfattas att du svamlar. Tack.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Sulorna är mycket ojämna och tycker att verkningen ser lite vind och sned ut. Svårt att få med på bild.
Visst är hagarna leriga vid grindhålet, men där står han ju inte som tur är hela dagarna och han har en rätt stor hage, men blött har det ju varit.

Kommer ta nya kort när han är nyverkad av min hovis sen. Men dröjer någon vecka eller två.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Kan du med andra ord mer lättförståligt förklara det jag har fetmarkerat för att det inte ska uppfattas att du svamlar. Tack.
Jag försöker förklara saker med så enkla ordalag jag kan för att även lekmän skall greppa helheten, istället för att försöka imponera med så många facktermer jag kan.
Men om inte du förstår vart hovbrosken sitter vet jag inte hur jag skall kunna förklara det bättre än dina böcker. Jag skall dock se om jag hittar lite förklarande bilder, sånt är alltid populärt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
705
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 992
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
635
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 712
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp