Bukefalos 28 år!

Border collie

Sv: Border collie

Saybia skrev:
Ja, de må vara vallhundar.
Men travhästar klarar ju sig utan travet även fasten de är avlade för trav...

Ujujuj, föddes du så smart? :) det har du heelt rätt i!
 
Sv: Border collie

Ancan, jag och min sambo söker efter en BC. Stöder din teori fullt ut. läste oxå att du har sålt valpar innan. tänkte höra med dig om det är så att du fortfarande gör det? :) Har du någon mail eller nåt som man kan nå dig på? Så kan jag berätta mer! Hitta ingen mail på din profil. Så jag får ju försöka få din uppmärksamhet här istället. :D Hoppas på hjälp! Ursäkta avbrottet i diskutionen. :angel:
mvh
 
Sv: Border collie

Bered er, detta kommer att bli långt!

Jag har suttit och läst igenom den här tråden och förundrats över många svar. Jag är en BC-människa ända ut i fingerspetsarna. Älskar rasen. Jag är av den åsikten att BC är avlad för att valla. Det är en underbar hund att använda till lydnad och agility mm men det är vallningen den är född till att syssla med.
Som någon skrev tidigare föds det fler BC-valpar än vallhundsfolk. Som BC-uppfödare kan man bara hoppas att man gör rätt val när man godkänner en valpköpare.


Det var en annan person här inne på buke som frågade om att köpa BC-valp eller inte. Jag gjorde ett inlägg där och berättade om två av mina hundar.

Här är en del av den texten:

Jag har två BC som jag vallar med. Min första BC är en hane på 10½. När det uppdagades att han har artros i ena armbågen och han då inte kan jobba lika mkt fick jag börja fundera på att skaffa en ersättare till honom.
Det blev en underbar liten tik som nu är 1 år och 8 månader.

När jag tog över hanen var han 1½ år och skogstokig. De som haft honom innan hade haft honom som sällskaps hund och till agility. Det tog ett halvår innan jag fått sån ordning på honom att vi kunde anmäla honom till en vallningskurs. Det var en upplevelse vill jag lova! De två första kursgångerna hade jag en fullständig idiot med mig. Tack gode gud för att fåren stod i fålla så han inte kunde komma åt dem! Tredje gången var det som om poletten trillade ner. Han började fatta att om han skötte sig utanför fållan fick han vara med och blev inte bortschasad. Fjärde gången var fåren lösa. Jag var så nervös när det blev våran tur. Har nog aldrig kallsvettats så mycket i hela mitt liv. Det gick bra.

Denna hunden är inte registrerad. Mamman var inte vallningsintresserad alls. Jag fick en vallidiot.
Idag är han kanon att jobba med.
I somras fick de här hemma problem med honom. Han blev aggressiv och ville tillslut inte göra nåt med dem.
Anledning:
Jag låg på sjukhus i nästan 1½ månad. Eftersom detta är en hund som kräver att få jobba varje dag blev han understimulerad. Han är en enorm enmanshund, vilket är vanligt bland BC. De försökte att jobba med honom på olika sätt. Det är ingen i familjen som har kunkaperna att valla med honom. Det enda de kan göra med honom när det handlar om vallning är att be honom hämta fåren om de rymmer. Han gör jobbet själv.
De försökte stimulera honom med lydnad, eftersök mm. Detta funkade inte tillslut. Han krävde mer.
Det var ett nervvrak jag kom hem till. De hade gjort allt de kunnat men det räckte inte.


Tiken är helt annorlunda. Hon är mkt stillsammare. Henne har jag haft sen hon var nio veckor. Detta är en hund som kommer efter vallningsmeriterade föräldrar.
Hon har under hela sin uppväxt haft får, ankor, hästar mm runt sig. När hon blev ett år började jag bli en smula nervös. Hon visade inget som helst intresse för vallning. Inte ens när jag tog med henne till fåren när gamlingen jobbade. Det var ju meningen att hon skulle avlasta honom för att senare ta över. Jag beslutade att hon inte skulle få träffa på fåren under 1½ månad för att se vad som hände sen. Inte ett smack. Jag tänkte att, jaja, jag har ju en hund som älskar att kramas iallafall.
En dag small det till! Från ingenstans var det som om nån tryckt på en knapp. Nästan på dagen då hon blev 1 år och tre månader tände hon.
Nu har jag två hundar som jag vallar med.
Tiken är fortfarande under träning och målet är att hon ska göra sitt VP till våren.



Det spelar ofta ingen roll om föräldrarna är intresserade eller inte av vallning. Du kan gå i ett år eller mer och tro att du har haft tur att få en hund som inte är vallningsintresserad. Helt plötsligt händer nåt som utlöser beteendet. Det sitter så djupt rotat i dem. De har ju inte direkt varit avlade för utseendet utan egenskaperna.

Om du nu beslutar dig för att skaffa din BC så önskar jag dig lycka till. Du kommer att få en hund som KAN vara allt du önskar dig. Men var beredd! Om hunden visar sig ha det minsta intresse av att valla så hoppas jag både för din och hundens skull att du anmäler dig till en vallningskurs och blir medlem i vallhundsklubben då lokalklubbarna anordnar träningskvällar.
Ta tillvara på din hunds egenskaper.



Jag har med mina hundar när jag rider också och det är inga problem för hunden att hänga med men det är inget jobb för den.
Mina hundar går lösa på gården när jag är ute och håller på med övriga sysslor. Det springer med och kollar läget överallt där jag är men det är inget jobb.
En BC måste få jobba. Det många beskrev om sina hundar har andra här på tråden redan påpekat är vallnings'symtom'. Jag är benägen att hålla med.
En BC som inte får sitt arbetsbehov tillgodosett hittar på egna uppgifter.

TEX: Detta med att lägga sig i mitten av padocken och stirra. Eye, som någon skrev.

Min tokfan till jycke fick nojan för några år sen. Det var mitt i sommaren och stekhett ute. När det är så varmt vallas det inte om det inte är en nödsituation. Efter en vecka utan nåt större jobb la han sig utanför hästhagen, mitt i solen, och stirrade på hästarna. Han vet att han inte får gå in i hagen så därför lade han sig utanför och eye:ade dem istället. När jag upptäckte vad han höll på med hade han redan fått värmeslag.
Även fast han var nära att stekas gav han sig inte i 'sitt arbete' förrän jag lyft in honom.

Det kan vara små 'obetydliga' saker som vi kan tycka är gulliga egenheter hos vår hund som egentligen är en mani.


Skaffar man en BC ska man se till att ha arbete åt den vilken gren man än ägnar sig åt. Man kan ha tur att få en fungerande sällskapshund men är det det man är ute efter finns det som sagt en uppsjö av andra raser.
 
Sv: Border collie

och? Folk som funderar på att skaffa BC läser garanterat gamla trådar också.
Katie tycker jag beskrev 'att ha BC ' jäkligt bra, även om det är en gammal eller ny tråd.
 
Sv: Border collie

Gammal tråd.. Men jag skriver ändå.
Håller me katie i de hon säger.

Sen är de ju så att BC är den enda hund idag i Sverige där föräldra djuren måste genomgå o få godkänt på vallhundsprov för att valparna ska bli registrerade. Är inte de nått unikt för BC som man ska kämpa för att ha kvar?

Sen avlas ju BC så stark på vallanlagen.. Bara på vallanlag. Så jag anser att skaffar man en BC så vallar man med den.

Är själv jätte sugen på en.. Men jag kommer inte att köpa en om jag inte har gård me massa djur. ;)
 
Sv: Border collie

Alla bc som ligger i eliten inom lydnad, agility mm har de en skock får hemma? Det låter på vissa av er att bc inte mår bra om de inte får valla, om de inte mår bra hur kommer det sig då att det NÄSTAN enbart finns bc i eliten. En hund som är stressad och mår dåligt skulle inte kunna prestera så bra.

Jag är uppfödd med BC, haft BC i ungefär 30 år...och flera av dom har testats för vallning, vilket inte fungerade. En av 15 vallade fågeldjur, men inget större! Jag skulle vilja påstå att en BC mår bra när den har en uppgift, ett arbete...alla måste inte valla....alla vill inte valla...!! Ett meningsfullt arbete som passar individen är minst lika bra som vallning många gånger...äääven för en BC! Inte haft någon sönderstressad eller manisk BC överhuvudtaget...
 
Sv: Border collie

Jag har en 75% border o hon är helt underbar! Lättlärd, vill gärna vara med ute o rida, går aldrig i koppel för sticka finns inte. Springer inte fram till andra hundar utan att fått ett okej. O hon är inte ens 2år. Dock är hon ganska blyg för andra människor, men när hon lärt känna folk så älskar hon dom...
Om man är "rädd" för att få för mkt vall så är ju blandras med BC ett bra alternativ, tycker jag o dom jag känner med BC-blandisar iaf... :)
 
Sv: Border collie

Om man är "rädd" för att få för mkt vall så är ju blandras med BC ett bra alternativ, tycker jag o dom jag känner med BC-blandisar iaf... :)

Eller så slår vallanlaget över och man får en skogstokig hund med lite jakt/vakt eller whatever i sig :)

Det är ju problemet med att rekommendera blandraser.
 
Sv: Border collie

Jag hade tur iaf! Och mina kompisar hade oxå tur när dom köpte sina BC-blandisar! Där ser man! ;)
 
Sv: Border collie

Om man är "rädd" för att få för mkt vall så är ju blandras med BC ett bra alternativ, tycker jag o dom jag känner med BC-blandisar iaf... :)

Så du menar att 25% något annat automatiskt väger bort just vallanlagen hos 75% border collie?
 
Sv: Border collie

Jag hade tur iaf! Och mina kompisar hade oxå tur när dom köpte sina BC-blandisar! Där ser man! ;)

Nu vill jag inte låta sur, jag undrar bara hur du kan rekomendera en blandras med vallare i (vilken de än må va) om man inte vill ha en "vallande" blandis..

..min egen erfarenhet är att BC inte alls behöver valla, om den har en bra arbetsuppgift i övrigt "som tar upp dens tid"..

En annan erfarenhet är att många med BC korsningar inte alls ser "vallandet" eller vad ska man säga, medans vallningsfolk ser jätte mycket.
Menar de kan ju ha ett visst beteende men som inte anses vara ett problem av ägaren men som kommer ur vallningen...

Jätte kul med lyckade blandningar (eller lyckade ägare ska man kanske säga) men jag ryser ändå varje gång jag hör blandras med BC för de flesta jag sett har oönskade beteenden/understimulerade. Och om man läser omplacerings annonser är de ofta BC korsningar som ska omplaceras... känns lite som att folk köper en blandis med BC för "BC är så bra på allt".

Har en bekant som vill ha en renrasig BC, bara för att de aldrig springer ifrån sin förare :cool:
 
Sv: Border collie

Jag hade tur iaf! Och mina kompisar hade oxå tur när dom köpte sina BC-blandisar! Där ser man! ;)

I England (min man kommer från England och vi har bott där i många år, har svärföräldrarna på en gård i Cornwall) är Hundstallarna fulla av ... BorderCollies och BC-blandningar. Det är en mycket intressant skillnad från Sverige, där det i allmänhet handlar om stora, svarta Blandrashannar med Bruksraser inblandade, som blivit ohanterliga problemhundar som ägarna inte vill ha kvar. I England är det nästan uteslutande BC och BCblandningar. Givetvis pga att man där har massor av Border Collies, som inte längre får göra det som de är avlade för, nämligen valla, utan köps som sällskap och gårdshundar. Det är ett stort problem. Vi har inte kommit dit ännu då vi inte har så många BC i Sverige, jämfört med England.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 232
Senast: Otherside
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 036
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp