Bukefalos 28 år!

Border collie

Sv: Border collie

Jag håller med om att en hund iaf fiktivt (jakthund kan nöja sig med spår/eftersök brukshund kan träna lydnad för husbehov, en draghund kan få dra in veden/dra ett barn i pulka) måste få hålla på med vad den är avlad för!

MEN om vi gör en twist på tråden; hur mkt måste en BC få valla??

Räcker det att man har sommarstuga å grannen har får och man kan få valla dem mellan hagar de fem veckor man har semester? (och inte valla resten av året)

Eller att man har en släkting som bor tjugo mil bort och har får och man kan åka dit å valla dem en dag i månaden?

Eller ska vallnig vara huinden huvudsyssla för att en BC riktigt ska komma till sin rätt och ha det ultimata liv som väl alla önskar åt sin hund??

(spelar det förresten ngn större roll hur många får som vallas??)
 
Sv: Border collie

En klurig fråga eftersom jag själv inte vallar och har således inte en vallhund heller ;)

Kan väl inte ge ett direkt svar på det, men anser vl att den skall få valla kontinuerligt och så ofta som tillfälle ges ( inom rimliga gränser )
 
Sv: Border collie

Jag har mött ett flertal Vallanda hundar som har ett mkt stressat beteende både under vallning och efter...
 
Sv: Border collie

En Border Collie bör få valla regelbundet året om....antalet får spelarinte så stor roll egentligen, men eftersom får är flockdjur,( som känner sig trygg i grupp,) bör man inte valla på färre än tre.
 
Sv: Border collie

Förstod jag dig rätt nu:
Menar du att det var för att dom vallade som dom var stressade :crazy:

Tyvärr avlas det ibland på fel premisser och det gäller väl alla hundar..

Jag har träffat BC:s som har haft dåliga psyken = nervvrak.. Tråkigt
 
Sv: Border collie

Jag menade egentligen att det finns olika individer inom alla raser. Genom olika uppväxt,gener,uppfostran mm så blir de som vuxna totalt olika individer!!!
 
Sv: Border collie

Fortfarande så avlas border collies ENBART på sina vallningsegenskaper.. Att ens inbilla sig att bara för att en border-valp växer upp i en djurfri miljö, så "förminskas" dessa anlag är helt sanslöst :smirk: Man blir som BC-ägare och BC-uppfödare stum.. :cool:
 
Sv: Border collie

Men som Gnist skriver, en registrerad BC avlas enbart på vallegenskaper

Visst det kan komma en och annan BC i dessa kullar som helt enkelt inte lämpar sig för vallning.

Men är det "värt" att riskera ( för du kan aldrig lista ut det på en valp ) att du med största sannolikhet får en hund som egentligen formligen skulle älska att valla bara för att du vill ha den rasen, trots att du inte kan fylla det behovet ?
 
Sv: Border collie

Gnist skrev:
Fortfarande så avlas border collies ENBART på sina vallningsegenskaper.. Att ens inbilla sig att bara för att en border-valp växer upp i en djurfri miljö, så "förminskas" dessa anlag är helt sanslöst :smirk: Man blir som BC-ägare och BC-uppfödare stum.. :cool:

Det där är inte sant!!! Det finns många BC valpar ute på marknaden som är oreggade pga att föräldraran inte har vallmeriter och då ej är "godkända" för avelsverksamhet!!! För att inte tala om alla blandraser med 50-75 % BC i...

Att tro att alla BC är avlade genuint för att valla är att lura sig själv rejält!!!

I en perfekt värld kankse det hade varit så...?
 
Sv: Border collie

Men som jag skrivit tidigare, man kan inte prata för alla BC korsningar/ blandraser, och i denna diskussion utgick då jag ifrån registrerade BC och då är det som Gnist skriver i allra högsta grad sant !
 
Sv: Border collie

Calazirya skrev:
Men som jag skrivit tidigare, man kan inte prata för alla BC korsningar/ blandraser, och i denna diskussion utgick då jag ifrån registrerade BC och då är det som Gnist skriver i allra högsta grad sant !

det är mkt möjligt att du har rätt idet, men ärligt...hur stor del av alla annonserade BC valpar är reggade, och kommer från "seriösa" uppfödare???

Min erfarenhet är faktiskt att de inte alltid kommer ut på annons, för de är förbeställda/bokade långt i förväg. eller byts blodslinjer emellan uppfödare...

Jag har flera valpköpare som säger att det i princip är omöjligt att få tag på reggade BC till brukstävling numera...

Jag anser iallfall att det viktigaste är att ALLA valpar, oavsett raser kommer till familjer som engagerar sig i valpen, jobbar med den och som ger den en hundvärdigt liv!!!

Hellre en glad,trygg Bc som inte vallar, än en sönderstressad, mager skabbig vallande...
 
Sv: Border collie

Men på dig låter det som antingen eller ...

Jag har enbart diskuterat reggade BC, eftersom jag omöjligt kan diskutera utifrån blandraser .

Visst jag håller med dig om att det viktigaste för de flesta rasder är att komma till aktiva hem där de får bli en del av familjen men...

Jag ställer frågan åter igen.

Varför väljer man en BC om man inte är intresserad av vallning och således inte kan uppfylla hundens behov och intresse ( oftast )
 
Sv: Border collie

Calazirya skrev:
Varför väljer man en BC om man inte är intresserad av vallning och således inte kan uppfylla hundens behov och intresse ( oftast )

För att man vill åt BC fantastiska mentalitet, den är i princip out standing vad det gäller intelligens!!!

Och du, no hard feelings, men åk på en elit lydnads tävling, så lovar jag dig att där finns många, lyckliga, otroligt välmående BC hundar!!!
 
Sv: Border collie

Underskattar du mig ? Känns som så på dit "tonfall"

Jag brukar besöka elitlydnads tävlingar då min vännina har en BC som tävlas Elit och visst jag säger inte att dom mår dåligt, men har du någonsin sett samma hund som även fått valla så skulle du förstå vad jag pratar om!
 
Sv: Border collie

Alla dessa valpar efter omeriterade föräldradjur, har minst lika mycket vallning i sig , som regga de borders, men i regel så är det "ickevallningsägare" utan såna som tycker att borders är "såå roliga att ha" som säljer sånna valpar... Det är ju som att säga att en jakthund jagar inte bara för att den inte har stamtavla :rofl: Hundar varken jagar/ vallar med stamtavlan.......... :smirk:
 
Sv: Border collie

ancan skrev:
Jag har flera valpköpare som säger att det i princip är omöjligt att få tag på reggade BC till brukstävling numera...

Hellre en glad,trygg Bc som inte vallar, än en sönderstressad, mager skabbig vallande...

:rofl: Det beror på att vi seiösa uppfödare vill sälja våra valpar till folk som har hunden till vad den är avlad för :smirk: Vi vill inte sälja våra vallande valpar till ickevallande ägare. Alla uppfödare av alla raser vill ju att deras uppfödning, ska komma till "rätt hem" och få chans att göra det den är född till, samt gärna tävlas.
 
Sv: Border collie

ancan skrev:
Ni är välkomna hem och hälsa på mina hundar så kanske ni tror mig att dom kan må riktigt bra utan att valla...

Varför väljer då hanhunden att vara med oss istället för att valla hästarna och nötdjuren härhemma, medans han hos svärföräldrarna direkt väljer att springa ut i hagen till kossorna???

Det är tråkigt att du inte har förmågan att ta till det vad folk skriver. Ingen har skrivit att en BC inte kan trivas utan att valla. Det folk skriver om och om igen och som du inte tar till dig är att det vet man inte när man köper en valp. Man kan få en hund som är en notorisk vallare eller hund som skiter i om den får valla.
 
Sv: Border collie

Geezer skrev:
Det är tråkigt att du inte har förmågan att ta till det vad folk skriver. Ingen har skrivit att en BC inte kan trivas utan att valla. Det folk skriver om och om igen och som du inte tar till dig är att det vet man inte när man köper en valp. Man kan få en hund som är en notorisk vallare eller hund som skiter i om den får valla.

Och då vill jag kontre med att säga: synd att du du har förmågan att ta åt dig av det jag tidigare skrivit: Att det är vi som uppfödare som har till skyldighet att hitta bra och passande hem till våra uppfödningar, vilken ras eller djurslag de nu kan tillhöra!

Jag har i snart 25 år fött upp och sålt/förmedlat ett 100 tal hästar och 6 kullar valpar..Jag har endast två återtag under alla dessa år. En häst, och en hundvalp där mamman ringde efter någon månad och hade insett att de inte klarade av en valp. Givetvis tog jag tillbaka den!!!

Vi får aldrig ha panik och "slänga" iväg djur till vem som helst, vi har en skyldighet att undersöka noga innan vi säljer djur!!!

OM DU VISSTE HUR MÅNGA JAG BETT KLIVA AV VÅRA HÄSTAR MITT UNDER EN PROVRIDNING... Och hur många jag avvisat redan i telefon!!!

Och om man är en skicklig uppfödare så kan du till 98-99% se på dina unga djur vilka gener som de ärft starkast...

Det finns alltid folk som misslyckas i sitt djurägande, och då spelar det ingen roll vad för ras djuret har...alla far lika illa!!!

Och, förresten... att lyssna, ta åt sig, fundera och sedan bestämma sig vad man själv ändå tycker...det är en bra förmåga...
 
Sv: Border collie

Min nästa hund kommer förmodligen bli en BC (förhoppningsvis hittar jag en uppfödare som inte avlat allt för hårt på vallet) eller en Kelpie. Just för att jag vill ha MYCKET motor men lite mindre hund. Jag har en beauceron nu som visserligen har en del motor men lite för stor.

Sen anser jag att alla hundar är individer. En del måste kanske valla för att må bra och vara harmonisk. Andra kanske "nöjer" sig med lydnad, spår osv osv.
 
Sv: Border collie

Vill bara poängtera ( åter igen ) att BC avlas enbart på vallegenskaper så att hitta en uppfödare som reggar sina valpar men som inte avlar hårt på vallning kan bli svårt !
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 036
Senast: Tonto
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 155
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp